Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V60 herätevirta tupakansytyttimeltä. Keskikonsolin purkaminen

  • 13 Vastauksia
  • 971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Tarvitsisin vahvistimelle sellaisen herätevirran, mikä katkeaa samalla kuin moottorin sammuttaa. Tupakansytyttimeltä tällainen olisi varmaan hyvä ryöstää.

Kuinkas helposti käsikyynärnojan jommalle kummalle tupkansytyttimelle pääsee?
Nopeasti tutkien taitaa joutua purkamaan jonkin verran:
https://www.youtube.com/watch?v=PnxTXwJ6N8Q

Auto siis Volvo V60 2012

Etupenkin edessä taitaa olla lattiamatossa katkoskohta, niin sieltä taitaa saada johdon mukavasti pujoteltua keskikonsolin syövereihin kynnyslistan puolelta.
Subbari poksahtaa ilkeänkuuloisesti kun sammutetun auton radio sammuu ovia avatessa, niin ajattelin jos erillisellä herätevirralla saisin vahvistimen sammumaan ennen radiota.
Vahvistimen maadoitusta jo tutkin ja koitin parantaa, mutta siitä ei mielestäni ollut apua.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Katkeaako tuosta sytyttimen pistokkeesta heti jännite kun poistat avaimen lukosta? Omassa xc60 jää pistokkeisiin virta vielä hetkeksi ovien lukitsemisen jälkeen. Ainakin omassa sytyttimen liitin löytyy keskikonsolin sivumuovin alta, vänkärin puolelta.

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Katkeaako tuosta sytyttimen pistokkeesta heti jännite kun poistat avaimen lukosta? Omassa xc60 jää pistokkeisiin virta vielä hetkeksi ovien lukitsemisen jälkeen. Ainakin omassa sytyttimen liitin löytyy keskikonsolin sivumuovin alta, vänkärin puolelta.

Täytyypä muuten tarkistaa tuo. Muistelisin että sammuu heti kun sammuttaa moottorin. Jos ei sammu, niin sitten pitää miettiä ehkä parkkivaloa tjmv

Jos pelkkä sivumuovin purkaminen riittää, niin sitten tuo olisikin aika kevyt työ kokonaisuudenkin kannalta.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Täytyypä muuten tarkistaa tuo. Muistelisin että sammuu heti kun sammuttaa moottorin. Jos ei sammu, niin sitten pitää miettiä ehkä parkkivaloa tjmv

Jos pelkkä sivumuovin purkaminen riittää, niin sitten tuo olisikin aika kevyt työ kokonaisuudenkin kannalta.

Mä aikoinaan edelliseen otin tuolta herätteen. Virta on hetken ajan päällä sytyttiäjässä ovien lukitsemisen jälkeen. Mukiteline lähtee ihan nostamalla pois
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Oisko muuten faceliftin ominaisuus, ettei virrat katkea heti?

Kävin eilen testaamassa puhelinlaturilla ja heti kun moottorin sammutti, niin lataus loppui.
Ihan hetken ehdin eilen tutkimaan ja sivumuovi lähti nappasemalla irti ja siellä näkyi kaksi liitintä. Toisessa kulki sen verran paksua kaapelia, että oli varmaan virtajohdot sytkille, mutta ei ollut lamppua ja peiliä käsillä, niin en nähnyt minne asti menivät. Mutta pitääpä ottaa mukitelineet pois jos sitä kautta näkee paremmin.

edit. Kurkkasin töihin lähtiessä mukitelineen alle. Sieltähän se sytyttimen liitin löytyi nätisti (ja oli eri väriset johdot kuin luulin ja menivät eri puolelle konsolia). Oli sen näköinen lattaliitin, että herätevirta taitaa onnistua nätisti haaroittavalla lattaliittimellä, eikä alkuperäisiä johdotuksia tarvitse muokata. Sivumuovit kun molemmin puolin konsolia poistaa, niin johtimen pujottelu onnistunee apukuskin puolelle maton katkaisukohdasta.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2022, 09:25:42 kirjoittanut Itsok »

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Oisko muuten faceliftin ominaisuus, ettei virrat katkea heti?

Kävin eilen testaamassa puhelinlaturilla ja heti kun moottorin sammutti, niin lataus loppui.
Ihan hetken ehdin eilen tutkimaan ja sivumuovi lähti nappasemalla irti ja siellä näkyi kaksi liitintä. Toisessa kulki sen verran paksua kaapelia, että oli varmaan virtajohdot sytkille, mutta ei ollut lamppua ja peiliä käsillä, niin en nähnyt minne asti menivät. Mutta pitääpä ottaa mukitelineet pois jos sitä kautta näkee paremmin.

edit. Kurkkasin töihin lähtiessä mukitelineen alle. Sieltähän se sytyttimen liitin löytyi nätisti (ja oli eri väriset johdot kuin luulin ja menivät eri puolelle konsolia). Oli sen näköinen lattaliitin, että herätevirta taitaa onnistua nätisti haaroittavalla lattaliittimellä, eikä alkuperäisiä johdotuksia tarvitse muokata. Sivumuovit kun molemmin puolin konsolia poistaa, niin johtimen pujottelu onnistunee apukuskin puolelle maton katkaisukohdasta.

Muistaakseni edelliseen vedin juurikin sieltä muovien alta oman herätteen penkin alle mutta pinnassa kun subbari oli kuskin penkin alla. Virtakaapelit tuli kyllä peräluukusta kun otin virrat sille vetokoukun sähköistä. Kynnyslista ja penkkien reunimmainen pehmuste lähtee ihan nykäisemällä irti. Reunapehmuste yläreuna edellä irti ja kynnyslistan kanssa saa olla varovainen. Mutta näiden jälkeen löytyy riittävän iso reikä peräluukkuun mistä pujotella piuhoja. Takaluukun reunaverhoilut kannattaa varmaan kanssa irrottaa samalla
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Muistaakseni edelliseen vedin juurikin sieltä muovien alta oman herätteen penkin alle mutta pinnassa kun subbari oli kuskin penkin alla. Virtakaapelit tuli kyllä peräluukusta kun otin virrat sille vetokoukun sähköistä. Kynnyslista ja penkkien reunimmainen pehmuste lähtee ihan nykäisemällä irti. Reunapehmuste yläreuna edellä irti ja kynnyslistan kanssa saa olla varovainen. Mutta näiden jälkeen löytyy riittävän iso reikä peräluukkuun mistä pujotella piuhoja. Takaluukun reunaverhoilut kannattaa varmaan kanssa irrottaa samalla


Juu repsikan ovelta takakonttiin reitti on jo tuttu. Vedin konehuoneesta sähköt taakse viikko sitten. Täytyy koittaa ehdinkö tänään pujotella johdon jo ainakin osan matkaa.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Koitan ensin nuukuuksissani pelkällä herätteellä. Seuraava vaihtoehto on sitten linjamuunnin (Helix AAC.3) ja sekin tarvitsee erillisen herätteen, niin eipä tässä turhaa työtä ole.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Ostan vähän kalliimman niin ei tarvita erillistä herätettä.

https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvikkeet/linjamuuntimet/helix-aac-3hp-linjamuunnin/
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Saa nähdä vain herääkö nuo linjamuuntimet saatuaan kaiutintasoista signaalia. Volvossa niin matalat jännitteet noissa kaiutinpiuhoissa, että ainakaan edellisessä olevan subbari ei niistä herännyt. Jännitteet pyöri muistaakseni 3V nurkilla ja olisi sen 5V tarvinnut herääkseen
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Ainakin tuossa linkaamassani puhutaan säädettävästä herätteestä välillä 20...240 mV.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Illan kähmässä sain eilen herätekaapelin vedettyä keskikonsolista konttiin asti. Oli kyllä melko helppo homma, kun pystyin jo vedettyä kaiutinkaaqpelia käyttämään vetonaruna B-pilarin alituksessa ja takapenkin ohituksessa. Kytkentöihin ei enää aikaa ollut, mutta enköhän huomenna taas ehdi sen verran.

Sinällään linjamuunnin tasosäädöllä on kyllä pyörinyt mielessä, kun nippa nappa riittää gainit subbarilla. No toisaalta oma moka kun laitoin rosvouksen takakaiuttimiin kun ajattelin että saan pienen tasosäädön faderilla, etupään erkkasatsin alemman herkkyyden myötä faderia oli kyllä pakko kääntää jonkin verran etupäähän.

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Herätekaapeli auttoi tähän poksahdus ongelmaan. PAitsi jos ovet on auki ja sammuttaa moottorin, silloin radio sammuu samalla kuin moottorikin, mutta eipä ole kovin yleinen käyttötapa mulla.
Viritellään sitten linjasäädintä jos tuntuu että pitää saada subbarille lisää gainia.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron