KL-varaosat  Race.fi

Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?

  • 99 Vastauksia
  • 136669 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Pitääks mun hommata joku lappu päästöjä varten? Mulla on Volvo 240 (käyttöönotettu, 00.00.88) D24, ja aion turbottaa sen välijäähdyttimellä varustettuna..vastaamaan mallisarjan tehokkainta +20% = 186hp. Vai riittääkö konttorilla tehty mittaus?

Ei tarvitse, riittää käytönaikainen mittaus, eli se konttorilla tehtävä savutusmittaus.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Pitääks mun hommata joku lappu päästöjä varten? Mulla on Volvo 240 (käyttöönotettu, 00.00.88) D24, ja aion turbottaa sen välijäähdyttimellä varustettuna..vastaamaan mallisarjan tehokkainta +20% = 186hp. Vai riittääkö konttorilla tehty mittaus?

Konttorilla/korjaamolla tehtävä käytönaikainen päästömittaus riittää.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Tuota noin, tämä ei ole itselle juuri nyt ajankohtainen, mutta mietityttää.

Miten homma etenee, jos vaikka laitan vanhaan Volvoon -90-luvun vähäpäästöisen dieselkoneen (moottoritil. rajoissa) vaikka nyt volkkarista tai mersusta, niin tuleeko autoni noudattaa sen jälkeen vähäpäästöisiä määräyksiä, koska moottori on vähäpäästöisestä autosta vai onko yhdistelmä sen jälkeen ei-vähäpäästöinen?

Vaikuttaako mekaanisen syöttöpumpun asennus elektronisen tilalle mitään noiden päästöjen suhteen?

Päteekö bensakoneisiin samat säännöt, jos vaihtaa vähäpääst. moottorin ei-vähäpääst. autoon?

Kunhan vain kyselen..tietää, että minkälaisia projekteja alkaa suunnitteleen sitte ku toi Volvo 240 D24Tic valmistuu. :P
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Miten homma etenee, jos vaikka laitan vanhaan Volvoon -90-luvun vähäpäästöisen dieselkoneen (moottoritil. rajoissa) vaikka nyt volkkarista tai mersusta, niin tuleeko autoni noudattaa sen jälkeen vähäpäästöisiä määräyksiä, koska moottori on vähäpäästöisestä autosta vai onko yhdistelmä sen jälkeen ei-vähäpäästöinen?

Vähäpäästöisyys on korin ominaisuus. Koneenvaihdolla ei auton päästörajat muutu.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vähäpäästöisyys on korin ominaisuus. Koneenvaihdolla ei auton päästörajat muutu.

Oukei, no hyvä sentään että Suomen laista löytyy silloin tällöin jtn positiivista. :)

Kiitos vastauksesta!
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Tuota noin, tämä ei ole itselle juuri nyt ajankohtainen, mutta mietityttää.

Miten homma etenee, jos vaikka laitan vanhaan Volvoon -90-luvun vähäpäästöisen dieselkoneen (moottoritil. rajoissa) vaikka nyt volkkarista tai mersusta, niin tuleeko autoni noudattaa sen jälkeen vähäpäästöisiä määräyksiä, koska moottori on vähäpäästöisestä autosta vai onko yhdistelmä sen jälkeen ei-vähäpäästöinen?

Vaikuttaako mekaanisen syöttöpumpun asennus elektronisen tilalle mitään noiden päästöjen suhteen?


Tosiaan kuten jo mainittiin, päästörajat menee korin mukaan.
Jos kori on vähäpäästöinen niin lain mukaan moottori täytyy olla vähäpäästöisestä autosta ja moottori täytyy vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavine tekijöineen, eli syöttöpumppua ei periaatteessa saa vähäpäästöiseen autoon vaihtaa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Tosiaan kuten jo mainittiin, päästörajat menee korin mukaan.
Jos kori on vähäpäästöinen niin lain mukaan moottori täytyy olla vähäpäästöisestä autosta ja moottori täytyy vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavine tekijöineen, eli syöttöpumppua ei periaatteessa saa vähäpäästöiseen autoon vaihtaa.

Joo, niin arvelinki mut mietin vaan, että JOS joskus tekis tuon volvo 360 TDi projektin, niin vois ostaa ihan volkkarin tai audin 1.9TDi koneen -91 --> eli vähäpäästösestä autosta. Siitä saa aika kivasti voimaa kuitenki, niinku siitä oli puhettaki tuossa syksyllä. Tosin sillon enimmäksee puhuttiin siitä 1.6TD:stä.

Mutta se on sitte ens vuoden juttuja JOS on. Ensin toi 240 valmiiks ja sillä ajellaanki ainaki tää vuosi. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
Noo menee nyt vähän aiheen ohi mutta kuminkin jos ostan 360 90vm katilla eli Vähä päästöinen bensa ja muutoskatsastan sen 1.9 vw tdi koneelle tuleeko päästö touhujen kanssa jotain ikävää vastaan en löytänyt asiasta mistään mitään  :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Ei kai tuossa tarvita kuin mitata muutoskatsastuksessa konttorilla dieselin K-arvo tuolla TDI koneella. Eikä tuo entinen "vähäpäästöisyys" haittaa nykyään mitenkään ja kun tuo 360 Volvo on Euro 2 luokiteltu niin savutusmittaus konttorilla riittää päästöissä, eikä ole tarvetta enää VTT-testeille. Riippuu myös tuon 1.9 TDI vuosimallista että tarvitseeko olla katti putkessa, tosin se voi olla tyhjäkin koska ei vaikuta savutusarvoon mitenkään.

Vasta Euro 3 on tiukemmat päästövaatimukset.

Tämän topicin aiemmat tekstit on vuodelta 2012, milloin oli vielä eri vaatimukset päästöissä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 22:43:45 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
Kiitos juu tiesin että vanhaa tietoa mutta halusin varmuuden viisaamilta :D kun tuo muutos katsastus touhu muuttui ja kun on  tiedossa vaan hyvä 90 vm koppa  8)

 

Ateho  Elekma