Autoracing  KL-varaosat

Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

  • 13 Vastauksia
  • 12237 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« : 15.02.2011, 13:45:41 »
Moi!

Ei sitten lähtenyt 850 volvo käyntiin aamulla.
No rykäisin väkisin ilman lohkolämmitintä (ei ole) vollen (144-71) käyntiin ja tuli pikku probleema.
Ei pidä mitään pahaa ääntä mutta tyhjäkäynnillä syttyy ö-paineen valo. :(
Onko kiertokangen laakerit vai mitkä menneet?
Kone on originaali ja ajettu 89tkm.

Meneekö takuuseen?

Jos öljynsuodatin jäässä/tukossa, estääkö paineiden nousun?

Nostanko tyhjäkäyntiä ja jatkan ajamista? ::)

144-70

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 15.02.2011, 14:43:32 »
Muuhun en lähde nyt arvaamaan mutta itsellä on parista autosta mennyt öljynsuodatin tukkoon kun olen pyörittänyt huuhteluaineita yms. moottorissa. Yksi tapaus oli ihan ajon jäljiltä ja öljyillä ajettu noin 10tkm eli huoltovälinsä päässä. Poltti öljypaineen valoa tyhjäkäynnillä. Uudet öljyt ja suodatin masinaan niin johan sammui.

Toinen vaihtoehto on että öljypaineen anturi vetelee viimeisiään/ hämääntyy kylmästä kelistä.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 15.02.2011, 15:53:43 »
Kyl pitäis mennä takuuseen noin vähä ajettuna, muista pysyä tiukkana vaikka bilian pojat koittais jotain vastaan väittääkkin. Kerrot niille vain että iiinterneetissä sanottiin näin niin yleensä uskovat.

Voi kannattaa myös katsoa ihan öljynpainemittarilla mitä siellä niitä paineita on. Mullakin rupes sytytteleen valoa palaan tyhjäkäynnillä, mutta varmistin mittarilla ja sen lisäksi vielä toisella anturilla ja vanha anturihan se sohlas. Kone tosin oli muutenkin jo väljä, mutta oli siellä öljynpaineita, mikäs se pahan tappais...
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 16.02.2011, 15:31:22 »
Kiitos kommenteista.

Tänä aamuna auto tulille omin voimin taas ilman lohkolämmitystä (-28 C), eikä ongelmaa enää ole.
Siellä oli varmaan joku väliaikainen ongelma, jonka auton ecun diagnostiikkajärjestelmä ilmaisi moottorin "häiriövalona"... :)

Meinasin vaihtaa öljyt + suodattimen, jos nyt siirtyis vaikka semisynteettisiin kun on vähän kylmä...
Viikonloppuna perheen kanssa tuolla joensuuhun. Ei jaksa edes yrittää tuota 850:stä käyntiin...
« Viimeksi muokattu: 16.02.2011, 15:33:50 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 16.02.2011, 21:35:09 »
Tänä aamuna auto tulille omin voimin taas ilman lohkolämmitystä (-28 C), eikä ongelmaa enää ole.
Siellä oli varmaan joku väliaikainen ongelma, jonka auton ecun diagnostiikkajärjestelmä ilmaisi moottorin "häiriövalona"... :)

Kait kävit sinisellä lukemassa vikakoodit.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 16.02.2011, 22:09:23 »
Kiitos kommenteista.

Tänä aamuna auto tulille omin voimin taas ilman lohkolämmitystä (-28 C), eikä ongelmaa enää ole.
Siellä oli varmaan joku väliaikainen ongelma, jonka auton ecun diagnostiikkajärjestelmä ilmaisi moottorin "häiriövalona"... :)

Meinasin vaihtaa öljyt + suodattimen, jos nyt siirtyis vaikka semisynteettisiin kun on vähän kylmä...
Viikonloppuna perheen kanssa tuolla joensuuhun. Ei jaksa edes yrittää tuota 850:stä käyntiin...

Öljypumpun paineenrajoitusventtiili jumahtanut auki-asentoon? Siltikin, huoli pois jos valo sammuu kierroksia annettaessa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 17.02.2011, 09:38:58 »
Kait kävit sinisellä lukemassa vikakoodit.

Tottakai. Oli todella hyvä / nopea asiakaspalvelu ja edullinen hinta.

Öljypumpun paineenrajoitusventtiili jumahtanut auki-asentoon? Siltikin, huoli pois jos valo sammuu kierroksia annettaessa.

Tämä on hyvä veikkaus!
En mä ole huolehtinut, lähti tänäkin aamuna käyntiin (-29) eikä valo pala enää.
Purin ja putsasin kaasarin eilen. Nyt se käy vähän paremmin.
Ei tosin lähde läheskään yhtä hyvin käyntiin kuin ruiskuversio, vaikka tuossa on alkuperäinen kärjetön sytkä...
Käy aluksi tyyliin kahdella sylinterillä ja aika kauan saa startata ennen kuin hörähtää käyntiin...

Ei taida musta tulla kyllä kaasarifania millään kun on tottunut noihin ruiskuihin...

144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #7 : 21.02.2011, 09:59:02 »
Katson peiliin.
Kaikki pelaa mainiosti nyt kun vaihdoin öljyt / suodattimen ja tulpat + johdot.
JKL-Joensuu-JKL reissu meni perheen kanssa mainiosti.
Lämppäriä piti matkalla pienentää vaikka ulkona oli ~30 astetta pakkasta... :)
144-70

puotha

  • Vieras
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #8 : 28.02.2011, 21:20:40 »
muistuipa mieleen.70-80 luvulla aloittelevana autotrokarina sattui kohdalle useinkin melko loppuun ajettuja b18 ja b20 moottorisia volvoja.tyhjäkäyntiä noin 1200rpm ei vielä valo palanut,mutta alle 1000 jo vilkutti iloisesti.no ei hätää.volvon kello kytkeytyi jossain 0,6-0,8kiloa,mutta vauxhall vivan kello vasta 0,3kiloa.sopi suoraan paikalleen ja eikun myyntiin.huom.rikos on vanhentunut.

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #9 : 17.07.2011, 17:12:34 »
Pannaas tähän perään omat ongelmat.
Eli ahdistettu tappikone, jossa öljyinä Valvolinen 20W-50. Kone on täysin uusiksi tehty uusilla hiluilla (myös orkkis ö-pumppu) ja ajettu joku 100-150km hyvillä öljynpaineilla. Sitten kerran huolimattomuuttani polkaisin puolilämpimällä koneella kierrokset tappiin. Kone kiekaisikin tosi kirkkaasti (normaalia herkemmin?) mutta samalla syttyi öljynpainevalo. Kone seis ja uudestaan käyntiin niin valo ei sammu. Kone uudelleen seis ja vaihdoin samalla öljyt ja uuden suodattimen. Kone käyntiin ja öljynpainevalo sammui normaalisti, mutta nyt lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä paineet on alle 1bar mutta esim. 3000 rpm on n.3bar ja 5000rpm 5bar. Eli kierroksilla painetta tulee mutta tyhjäkäynnillä menee aika alas. Ennen tuota "polkaisua" oli tyhjäkäynnilläkin paineet jossain 2-2,5bar.

Mitähän siellä kävi? Öljynsuodattimen alla on termostaattiryöstölaippa öljyjäähylle. Uudet öljyt jotka laitoin on samat kuin edelliset, joten se ei selitä. Anturiongelmat on mielestäni pois suljettuja. Ihmetyttää se kun silloin ryntäytin sitä puolilämmintä konetta, niin se tosiaan kiekaisi oktaavia korkeemmalta kuin ennen kun se öljyvalo syttyi, ihan kuin joku tukos olisi lähtenyt jostain :) Koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, ei huohota ja nesteet on omissa "lokeroissaan".
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #10 : 17.07.2011, 17:41:13 »
Ensimmäisenä tulee mieleen öljypumpun venttiili etenkin jos venttiili on mallia mäntä,ei tarvi iso jyvä olla ku jämähtää jumiin.Kuulamallinen paineenrajoitinventtiili ei ole niin helposti jumittuva.Omakohtainen kokemus aiheesta on että öljynpaine käyttäytyi muuten samalla tavoin mutta ei noussut kierroksillakaan aivan 3 kiloon saakka.Se tietty vaikuttaa paineseen ihan suoraan mihin kohtaan se venttiili on jämähtänyt.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #11 : 17.07.2011, 19:31:40 »
Pannaas tähän perään omat ongelmat.
Eli ahdistettu tappikone, jossa öljyinä Valvolinen 20W-50. Kone on täysin uusiksi tehty uusilla hiluilla (myös orkkis ö-pumppu) ja ajettu joku 100-150km hyvillä öljynpaineilla. Sitten kerran huolimattomuuttani polkaisin puolilämpimällä koneella kierrokset tappiin. Kone kiekaisikin tosi kirkkaasti (normaalia herkemmin?) mutta samalla syttyi öljynpainevalo. Kone seis ja uudestaan käyntiin niin valo ei sammu. Kone uudelleen seis ja vaihdoin samalla öljyt ja uuden suodattimen. Kone käyntiin ja öljynpainevalo sammui normaalisti, mutta nyt lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä paineet on alle 1bar mutta esim. 3000 rpm on n.3bar ja 5000rpm 5bar. Eli kierroksilla painetta tulee mutta tyhjäkäynnillä menee aika alas. Ennen tuota "polkaisua" oli tyhjäkäynnilläkin paineet jossain 2-2,5bar.

Mitähän siellä kävi? Öljynsuodattimen alla on termostaattiryöstölaippa öljyjäähylle. Uudet öljyt jotka laitoin on samat kuin edelliset, joten se ei selitä. Anturiongelmat on mielestäni pois suljettuja. Ihmetyttää se kun silloin ryntäytin sitä puolilämmintä konetta, niin se tosiaan kiekaisi oktaavia korkeemmalta kuin ennen kun se öljyvalo syttyi, ihan kuin joku tukos olisi lähtenyt jostain :) Koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, ei huohota ja nesteet on omissa "lokeroissaan".

Olisiko öljypumpulta lähtevän metalliputken tiivisteet pullahtaneet pois urastaan?

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #12 : 17.07.2011, 19:43:21 »
Olisiko öljypumpulta lähtevän metalliputken tiivisteet pullahtaneet pois urastaan?

Tätähän sitä tuolla toisaalla arvuuteltiin. Antaisiko se siinä tapauksessa yläkierroksilla kuitenkin normaalit paineet?
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
« Vastaus #13 : 17.07.2011, 19:46:09 »
Tätähän sitä tuolla toisaalla arvuuteltiin. Antaisiko se siinä tapauksessa yläkierroksilla kuitenkin normaalit paineet?

Paljon mahdollista. Tyhjäkäynnillä on muutenkin tappikoneen öljyvalo aika herkillä, että palaako vai sammuuko. Jos jossain on pieni vuoto, niin korkeammilla kierroksilla pumpun tuotto riittää korjaamaan tilanteen. Paineenrajoitinventtiili kuitenkin päästää väkisinkin läpi korkeilla kierroksilla.

 

Samppasport  Futurez