Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 D4 AWD Summum -15

  • 84 Vastauksia
  • 17908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6883
  • Kaikkee sitä...
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #60 : 11.10.2023, 16:51:07 »
Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö 1 000 Hehtopascal [hPa] ole yhtä kuin 1 bar? ???

Olet ymmärtänyt aivan oikein.

Mutta jos max ahtopaine pitäisi olla softattuna 2,3 bar niin sulla puuttuu pyynnöstä noin 0,5 bar ja toteutuneesta noin 0,8 bar.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #61 : 11.10.2023, 19:08:15 »
Pascaleissa ilmakehän paine, n. 1000 hPa, on lähtökohta ja ahdot sitten siihen päälle, kun taas bareissa lähtö on nolla eli ahtopaineissa 1 bar on 2000 hPa. Noin niin kuin yksinkertaistettuna.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #62 : 11.10.2023, 19:35:19 »
Antoiko mitään vikakoodia tuolloin?

Ei

TMAP-anturia ei löydy iCarsoftin valikoista. Onko tuo anturi siis välijäähdyttimen päässä, vai imusarjan päässä kiinni?

Tässä on vielä anturien tietoja moottori sammutettuna:

Boost pressure sensor  -----  884hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  981hPa
Barometric pressure  -----  980hPa

Pahoittelut, tuli ohjeistettua erittäin huonosti kun muistin varassa kesken työpäivän kirjottelee  :D

Mutta hienosti löysit nuo arvot silti, eli tuo boost pressure sensor on juurikin se välijäähyssä oleva ja intake manifold on tietysti se imusarjassa oleva.

Mittaustuloksista nähdään heti, että nuo anturit eivät ole samaa mieltä vallitsevasta ulkoilman paineesta.

Vaihtaisin kys. anturin.

Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö 1 000 Hehtopascal [hPa] ole yhtä kuin 1 bar? ???

On se. Auto vain näyttää lukemat niin, että ilmakehän paine + ahtopaine = tulos

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #63 : 12.10.2023, 19:47:56 »
Kiitos teille kaikille, jotka olette auttaneet tämän asian kanssa. :)


Ohjelman tekijä oli yhteydessä, eikä omien sanojensa mukaan löytänyt mitään syytä, miksi ahtopaineen pyynti on noin matala, koska hänen mukaansa vakionakin ahtopaineen pyynti on 2 bar. Sehän on kyllä jo todettu, että vika ei ole autossa, koska tämä kuitenkin kirmasi vakio-ohjelmalla 0-100km/h hyvin lähelle sitä, mitä valmistajakin lupaa.

Ohjelmoija muutti ilmamäärää suuremmaksi ja teki ohjelmasta kaksi eri versiota, joita on alustavasti tarkoitus kokeilla maanantai-iltana.

Käyn kuitenkin ostamassa Motonetistä tuon Razorin ehdottaman ahtopaineanturin ja kokeilen sillä. Sitähän ei tiedä minkä kamikazeharaki -tarvikkeen he sieltä myy, mutta parempaakaan en tähän hätään saa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #64 : 12.10.2023, 20:19:28 »
Boschin se sulle sieltä antaa  :)

https://m.motonet.fi/fi/tuote/284442?ajoneuvo=1116&vuosimalli=2018




Tulipas isolla   :buck2:

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #65 : 13.10.2023, 15:38:59 »
No nyt:


Josko näistä alkaisi jotain selviämään?





Moottori käynnissä:


Ja sammutettuna:


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #66 : 13.10.2023, 16:23:56 »
Jos et oo poistanu vikoja vaikka niitä ei olekaan niin koitas piruuttaan nollata koodit. Ei siitä mitään haittaakaan pitäis olla.
Ihmeesti kaikki arvot vähän sotii toisiaan vastaan. Jos on sohlo turbo niin ei sillä päästä tavoitteeseen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #67 : 13.10.2023, 19:03:42 »
Vikakoodit nollasin, eivätkä toistaiseksi ole tulleet takaisin.

Ahtopaineanturi vaihdettu ja tällaisia tietoja antaa nyt:


Kohta käytävä koeajolla…

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #68 : 13.10.2023, 20:58:02 »
Vikakoodit nollasin, eivätkä toistaiseksi ole tulleet takaisin.

Ahtopaineanturi vaihdettu ja tällaisia tietoja antaa nyt:


Kohta käytävä koeajolla…

Nyt näyttää paremmalta.

Nyt antureiden välillä on erimielisyyttä 0.011bar eli ei käytännössä mitään

Mitäs koeajo kertoi?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #69 : 13.10.2023, 21:32:19 »
Kyllähän se tuo piristyi ihan kivasti, mutta ei edelleenkään ole sitä mitä pitäisi.

Boost pressure sensor  -----  3114hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  60.36°C
Boost pressure, desired value  -----  3021hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2986hPa

Boost pressure sensor  -----  3099hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  53.96°C
Boost pressure, desired value  -----  3110hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3128hPa

Boost pressure sensor  -----  3073hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  47.56°C
Boost pressure, desired value  -----  3152hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3116hPa

Tuossa nyt muutama täyskaasuvedon tulos. Pitäisiköhän vielä vaihtaa tuo imusarjan paineanturi? Harmi, kun sitä ei saa Motonetistä. Tilaan varmaan KL-varaosista...

Väljiin ahtimiin en usko. Eihän tuo pyydetty tavoitekaan ole sitä mitä sen pitäisi olla.

Nyt tuossa tuntuu selkeästi, kun isompi ahdin tulee mukaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #70 : 13.10.2023, 22:06:48 »
Ottalohkoon kolahti kans tuo imusarjan paineanturi...
Toisaalta se mun mielestäni näyttää melko tarkasti tuossa tuon vallitsevan ilmanpaineen mikä tuolla pihalla nyt on.
Voihan se kuitenkin vääristää kovemmalla paineella. Mistäpä sitä tietää ilman kokeilua.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #71 : 14.10.2023, 17:38:30 »
Kyllähän se tuo piristyi ihan kivasti, mutta ei edelleenkään ole sitä mitä pitäisi.

Boost pressure sensor  -----  3114hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  60.36°C
Boost pressure, desired value  -----  3021hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2986hPa

Boost pressure sensor  -----  3099hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  53.96°C
Boost pressure, desired value  -----  3110hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3128hPa

Boost pressure sensor  -----  3073hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  47.56°C
Boost pressure, desired value  -----  3152hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3116hPa

Tuossa nyt muutama täyskaasuvedon tulos. Pitäisiköhän vielä vaihtaa tuo imusarjan paineanturi? Harmi, kun sitä ei saa Motonetistä. Tilaan varmaan KL-varaosista...

Väljiin ahtimiin en usko. Eihän tuo pyydetty tavoitekaan ole sitä mitä sen pitäisi olla.

Nyt tuossa tuntuu selkeästi, kun isompi ahdin tulee mukaan.

Sattuisikohan sinulla olemaan joku tuttu, jolla olisi saman vuotinen auto kun sinulla? Siitä lainaisi hetkeksi antureita, niin ei tarvisi ainakaan ehjiä turhaan vaihtaa.

Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että tuo ahtopaineen ohjausventtiili on viallinen. Kuitenkin melko järkeviä lukuja tuo imusarjan anturi antaa.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #72 : 15.10.2023, 10:02:45 »
Mistäpä sitä tietää ilman kokeilua.

Täysin turhaa alkaa huvikseen vaihtamaan osia. Edelleen huomautan, että aiemmin tämä auto suoritti 0-100km/h ajan 9.7s kun valmistajan ilmoittama arvo on 9.4s

0.3s poikkeama on täysin hyväksyttävä kun mitataan puhelimella ja auto on 200tkm(..?) ajettu

Autoa on turha syyttää, sillä saatavilla olevasta datasta jokainen lukutaitoinen näkee ettei autossa ei ole mitään vikaa.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #73 : 15.10.2023, 11:02:42 »
Ottalohkoon kolahti kans tuo imusarjan paineanturi...
Toisaalta se mun mielestäni näyttää melko tarkasti tuossa tuon vallitsevan ilmanpaineen mikä tuolla pihalla nyt on.
Voihan se kuitenkin vääristää kovemmalla paineella. Mistäpä sitä tietää ilman kokeilua.
Eilen illalla tuli vielä ajeltua ja seurattua noita antureiden tietoja. Järkeviä lukuja ne nuo kaikki kyllä antaa, joten ei taida olla tarvetta vaihtaa noita. Etenkin, kun tulee melko kalliiksi vaihtaa nuo kaikki tuonne. :D Eriasia olisi, jos niissä olisi oikeasti vikaa.

Sattuisikohan sinulla olemaan joku tuttu, jolla olisi saman vuotinen auto kun sinulla? Siitä lainaisi hetkeksi antureita, niin ei tarvisi ainakaan ehjiä turhaan vaihtaa.

Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että tuo ahtopaineen ohjausventtiili on viallinen. Kuitenkin melko järkeviä lukuja tuo imusarjan anturi antaa.

On tässä lähipiirissä useampikin auto, mistä saisi osia lainaan.

Täysin turhaa alkaa huvikseen vaihtamaan osia. Edelleen huomautan, että aiemmin tämä auto suoritti 0-100km/h ajan 9.7s kun valmistajan ilmoittama arvo on 9.4s

0.3s poikkeama on täysin hyväksyttävä kun mitataan puhelimella ja auto on 200tkm(..?) ajettu

Autoa on turha syyttää, sillä saatavilla olevasta datasta jokainen lukutaitoinen näkee ettei autossa ei ole mitään vikaa.
202118 kilometriä nyt ajettu.

Mielenkiintoista nähdä, muuttuuko tämä tilanne huomenna mihinkään suuntaan.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 AWD Summum -15
« Vastaus #74 : 17.10.2023, 13:13:21 »
Löytykös ohjelmasta mitää, joka selittää vedon puutteen?   ::)
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

 

Futurez  Kulkukoira