Futurez  Kulkukoira

B200k ei kiihdy

  • 43 Vastauksia
  • 3045 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #15 : 14.08.2022, 14:32:14 »
Nyt on vaihdettu varaosa-autosta alkuperäinen Bosch 55A -laturi, minkä myötä akun navoilta saa mitattua hiukan reilun 14 V jänniteen, eli aiempi laturi oli sökö. Vieläkään ei syttynyt latauksen merkkivalo, mutta laturi varmaan heräsi kun kierrokset kävi yli 2000 auton startattua. Pitää vielä mittailla mistä tuo merkkivalon virtapiiri on poikki.

Voikohan syynä olla se että laturi on hieman erilainen enkä osannut kytkeä oikein? Vanha laturi oli tällainen


 Ja uusi laturi tällainen


Punaiseen kytkin virran, oranssiin merkkivalolta tulevan herätteen ja siniseen maan. Tuolle laturilta lähtevälle johdolle en keksinyt paikkaa  :-\

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #16 : 14.08.2022, 19:57:28 »
Ilmeisesti tuo musta boksi voisi olla häiriönpoistaja ja se liitin kuuluu kiinnittää myös tuohon punaiseen eli plusnapaan  :)

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #17 : 21.08.2022, 16:50:43 »
Nyt laturi siis pelaa, mutta edelleen tuo alkuperäinen ongelma. 1 ja 2 vaihteilla kiertää mielestäni normaalilla kiihtyvyydellä, ilman nykimistä, rajoittimelle asti. 3 vaihteella sitten alkaa nykimään, eli huippunopeus tasaisella 110 km/h. Alamäessä 5 enemmän, ylämäessä 5 vähemmän.

Osaisiko joku rajata vian etsintää? Tuntuu että tuota voi aiheuttaa tukos bensansyötössä, ongelmat sytytyksessä tai lopussa oleva kytkin (ainakin ottaa kiinni tosi ylhäältä poljinta).

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #18 : 21.08.2022, 18:43:35 »
Minulla b200k tuossa harraste 740, niin jotain ajatuksia heräsi. Olisikohan mekaaninen polttoainepumppu aikansa palvellut?
Minusta ei näissä mitään sähköistä rajoitinta ole, niinkun on ruiskumoottoreissa. Sytytysosien kunnolla myös vaikutusta, ja tietenkin kaasuttimen säädöistä kulkeminen kiinni myös. Eihän nämä mitään raketteja ole, mutta aikoinaan kyllä minä sain kolmosella mittarin mukaan jotain 120 tiukassa paikassa ennnenkuin vaihdoin suurempaan, olisi se enemmänkin kulkenut mutta en halunnut liian koville kierroksille mennä.

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #19 : 21.08.2022, 19:23:26 »
Mitään erikoista ääntä en ole bensapumpulta kuullut, mutta muuten oireet voisivat viitata siihen. Omassa yksilössä on viikon seisonnan jälkeen tapana statata reilut 10 sekuntia ennen käynnistymistä, mikä voisi myös johtua tuosta pumpusta.

Onko näissä kaasarivolvoissa siirtopumppua, vai pelkästään mekaaninen pumppu? Ja sijaitseeko se mekaaninen pumppu konehuoneessa?

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #20 : 21.08.2022, 20:54:23 »
Mekaaninen pumppu ainoastaan lohkon kyljessä.
Kierrosten rajoitin on virranjakajan pyörijässä.

Sytkäosat, tulpanjohdot ja jakajan kansi sekä pyörijä kannattaa olla orkkistavaraa, varsinkin tulpanjohdot. Säästyy monelta harmilta.
Onko kaasutin säädöissään?
Ja onko sytkän ajoitukseen koskettu?
Noi katsoisin sen bensapumpun jälkeen kuntoon.
Kaasariin menevän polttoaineletkun liittimen sisällä on yksi pikku suodatin joka kannattaa tarkistaa ettei siinä ole likaa joka ahdistaisi bensan saantia.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2022, 21:00:44 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #21 : 22.08.2022, 07:17:36 »
Sytkäosat taitaa olla tulppia lukuun ottamatta volvon tehtaalta, eikä ajoitukseen olla koskettu. Tuo seos pitää tarkistaa tulppien ulkonäön perusteella kunhan pystyn. Tuollainen erillinen suodatin kaasuttimella oli itselle uutta tietoa, täytyy tarkistaa sekin.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #22 : 22.08.2022, 07:56:21 »
^Suodatin on kaasarissa kiinni olevan messinkiholkin sisällä. Muistaakseni 13mm avaimella aukeaa. Muista laittaa samoin päin takaisin. Itse laitoin ekalla kerralla väärinpäin ja ihmettelin kun käynnistyi mutta sammui kun yritti ajaa;-).

Sytkäjohdot ovat kulutustavaraa, Bougicord on orkkismerkki.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #23 : 24.08.2022, 13:41:04 »
Jos on solexin kaasuttimella, kannattaa myös katsoa ainakin kiihdytyspumpun kalvo, sekä eräs toinen kalvo, joka löytyy kaasuttimen takaa, sellaisen kannen alta. En ihan osaa sanoa mihin tämä kalvo varsinaisesti vaikuttaa, jostain luin, että kalvo pumppaisi bensaa vain silloin, kun kaasupoljin painetaan pohjaan, ikäänkuin täyskaasun rikastus. Itselläni tämä kalvo oli kerran rikki, auto kiihtyi ja toimi muuten normaalisti, mutta tyhjäkäyntiä ei ollut lainkaan. Solexissa vain tyhjäkäyntiseos on säädettävissä, mieluiten niin, että autoon on liitetty pakokaasujen mittauslaitteisto, niin näkee sen seoksen ja muutkin arvot. Jos löytyy Pulsair, sen letkut pitää vaikka puristimilla puristaa kasaan siksi aikaa kun seoksia ja tyhjäkäyntiä säädetään. Säätöjen aikana suuret virrankuluttajat pois päältä, ja moottorin pitää tietenkin olla kunnolla lämmin ja rikastin varmasti pois päältä. Kaasuvaijerin säädön voisi myös tarkistaa, ettei ole liian väljä. Itse olen säätänyt vaijerin siten, että kun jalka on pois kaasulta, niin kaasuvaijerissa on aivan pienen pieni välys, ihan todella pieni. Kaasuttimen säädöistä en tiedä muuta kun, että jokainen ilmeisesti säätää vähän makunsa ja tuntuman mukaan, Volvon virallinen ohje vuodelta 1984, b200k koneelle sanoo, että seoksen asetusarvo (co arvo) säädetään lukemaan 1,5. Ohjeen mukaan arvo saa vaihdella 1,0 - 2,5 välillä. Monesti ilmavuotoa ilmestyy kaasuttimen ja imusarjan väliin, silloin joudutaan uusimaan kaksi tiivistettä sinne kaasuttimen jalkaan. Kun jalkaa kiristetään uudelleen, ei missään tapauksessa saa kiristää liikaa eikä paljon. Liika kiristys vääntää tiivistepinnan kieroksi ja aiheuttaa turhaa lisätyötä. Helpompi aina kiristää lisää jos tarve vaatii. Kyllä minullakin starttaa 10 sekunttia tai jopa vähän yli, pidemmän seisonnan jälkeen, ei siinä mitään, kunhan akku kunnossa. Johtunee siitä, että linja tyhjenee bensiinistä, kun ei ole takaiskuventtiileitä. Linjan tyhjeneminen näkyy siinäkin kun se pieni muovinen polttoainesuodatin konetilassa menee aivan tyhjäksi.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2022, 13:45:54 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #24 : 24.08.2022, 14:17:54 »
Se solexin, tai minkä tahansa kiinteäkurkkuisen kaasarin kiihdytyspumppu on siis kompensoimassa kaasun painamisesta johtuvaa ilmavirran hidastumista, joka saa aikaan sen ettei se vedä enää bensaa suuttimen läpi. Kun poljinta pitää tasaisesti lattiassa se pumppu ei tee mitään, mutta sitä en tiedä jos pumpun kalvo on rikki voiko se saada aikaan esim sen että se vetää ilmaa jostain ohi tai esim kohtuuttomasti bensaa johonkin.. Sen sijaan on selvä että nopeassa kaasunpainalluksessa seos menee todella laihalle jos kiihdytyspumppu ei toimi.

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #25 : 26.09.2022, 07:58:44 »
Nyt on bensapumppu vaihdettu ja ei vieläkään kulje satasta kovempaa. Ajattelin lähteä tutkimaan bensalinjan alusta eli tankkilaitteesta. Osaako joku sanoa millainen tankkilaite tässä b200k:ssa on? Voisiko olla mahdollisesti tukossa tällainen sihti? https://vp-autoparts.se/en/artiklar/filter-740-b200k-b230k.html. ja jos tuon sihdin uusisi niin voikohan vielä käyttää samaa laitteistoa uusiksi, koska ainakin b230a:ssa on tankin sisällä oleva osa messinkiä.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #26 : 26.09.2022, 08:41:26 »
Tankin sisällä polttoaineputken päässä on tosiaan sihti.
Tankkilaitteen ulkopuoliset putket voivat vuotaa tai mennä helposti rikki kun lähtee sitä irrottamaan. Ruostuvat aikaa myöten poikki.
Olitko tehnyt kaasuttimeen perushuollon? Eli uudet tiivisteet ja kalvot, sekä säädättänyt sen pakokaasuanalysaattorissa.
Toimiiko virranjakajan ennakon alipainesäätö ja liikkuuko mekanismi herkästi?
Sytytyksen ajoitus? Itse tappelin sen kanssa kunnes tajusin heittää ajoituslampun nurkkaan ja hakea säädöt testaamalla ja ajamalla. Nyt vetää huippuja 155 eli sen mitä kuuluukin.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #27 : 26.09.2022, 15:38:21 »
Ajattelin lähteä sieltä halvimmasta korjauksesta liikkeelle, ja sitten siirtyä kaasuttimen aukaisemiseen. Mikäli siihen asti päädytään, niin mistä kannattaisi hankkia korjaussarja?

Seoksethan kesän alussa todettiin olevan hyvät, mutta ei kyllä vaihdettu kiihdytyspumpun kalvoa. Ei varmaan kalvon kuntoa voi sanoa ilman koko kaasarin purkamista?

Noista ennakoista en itse tiedä oikein mitään, mutta foorumin keskustelujen perusteella ei ilmeisesti kovin vaikea homma testailla toimisiko säätämällä paremmin?

Poissa orjyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #28 : 26.09.2022, 16:01:02 »
Ja vielä lisäys että jos itselläsi oli sytytysennakko pielessä niin toimiko pienemmillä nopeuksilla ihan normaalisti?

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: B200k ei kiihdy
« Vastaus #29 : 26.09.2022, 17:57:59 »
^Toimi n.80km/h melko normaalisti mutta sitten kun kiihdytti siitä enemmän niin meno puutui ja pätkäisi välillä ilkeästi kun hellitti kaasua ja taas lähti kiihdyttämään. Jaon tarkistin myös ja kohdallaan oli. Sytkäennakolla iso vaikutus, mutta kun ei ole ennen joutunut tappelemaan sellaisen kanssa niin siinä meni hetken aikaa että sai kohdalleen.

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/index.html
Tuolta saa kaikki tarvittavat osat Solexin entistämiseen. Myös kohon ja tyhjäkäyntisolenoidin saa sieltä jos tarvitsee. Kannattaa soittaa sinne niin saat varmasti oikeat osat. Lähettävät nopeasti.

Sen verran kyselen vielä että oletko ostanut auton kun siinä on noi viat ollut vai onko ne tullut jonkin korjauksen tms. jälkeen?
Ei siihen sytkään kannata varmaan koskea ellei joku ole sitä mennyt jossain välissä säätämään.
Ainakin suosittelen meistämään merkin virranjakajaan ja lohkoon että osaat palata lähtöpisteeseen jos menet sen säätämistä kokeilemaan. Tietysti myös siinä tapauksessa jos haluat sen purkaa ja huoltaa.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2022, 18:05:15 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Futurez  Kulkukoira