Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 -99 vetonivelien vaihto itse

  • 8 Vastauksia
  • 827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marcov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« : 23.07.2022, 14:30:02 »
Alko pitämään auto motarinopeudessa hitonmoista kolinaa etupäästä. Ihanku olis pajavasaralla hakannut alasinta vasten. Olettamus on, että toinen vetonivel on tiensä päässä. Piti jo aiemmin käännyttäessä ääntä. Taajamanopeudessa tuota kolinaa ei kuulu. Onko tuo millanen homma itse vaihtaa?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #1 : 23.07.2022, 14:34:36 »
Kai sen saa itsekkin vaihdettua, pitää vain varoa, jottei vetoakselin sisäpään kuulat putoa. On meinaan helvetti edessä niiden kasaamisessa. Jos vähänkään epäilyttää, niin jonkun korjaamon harmiksi veisin.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Marcov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #2 : 23.07.2022, 15:16:09 »
Ja vielä jatkokyssäri: ainakin Biltema tarjoaa kyseiseen autoon kahta eri niveltä. Toisessa sisähammastus on 27 ja toisessa 33. Näkeekö tuota hampaiden määrää jostain purkamatta koko niveltä ensin pois?

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 228
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #3 : 23.07.2022, 17:15:39 »
Ja vielä jatkokyssäri: ainakin Biltema tarjoaa kyseiseen autoon kahta eri niveltä. Toisessa sisähammastus on 27 ja toisessa 33. Näkeekö tuota hampaiden määrää jostain purkamatta koko niveltä ensin pois?
Onko napa asetelma kiinni mutterilla vai pultilla?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #4 : 23.07.2022, 17:39:26 »
V70. Etu- vai neliveto? Bensa ahdettuna vai ei tai diesel? Automaatti vai manuaali?

”Toinen vetonivel”... tarkoitatko ehkä vetoakselia? Niveliä on etuvedossa neljä.

Akselin vaihto on melko helppo, nivelen hieman hankalampi. Vaihdoin juuri vasemman akselin paljekumit, joten homma on hyvin muistissa. Oikeassa sama homma aikaisemmin, siinä akseli irtoaa laatikosta ilman voimaa, eli vielä helpompi. Kannattaa myös vaihtaa stefa perän kylkeen, kun akselin poistaa. Ainakin automaatista öljyä vuotaa muutama desi. Keskimutteri edellyttää tuhteja työkaluja ja nivel oli ainakin omassani sangen tiukassa akselilla, joten isolle vasaralle on kerrankin käyttöä :)

Poissa Marcov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #5 : 23.07.2022, 18:01:17 »
V70. Etu- vai neliveto? Bensa ahdettuna vai ei tai diesel? Automaatti vai manuaali?

”Toinen vetonivel”... tarkoitatko ehkä vetoakselia? Niveliä on etuvedossa neljä.

Akselin vaihto on melko helppo, nivelen hieman hankalampi. Vaihdoin juuri vasemman akselin paljekumit, joten homma on hyvin muistissa. Oikeassa sama homma aikaisemmin, siinä akseli irtoaa laatikosta ilman voimaa, eli vielä helpompi. Kannattaa myös vaihtaa stefa perän kylkeen, kun akselin poistaa. Ainakin automaatista öljyä vuotaa muutama desi. Keskimutteri edellyttää tuhteja työkaluja ja nivel oli ainakin omassani sangen tiukassa akselilla, joten isolle vasaralle on kerrankin käyttöä :)

Eli potilas on -99 2,4 bensavapari manuaalilootalla. Ja toisella nivelellä tarkoitin toisen puolen ulompaa niveltä. Molemmilta puolilta kuuluu naputusta ja muuta ääntä, kun renkaat linkussa.

Poissa Marcov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #6 : 24.07.2022, 13:08:36 »
Sain hantin puolelta ulomman nivelen irti. Suojakumi oli rikki ja vanteen sisäpinta vaseliinin peitossa. Aikaakaan ei kauaa mennyt, kun oli nivel irti vetarista. Apuna hommassa oli nivelen ulosvetäjä, joka helpotti hommaa huomattavasti. Ja homma tehtiin siis irroittamatta koko vetaria

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #7 : 24.07.2022, 13:21:18 »
Se sisäpää tuppaa pullahtamaan irti todella helposti, siksi se varoituksen sana
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Marcov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 vetonivelien vaihto itse
« Vastaus #8 : 24.07.2022, 13:28:56 »
Se sisäpää tuppaa pullahtamaan irti todella helposti, siksi se varoituksen sana

Kiitoksia siitä. Sidoin vetarin pikkuliinalla kiinni ettei pääse pullahtamaan irti. Nyt hakemaan uutta niveltä, kun sisäpään hammasluku selvisi

 

Autoracing  KL-varaosat