Carcom Oy  Ateho

D5 -03 mustakoppa sammuu yhtäkkiä

  • 2 Vastauksia
  • 586 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
D5 -03 mustakoppa sammuu yhtäkkiä
« : 08.08.2022, 16:17:01 »
Onko kellään tullut korjattua sellaista vikaa kun D5 manuaali saattaa sammua yhtäkkiä ilman mitään varoitusoireita?
Tähän mennessä sammunut hiljaa liikennevaloihin lähestyttäessä. Lähtee kyllä heti käyntiin ja muutenkin toimii ja kulkee hienosti.
Vikamuistiin ilmestyy koodi alhaisesta rail-paineesta. Ja kun lähtee sammumisen jälkeen heti käyntiin niin vikakoodikin poistuu kun poistaa.

Ettei olisi liian helppo tapaus, niin ensimmäisen kerran teki tempun vuosi sitten. Nyt seuraava kerta uudestaan viikko sitten jonka jälkeen tarkastin kirjanpidosta PA-suodattimen iän. Sillä oli ajettu jo 90tonnia joten sen vaihdoin.
Toivon rikkaana uskoin siinä olleen syy mutta nyt ralli viikonloppuna teki saman peräti pari kertaa.

Aiheuttaa lievää suurempaa epävarmuutta matkanteossa jos ei enää lähtisikään käyntiin tai pahinta kun tekisi sen vaikka ohittaessa..
Ideoita, kokemuksia, muuta tietoa?
Onko pätkivä tankinpumppu, oireileva määränsäädin tai kp-anturi, tjm. mikä?
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -03 mustakoppa sammuu yhtäkkiä
« Vastaus #1 : 11.08.2022, 09:45:08 »
Rail-paineanturi pääepäilty oireiden ja vikakoodin perusteella. Itselläni muutaman kerran sammui ja pienissä nopeuksissa rupesi tekemään sellaista pientä humppaamista, kun tuo anturi oli viallinen. Esim. jos laittoi vakkarin päälle jossain 50...60 nopeudessa, niin sen huomasi.

Jos käytössä on esim. Torque tai muu vastaava live-dataa lukeva sovellus, niin sillä voi myös seurailla, että ovatko railin painearvot linjassa, vai tuleeko ylimääräistä sekoilua.

Vissiin sama ongelma oli sinulla jo vuosia sitten? Vaihdoitko silloin anturia? https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103666.msg1061380352#msg1061380352

Eihän tuo nyt ihan ilmainen ole, mutta helppo ja nopea vaihtaa.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/fuel-pressure-regulator/1034617/

Edit: näköjään saa tarvikkeena esim. aeromotorsilta. https://aeromotors.fi/kataloog/article/5406891/9421-meat-doria Itse kyllä hankkisin ihan boschin tekeleen.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2022, 09:47:52 kirjoittanut mheguli »

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: D5 -03 mustakoppa sammuu yhtäkkiä
« Vastaus #2 : 14.08.2022, 13:40:24 »
Juu hyvin muistettu, oli juu aiemminkin. Silloin vaihdoin vihjeiden perusteella PA-suodattimen ja sen jälkeen ei ollut vikaa, joten päätelmä oli se suodattimesta johtuva.
Kuitenkin vuosi sitten kerran sammahti yhtäkkiä valoihin lähestyttäessä ja vikamuistissa oli tuo alhainen rail-paine. Nyt teki sen "taas" reipas viikko sitten. Vaihdoin taas suodattimen kun sillä olikin ajettu jo 90tkm. Mutta ei, sen vaihdonkin jälkeen sammahti taas eli toinen kerta vikon sisään.
Kävin kaverin pajalla lukemassa Boschilla vikamuistit(alhainen rail) sekä katsottiin railin livedataa, pyyntiä ja mitattua. Siinä tuli esille se, että mitattu heitteli yllättävän paljon pyyntiin nähden. Saattoi olla alueella +- 20bar. Kerran kävin tyhjäkäynnillä tasan 300bar joka on ihan käynnin rajamailla..
Miksi näin, sitä miettii. Mittaako anturi oikein ja sillä logiikalla joku vuotaa ohi(pumppu, määrän/paineensäädin, tai suutin). Vai onko vika vain painetunnistimessa ja muuten on kunnossa.
Suuttimien ohivuodot tuli viime kesänä mitattua ja niissä ei silloin ollut paljoa heittoa toisiinsa nähden.
No, nyt olis voinut vielä katsoa suutinkohtaisia korjausarvoja mutta niitä ei muistanut..
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

 

Elekma  Autoracing