Okei hyvä tietää, kiitos. Oon nyt vasta alkanut tutustumaan tarkemmin tuohon Megaan ja sen asetuksiin ja toimintaan ylipäänsä. 142:ssa tosiaan oli/on MS1 valmiina edellisen omistajan toimesta kun auton ostin 2018 ja se on sen osalta pelannut ihan kohtalaisesti. Siihen ei ole sitten tullut paneuduttua kaiken muun ohella, ennen ku vasta nyt.
Kun on alkanut asetuksia yms. käymään läpi niin esimerkiksi tuo MAP on ollut mun ymmärryksen mukaan asetuksissa justiin väärinpäin, eli Tunerstudiossa projektiin on jätetty 250 kpa MAP, mutta Constants-valikkoon on vaihdettu 400 kpa MAP. Manuaalin mukaan tuo Constants-valikon MAP pitäis jättää 250 kpa arvoon vaikka olisi 300/400kpa anturi. Projektissa oleva arvo lienee se merkityksellinen että MAPin lukema näkyy oikein. Tällä hetkellä Megan mukaan MAP-arvo on 67 kpa kun auto
ei ole käynnissä.
MAP Type this should be set to 250KPa type even if you have a 300 or 400Kpa sensor, unless you have an older V1 pcb that could have a 110KPa sensor
Tästä päästään myös sujuvasti VE-kartassa olevaan MAPin maksimiarvoon joka on tällä hetkellä 150 kpa eli max. 0,5 barin ylipaineille tarkoitettu? Yhden barin paineilla tuota oli edellinen ajanut sen lisäksi että sitä oli penkissä ajettu 1,2 barin paineella. Tiputin paineen 0,7-0,8 bar paikkeille ennen ku sai pari muuta asiaa fiksattua kuntoon. Tuli vaan mieleen että jos Mega tulkitsee normaaliksi ilmanpaineeksi 67 kpa ja siihen lisätään vaikka se 100 kpa ahtopainetta, niin ollaan 167 kpa lukemassa joka on yli VE-kartassa olevan maksimin. Ilmeisesti Mega hanskaa tuollaisen tilanteen kuitenkin?
Oliskohan käynyt aivopieru siinä että on ajateltu ajettavan max 1,2barin paineella ja sen perusteella VE-karttaan laitettu maksimiksi 150 kpa vaikka pitäisi olla jotain luokkaa 250 kpa että jää vähä pelivaraakin?
Required Fuel arvo oli kans yks mitä ihmettelin, kun se oli hieman isompi verrattuna siihen, mitä itse sain laskettua koneen ja suutinten spekseillä. Mietiskelin tätä hetken ja varmistin vielä suutinten tuoton jne, ennen ku tuli mieleen että olisko siinä voinut olla yksiköt väärin kun tuota on laskettu. Niinhän se olikin eli siihen on joku laskenut Req Fuelin sillä perusteella että on 2300
kuutiotuumainen kone ja suuttimet jotka tuottaa 700
lb/hr (627cc suuttimet)... vaikka arvot on ihan päin persettä niin yllättävän vähä se lopputulos heittää oikeilla yksiköillä laskettuun (6,2ms vs 8,6ms).
Mutta jos nuo päätelmät ongelmista osuu oikeaan enkä ole ihan hakoteillä Megan toiminnan suhteen, niin ainakin tässä tulee opittua odotettua enemmän, jos tästä siis jotain positiivista hakee.