Voiko vanha auto olla taloudellinen valinta vaikka kulutus ja päästöt olisi sitä "yläluokkaa?"
Niin mitä?
Meille hommattiin puolison ensiautoksi mk1 V70 ostohetkellä oli 380tkm ajettu. Nyt nelisen vuotta myöhemmin mittarissa n.430tkm. Ajatus oli että jos vuoden harjoittelee tällä 1000€ autolla ja sit hommataan joku vähemmän bensaa syövä uudempi. Isompaa remonttia ei juuri oo ollu. Jarrut, murrosnivel, iskarin yläpää, öljynvaihdot. Eli huoltokulut maltilliset n.200-300€ vuodessa.
Uudehkon auton hinta tippuu vuodessa n. 2-3000€ ja vaikka uusi auto syö polttoainetta noin puolet vähemmän. Se silti syö jotain, lisäksi kasko ja huollot liikkeessä jos leimoja haluaa huoltokirjaan.
Tällä vanhalla polttoainekulut on ollu 2000€ luokkaa vuositasolla, ei kaskoa ja korjauksiin menny sen verran kun uudella menis huoltoihin. Jos ajaa aika vähän ja korjailee itse, on aika saman hintaista mielestäni.
Mitä tulee vihreisiin arvoihin.
Vanhan auton voi jättää parkkipaikalle ja mennä vaikka pyörällä, auto ei maksa yhtään mitään. Auton voi laittaa vaikka seisontaan jos ei ole käyttöä. Verraten uudehkossa autossa tippuu hinta joka kk/vuosi vaikkei ajaisi.
Auton kokonaisenergiankulutuksesta kolmannes syntyy valmistuksesta. Mitä kestävämpi auto, sen vähemmän siitä valmistuksesta syntyy suhteessa päästöjä käyttöön. Mitä pidempi käyttöikä sen vähemmän maasta tarvitsee louhia malmeja ja raaka-aineita. Jotka ovat käymässä vähiin muutenkin.
Mun mielestä vanha, mutta hyvä auto on ihan käyttökelpoinen jos ajomäärä on vähäinen ja satunnaista, mutta autoa kuitenkin tarvitsee.