RallyBaron  Samppasport

745 perävaunu

  • 13 Vastauksia
  • 4733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
745 perävaunu
« : 01.01.2020, 13:27:41 »
ENNENKUIN KUKAAN ALKAA VAAHTOAMAAN KORIN RAISKAUKSESTA NIIN TÄMÄ OLI NETTIAUTOSSA 300E PYYNNILLÄ USEITA VIIKKOJA EIKÄ KELVANNUT

Silmiin osui konevikainen puolimilkkua ajettu 745 kohtuu hinnalla.

Ostopäätöstä puolsivat:
- Uusi akku
- Hydraulinen käsijarru tupla satuloilla ja kiinnikkeillä jotka saan siirrettyä sedaniin
- Suht siisti siistit etupenkit jotka siirretään sedaniin
- Siisti kori
- Luisin (kopio?) pikkuratti
- Piste osia omaan käyttöön


Tarkoituksena tehdä perävaunu jonne saan kyytiin renkaat ja työkalut kun käyn ajamassa varttia. Mitään näyttely peliä tästä ei tehdä, riittää kun romut kulkee mukana kätevästi. Käytetään auton omaa akselia ja jousitusta.

Ajodynamiikka on tässä kaiken keskiössä ja siksi kori sahattiin poikki ovien välistä jolloin painopiste jää himpun verran akselin etupuolelle ja saadaan painotusta aisalle.

Rakenteen jäykistämiseksi etureunaan tehdään putkipalkista kehys jossa diagonaalituet sekä kardaanitunnelia jäykistetään perää kohden jolloin aisa saadaan tukevasti pultattua rakenteeseen.
Kehikko tuli tehtyä niistä materiaaleista mitä sattui olemaan, hiukan järeää on 50x30x3 palkki tähän hommaan mutta onpahan sisällä kiinteät pisteet joista kestää sitoa kuormaa tai hitsata työkaluille hyllyjä.

Etupään "seinä" pelti tulee todennäköisesti 3mm alumiinista.

Taustana että veturina on 744 B5234T jossa Precisionin 6062 gen2. Autoon+perävaunuun yhtenevä väritys ja rengastus.

Perävaunu tullaan rekisteröimään Suomeen.

Ps: keulan osat moottoreineen päivineen jää jouten, B200F täydellisenä manuaali vaihteiston kanssa.







« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 13:29:35 kirjoittanut [Max] »

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #1 : 01.01.2020, 13:43:10 »
Tämmösiä ei taida Suomen puolella montaa ollakaan.  O0

Tuossa yksi toteutus, jos ajodynamiikan lisäksi haluaa vähän aerodynamiikkaa:

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #2 : 01.01.2020, 14:07:27 »
Tämmösiä ei taida Suomen puolella montaa ollakaan.  O0

Tuossa yksi toteutus, jos ajodynamiikan lisäksi haluaa vähän aerodynamiikkaa:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Menee liian hifistelyksi  ;D siis lähinnä työlääksi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #3 : 01.01.2020, 14:21:40 »
Yhdessä ratkaisussa oli naitettu jonkin sedanivolvon kontti tuohon aisan päälle ja takaikkuna oli "etuikkuna". Täten saatiin kuljetustila "takakonttiin" aisan päälle ja isot romut sitten ihan luukusta sisään.

Mutta hyvä vaan kun meni järkevään käyttöön tuokin 940. Laita tekniikasta IMMu talteen, niin joku museo maksaa siitä tonnin muutaman vuoden päästä. ;D

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #4 : 01.01.2020, 16:41:06 »
Kärryn muodolla ei liene kovin suurta vaikutusta, silloin kun se pystyseinä (esim) on heti vetoauton takana. Vetoauto tekee sellaisen pyörteen/imun taakseen jossa tommonen seinä on ihan yks ja sama ellei ole paljoa autoa korkeampi, jossainhan testasivat tavan pikkukärryn vetämistä etu-, ja takalaita poistettuna sekä eri variaatioina. Loppuviimein paras tais olla kun laidat on paikoillaan, tai ainakin se etulaita.

Jos tekis keulasta kärryn niin ehdottomasti joku VAG koska ne on aina muutenkin kiinni takaluukussa.  :2funny:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #5 : 03.01.2020, 19:18:42 »
Hep

Ehdottomasti hyvä projekti. Toivon, että kerrot lisää tästä, koska ittellä pari farkkua, joista ainakin toisen voisi "peräkärryttää", mikäli mahdollista... Toisesta, "priimasta", vois tehdä lava-auton, joka lienee vain mielikuvituksellinen haave tosin...

Lähinnä kiinnostaa minkä painoinen tuo peräosa on. Eli saako kantavuutta miten paljoa (vai tuleeko jarrullinen). Luultavasti olet jo tiedustellut konttorilta mitä vaaditaan, sekin olisi mukava tietää, kaikkine rekisteröimisvaatimukseen?

Tämä on hyvää kierrätystä!

--
"If I die... I die..." <- joku

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #6 : 04.01.2020, 13:32:07 »
Hyvä idea, mutta voi olla aika haastavaa saada kilpiin nykysäännöillä. Omavalmisteessakin pitää olla tehdastekoinen vetoaisa, kenties vanhan asuntovaunun aisa ? Mahdollisesti V-aisalla saattaisi onnistua omatekoisenakin, kun se katsotaan joissakin tapauksissa osaksi kärryn runkoa. Kantavuutta ei myöskään jää kovin paljon, sikäli kun ei tee siitä jarrullista. Auton oma pääsylinteri yhdistettynä vetolaitteeseen ja siitä jarruputket orkkis takajarruille.

Etupäähän toinen farmarin takaluukku, vaikka ihan aukeavana ja takavalot maalais muuten yli, mutta pakkivalot jättäis, niin toimisivat etuäärivaloina. Takapuskurikin paikalleen etupäähän niin olisi täydellinen  :)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #7 : 04.01.2020, 14:50:04 »
En kyllä sekoittaisi auton jarrujärjestelmää kärriin...??? Eikös noissa jarrullisissa ole ihan omansa?

Kantavuutta ei jarruttomana varmaan tule kuin muutaman ostoskassin verran mutta hemmetti, olishan tuommoinen hieno ;)

Ja miksi ei voisi pitää originaaleja valoja?

Projektin aloittajalla lienee jo jokin tuntuma rekisteröimiseen, joten niitä tietoja odotellessa ja tietenkin muitakin vinkkejä koska todella mielenkiintoinen projekti!

[edit] Mikäli foorumin joku katsastushenkilö seuraa tätä niin olisi mukava kuulla mielipide[/edit]
--
« Viimeksi muokattu: 04.01.2020, 14:55:48 kirjoittanut vemppu »
"If I die... I die..." <- joku

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #8 : 04.01.2020, 15:11:52 »
En kyllä sekoittaisi auton jarrujärjestelmää kärriin...??? Eikös noissa jarrullisissa ole ihan omansa?



Tuossa R70AWD:n ajatuksessa oltiin varmastikkin kytkemässä luovuttaja-auton jarrusysteemiä omaksi itsenäiseksi järjestelmäksi työntöjarruna.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #9 : 04.01.2020, 15:26:58 »
Ah, totta. Ymmärsin lukemani väärin, pahoittelut...  :-[
"If I die... I die..." <- joku

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #10 : 06.01.2020, 23:32:45 »
Viime vuosikymmenen alussa rakensin ja leimasin 245:sta tehdyn kärryn juuri ennen aisanrakennussääntöjen muuttumista. Kokomaismassa 750 kg ja omamassa 420 kg. Omamassaa olisi saanut pienemmäksi jos olisi laittanut tehdastekoisen tms.kevyemmän akselin auton oman painavan taka-akselin tilalle.
Jouduin käyttämään konttorilla toiseen kertaan koska alkuperäiset takavalot ei kelvanneet peräkärryn valoiksi..( kirjasta inssi tavasi että puuttuu joku merkintä,  muistaakseni 2a mikä pitää löytyä kärryn valoista)... eli upotin puskuriin oikeat peräkärryn valot. Alkuperäiset sai jäädä paikalleen kunhan eivät ole toiminnassa,


Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #11 : 07.01.2020, 01:32:45 »
Viime vuosikymmenen alussa rakensin ja leimasin 245:sta tehdyn kärryn juuri ennen aisanrakennussääntöjen muuttumista. Kokomaismassa 750 kg ja omamassa 420 kg. Omamassaa olisi saanut pienemmäksi jos olisi laittanut tehdastekoisen tms.kevyemmän akselin auton oman painavan taka-akselin tilalle.
Jouduin käyttämään konttorilla toiseen kertaan koska alkuperäiset takavalot ei kelvanneet peräkärryn valoiksi..( kirjasta inssi tavasi että puuttuu joku merkintä,  muistaakseni 2a mikä pitää löytyä kärryn valoista)... eli upotin puskuriin oikeat peräkärryn valot. Alkuperäiset sai jäädä paikalleen kunhan eivät ole toiminnassa,

Jeps ja tää on mulla nykyään.. Keväällä pitäis laittaa uuteen maaliin ja vähän siistiä muutenkin. Omat takavalot ajattelin myös kytkeä toimimaan.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #12 : 24.02.2020, 16:42:04 »

Olisiko tästä mitään uutta väliaikatietoa kenties, joka unohtunut kertoa tänne ;)
"If I die... I die..." <- joku

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 perävaunu
« Vastaus #13 : 14.02.2023, 20:05:02 »
Nostan tätä vielä...

Onko unohdettu... ja oliko syynä katsastuksen vaikeus vai innostuksen laantuminen?

--
"If I die... I die..." <- joku

 

RallyBaron  Samppasport