Elekma  Autoracing

Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!

  • 68 Vastauksia
  • 26225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« : 19.03.2015, 21:20:04 »
Tervehdys!

Muutaman sivun selasin ja löysin jotain tähän viittaavaa. Jos nyt joku tietää tälläisen keskustelun, niin luen sitä mielelläni :)

Uusi moottori on viskattu kiinni jossa entistä roinaa löytyy vain kampiakseli ja nokka-akseli.
Nyt ongelmaksi tuli jako.. Moottoria purettaessa laitoin merkit vastakkain ja irroitin virranjakajan, silloin öljypumpun/virranjakajan ratasakseli näytti vaakasuoraa moottoria nähden. Nyt taas kasattaessa laitoin merkit vastakkain ja ratasakseli oli vaakasuorassa.
En tosin tiennyt siinä vaiheessa, että pitäisi myös katsoa kumpi mäntä tekee duunia ja ostin akselin ylös sekä liikautin yhden hampaan verran, jotta oli 35asteessa. Nyt ei sitten niin millään saa jakoa kuntoon nyt kun käynnistelee. Tuli jo tulta ja polttoainetta kaasuttimesta!

Nyt se vihdoin käy ilman että paukkuu ja aivastelee, mutta en ymmärrä mitä on tapahtunut, kun tulpanjohtojen paikat on vaihtunut päittee niin, että nelosesta menee ykkösmännälle jne. (jos ykkönen on syylärin puoleinen sylinteri ja nelonen virranjakajan oikea alakulma). onko tää mahdollista vai tökkiikö muisti ahdistuksesta?
Saako sen käännettyä niin, että ottaa virranjakajan pois kyljestä ja kääntää moottoria yhden kierroksen ja lyö sitten virranjakajan takaisin?
lampulla on virranjakaja nyt katsottu, mutta tyhjäkäyntiä ei voi käydä koska kone rupee ravistaa vimmatusti ja sammuu.

että hiukkako stressaa tää  :-\ Sanottii vaa et "kyllä sää sen pystyt tekee hei, iha helppo".
Mutta pääasia että kampi ja nokka on kohillaan. Sitä ratasakselia nyt voi liikautella kunhan varmistaa et se loksahtaa öljypumpun kanssa.
Nii ja myöskin pyöritin moottoria käsin tulppa irroitettuna jotta näkisin kuolokohdan. En nyt tosin muista että teinkö sen oikein päin ja pitiköhän niitte venttiilien keinut olla löysinä vai tiukkoina. Vooi p*se..
btw. En tiedä mikä on mahdollista ja mikä ei, sillä ensinmäistä kertaa kasasin moottorin atomeista ja aika vieras metsä  :idiot2:
volvo amazon x 3

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #1 : 19.03.2015, 21:37:04 »
Missäs tälläinen fyysisesti sijaitsee , joku tälläkin foorumilla voi vielä ymmärtää näiden vanhempien koneiden päälle  ;)
Jos vaikka joku lähistöllä asuva tulis vilasee ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #2 : 19.03.2015, 21:47:55 »
Ykkönen on etummaisin sylinteri. Ykkösen mäntä on ylhäällä ja sille pitäisi tulla kipinä silloin kun sen keinuvivuissa on välys. Sulla on jakaja mennyt puolikierrosta väärälle kohtaa, jos on ykkösen ja nelosen johtojen paikkoja pitänyt vaihtaa. Vaihda myös kakkosen ja kolmosen paikkoja keskenään niin voi ruveta käymään. Sytytysjärjestyksen varmaan tiedätkin, 1-3-4-2 ja jakaja pyörii ylhäältä katsottuna vastapäivään. Olikos tuossa se jakajan akseli ja öljypumpun käyttöakseli epäsymmetriset eli akselit menee yhteen vain yhdessä asennossa? Jos on niin nosta pumpunakseli pois ja käännä puoli kierrosta niin jakaja menee taas alkuperäisesä asennossa paikoilleen.

Pyöritä kampiakselin päästä niin, että kampiakselin hihnapyörä on jakopään kopan merkissä. Tarkistat, että ykkösen keinuvivuissa on välys, jos ei niin pyöritä vielä kierros uudelleen merkkiin. Irrota jakajan kansi ja katso mitä kannen nastaa kohden pyörijän kärki osoittaa, siihen napaan ykkösen tulpanjohto ja loput sytytysjärjestyksessä vastapäivään kiertäen paikoilleen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #3 : 20.03.2015, 22:48:30 »
Ykkönen on etummaisin sylinteri. Ykkösen mäntä on ylhäällä ja sille pitäisi tulla kipinä silloin kun sen keinuvivuissa on välys. Sulla on jakaja mennyt puolikierrosta väärälle kohtaa, jos on ykkösen ja nelosen johtojen paikkoja pitänyt vaihtaa. Vaihda myös kakkosen ja kolmosen paikkoja keskenään niin voi ruveta käymään. Sytytysjärjestyksen varmaan tiedätkin, 1-3-4-2 ja jakaja pyörii ylhäältä katsottuna vastapäivään. Olikos tuossa se jakajan akseli ja öljypumpun käyttöakseli epäsymmetriset eli akselit menee yhteen vain yhdessä asennossa? Jos on niin nosta pumpunakseli pois ja käännä puoli kierrosta niin jakaja menee taas alkuperäisesä asennossa paikoilleen.

Pyöritä kampiakselin päästä niin, että kampiakselin hihnapyörä on jakopään kopan merkissä. Tarkistat, että ykkösen keinuvivuissa on välys, jos ei niin pyöritä vielä kierros uudelleen merkkiin. Irrota jakajan kansi ja katso mitä kannen nastaa kohden pyörijän kärki osoittaa, siihen napaan ykkösen tulpanjohto ja loput sytytysjärjestyksessä vastapäivään kiertäen paikoilleen.

Kiitoksia! Menen tekemään sille jotain kunhan pääsen kiireistä. Tosiaan, kahdessa asennossa menee jakajan ja öljypumpun akseli yhteen. Nyt se käy ihan nätisti, paitsi pienillä kierroksilla rupee täristää konetta ja sammuu ilman ryyppyä. En tosin tiedä mistä tämä johtuu, että mahtaakohan johtua sytytyksestä myöskin. Mutta käynti muutoin ok, tosin piuhat on väärtepäin. Onko tietoa onko tästä piuhojen väärinpäin olevasta asennuksesta haittaa koneelle jos ajaisin sen 30min päähän korjattavaksi?
Vai.. Onko tää nyt sit kuiteski oikein asennettu muutoin, paitsi että piuhat on vain tehdasperäisestä asennuksesta eroava?
Voiko sellanen moottori edes käydä jossa piuhat on väärtepäin?
Kiitos ja kumarrus!
volvo amazon x 3

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #4 : 20.03.2015, 22:56:06 »
Missäs tälläinen fyysisesti sijaitsee , joku tälläkin foorumilla voi vielä ymmärtää näiden vanhempien koneiden päälle  ;)
Jos vaikka joku lähistöllä asuva tulis vilasee ?

Moro!
Sammatissa tää tapaus sijaitsee tällä hetkellä.
Oishan se tietenkin aika komeeta et jos joku auttamaan tulis!:) voisin uskoa, että aikaa menisi mukavasti alle tunnin kunnes kone on taas hienosäätöä vaille.
volvo amazon x 3

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #5 : 20.03.2015, 23:04:46 »
Taidampa itseasiassa ottaa pari kuvaa siitä kun ykköspytty on kuolossa, virranjakajan kansi irroitettuna ja toinen kuva siitä kun kansi on kiinni. Eiköhän siitä tietoiset mekaanikot osaa sanoa mitä oon tehny? Jos on edes sinnepäin niin silloinhan hienosäädöllä sen saa helposti kohilleen. Valokynällä jos katsoo niin pitääkö virranjakajaa siirtää vastapäivään vai myötäpäivään?
volvo amazon x 3

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #6 : 21.03.2015, 09:36:27 »
Ei ole mitään vaaraa vaikka piuhat on eripäin kuin alunperin. Pääasia, että ovat oikeassa järjestyksessä ja ajoitus kohdallaan. Kyllä se sinnepäin on kun kerran käy, jos olisi ihan pielessä niin ei kävisi vaan paukahtelisi joko kaasarissa tai pakosarjassa. Kokeile löysätä jakajan kiinnitys ja käännät jakajaa myötäpäivään varovasti koneen käydessä. Kun kierrokset rupeavat nousemaan on ennakko aika lähellä oikeaa. Tuo ettei käy tyhjää ilman ryyppyä voi johtua myös kaasuttimen säädöistä. Mutta ensin pitäisi saada se sytyn ajoitus kohdalleen, se kun vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika paljon. Valokynällä katsottuna käännä jakajaa myötäpäivään.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #7 : 21.03.2015, 12:46:07 »
Ootko katsonut imuvuodot?
suomenvolvokerho.com

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #8 : 21.03.2015, 15:48:15 »
Ei ole mitään vaaraa vaikka piuhat on eripäin kuin alunperin. Pääasia, että ovat oikeassa järjestyksessä ja ajoitus kohdallaan. Kyllä se sinnepäin on kun kerran käy, jos olisi ihan pielessä niin ei kävisi vaan paukahtelisi joko kaasarissa tai pakosarjassa. Kokeile löysätä jakajan kiinnitys ja käännät jakajaa myötäpäivään varovasti koneen käydessä. Kun kierrokset rupeavat nousemaan on ennakko aika lähellä oikeaa. Tuo ettei käy tyhjää ilman ryyppyä voi johtua myös kaasuttimen säädöistä. Mutta ensin pitäisi saada se sytyn ajoitus kohdalleen, se kun vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika paljon. Valokynällä katsottuna käännä jakajaa myötäpäivään.

Nyt tuli kyllä hyvää ja tsemppaavaa tietoa! Kiitti!
volvo amazon x 3

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #9 : 21.03.2015, 15:55:46 »
Ootko katsonut imuvuodot?

Juu tossa juuri purkailin kaasutinta (Zenith). Tiivisteet on ollu noin puoli kesää käytössä.
Huomasin tosin että kohokammion ja kaulan väliin jää tiivisteestä huolimatta rakoa kun valoa vasten katsoo.
Vaikuttaakohan tämä alue? Imusarjan pitäisi olla kyllä hyvin paikoillaan.
Pitää nyt varmaan perehtyä tähän osioon tarkemmin. Uudet sytkän kärjet ostin myös,
ne avautuu liian paljon joka varmaankin vaikuttaa asiaan.
Yrittänyt tässä lukea vihreäkantisia, että mitäs kaikkea siellä tapahtuu kaasarissa kun auto käy :)
volvo amazon x 3

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #10 : 21.03.2015, 17:49:29 »
Mites tuon starttipilotin käyttö et ruiskuttelee mahdollisiin vuotokohtiin?
Moottori saisi lisäpuhtia jos vuoto löytyy.
Oon ainaki ymmärtänyt et toimii.
volvo amazon x 3

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #11 : 21.03.2015, 17:53:20 »
Kyllä nousee kierrokset kun onnistuu vuotopaikkaan suhauttamaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #12 : 23.03.2015, 22:47:26 »
Noniin, nyt tämä kehitty johonki suuntaan. Lähin jopa jo ajaa sellaset 50m, eli auto on kasassa! :)
vuotokohtakin löytyi kaasarista. Sytytys ei taida olla aivan kohillaan kun vertailin käyntiääntä moottoriin ennen kunnostusta ku
pakoputkesta kuuluu sellasta helikopterin tyyppistä ropotusta.
ja kun käynti laskee tyhjkäyntiin niin käynti alkaa vaeltaa ja moottori ravistaa.
Muutoin kierroksien kanssa vaikuttais olevan aika hyvä.
Mutta olo helpottuu jo :)
Tälläseen asiaan varmaan tässä tilanteessa syinä saattais olla;
venttiilien säädöt, sytytyksen ajoitus ja siihen liittyvät tavarat kuten (virranjakajan kansi, pyörijä, katkojan kärjet)
ja sit tuo kaasarin ilmavuodot.
Pitää miettii et jos joutuu viemään auton korjaamolle et niitte on sit helppo saada se sytytys kohillee ettei mikään vaikeuta duunia.
volvo amazon x 3

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #13 : 24.03.2015, 08:41:10 »
Ettei kävisi kolmella? Kokeile lyhyen käytön jälkeen onko jokaisen sylinterin pakosarjan lähtö yhtä lämmin. Toisaalta myöhäisellä oleva sytytys tai liian rikas seos aiheuttaa poksahtelua putkessa.
Kärkivälin olet varmaan säätänyt, sekin kun vaikuttaa ajoitukseen (jos hienostelemaan ruvetaan niin katsotaan kosketuskulmamittarilla). Kärkien kiinnitysruuvi löysälle ja säädät kärkiväliksi rakotulkilla 0,4-0,5 mm (tai kosketuskulma 59°-65°).
Venttiilivälykset on helppo säätää itsekin. Kampi merkkiin, katsotaan, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaa, ventiilikoppa pois ja säädetään ykkösen keinuvipujen ruuveista välykseksi 0,4 mm rakotulkin kanssa. Pyöräytetään kampea puoli kierrosta ja säädetään kolmosen välykset, taas pyöräytetään puolikierrosta ja säädetään nelonen, puolikierrosta ja kakkonen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #14 : 24.03.2015, 20:39:59 »
Ettei kävisi kolmella? Kokeile lyhyen käytön jälkeen onko jokaisen sylinterin pakosarjan lähtö yhtä lämmin. Toisaalta myöhäisellä oleva sytytys tai liian rikas seos aiheuttaa poksahtelua putkessa.
Kärkivälin olet varmaan säätänyt, sekin kun vaikuttaa ajoitukseen (jos hienostelemaan ruvetaan niin katsotaan kosketuskulmamittarilla). Kärkien kiinnitysruuvi löysälle ja säädät kärkiväliksi rakotulkilla 0,4-0,5 mm (tai kosketuskulma 59°-65°).
Venttiilivälykset on helppo säätää itsekin. Kampi merkkiin, katsotaan, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaa, ventiilikoppa pois ja säädetään ykkösen keinuvipujen ruuveista välykseksi 0,4 mm rakotulkin kanssa. Pyöräytetään kampea puoli kierrosta ja säädetään kolmosen välykset, taas pyöräytetään puolikierrosta ja säädetään nelonen, puolikierrosta ja kakkonen.

Kiitos!! Tiekkö, nyt se taitaa olla aika bueno! Jotain pientä hienosäätöä vielä, mutta todella pientä :) Koneen hyvin lämmittyä menin uudestaa kiristää kannenpultteja ja yks naksahti sillai et hetken olin lähellä raivohuutoa :p Mut se taiski olla vain jähmettyny sijoilleen.
Ja itseasiassa koneen käyntiin vaikutti suunnattomasti se, että vaihdoin upouudet motonetin puolanpiuhat takas vanhoihin. Loppu seilailu ja osa ravistamisesta tyhjäkäynnillä ja loput parantui sitten venttiilien säätöjen tarkistamisella. En mä halua motonetille nyt mitää huonoa ilmaa mut oli ne kyllä huonot piuhat kun aiheutti niinkin paljon ongelmia.
Kiitän ja kumarran kaikesta avusta. Jotain varmasti tulee vielä mutta tuskin enää tähän osioon :)
volvo amazon x 3

 

Carcom Oy  Ateho