Samppasport  Futurez

V70 AWD -98 pompottaa kääntäessä, tärisee moottoritiellä

  • 8 Vastauksia
  • 963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa art-b

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Terve!

Oon aloitteleva Volvo-fani, kaikki vinkit tulee tarpeeseen :)
Ostin kesän perhereissuja varten otsikon V70 AWD -98. Ihastuttava auto ajaa, mutta...

Huomattavimpana ongelmana on, että kun autolla on ajanut jonkun matkaa, niin kun kääntää pyörät pitkälle kumpaan tahansa suuntaan, niin kuuluu ääni pump-pump-pump-pump ja auto myös selkeästi "tärähtää" jokaisella äänellä. Ääntä ei kuulu, kun lähtee ajamaan ja kääntää kotipihasta kadulle, mutta takaisin tullessa kuuluu.

Toinen mikä voi liittyä samaan on, että moottoritiellä auto tärisee. Sen rupeaa huomaamaan 110km/h vauhdissa ja silloin kuuluu sellainen syvä jylinä, mikä loppuu kun nopeutta on noin 120, mutta tärinä voimistuu mitä kovempaa ajaa. Huomasin myös, että takakumit ovat kuluneet epätasaisesti: renkaan ulkoreuna on huomattavasti kuluneempi kuin muuten ja vasen rengas enemmän kuin oikea. Minusta myös näyttäisi, että oikealla puolella takarenkaan ja auton korin välillä on noin puolet pienempi (noin 3 cm) väli kuin vasemmalla puolella (noin 6 cm).

Mikähän voisi olla vikana? Mitenkä hoidan kuntoon? Onko hajua paljonko korjaus maksaisi?

Kiitti!

-Artturi

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Käy läpi kaikki vetonivelet ja rasvaa ne, rasvat kuivuvat iän myötä jolloin nivel alkaa tärisemään. Itsellä oli samaa ongelmaa ja loppui kun rasvasi kardaanin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Tarkistapa onko takana toinen iskari tehoton? Jos siellä on nivot takana niin se selittäis kaiken.
Sit vaan uudet kumit ja nelipyöräsuuntaus.

Joku muu saa kertoa nivoista ja hinnoista, mä en nyt jaksa. :pomo:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Voisin olla tylsä ja sen sijaan kertoa S70 AWD jousista ja kaasuiskareista  :D hinta 1/2 nivoista

Poissa ilmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Jos renkaat alkaa olla lopussa niin yhdessä tai useammassakin voi olla runkovika eli patti. Saattaa erottua silmämäärin renkaan sivuissa aaltomaisena.
  Jousen päästä voi olla osa kierrettä poikki jos se on alempana

Poissa art-b

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Tilannepäivitys:

Vein auton Mossa Racingille tsekattavaks ja kertoivat (nyt saattaa mennä termit väärin), että vasemman takavetoakselin kiinnike on pahasti välyksellinen ja että autoon pitäis vaihtaa perä. Tähän liittyen olis muutama kysymys:

1. Kannattaisko käydä vielä näyttämässä Biliassa tai muualla, että sais vahvistuksen diagnoosille?
2. Onko niin, että näitä periä ei pysty / kannata korjata, tyyliin vaihtaa laakerit jne.
3. Yritin selvittää, että mikä perän varaosanumero oli ja luulen, että se on 8251397. Pystynkö ostamaan varaosan tuon numeron perusteella, vai pitääkö yhteensopivuus varmistaa vielä muuten?
4. Mistä tällaisen osan löytää ja mistä kannattaa ostaa? En löytänyt googlaamalla myynnissä Suomesta, mutta Ruotsissa näyttäis olevan useita myynnissä: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/8251397/

Mossa Racingilla sanoivat, että autolla vois ajaa, että muut osat ei ajamisesta menis rikki. Ootteko samaa mieltä? Olis kesälomareissu tulossa ja ennen sitä tuskin saan korjattua.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Tilannepäivitys:

Vein auton Mossa Racingille tsekattavaks ja kertoivat (nyt saattaa mennä termit väärin), että vasemman takavetoakselin kiinnike on pahasti välyksellinen ja että autoon pitäis vaihtaa perä.

Melkoista soopaa.

Tuo tarkottaisi sitä, että perässä on käynyt totaalituho laakerien osalta ja tätä ei pysty todentamaan pelkkää vetaria heiluttelemalla, ellei vetarissa ole radiaalista klappia +-5mm

Rasvaa nyt ensin ne vetonivelet. Apteekista 60ml ruisku muutamalla eurolla ja siihen pieni jatkoletku




Poissa art-b

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksesta ja vinkistä razori.

Sain yhdeltä tutulta vinkin korjaajasta, jolle vein auton katsottavaksi. Oli samaa mieltä kuin sinä, että perää tuskin tarttee vaihtaa. Oli kuitenkin sitä mieltä, että perää ei kannata ruveta korjaamaan, koska (nyt menee taas luultavasti termit väärin) vaihdelaatikon päässä taka-akselille voimaa siirtävä hammasratas(?) on kulunut, kun voimansiirrossa seuraavana oleva oli liimattu kiinni. Oli sitä mieltä, että vaihdelaatikko pitäisi vaihtaa ja sitten korjata etuperä ja takaperä. Tämä koko homma tulisi niin kalliiksi, että ehdotti kardaanin poistoa, että auto toimisi etuvetoisena. Näin tehtiin.

En siinä tajunnut kysyä, että eikö sitä vaihdelaatikon päässä olevaa hammasratasta(?) olisi voinut vaihtaa, enkä sitäkään, että mitenkähän kardaanin poistamisen jälkeen käy katsastuksessa. Selvittelen näitä vielä.

Ei sattuisi kellään olemaan tietoa mistä löytäisin AWD automaattivaihteiston kaaviokuvan (tai vielä parempi, kaavio koko voimansiirrosta), jotta voisin opiskella, että mistä tässä on kysymys :)


Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 228
  • www.vrcf.fi
Kuullostaa siltä että booriholkki tai kulmavaihde on menettänyt  boorinsa ja siitä johtuu tuo perän pompotus käännettäessä.

Jos meinaat siitä pelkän etuvedon tehdä niin katsuri vaatii muutoskatsastusta

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo