Proturbo  Autodiagnoosi

740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus

  • 100 Vastauksia
  • 39385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #15 : 21.12.2016, 00:44:31 »
Näin livenä Lahdessa viime kesänä ohimennen. Tää on hyvä, vaikka noi 8" kapeet vanteet on oikeesti vähän kottikärrynpyörät tämmöseen. Eikun niin, mullahan on samanlaiset sirkkelit edessä  :D

Tekniikasta iso plussa, pääsääntösesti ku nää on kasinaulasia niin 16V lämmittä mieltä. Tyylipuhdas ja kliini, pussit... parempi ku en sano niistä mitään  ;)
« Viimeksi muokattu: 26.05.2018, 22:15:56 kirjoittanut Chall »
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #16 : 17.06.2017, 15:54:40 »
Päivitellään vähän kuulumisia. Auto ollut ajossa jostain helmikuusta asti vähän sen mukaan miten toiminut.

Ekat ajot vaikutti ihan lupaavalta, säädöt alkoi muovautua ja ahdot tuntui pysyvän hyvin rajoissa. Sitten kumminkin yksi rajumpi kiihdytys rajoittimelle, niin ahdot piikkas ja kansipahvi rikki...


Uusi pahvi paikalleen ja takas kasaan.




Samaisella ajokerralla suli paisari, joten pakopesälle myssyä päälle:


Tässä vaiheessa taas ajeltiin hetki ja todettiin, että ahtopaineet ei pysy ollenkaan kurissa. Lähtee rajoittimen tuntumassa piikkaamaan yli 2bar, vaikka hukkaportin ohjaus suoraan ahtopaineella. Romut taas talliin levälleen ja miettimään korjauksia...

Ajattelin ekana, että hukkiksen lähtö ahistaa, joten se meni uusiksi. Myöhemmin kumminkin huomasin tarkastaa hukkaportin. Se liikkui ihan sujuvasti, mutta jousen kuppi oli niin tiukka, että jousi ei mahtunut menemään nätisti sisään ja hukkaportti ei auvennut aivan loppuun asti...






Paisarille jäi vähän heikosti tilaa, joten siirty toiselle puolelle:


Screamerin ääneen oli jo kerennyt kyllästyä ja leimakin edessä, joten...




Tämä helmi-maaliskuulta. Päivittelen myöhemmin lisää...
« Viimeksi muokattu: 17.06.2017, 18:48:23 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #17 : 17.06.2017, 16:32:06 »
Otin asiakseni ilmoittaa, että kuvat ei näy ainakaan minulla
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5074
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #18 : 17.06.2017, 17:47:44 »
Otin asiakseni ilmoittaa, että kuvat ei näy ainakaan minulla

Näin on, ei näy..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #19 : 17.06.2017, 18:49:39 »
Nyt pitäs näkyä :). Olivat näköjään salatussa kansiossa niin näkyivät vaan itselle :idiot2:

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #20 : 17.06.2017, 18:56:27 »
Nyt näkyy ja näyttää pirun hyvältä!  :)

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #21 : 17.06.2017, 20:33:29 »
Samalla, kun hukkaportti probleema oli selvityksessä ajattelin, että jaksaako tuolla nyt automaattina ajella. Hyllyssä oli vanhasta turboysistä purettu m90, joten kiireesti osia metsästästämään.

Nelilapanen jousittamaton sintteri sekä sre763. Pottapyörällä meni kasaan...



Jännästi oli alle 1000km ajettu elringin takastefa alkanu vuotamaan, vaikka moottori irrallaan hylsyllä asennettu öljyn kanssa. Samaa vikaa tuntuu olevan vähän kys merkin öljypohjantiivisteessä.


Jarrutehostin alko jo viimekesänä suhisemaan jalkatilaan. Talven aikana ei mistään tuntunut löytyvän uutta. Nyt sitten keväällä löysin yhden purkuauton, josta sai kohtuuhintaan "ehjän" tehostimen. Hieman harmitti, kun maalauksen jälkeen pulttasin kiinni ja suhisi puolet enemmän mitä vanha. Lopulta purin alkuperäisen tehostimen, johon teurastin 8v tehostimesta ehjän tiivisteen. Nyt pelittää :)




Tässä välissä sitten ajeltiinkin aika pitkään ilman ongelmia, kunnes pienessä kiihdytyksessä auto sammui ja megan valot pimeni. Köyden perässä kotiin ja mega auki.

http://i36.photobucket.com/albums/e26/ottoaturunen/IMG_20170408_030900_zpsbpavgeus.jpg
12v syöttö levyltä palanut ja pari diodia päästi läpi estosuunnassa. Uudet diodit kiinni ja auto käyntiin. Kävihän se muutaman sekunnin ja taas sama homma. Diodit pimeänä.  Tämän kanssa meni varmaan pari viikkoa painiessa. Yritin tutkia levyä, että onko jotain muutakin rikki ja auton johtosarjaakin tuli mittailtua sen mitä parkkipaikalla jaksoi kiinostaa. Lopulta aloin miettimään, että maadoitusvialta kuulostaisi ja niinhän se olikin. Megan maadoitukset kyllä oli kunnossa, mutta moottorin maadoitus ohjaustehostimen korvakkeesta oli sen verran löystynyt, että koneen tärinässä pääsi heilumaan. Ilmeisesti sitten koitti jonkun releen yms kautta vetää purkkiin maadoituksia ja diodit ei kestäneet. Tulipahan kuntoon kumminkin...

Tässä vaiheessa olikin enään paripäivää leimaa jälellä ja auto vasta saatu toimimaan. Äkkiä soittoa penkkiajalle parin viikon päähän ja siinä välissä sitten vaihdoin tuulilasin ja fiksailin kaikkea muuta. Mm pussit irti leimalle ja rautajouset tilalle.






Eli leima saatiin ja sitten alkoi alustajumppa. Viimekesänä alkoi ilmajousien venttiilit vuotamaan, joten nyt tuli SMC tekeleet tilalle. Kontin asennukset tuli tehtyä niin kiireellä viime kesänä, että nyt tuli tehtyä uusiksi.









Ovelle kävi vähän huonosti, kun motarilla hyppäs peura keskikaiteen yli kylkeen. Uus ovi ois hommattu, mutta pitäs maalailla uudestaan.


Penkitki ois hommattu, mutta pitäs jaksaa muokkaa kiskot.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2017, 20:37:00 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #22 : 26.06.2017, 19:05:35 »
Penkit tuli sovitettua:


Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #23 : 17.07.2017, 15:50:18 »
Jotain taas saanu aikaan.

Vakio huohotuspönttö tuntu roiskivan aika paljon öljyä ja kiinalainen keruusäiliö vuoti joka liitoksesta.

Hitsailin tigillä 3mm mustasta tollasen keruusäiliön. Lohkoon tuli huohotus virranjakajan tilalle an12 lähdöllä ja venttiilikoppaan hitsasin 2x an12, joista toinen tuli käyttöön.


Samalla tuli laitettua audin cop puolat. Ohjaus neljällä sytkälähdöllä, mutta toistaiseksi hukkakipinä tyylillä.



Vakio kiekkamittarikin tuli laitettua toimintaan. Sille kytkentä yhellä npn trankulla, vastuksella ja releen käämillä.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #24 : 26.05.2018, 15:13:19 »
Jotain saatu taas talven aikana tehtyä.

Vinokone kävi penkissä loppukesästä hieman huonoin tuloksin. Koneelta irtosi 365hp muistaakseni noin 1.3bar paineilla. Painetta koitettiin nostaa ilman tulosta ja ennakkoiden nostollakin tehot lähti laskuun.

Syytä tuli mietittyä ja koitin säädettäviä nokkapyöriäkin. Penkissä ei enään käyty, mutta kadulla ei suuttimien aukioloa saanut yhtään sen isommaksi vaikka seokset pysyi vedossa samoina. Ei siis mitään apua. Pakopaineet tuli mitattua myös, nekin oli oikein hyvät.

Syksyllä alkoi sitten kone pitämään nakutusta tyhjäkäynnillä ja ajot loppui siihen. Kuulosti kovasti tulevan yläkerrasta ja pistin sitten koneen osiksi. Öljypumpun paineputken  o-rengas oli puoliksi hypännyt pois paikoiltaan, jonka seurauksena hydraulinostajat luultavasti alkoivat pitämään ääntä. Kaikki laakerit oli uudenveroisessa kunnossa. Tehoihinkin luulisin löytäneeni syyn. Pakoventtiilit vuosi läpi. Olisi pitänyt läpätä ne silloin samalla, kun vaihtoi venavarren kumit...

Vinokone lähti pois ja osina myyntiin:


Akku joskus vuotanut hapot allensa ja joku korjannut vähän sinnepäin...






Pussit lähti myyntiin ja tilalle bc racing. Laitoin samalla ehjän hammastangon, uudet sisä- ja ulkopäät, kaikki puslat, yms. Kaikki alustan osat sai myös maalia.




Sisusta pois ja puolikaaret kyytiin.




Tolpat räin kasaan:


Osien hankintaa. Ahdin Holset HX52 Pro #16


Laatikoksi gs6-53dz.


Koneeksi t5 rn.



VVT poisto:





Laatikolle tein tollasen kannakkeen. Koneen kannakkeet tuli kl racingiltä.



Pakosarja tuli tehtyä, laipat tuli valmiina.





Ruiskin black satinin päälle.


Vesiputket joutui tehdä uusiksi. Ois ollut 960 putket, mutta eihän ne ollut paikallaan, kun tein pakosarjaa...



Putken tein 3.5" rst. Kaikki rst paitsi takapöntön kiinikekorvat:



Ahtoputket 3" alumiinista.




Absit siirsin umpion taakse piiloon. Samalla kaikki jarruputket uusiksi...

« Viimeksi muokattu: 26.05.2018, 15:35:26 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu---> T5
« Vastaus #25 : 28.05.2018, 16:42:49 »
Kerroppas sit kuin tuo ahin herää ja pelaa muutenkin tuossa.
Onkos tuo vakio moottori kannen osalta noin muuten?

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu---> T5
« Vastaus #26 : 31.05.2018, 22:39:28 »
Kerroppas sit kuin tuo ahin herää ja pelaa muutenkin tuossa.
Onkos tuo vakio moottori kannen osalta noin muuten?
Kanavat portattu, r-seetit ja nokat 10.5mm/235° imu/pako. Kovat nostajat ja jäykät jouset.

Jarrujen sovittelua. Verrokkina turbon vakio etujarrut.


Tekee aika tiukkaa 17" orkkis vanteen kanssa. Saattaa joutua vannekaupoille. Levyt on 336mm.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu---> T5
« Vastaus #27 : 03.06.2018, 22:13:45 »
Megalle tuli johtosarja tehtyä:


Bensalinjat tein an8 ja konttiin keruusäiliö kahdella kopio 044.

Poissa Sadvegas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • 740 T5 -89, 940 Turbo -93, 242 -79
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu---> T5
« Vastaus #28 : 04.06.2018, 00:21:42 »
Kyllä on hienoa tekemistä! Onko sulla muuten mitkä männät sisällä?

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu---> T5
« Vastaus #29 : 04.06.2018, 08:10:36 »
Kiitos! Ihan vakio t5 männät, imupuolelle tehty tosin venttiilitaskut rajujen nokkien takia. Männät toki rengastettu uudestaan ja kaikki alakerran liikkuvat tasapainoitettu boostin toimesta.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo