Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus

  • 35 Vastauksia
  • 20557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo L-ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Auto on 940 ja siinä vihreät nesteet. Huoltokirjan mukaan huollot on tehty merkkiliikkeissä. Nyt ajattelin mitata pakkaskestävyyden ns. optisella mittalaitteella, joka on ollut minulla ainakin 10 vuotta ja toiminut.  Autossa olevasta nesteestä ei näy minkäänlaista rajapintaa mistä voisi lukea kestävyyden,vaan koko alaosa on vaaleansininen. Nesteessä on selkeä imelä maku ja se ei jäätynyt tai mennyt hyhmäksi n. 20 asteessa pakastimessa. Nesteenvaihto, mutta mihin? Kiitos hyvistä vihjeistä!

s73

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #1 : 08.11.2016, 14:20:38 »
Raakaa pakkasnestettä?

Laita johonkin astiaan 50/50 sekoitusta ja mittaa uudelleen.

Poissa Leo L-ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #2 : 09.11.2016, 12:55:22 »
Kiitän ja kumarran. Yli 45 vuoden harrastuksen aikana ei ole kävellyt vastaan tilannetta, että jäähdytysneste olisi lähes "raakaa". Se mahdollisuus ei tullut edes uniin. Mutta kun ihmiset tekee, niin vahinkojakin voi tulla.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #3 : 09.11.2016, 13:24:56 »
Volvon neste taitaa olla G48 sinivihreää, kannattaa laittaa sitä, eikä halpaa vihreää. Mm. korroosiosuoja huonompi siinä halpisnesteessä. Volvolla se maksaa 9e/L raakaa nestettä, ei ole edes kovin kallista ja varmasti toimii hyviin auton kanssa yhteen, eikä ala kennot vuotamaan.
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #4 : 09.11.2016, 17:01:21 »
Volvon neste taitaa olla G48 sinivihreää, kannattaa laittaa sitä, eikä halpaa vihreää. Mm. korroosiosuoja huonompi siinä halpisnesteessä. Volvolla se maksaa 9e/L raakaa nestettä, ei ole edes kovin kallista ja varmasti toimii hyviin auton kanssa yhteen, eikä ala kennot vuotamaan.

Ei vaan ole niin yksinkertaista.  :(

Varsinkin esim. VW:llä vihreä/sininen G05/G11/G48 -> G12 -> G12+ -> G12++ -> G13

G05/G11/G48 vihreitä/sinisiä EI saa sekoittaa punaisten G12 -> aineiden kanssa vaan on korvaava vasta huuhtelun jälkeen!

G13 = (VW:n orkkis purkin) saa sekoittaa G12, G12+, G12++
Mutta "tarvike" G13 ei saa sekoittaa mihinkään muuhun kuin G13! G13 sisältää etyleeniglykolia, glyserolia, silikaatteja ja orgaanisia yhdisteitä.
G12 glykoli(t) on nitriititön, amiiniton, fosfaaton ja silikaatittomia. Ja sisältää vain etyleeniglykolia. :idiot2: :idiot2:

Mm. Hondan nesteestä puuttuu joku tietty yhdiste ja siihen ei saa laittaa kuin Hondaa. Huuhtelun jälkeen tietenkin varmaan toimii muukin. (jaksanut lukea enempää)

Volvon VANHA neste vihreä, "etyleeniglykolia ilman fosfaatteja" EI ole suoraan G48. Enemmänkin nykyaikaista perus vihreätä. Kuitenkaan olematta sitä ihan 100% varmuudella.
Volvon neste sininen (vaihtunut jossain tinalohkojen tullessa?) voi olla enemmänkin G48, tosin suoraan sitä ei kuitenkaan saa sekoittaa perus vihreän kanssa!

Skandix väittää volvon nesteen olevan G11... Eli mitä sinne nyt sit pistää, taidan omat G12 vaihtaa pois...  :D

ps. G12 tai pikemminkin orgaaniset glykolit syövyttää lyijyä. Taisi selvitä syy miksi vuoden vanha lämppärinkenno (messinkinen, juotettu) tihkuttaa.  :-[

EDIT: Volvon neste erittäin lähelle G48, HOAT (hybridi orgaanisia happoja), VW:n G12 ja vastaavat käyttää OAT (orgaanisia happoja) jotka tuhoaa lyijyn/tinan/messingin.
Vinokoneeseen varmin vaihtoehto käyttää joko Volvon omaa, varauksella G48 tai ihan perus vihreää vanhan ajan glykolia (mutta ei G11).
« Viimeksi muokattu: 09.11.2016, 18:59:14 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #5 : 09.11.2016, 23:49:29 »
Joo, tuo G48 oli tuossa Basfin tuotesopivuustaulukossa, ilmeisesti Volvon oma on tuon Basfin tekemää? Mutta varmaa tietoa en ole löytänyt mistään.

Silloin se on melko yksinkertaista, kun käyttää aina Volvon "omaa" nestettä, niinkuin ehdotin?  ;) Volvon oma neste kestää myös vanhentumista paremmin, ei ole tarvetta koko ajan vaihdella. 

Volvolla on ilmeisesti myytävänä kahta nestettä, tuo sinivihreä ja sitten se ihan uusi VCS, tai joku sinne päin. Se taisi olla keltaista. Eli tuon sinivihreän luulisi käyvän useimpiin volvoihin, lukuunottamatta ihan uusia. Kyllä ne siellä tiskillä luulisi tietävän.

Kennot näistä tosiaan saa vuotamaan väärillä nesteillä... Osta Volvolta, niin ei tarvitse ruveta kemistiksi!
« Viimeksi muokattu: 09.11.2016, 23:54:46 kirjoittanut Jumu »
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #6 : 10.11.2016, 10:30:22 »
Joo, tuo G48 oli tuossa Basfin tuotesopivuustaulukossa, ilmeisesti Volvon oma on tuon Basfin tekemää? Mutta varmaa tietoa en ole löytänyt mistään.

Silloin se on melko yksinkertaista, kun käyttää aina Volvon "omaa" nestettä, niinkuin ehdotin?  ;) Volvon oma neste kestää myös vanhentumista paremmin, ei ole tarvetta koko ajan vaihdella. 

Volvolla on ilmeisesti myytävänä kahta nestettä, tuo sinivihreä ja sitten se ihan uusi VCS, tai joku sinne päin. Se taisi olla keltaista. Eli tuon sinivihreän luulisi käyvän useimpiin volvoihin, lukuunottamatta ihan uusia. Kyllä ne siellä tiskillä luulisi tietävän.

Kennot näistä tosiaan saa vuotamaan väärillä nesteillä... Osta Volvolta, niin ei tarvitse ruveta kemistiksi!

Volvolla on Basfin G64 "tulossa vasta" markkinoille henkilöautoihin. Virallisesti mikään neste ei korvaa Volvon alkuperäistä.
Volvon hyväksynnät Basf (muissa kuin G64) on rekka sekä kaivuripuolelta ja niissä on vihreä sininen ja sitten keltainen. Siellä kaivuripuolella on vähän harmaa alue kun taitaa 90% olla muita moottoreita kuin Volvon omia.

Korvaavaa tuotetta jäähdyttimeen ei saa siis kuin Volvolta, Volvon henkilöautoihin. Hyvin suojattu ja oma pikku bisnes  ;)

Lähinnä kannattaako Volvon hölmön kalliilla nesteellä (orgaanisia happoja, mahdollinen riski) kokeilla kupari/messinki/lyijysaumat kennojen kestävyyttä pitkällä aikakaavalla vai pistää vaan vihreää perus mille se vinokone (ja kennot) on suunniteltu sillon 70 luvulla.

Volvon neste kun muuttui n. 1992 tinakoneiden myötä vihreästä (perus vihreä kama?) sinivihreäksi (G48 tyylinen?).
Tinakoneissa alkuvaiheessa lohkovaurioista syytetty muuta nestettä kuin Volvon alkuperäistä, kuullostaa kaukaa haetulta (hyvinhän ne nykyään taitaa toimia millä vaan).
Mutta jokainen moottori tarvitsee omat lisäaineet, toinen kavitaatioita ja toinen lämmönsiirtoa jne varten jotenka jokainen laittaa mitä haluaa... :)

Lähinnä taidan itse kaataa vihreät sisään, sillä pysyy tinat kennoissa kiinni varmasti. Ja onhan siinä kuitenkin 2v vaihtoväli, Volvon HOAS nesteessä n. 4-5v (vaihtoväliä ei ilmoitettu virallisesti, saatu korjaamokulut tiputettua). Kulut ei nyt suurin vaiva vaikka reilusti yli tuplasti kalliimpaa tuo volvolainen. Toista kun saan hanasta niin päätös on helppo.  :D

Muuten en pelkää moottorin puolesta, mutta en riskeeraa enään yhtään kennoa. Vaihto on niin perseestä!  :2funny:
Samalla hyvä tehdä testi häviääkö viikottainen yksi tippa punasta glykolia pumpun tiivisteen päältä, sekin vaihdettu puoli vuotta sitten uuteen...

Punainen neste G12 kun on paljon lirumpaa kuin perus vihreä, vai miten hienosti sanottuna pinnajännitys on pienempi?

Aika näyttää, voin ilmoitella tänne loppuuko vuodot nesteen vaihdolla. Tiivisteiden vaihdolla ei lopu. :idiot2:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #7 : 10.11.2016, 15:24:43 »
Ite tuli kanssa aikanaan harjoiteltua sen punaisen Motonetin nesteen kanssa, joka oli olevinaa Volvoon käypästä. S70:stä alkoi jäähdyttimenkenno vuotamaan vuoden sisällä... Ei siis O-tiivisteet, niin kuin niissä yleensä, vaan kenno saumoistaan tms.

Se vihreä tuntuu käyvän ihan hyvin Volvoihin, kunhan muistaa vaihdella parin vuoden välein.

Volvon käyttöohjekirja mulla sanoo, ettei nestettä tarvitse normaalisti ollenkaan vaihtaa. Ehkä tuo 5 vuotta on kuitenkin hyvä, taikka sitten aina, kun jakopää remontoidaan (vesipumppuvaihtuu), siinä yhteydessä menee kätevästi. Ite laitan nesteen kaveriksi akkuvettä, Volvo-huollossa käyttävät kraanavettä, kukin tavallaan.

Volvon sinivihreä on kai HOAT kahdella lisäaineella ja BMW käyttäisi samaa. (jenkki foormilita joskus lueskelin) Tuossa Volvon jäähdytysnestepurkista en löytänyt valmistajan tietoja - Made in Germany. Käynpäs vielä tutkimassa sitä uudelleen.

Lämmönsiirto on yksi tärkeä ominaisuus nesteelle. Halvat nesteet voi muodostaa kuplia kuuminpiin kohtiin, joka ei sitten enää jäähdy kunnolla, kun ilma eristää lämpöä tehokkaasti. Kansi saa sitten lämpökuormaa hieman enemmän, ajan kanssa voi vaikuttaa johonkin?

Mutta muille vaihtoa harkitseville ja autossa on vielä Volvon oikeaa nestettä - käytä sitä jatkossakin. Jos on vaihdettu johonkin toiseen, käytä sitä samaa edelleen (jos on Volvoon suositeltua).

Jos käytät autoa harakirihuollossa, pidä huolta, ettei ne lisää sitä halpisnestettä orginaalin sekaan! Useimmat (Kaikki) korjaamot käyttää huolloissa niitä paskanesteitä (halvinta mahdollista), ellet itse vie sinne tuota kunnollista.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2016, 15:28:36 kirjoittanut Jumu »
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #8 : 10.11.2016, 18:46:37 »
Näin juuri!

Varsinkin tinamoottoreissa kannattaa laittaa ihan oikeat Volvon (tai vastaavat) nesteet, vinokoneessa perus vihreät riittää vallanmainiosti.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #9 : 24.11.2016, 10:54:20 »
Mitäs paskaa tuo motonetissä yms. paskapuljuissa myytävä vihreä on? Syävyttääkö sekin messinkiä?

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #10 : 24.11.2016, 11:21:49 »
perus  vihreä on yleensä BS ( bull shit ) 6580 standardin mukainen neste jota kukaan OEM ei käytä missään tilanteessa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #11 : 24.11.2016, 13:59:33 »
Mitäs laitetaan nesteeksi kun glykolia ei saa käyttää mutta ei saisi jäätyä ja pitäisi suojata korroosiolta?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #12 : 24.11.2016, 15:55:30 »
perus  vihreä on yleensä BS ( bull shit ) 6580 standardin mukainen neste jota kukaan OEM ei käytä missään tilanteessa.
Täh?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #13 : 24.11.2016, 22:11:08 »
Mummiälestä on melko sama mitä litkua siellä on, kunhan on kunnolla putsattu vanhoista jämistä ja paskoista. Ja että sitten sitä lientä vaihdetaan riittävän usein.

Vielä en oo kuullu että minkään osan hajoaminen olis menny yksinomaan jäähdytinnesteen piikkiin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #14 : 25.11.2016, 09:47:05 »
Mummiälestä on melko sama mitä litkua siellä on, kunhan on kunnolla putsattu vanhoista jämistä ja paskoista. Ja että sitten sitä lientä vaihdetaan riittävän usein.

Vielä en oo kuullu että minkään osan hajoaminen olis menny yksinomaan jäähdytinnesteen piikkiin.

Ei ole ihan sama mitä laittaa, useat ovat täysin sopimattomia. Sen takia valmistajat on niitä erilaisia nesteitä tehneet, sopivat paremmin tietyille materiaaleille. Ei ole mitään syytä testailla sinnepäin olevilla nesteillä, kun alkuperäiset nesteet on ihan saman hintaisia. (orginaalissa pitkä vaihtoväli, niin suurempi hankintahinta tasoittuu).

"BS ( bull shit ) 6580 standardi" British Standard on tuon perusnesteen luokitus, sitä tosiaan kukaan tuskin käyttää ensiasennuksena? Tuo on yleensä huonolaatuista nestettä, soveltuu vanhemmille autoille. Jos haluaa harrastaa nesteiden vaihtelua 1-2 vuoden välein, anna mennä vaan.  ;)


Tuulilasista, Tapio Ketonen:

Lähetin kyselyn asiasta Berner Oy:lle ja sain seuraavan vastauksen:

Berner Oy Automotive markkinoi kahta erilaista jäähdytysnestettä. Perinteinen BS 6580:1992 standardit täyttävä Korrek Coolant. Perinteinen neste mitä Suomessa myydään varmaankin 90% nesteistä. Standardit täyttäviä nesteitä on siis valtaosa nesteistä. Näitä voidaan keskenään sekoittaa. Pakkasenkesto on kriteeri, millä tuotteita yleisesti markkinoidaan, ja tästä nämä nesteet suoriutuvat poikkeuksetta. 50/50 seoksella saadaan -36 °C pakkasenkestävyys. Vaihtoväli suositus on 1–2 vuotta.

Nyt vihdoin aivan viimevuosina on vähitellen ruvettu ymmärtämään, että nesteiden tehtävänä on toki muitakin kuin vain antaa riittävä pakkasenkestävyys. Tärkeitä ominaisuuksia tulisi olla riittävä korroosionsuoja, vaahtoamisen esto. BS 6580:1992 nesteiden taso vaihtelee. Standardit täyttävät tuotteet eivät aina anna riittävää korroosionkestävyyttä nykyajan uuden teknologian moottoreille.

Auton tekniikan ja järjestelmien muuttuminen on aikaansaanut kehityksen, tämän tuloksena on isot kemianyhtiöt kehittäneet autonvalmistajille ns. longlife jäähdytysnesteitä (merkkikohtaiset nesteet), tästä esimerkkinä VW-konsernin autoissa vuonna 1996 käyttöönotettu punainen G-12 jäähdytysneste. Sen vaihtoväli on n. 4 vuotta.

Nämä ns. täsmänesteet on kehitetty nykyaikaisille kevytmetalleita sisältäville moottoreille. Näissä nesteissä on kiinnitetty suurta huomiota lisäaineille, näiden lisäaineiden ominaisuudet yhdessä monoetyleeniglykolin kanssa auttavat siirtämään tehokkaasti lämpöä sekä antavat hyvän ja pidemmän korroosionsuojan kevytmetalleille sekä tietenkin hyvän pakkasenkestävyyden.

Monet autonvalmistajat ovat ohjekirjoissa kieltäneet ns. sekakäytön jäähdytysnesteissä. Tämä johtuu siitä, että lisäaineet ovat erilaisia kuin perinteisissä jäähdytysnesteissä ja näin ollen sekakäyttö voi johtaa järjestelmän nopeutuvaan ruostumiseen ja longlife vaihtoväli ei pidä enää paikkaansa.

Berner Oy Automotive markkinoi molempia nesteitä, Perinteistä Korrek Coolantia sekä uudempaa Korrek Coolant G-30 joka vastaa VW-konsernin G-12 nestettä. Tämä neste on punaisen väristä ja jos sitä sekoitetaan vihreisiin tai sinisiin nesteisiin muuttuu väri ruskeaksi. Paras ohje autoilijoille on huolellinen ohjekirjaan tutustuminen ja sekakäytön välttäminen.

XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

 

RallyBaron  Samppasport