Carcom Oy  Elekma

V70 D4 AWD Summum -15

  • 84 Vastauksia
  • 17310 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Nikonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #45 : 09.10.2023, 14:52:47 »
Tähän tuli tänään Lisäätehoa.fi:n ohjelma. EGR pois ja ”kaikki irti”. Pitäisi olla 280hv ja 580nm.

Saman ikäinen D5 AWD kirmaa 0-100km/h 8 sekuntia, ja Polestarin ohjelmalla7.8.

Tällä menee nyt samaan suoritukseen 8,7 sekuntia. Mahtaakohan nyt kuitenkaan tuolla olla kaikki kaakit käytössä? ??? ::)
Kuulostaa kyllä aika laimealta. Noilla teholukemilla ja nelivedolla pitäisi mennä lähemmäs 7s, jopa alle.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #46 : 09.10.2023, 16:55:48 »
Joo ei tätä ainakaan kehumaan pääse.

80-120km/h meni ajassa 6,47 sekuntia.

Täytyy huomenna soittaa tuonne pääkallopaikalle ja kysyä, että mikä tässä nyt oikein mättää. Otin iCarsoftilla livedataa, katsotaan josko saisin sieltä jotain järkevää ulos.

Ei tainnut tulla halpaa taas tästäkään…

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #47 : 09.10.2023, 19:28:15 »
Minkä verran nostaa ahtoja täyskaasukiihdytyksessä?
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #48 : 09.10.2023, 19:41:06 »
Pyynti on 2,85bar ja toteutunut 2,65bar.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #49 : 09.10.2023, 20:24:45 »
Pyynti on 2,85bar ja toteutunut 2,65bar.

Menee ehkä tämä sinun showroom hieman vianselvittelyksi, mutta menköön.

Tuo ahtopaineen vajaus ei kyllä selitä mielestäni kokonaan tuota kiihtyvyyttä. Kannattaa kuitenkin koittaa puhdistaa imusarjan päällä oleva paineaturi, varsinkin jos se on koskematon. Tuon anturin puhdistus kuitenkin on vain muutaman minuutin homma ja ainakin omassa oli jonkun verran jo karstaa pinnassa 230tkm rullattuna.

Jarrut olit ilmeisesti rempannut? Voisiko olla niinkin yksinertainen vika, kun laahaava jarrusatula? Itselläni alkoi vanhemmassa satula jumittamaan aika pian remontin jälkeen. Vaikkakin luulisi tuollaisen laahauksen huomaavan, jos vie ~2s kiihdytyksestä pois ::)
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #50 : 10.10.2023, 04:39:52 »
Menee ehkä tämä sinun showroom hieman vianselvittelyksi, mutta menköön.

Tuo ahtopaineen vajaus ei kyllä selitä mielestäni kokonaan tuota kiihtyvyyttä. Kannattaa kuitenkin koittaa puhdistaa imusarjan päällä oleva paineaturi, varsinkin jos se on koskematon. Tuon anturin puhdistus kuitenkin on vain muutaman minuutin homma ja ainakin omassa oli jonkun verran jo karstaa pinnassa 230tkm rullattuna.

Jarrut olit ilmeisesti rempannut? Voisiko olla niinkin yksinertainen vika, kun laahaava jarrusatula? Itselläni alkoi vanhemmassa satula jumittamaan aika pian remontin jälkeen. Vaikkakin luulisi tuollaisen laahauksen huomaavan, jos vie ~2s kiihdytyksestä pois ::)
Täytyy tarkistaa tuo anturi.

Jarrut on tosiaan huollettu, mutta ei siellä mikään mielestäni laahaa. Pitänee tuo vielä varmistaa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #51 : 10.10.2023, 13:22:12 »
Tähän tuli tänään Lisäätehoa.fi:n ohjelma. EGR pois ja ”kaikki irti”. Pitäisi olla 280hv ja 580nm.

Saman ikäinen D5 AWD kirmaa 0-100km/h 8 sekuntia, ja Polestarin ohjelmalla7.8.

Tällä menee nyt samaan suoritukseen 8,7 sekuntia. Mahtaakohan nyt kuitenkaan tuolla olla kaikki kaakit käytössä? ??? ::)

 :o

Allekirjoitan tuon D5 (215hp) AWD:n 8s. En tiedä olisiko saanut paremman tuloksen jos olisi lähtenyt jarrua vasten.

No kuitenkin, tässä topicin autossa mättää joku kun noilla tehoilla vakio D5 on nopeampi. Mittailitko suorituskykyä ennen ohjelmamuutosta?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #52 : 10.10.2023, 14:04:48 »
:o

Allekirjoitan tuon D5 (215hp) AWD:n 8s. En tiedä olisiko saanut paremman tuloksen jos olisi lähtenyt jarrua vasten.

No kuitenkin, tässä topicin autossa mättää joku kun noilla tehoilla vakio D5 on nopeampi. Mittailitko suorituskykyä ennen ohjelmamuutosta?
Niin mättää joo, pitäisi vain keksiä ja löytää, että mikä.

Vakiona 0-100km/h paras aika oli 9,7 sekuntia.

Olin yhteydessä ohjelman tekijään ja hän kehoitti vielä tarkistamaan ahtopaineet, (pyydetty, sekä todettu) ja katsomaan, että paljonko menee polttoainetta täyskaasuvedossa.

Minkäänlaisia vikakoodeja tämä ei anna.

Jos joku tietää/keksii, missä vika on, tai mitä olisi hyvä tarkistaa, niin kertokoon heti. :D
« Viimeksi muokattu: 10.10.2023, 14:09:24 kirjoittanut Merlin »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #53 : 10.10.2023, 15:57:44 »
Vakiona 0-100km/h paras aika oli 9,7 sekuntia.

Jos joku tietää/keksii, missä vika on, tai mitä olisi hyvä tarkistaa, niin kertokoon heti. :D

Vika ei ainakaan ole autossa, kun vakio D4 menee 9,4s 0-100km/h. Ajoissa pieni ero toki on, mutta lillukanvarsia sanon minä. Kun mittaa kännykällä tms. niin saa olla tosi tyytyväinen jos itse pääsee puolen sekunnin sisään ilmoitetusta  :D

Mutta itse vikaan, joka on tässä;

Pyynti on 2,85bar ja toteutunut 2,65bar.

Auto pyytää suhteellista ilmanpainetta eli ympäröivän ilman ilmanpaine + ahtopaine = lopputulos. Nyt sulla on käsissä *suunnilleen* vakio D5 215hp lukemat. Ei muutakuin takaisin liikkeeseen harjoittelemaan ohjelman tekoa

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #54 : 10.10.2023, 18:20:46 »
Tässä on kaksi täyskaasuvedon livedataa.


Boost pressure sensor  -----  2498hPa
Boost pressure, desired value  -----  2837hPa
Current through fuel pressure regulator valve  -----  1536mA
Fuel pressure, nominal value  -----  1788100hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2623hPa
Intake air temperature (MAF)  -----  12°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor  -----  870.59kg/h
Fuel pressure  -----  1923800hPa


Boost pressure sensor  -----  2571hPa
Boost pressure, desired value  -----  2863hPa
Current through fuel pressure regulator valve  -----  1539mA
Fuel pressure, nominal value  -----  1800000hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3035hPa
Intake air temperature (MAF)  -----  12°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor  -----  786.89kg/h
Fuel pressure  -----  1784900hPa

Ohjelman tekijän mukaan max ahtopaine pitäisi olla 2,3 bar. Eikö tässä ole hieman enemmän? ??? ::)

Onko näistä jollekin jotain apua, jotka näistä jotain ymmärtää?  :D

Jotain mystistä tässä kyllä on. Nyt oli 0-100km/h paras aika 7,5 sekuntia. Tämän sain jarrua vasten kaasu lattiaan ja jarrupoljin ylös. Laitan aamulla työmatkan ajaksi testerin uudestaan autoon kiinni ja kokeilen noita vetoja uudestaan.

Testeri on iCarsoft. Kertokaa toki, jos haluatte nähdä jotain muitakin tietoja.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2023, 18:27:29 kirjoittanut Merlin »

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #55 : 10.10.2023, 19:13:55 »
Jos max. ahtopaine pitäisi olla 2,3 bar = 3300 hPa, niin sun autossa on nyt liian vähän.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #56 : 10.10.2023, 22:40:22 »
Itsekkin alan kallistumaan tuohon vajaaseen ahtopaineeseen, vaikkakin ilmamäärästä laskettuna laskennalliseksi tehoksi tulisi 265hp (787kg/h->218g/s : 0,82 =265hp)

Varmaan ensinmäisenä kannattaa kääntyä Lisäätehoa puoleen. Firman omistaja ainakin on pätevä kaveri ja varmasti auttaa, jos softapuolessa on vika.

Mikäli ohjelma on oikein tehty, niin
tässä videolla käydään läpi anturit ja letkut, mitkä vaikuttaa turbojen toimintaan: https://youtu.be/_xUILMRpZ-w?si=jADnqwljNE99fvGW.
Antureiden letkut voisi käydä läpi, ettei vain ole mitään nirhaumia, jotka aiheuttaa vuotoja. Joillakin on vanhemmissa volvoissa auttanut kiihtyvyyteen, kun ovat vaihtaneet videossa kohdassa 3:45-> näkyvän (v/o 31219138) anturin.

Toisena voisit korvakuulolla kiinnittää huomiota alipainepumpun toimintaan: https://youtu.be/b2zfh-22kuk?si=dT8TCz5w_4Jzju38
Varmuutta itselläni ei ole, että vaikuttaako vuotava alipainepumppu turbon toimintaan, mutta kaiken järjen mukaan luulisi vaikuttavan, kun turbo on paineohjattu.

Noita seiskalla alkavia aikoja pitäisi tulla aivan hyppäämällä kaasupolkimen päälle koskematta jarruun.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2023, 22:55:17 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #57 : 11.10.2023, 08:24:34 »
Tarkista mitä on MAP ja TMAP anturien lukemat kun auto ei ole käynnissä. Kun auto ei ole käynnissä, näiden antureiden kuuluu näyttää tismalleen samaa eli näyttävät pelkkää ulkoilman painetta. Voit verrata lukemia vielä Barometric pressureen eli ulkoilmanpaineanturin tietoon.

MAP on se anturi siinä imusarjassa ja TMAP on välijäähdyttimen lähdössä kuskin puolella. TMAP on näistä se joka yleensä hajoaa. Itse vaihdoin tuon TMAP anturin kun paine-eroa oli reilut 20kpa  ::)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #58 : 11.10.2023, 08:33:45 »
Tarkista mitä on MAP ja TMAP anturien lukemat kun auto ei ole käynnissä. Kun auto ei ole käynnissä, näiden antureiden kuuluu näyttää tismalleen samaa eli näyttävät pelkkää ulkoilman painetta. Voit verrata lukemia vielä Barometric pressureen eli ulkoilmanpaineanturin tietoon.

MAP on se anturi siinä imusarjassa ja TMAP on välijäähdyttimen lähdössä kuskin puolella. TMAP on näistä se joka yleensä hajoaa. Itse vaihdoin tuon TMAP anturin kun paine-eroa oli reilut 20kpa  ::)

Kiitos, täytyy tarkistaa, kun taas joskus illalla pääsee kotiin.

Antoiko mitään vikakoodia tuolloin?
« Viimeksi muokattu: 11.10.2023, 08:35:38 kirjoittanut Merlin »

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #59 : 11.10.2023, 16:36:16 »
En tiedä muoviämpäri.

Olen yrittänyt kaksi kertaa soittaa ohjelman tekijälle, mutta ei vastaa puhelimeen.

Puhdistin tuon Andenkin mainitseman anturin, mutta ei siinä ollut juurikaan nokea. Eikä tuosta myöskään ollut mitään hyötyä. Hyvä tarkistaa kuitenkin.

Mitään vikakoodeja ei edelleenkään ole.

TMAP-anturia ei löydy iCarsoftin valikoista. Onko tuo anturi siis välijäähdyttimen päässä, vai imusarjan päässä kiinni?

Ahtovuodot äsken tarkistin, sekä ahtopaineensäätimeltä lähtevät letkut. Mitään ihmeellistä ei löytynyt.

Tässä on vielä anturien tietoja moottori sammutettuna:

Boost pressure sensor  -----  884hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  25.26°C
Boost pressure, desired value  -----  1081hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  981hPa
Barometric pressure  -----  980hPa


Tässä vielä yksi täyskaasuveto:

Air mass/stroke  -----  1338.70mg/str
Air mass desired  -----  1276.40mg/str
Boost pressure sensor  -----  2519hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  27.06°C
Boost pressure, desired value  -----  2804hPa
Current through fuel pressure regulator valve  -----  1420mA
Fuel pressure, nominal value  -----  1749600hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2730hPa
Fuel volume control valve  -----  22.75%
Fuel temperature sensor  -----  23.76°C
Intake air temperature (MAF)  -----  16°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor  -----  677.20kg/h
Absolute Throttle Position  -----  89.80%
Fuel pressure  -----  1788600hPa
Barometric pressure  -----  980hPa

Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö 1 000 Hehtopascal [hPa] ole yhtä kuin 1 bar? ???

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron