Samppasport  Futurez

Sofron S40T4 BTCC, V70 D5 AWD ja XC70 2.5T RE85

  • 44 Vastauksia
  • 12668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Arvon foorumilaiset. Esitellään nyt meikäläisen S40.

Eli vuoden 2000 mallinen Volvo S40 T4 phase 1.5.

Eli ko Auton ostin uutena 16 vuotta sitten. Väriksi otin hopean harmaan ja varustelistalta ruksin busines- ja sport-paketit. Oli muuten hienoa aikaa, auto oli pakasta vedetty ja mies nuori! ;)

Vuodet kuluivat ja Volleen tuli kilometrejä kovaan tahtiin. Vuonna 2005 kun mitarissa oli noin 190 000 km alkoi alusta olla niin veltossa kunnossa että alle vaihtui kw. Samalla piristin ulkokuorta kirkkailla äärivaloilla. Kun alustapuoli parani kertaheitolla toiseen ulottuvuuteen, alkoi parempi kulkupuoli houkutella. Otin helpon, joskaan en parasta vaihtoehtoa, auto kävi DOC Powerin käsittelyssä ja sai BSR:n putken alusta loppuun ja samaisen firman lastun. Hetken tuntuikin että auto kulki taas suht pirteästi. Kuitenki olo oli että ei tämä oikein riitä ja aloin katselemaan jatkojalostus vaihtoehtoja X40Fin.com foorumin kautta.

Vuodet vierivät taas, sekä mies että auto vanhenivat. Päästiin vuoteen 2010, autossa mittarilukema 290 000 km. Kulkupuoli tuntui jo todella laiskalta ja X40fin-foorumin kautta osasin jo etsiä oikeaa apua autolle. Otin yhteyttä Samppasporttiin ja päädyin että palikoita uusitaan reippaammin. Tehtiin diili Samppasportin kanssa että koko hoito tehdään heidän kautta. Turboksi tuli uusi Mitsun 19T, enemin nokat, cooleri, bensapumppu, suuttimet, S.A.M- kytkin, SPM-kanget yms hilppeet kiinni ja Samppasportin toimesta Karalalle säätöihin.

Pian tekniikan päivityksen jälkeen sai myös KW väistyä alta. Alustasarjaksi vaihtui 320 tkm:ssa D2 alustasarja ja uretaanipuslat eteen ja taakse. Nyt auton alusta on kyllä niin kova ettei sillä mielellään enää sorateillä / nupulakivillä ajele. Mutta tasaisilla tieosuuksilla tai radalla elementissään.

Autohan on ollut koko historiansa todella ongelmaton kulkine. Nyt mittarissa on yli 400 tkm joten "raskaammin viritettynäkin" on sillä jo rullattu +100 tkm. Matkalla on hajonnut mennyt lähinnä kulutusosia ja sitten tietysti puolia, ilmamassamittareita yms kuluviksi osiksi muuttuvia... ;)

Autohan palveli minua ensimmäiset 5-vuotta ympärivuotisena käyttiksenä mutta nyt siis enää kesäkäyttis / harrasteauto. No, eipä nuo minun harrastelut sinänsä kummallisia ole mutta mailin ajoissa olen pari kertaa käynyt ja vrcf:n ratapäivillä ulkoiluttamassa autoa radalla. Lähinnä ajot kuitenkin siis normikäyttöä, kotoa töihin ja lapsia päiväkotiin. Mihin nyt ihmiset autoa käyttävätkään.

Jep, Tässä vielä auto pähkinän kuoressa;

Alusta ja jarrut
-D2 alusta ( korkeus- & jäykkyyssäädettävä )
-uretaanipuslat
-Volvon oma poikkituki
-takavakaaja vaihdettu jäykempään
-Volvon vakio jarrut teräspunosjarruletkuilla

Kori
-kirkkaat sivuhuomiovalot
-Volvon alkuperäiset tummaoptiikka xenonvalot
-phase 2 mallin kirkkaat takavalot
-Volvon XC-maski
-tectyl ruostekäsittely vuonna 2003 ja uusintakäsittely 2008
-maalattu yli alkuperäisellä värillä vuonna 2013
-BTCC tarrasarja 2019
-BTCC tyylinen takasiipi 2019

Vanteet ja renkaat:
-17" OZ Crono HT
-Michelin Pilot Sport 3/4 215/40

Tekniikka:
-Mitsu 19T
-suuttimet boschin vihreät
-Enem nokat
-keulacooleri
-255-Walbro
-S.P.M kanget
-SAM kytkin
-Quaife ATB lukkoperä
-vaihdevälin lyhennin
-JT 3" putkisto 100 CEL katilla

Tällä kokoonpanolla jarrutettiin pari päivää sitten Karalan penkissä 318 hv ja 430 nm johon allekirjoittanut on kyllä enemmän kuin tyytyväinen.

"Hifit ja sälät"
-Kenwood 9230DAB DVD/Navi
-Onepro digiboxi
-Veba mirrorbox
-Alpine 7" näytöt niskatuissa
-SPL vahvistin ( en muista mikä ), 5,25 erillissarja edessä ja 12" subi kontin kylkeen integroituna.

Nykyinen ulkoasu;



Entinen ulkoasu;


« Viimeksi muokattu: 04.01.2021, 20:36:15 kirjoittanut sofronieva »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #1 : 24.09.2016, 08:42:02 »
Siistiä. En oo x40fin puolella ollutkaan ihan perillä tästä. Uudesta asti  :o
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #2 : 24.09.2016, 08:44:00 »
Se tuli mullekin mieleen että harva pitää nykyään uudesta asti autoa näin pitkään. Asiallinen sleeperi kyllä  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #3 : 24.09.2016, 09:28:19 »
Hatun nosto omistautumiselle ja heitän tähän että jos mä olisin voinut ostaa uuden en itsekkään olisi siitä luopunut (en oo koskaan volvoa vaihtanut :)) )
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #4 : 24.09.2016, 10:54:03 »
Harvahan näillä jaksaa paria vuotta pidempää ajella ja järkevyyttä voi epäillä mutta pitääkö harrastuksia aina järjellä ajatellakaan? ;)

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #5 : 26.10.2016, 23:49:39 »
Ja laitetaan pieni päivitys tännekin. S40:n haettu leima puhtain paperein ja kehujen kera. Sen jälkeen ajettu haikein mielin talliin odottomaan ensi kesän ajoja. Tavoite olisi käydä ainakin Hallissa hiomassa mailin tulosta ja tietysti vrcf:n ratapäivillä.


« Viimeksi muokattu: 26.10.2016, 23:52:35 kirjoittanut sofronieva »

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #6 : 26.12.2017, 10:38:05 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


No eipä tässä hetkeen ole kirjoitettu mutta kuitataan ajot yhteen viestiin.

Eli S40:n vuosi oli sangen ongelmaton. Lähinnä kertyi kilometrejä mittariin reilut 10 tkm ilman dramatiikkaa.
Ikävä kyllä kilometrit tulivat ihan normiajossa, en kerinnyt mailin ajoihin parantelemaan parin vuoden takaista tulosta, enkä liioin ratapäiville. Ilmeisesti vanhemmiten vuodesta katoaa päiviä kun entistä useammin tuntuu siltä etteivät edes suunniteltuihin asioihin riitä aika.

Toki vastoinkäyminenkin vuoteen sattui mutta S40 oli siihen syytön. Taloyhtiön pihalla kun naapurin irakilaiset onnistuivat pysäköimään farkku-Golfinsa ilman käsijarrua ja vaihde vapaalla. Seuraus oli tietysti se että Golfin perä törmäsi S40 oikeaan etulokasuojaan. Irakilaiset eivät tästä ottaneet turhaa stressiä ja olivat jo poistumassa paikalta kun valppaat naapurit hälyttivät minut ja poliisit paikalle. Polisiin motivoimanana irakilaiset tekivät vahinkoilmoituksen Ifiin ja pian sieltä tulikin soitto että autoa voi näyttää Biliassa. Bilian arvio korjauskustannuksista oli kova, tasan 2000 euroa. Arvelinkin että nyt alkaa vakuutusyhtiö nikotella tämän hintaluokan auton korjaamisessa ja oikeassa olin. Soitto tuli taas Ifistä ja vakuutusvirkailia ehdotti S40:stä paaliin. Tämähän ei minulle käynyt ja alkoi kädenvääntö korvaussummasta. Puhelun päätin lopulta tyytyväisenä ja uskoin päässeeni voitolle kun auto jäi minulle ja tilille luvattiin 1560 euroa korjausta varten. Avasin netin ja aloin tutkimaan vaihtoehtoa.

Lopulta nettivaraosasta löysin purkuautosta ruosteettoman etulokasuojan jonka kävin noutamassa Espoon kupeesta kehä III:lta huimaan 20 euron hintaan. Uuden kulmavilkun tilasin Slamit.netistä ja tämä jäi kuluineen karvan alle 37 euroon. Maalari ja peltiseppä olikin sitten tuttuni joukoista ja taikoi maalasi etulokasuojan 150 euron hintaan omassa tallissaan. No, kyllä sen sävyeron huomaa mutta voin sen kanssa kyllä elää kun kerrankin jostakin autoon liittyvästä jää vähän voitolle.

Ensi lumien jälkeen katsastin S40:n ja vein sen talliin talvehtimaan ja odottamaan ensi kesän haasteita. Foorumilta löytyi Yesseltä kauan etsimäni Quaifen valmistama rataslukko. Tämä on tarkoitus laittaa ensi keväänä vaihteiston perään ja sitä kautta hakea taas astetta parempaa käytöstä kiihdytyksissä.

Loppuun vielä kuvat vaurioista ja korjauksen lopputuloksesta.






Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron Volvo S40T4
« Vastaus #7 : 29.07.2018, 10:38:19 »
Hetkeen ei ole tullut mitään kirjoiteltua tähän mutta auto on kuitenkin ollut kovassa ajossa. Talvella tuli tehtyä kaupat Yessen vanhasta Quaifen lukkoperästä ja nyt sopivasti ennen ratapäiviä kävin Connyl:n pajalla asennuksissa. Lukko meni paikoilleen ja voin sanoa että muutti kyllä autoa monta astetta paremmaksi. Auto kiihtyy nyt etuvedoksi todella sivistyneesti ja irtoaa paikaltaankin aika mukavasti.

Ratapäivilläkin tuli pyörähdettyä ja auto toimi radalla mallikkaasti kunnes vesiletkun klemmari antautui ja nesteet karkasivat pihalle. Enemmiltä vahingoilta kuitenkin vältyttiin ja Acken antamilla nesteillä ja parilla nippusiteillä matka jatkui taas. Hauskaahan radalla oli ja toivottavasti pääsee ensi kesänänä myös osallistumaan. Vielä huutaisi jarrupäivitystä niin autolla voisi oikeasti ajaa radalla vähän reippaammin ja pidempään.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron Volvo S40T4 ja XC70
« Vastaus #8 : 05.07.2019, 17:54:56 »
Päivitellään tätäkin ja lisätään talliin toinenkin autoni.

Alkuun S40:n kuulumiset. Ihmeitä ei ole ehtinyt tapahtua parissa vuodessa lähinnä siitä syystä että työt ovat pitäneet miestä ulkomailla. Juhlallisesti auto saavutti kuitenkin viime vuonna 400 tkm rajapyykin ja matkaa on taitettu sangen ongelmattomasti viime ajat.

Ja sitten nopea esittely tästä talviautostani eli XC70 vm 01. Perus 2.4T bensakone johon hommasin pari vuotta sitten eFlexfuel Finlandin etanoliboksin. Juuri sopivasti katsastin ennen kuin Trafi alkoi maksaa sitä 200 euron hyitystä ;D. Matkaa tällä vaunulla on täytetty jotain plus 350 tkm ja auton olen omistanut vuodesta 2012 lähtien.

Joitakin tuunauksiakin on tullut autoon tehtyä. Paljon tulee taitettua matkaa alueella jossa ei valaistusta ole hirviaidoista puhumattakaan joten valoihin halusin päivitystä. Ajovaloiksi vaihtui vm 2002 Volvon hyväkuntoiset bi-xenon valot ja niihin D2R Philips X-treme Vision +150% Xenon-polttimot ja apupitkiin Osramin H7 80W offroad polttimot. Automaattinen korkeudensäätökin autoon asennettiin mutta sitä ei ole vielä saatu toimimaan.
Lisäksi autoon tuli asennettua "karjapuskuri" johon tuli kiinni Lumiselta tilatut 2 x NBB Alpha Xenon-lisävalo LED-parkilla 70w - 4300K sekä 1 x NBB Alpha Xenon-lisävalo LED-parkilla PISTEVALO, 70w - 4300K. Valot toimivat Volvon alkuperäisellä kytkimellä joten ohjaamoon ei sinne "kuulumattomia" katkaisimia tullut.
Karjapuskuri sai kaverikseen vielä kylkiputket kun mielestäni halvalla sain kun samalla kertaa tilasin. No makuasioita mutta omaan silmään sopii tällaiseen autoon. Sopivan rouhea ulkonäkö mielestäni mutta ehkä jonkun toisen mielestä pelkästään mauton. No itsellehän näitä tehdään..

Sisustaan on vaihdettu puolinahkaisten penkkien tilalle musta nahkasisusta. Sähkösäätöiset etupenkitkin löytyisivät mutta ne ovat vuosimallista -07 ja kiinnitys on sen verran erilainen että aika näyttää onko täysin tekemätön paikka vaihtaa ne paikalleen.

Soitinkin vaihtui Bluepowerin tekeleseen. Suurin syy oli että halusin navillisen soittimen bluetoothilla ja vielä sellaisen että se näyttäisi OEM tuotteelta. No Bluepower täyttää kriteerit tässä mielessä. Puhtaasti äänentoistossa se kyllä häviää Volvon alkuperäiselle soittimelle mutta navi on kyllä hyvä ja siinä on kattavat Euroopan kartat.  Toivottavasti vain kestää käytössä, ensimmäinen vaihtui jo kuukauden käytön jälkeen takuuseen. Lisäksi sisustaan on tutun toimesta askarreltu navin näytöstä lisänäyttö joten videot toistuvat vähän mukavemmalta korkeudelta. Valitettavasti Bluepowerin navin näyttö ei tähän kuitenkan peilaudu.

Summasummarum. Mukava ja erinomainen talviauto kaikin puolin mutta mitenkään erityisen halvaksi se ei ole huoltojen puolesta tullut ja tulevaisuuteenkin riittää laitettavaa. Lisäksi täytyy sanoa että visko on kyllä mainettaan parempi ja en ainakaan itse parempaa järjestelmää kaipaa omaan käyttööni. Mitään ajonvakautustakaan ei ole eli jos talvella lapsettaa niin kyllä tälläkin perän saa irti.






« Viimeksi muokattu: 12.10.2019, 10:36:20 kirjoittanut sofronieva »

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron S40T4 ja XC70
« Vastaus #9 : 09.10.2019, 08:36:26 »
Eli kun autolle tulee omistuksessani ikää pyöreät 20 vuotta täyteen niin onhan sitä mukavaa juhlistaa jollakin tavalla. Aikanaan kun S40:n ostin sitä mainostettiin vuoden 1998 BTCC sarjan mestariautolla. Urheilullinen imago varmasti vaikutti ostopäätökseen. BTCC-kilpuri miellytti myös muutenkin silmää ja olenkin keräillyt aiheeseen liittyviä pienoismalleja, radio-ohjattavia autoja tms krääsää.

Jossain vaiheessa bongasin foorumilla aikanaan aktiivisesti vaikuttaneen Yessen "replican", ja kävi ilmi että Briteissä Creative Vinyl niminen firma tekee teipeistä kilpa-auton kuoseja eri autoihin. Itse tilasin siltä istumalta tarrat mutta lopulta istutin niitä hyllyssä tasan 6 vuotta ennen kuin sain aikaiseksi asennuttaa ne autoon. Samalla autoon vaihtui takasiipi joka on mahdollisimman lähellä alkuperäistä siipeä.

Asennuksen hoiti "luottomieheni" eli Samppasportin Samppa.

Lopputulos näkyy sitten kuvassa. Sleepperihengestä on nyt tältä erää siis luovuttu, ja vaikka siitä paljon pidinkin on lopputulos mielestäni nyt upea.




« Viimeksi muokattu: 12.10.2019, 10:44:22 kirjoittanut sofronieva »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sofron S40T4 BTCC ja XC70
« Vastaus #10 : 09.10.2019, 08:40:46 »
Moi, profiili kuvasi luopaa hyvää mutta mä en ainaskan nää kuvia, mutta onkohan vaan meijän palomuuri kun estää...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron S40T4 BTCC ja XC70
« Vastaus #11 : 09.10.2019, 08:47:46 »
Moi, profiili kuvasi luopaa hyvää mutta mä en ainaskan nää kuvia, mutta onkohan vaan meijän palomuuri kun estää...

No nyt en tiedä sekoileeko oma kone vai muiden palomuurit kun taas vanhemmat kuvani eivät näy omalla koneella mutta uudet näkyvät. Linkkasin siis Google kuvista...

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sofron S40T4 BTCC ja XC70
« Vastaus #12 : 09.10.2019, 08:52:59 »
mä nään tossa XC70:n talvi kuvat ja S40:n keulasta valo kuvat mutta en muuta, en aloituksesta enkä kahdesta viimeisestä postauksesta... onkohan joku julkisuus asetus niissä google kuvissa vialla.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron S40T4 BTCC ja XC70
« Vastaus #13 : 09.10.2019, 08:57:02 »
mä nään tossa XC70:n talvi kuvat ja S40:n keulasta valo kuvat mutta en muuta, en aloituksesta enkä kahdesta viimeisestä postauksesta... onkohan joku julkisuus asetus niissä google kuvissa vialla.

Hemmetti kun pitää ihmisen olla käsi näiden(kin) koneiden kanssa niin en osaa kyllä tähän hätään ratkaista...Pitää kysellä jossain vaiheessa joltain itseäni viisaammmalta jos kukaan muukaan ei kuvia näe...

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Sofron S40T4 BTCC ja XC70
« Vastaus #14 : 09.10.2019, 09:33:50 »
Ei näy kuvat täälläkään  :( Tää tais olla viimeviikolla samppasportin pihassa kun ohi ajelin? Hieno ja erilainen peli  :)

 

Autoracing  KL-varaosat