Eilisaamuna Volvo käynnistyi kerralla, mutta sammui samantien. Heti tehty uusintayritys ei tuottanut tulosta (pyöritti muttei luvannut), mutta n. 30 sekunnin odottamisen jälkeen auto käynnistyi. Koska töihin oli kiirus, en jäänyt kuuntelemaan, olisiko auto sammunut uudestaan, vaan kaasuttelin hieman että tyhjäkäynti löytyisi. Aiemminkin on ollut samaa vikaa, niin tiesin mikä auttaa. Tyhjäkäynti oli vähän horjuvaa.
Tänä aamuna käynnistyi kerralla ja jäi käyntiin. Tyhjäkäynti oli taas vähän horjuvaa.
Eilen ei siis jäänyt käyntiin, mutta tänään jäi. Samat keliolosuhteet (n. 4 astetta lämmintä, kostea keli). Tänään auto oli roikassa, eilen ei.
OBD-datan ja lämpömittarin perusteella moottori lämpenee alle 10 minuutin ajolla normilämpöiseksi. Onko moottorinohjauksella oma lämpöanturi, jonka perusteella moottorin käyntiä säädellään, vai otetaanko lämpötilatieto samalla anturilla kuin mittaristoon? Jos anturi on erillinen, voiko reistaava anturi aiheuttaa näitä kylmäkäynnistysongelmia ja horjuvaa tyhjäkäyntiä? Lämpimällä koneella käynti on tasaista.
Edit: vikakoodi P1238 (TCV) on päällä, vikavaloa se ei kuitenkaan sytytä