RallyBaron  Samppasport

V60 Bi-Fuel 2015 B5204T9 kaasun painesensorin osanumero hakusessa

  • 8 Vastauksia
  • 1470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Hei,

Voisiko joku vastaavan auton omistaja katsoa tuon osanumeron omasta autostaan?

Osa on täysin näkyvillä heti kun aukaisee konepellin:

(kuva ei omasta autosta)

Aloin tutkia kyseisen sensorin toimintaa, kun auto nykii tietyissä tilanteissa kaasulla ja monilla foorumeilla tämän sensorin vaihtaminen on auttanut lukuisiin ongelmiin.

Omassa autossa on paikallaan tällainen 5.5bar Eltek -merkkinen sensori, joka internetin mukaan sopii esim. Opeliin jossa olisi Landi Renzo -kaasujärjestelmä:
https://www.lpgwebshop.com/en/lpg-sensors/517-landi-renzo-pressure-temp-sensor-55-bar-landi-renzo-opel-t-mapc97.html#

Kun taas Volvoon (ainakin V70) jossa Prins CNG järjestelmä tarjotaan tällaista Bosch 4bar sensoria osanumerolla 0281002576:
https://vosken.de/Bosch-temperature-and-pressure-sensor-4-bar-for-Prins-VSI-0281002576

Nyt sitten heräsi epäilys että tuo onko tuo sensori jo kerran vaihdettu, mutta laitettu sinne joku "mikä sattuu löytymään hyllystä"-sensori paremman puutteessa!? ???

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
V60, mutta eri moottori (T5). Sensori näkyy olevan ihan sama 5,5 bar malli. Vaihdettu kuukausi sitten. Nykymisongelmiakin oli, mutta ainoastaan kunnon pakkasilla, jolloin auto ei usein edes suostunut ottamaan kaasua lainkaan käyttöön. Kesäkuussa rupesi sitten temppuilemaan lämpimälläkin säällä -> anturi vaihtoon. Vian aiheuttaja oli ilmeisesti anturiin päässyt öljy, mistä se ei tykkää. Öljyä tulee "kaupan päälle" etenkin pieniltä kaasuntuottajilta = ruotsintuontien ongelma.

Uudella anturilla auto on toiminut ongelmitta, mutta kokemuksia kylmästä säästä odotellaan.

Jos suodatinta ei ole aikoihin vaihettu, kannattaa se pistää uusiksi. Ja anturi samalla, jos suodatinkin on ihan öljyssä kylvetetty.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2022, 09:40:58 kirjoittanut insinörtti »

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista! Sain liikkeestäkin varmistuksen että tämä 5.5bar on juurikin oikea sensori tähän ajoneuvoon! Ilmeisesti vanhemmissa B5204T9 -moottorisissa Bi-Fueleissa on käytetty 4bar sensoria ja olikohan vuodesta 2012(?) eteenpäin sitten käytetty tätä 5.5bar sensoria.

Nykimisen osalta tutkimukset jatkuu...

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Tuon sensorin kun vaihdoin (samanlaiseen mitä oli paikallaan), niin nykiminen loppui kuin seinään ja on toiminut täydellisesti sittemmin! :)

Vanhakin sensori näytti toimivan täydellisesti testerillä ja yleismittarilla mitatessa (mitattiin myös ajon aikana), mutta olisiko vaste sitten ollut hieman hidas tms.
Tuntui että kun automaatti vaihtoi vaihdetta, niin seokset kävi hetkellisesti pielessä ja kone tukehtui.
Pahimmillaan kone sammui esim. moottoritien rampissa kesken kiihdytyksen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pari asiaa tuli opittua ongelmaa tutkiessa, jotka haluan muillekin jakaa:

1. Vaikka Bi-Fuel-napissa palaa vihreä valo ja näyttää siltä kuin ajettaisiin kaasulla, niin siltikin moottori saattaa käydä bensalla. Tämä ainakin itsellä häiritsi diagnosointia, kun välillä kone toimi hyvin ja välillä huonosti ja luulin että koko ajan mennään kaasulla, mutta siis välillä moottori toimikin bensalla. Ainoa luotettava tapa todeta että moottori toimii kaasulla, on kuunnella sekä bensa- että kaasusuuttimia esim. painamalla ruuvimeisseli korvan ja suuttimen väliin. Vain jompi kumpi suutin "naksuttaa" ja on siis käytössä.

2. Kaasujärjestelmän (Prins) ecu mittaa sekä kaasun painetta että imusarjan painetta ja laskee siitä korjauskertoimen, jolla muuntaa bensasuuttimen ohjaussignaalin kaasusuuttimen ohjaussignaaliksi. Elikkä jos kaasulla toimii huonosti, niin nuo paineanturit on erittäin kriittisessä roolissa. Vaihdetta vaihtaessa imusarjan paine muuttuu erittäin nopeasti.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tässä vielä alkuperäinen viankuvaus, jos vaikka joku eksyy tähän ketjuun saman ongelman kanssa:

"- Biokaasulla paikaltaan kiihdytettäessä kaasupoljin ns. “kickdownia vasten” (ei täysin pohjassa) moottori/auto rykii, nykii tai nykäisee voimakkaasti kun vaihde vaihtuu 1. -> 2 (myös 2. -> 3 vaihto)

- Biokaasulla “pintakaasulla” kiihdytettäessä toimii normaalisti
- Biokaasulla kaasupoljin pohjassa vaihtaa bensalle juuri ennen vaihteen vaihtoa ja toimii sitten täydellisesti, koska toimii bensalla eikä kaasulla
- Bensalla toimii täydellisesti 

- Varsinaisia vikakoodeja ei tule, mutta ajon aikana “misfire”:ä tulee laskureihin ongelman esiintyessä kaikille sylintereille, kuitenkin eniten sylintereille 1 ja 3"

Poissa Warforeman

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Täällä -15 T5 bi-fuel oirehtii samalla tavalla. Bensalla ei mitään ongelmaa, mutta aika ajoin kaasukäytöllä nykii aivan helevetisti ja tuntuu että kaasun "annostelu" on lähes on/off. Tällöin tuntuu että auto ei tahdo liikkua ensin mihinkään ja sitten tulee se paistinpannulla-takaraivoon lähtö ja usein melkoisen rytkäyksen kanssa, kun samalla vaihtaa bensalle. Matka-ajossa ihan ok, mutta nuo liikkeellelähdöt tympii aika huolella.

En tiedä onko asialla myös vaikutusta automaattilaatikon toimintaan, mutta jotenkin tuntuu, että kaasukäytöllä laatikko "luistaa" enemmän ennenkuin vaihtaa isommalle vaihteelle. Bensalla ei tuollaista juurikaan ilmene.

Tuohon on vaihdettu puolitoista vuotta sitten kaasupaineen säädin, viime joulukuussa kaasusuuttimet ja suodatin. Tulpat vaihdoin viime kesänä. Eli jokseenkin kaikki muu on uusittu..

No, jos tuo anturi maksaa tuon ~50-60€, niin kokeilu ei ole suuri investointi. Onko tuo ns. plug&play juttu vai joutuuko autolle kertomaan, että siinä on uutta osaa?

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Moro! Periaatteessa ihan plug-and-play. Vanhan sensorin ku irroittaa niin sieltä matalapainepuolelta purkaantuu kaasut (pieni määrä). Kannattaa irroittaa sensori varovasti niin että löysää vähän ja sitten ku alkaa kaasut pihisemään, niin odottelee että paineet on purkaantunu ja irroittaa loput. Kaasujärjestelmä tunnistaa että kaasun paine laskee nopeasti matalapainepuolella (vaikka auto sammutettu) ja menee vikatilaan eikä kytkeydy heti kaasulle sensorin vaihdon jälkeen (vaikka napissa palaisi vihreä valo). Sitten ku käy kaasutankilla ja ajelee muutaman päivän niin jossain vaiheessa vikatila poistuu itsestään ja alkaa taas toimia kaasulla.

Pahoittelen että vastaus kesti kun en huomannut katsoa uusia vastauksia hetkeen. Suosittelen ehdottomasti painesensorin vaihtoa tuossa tilanteessa kun muita syitä on jo poissuljettu!

Edit. Toki vaikka tuon vaihdattaisi liikeessä, niin ei mene puolta tuntia pidempään ja voivat testerillä nollata tuon vikatilan heti. Toisaalta jos joutuu "hakuammunnalla" vaihtamaan ripakopallisen osia, niin kyllähän siinä aika monta korjaamoreissua säästää jos itse tekee.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2023, 11:42:34 kirjoittanut vtolonen »

Poissa Warforeman

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Ja päivää taas! Tulihan se kaasupaineanturi vaihdettua ja alkuun lähes voittajafiiliksellä ajeltua. Kunnes oireet palailivat jälleen. Koko kesä meni tuon laitoksen kanssa erofiiliksissä, mutta nyt aloin taas paneutumaan asiaan vähän enemmän ajatuksen kanssa. Autoa tutkittiin myös asiantuntijan avulla ja vikakoodeja siellä oli polttoaineen syöttöön ja sytkäkatkoksiin liittyen. Eli oireet noiden mukaan olivat joko tulppa-puola tai polttoaineen syöttö/annostelupuolella. Tulpat ja puolat tutkin tuossa vähän aikaa sitten ja ne olivat ok. Polttoaineen syöttöön liittyen aloin pohtimaan, että voisiko nytkäys johtua siitä, että auto ei ymmärrä syötettävän polttoaineen määrää tai mittaa sitä väärin. Eli päädyin tutkailemaan bensansyöttöä. Täältä jostain toisesta ketjusta luin bensapaineanturin vioista ja oireet olivat tasan samanlaisia kuin kaasupaineanturin aiheuttamat ongelmat. Hankin uuden bensapaineanturin ja voilá, nyt se käy ja kukkuu kuten pitääkin. Eli, mutuiluni päätös on se, että se ei ymmärtänyt syöttää oikein bensaa, vaan se oli joko liian paljon tai liian vähän. Ehkä seoksen laihuuskin saattoi nuo katkot aiheuttaa. Nyt mennään toistaiseksi yhteisymmärryksessä ja hyvillä mielin..


Poissa looke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Moro!
Mulla mossahti VolvoV70 2,5 Bifuel vm.2011 pollesta jotain. Tankkasin ja asema Kotkan Jylpyllä joka painaa järjestelmän aika tappiin niin yhtäkkiä hemmetinmoinen pamaus ja lähes pskahalvandeerius. No mun aivot kehitti palaneen ruudin hajua mutta kyllä se kaasun hajustetta oli.
Nämä ``sepät ainakin ovat osittain ottaneet pakettihinnoittelun ja sain arvion dona ja kaasupaineen säädin paskana eli vuotaa. Kyllä sillä ajaa voi mutta ei viitsi jos saa
kipunaa oikealla seoksella niin mossahtaa koko laite.
Paras oli entinen tai vaikka nykyinen tangolaulaja joa tarjosi Prins Keihin säädintä mukavaan loppuelämän hintaan 2650€ eikä oikein mistään muualta kuulemma saa?
No joo Terragasin sivuilla oli 550€ plus postit. Sen halvemmalla tuota ei taitane saada vai osaako raati sanoa tähän mitään?
Auto siis vm2011 ajettu 170000km vaikka aika taitaa olla monille kaasuosille se juttu.
Hain auton Ruotsista viime keväänä ja muutaman kerran on nykäissyt oudosti ehkä viisi krt. Kandeisiko nyt vaihtaa toi painesensori samalla kuin painesäädin koska ymmärrin ettei maksa ihan simona?
Mistä hankitte osia? Muistan nähneeni ruotalaisen sivuston jossa varaosia ja tietoa jne. asiaa mutta tuntuu että patteriautojen lobbaajat ovat saaneet sivut hakukoneiden alaritseille?

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Mistä hankitte osia? Muistan nähneeni ruotalaisen sivuston jossa varaosia ja tietoa jne. asiaa mutta tuntuu että patteriautojen lobbaajat ovat saaneet sivut hakukoneiden alaritseille?

Joskus oli jotain varaston loppuja myynnissä useemmassakin paikassa, varsinkin suuttumia löytyi saksasta ja ranskasta, mutta pääosin osia ei saa mistään. Nykyään löytyy lähinnä terragas:ilta ja käytettynä bildelsbasen.se tulee tasaisin väliajoin joku kaasuauto purkuun. Niissä purkuautoissakin kaasuosat menee nopeesti jätteeksi jos ei joku ole heti kyselemässä. Toisaalta nuo osat hapristuu iän myötä, joten purkuosa voi olla lyhytaikainen lohtu, lähinnä että saa auton myytyä. Uusiakin osia tehdään koko ajan vähemmän kuin tarvetta olisi, eli erät myydään heti loppuun kun tulee tarjolle ja sitten saattaa mennä pitkään että osia ei saa ollenkaan. Mulle vaihdettiin aikanaan tuo paineensäädin ja maksoi muistaakseni noin 750€ töineen. Tuota kyseistä säädintä ei voi korjata. Hieman lohdutti kun kuulin että volkkariin maksaa sama osa 2000€ töineen. Kyllä vaihtaisin sen painesensorinkin ihan kaiken varmuuden varalta, jos oiretta ja ikää on ajoneuvolla. Jotenkin tuo pamaus kuulostaa kylläkin siltä että kaasut pääsee nyt karkuun jostain muualta kuin paineensäätimestä, mutta kaipa sen on asiaintuntijat diagnosoineet.

 

Carcom Oy  Ateho