Samppasport  Futurez

ilmastointi työntää liian kylmää

  • 67 Vastauksia
  • 41538 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
ilmastointi työntää liian kylmää
« : 19.08.2011, 00:05:56 »
Volvo s60 -03 D5. Automaatti-ilmastointi huollettu keväällä. Nyt reissussa huomasin että autossa meinaa paleltua. Säätimeen saa laittaa AC päällä +25  tai tulee kylmä.
Mikähän on mennyt rikki?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #1 : 19.08.2011, 00:45:47 »
Vika voi olla vaikkapa sisälämpötila-anturissa, sijaitsee siinä ilmastointisäätimien luona ritilän takana.
Jos siellä ritilän takana on pöylyä, koita pölynimurilla imeä pois ja paineilmalla varovasti puhallella, älä sörki sinne koloon millään.

Poissa volvo60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #2 : 19.08.2011, 09:54:05 »
Onko noita sisätilan antureita enemmän kuin tuo yksi?
Viime kesänä oli vähän samoja oireita mutta kylmäaineita järjestelmessä  oli silloin niin vähän ettei autossa ihan paleltunut. Tarkastin silloin lämpötila-anturin imurin. Keväällä putsasin viimeksi  tuon lämpötilan anturin PI:llä.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #3 : 19.08.2011, 22:30:06 »
Yksi vaihtoehto on se, että kylmäainetta on laitettu liikaa ( on melkein jäätymisrajalla )
Tuossa on täyttömäärä muistaakseni 1000g ja jos liikaa laittaa niin jäätää, tuo sisä lämpötilan anturi tulee mukaan pikkasen jälkijunassa.
Toinen vaihtoehto on se, että AC järjestelmä on halvaantunut, eli ei tunnista lämpötilaa.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2011, 22:32:12 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Poude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #4 : 20.08.2011, 12:05:51 »
Ite ainakin oon huomannu että jollain tapaa myös ulkolämpötila vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan.
Aina kun on pessy auton niin jostain syystä lämpömittari näyttää jotain 10 astetta vaikka pihalla onkin vaikka +30. Sitte ku laittaa ilmastoinnin huutaan niin ei sieltä tuu kylmää. Sitte ku anturi kuivuu niin alkaa pelaan.

Poissa volvo60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #5 : 20.08.2011, 12:43:19 »
Ulkoilman lämpötila autossani näyttää ihan oikein. Lyhyillä matkoilla lämpötila tuntuu
pysyvän säätöarvossa. Ongelma tulee kun matkaa on taitettu >n.100km.
Pitää taas tarkastaa sisälämpötila-anturin imuri.
1000g ainetta  laitettiin ja siitä on liput ja laput. Järjestelmässä ei ollut muistaakseni ainetta jäljellä kuin 400g.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #6 : 02.01.2012, 08:05:21 »
Löysitkö tähän mitään korjausta?

Mulla vastaava ongelma, mutta ilmastointi ei siihen vaikuta.
Siis AC pois päältä kytkettynä sama homma.
Eka menee hyvin ja sellaisella +21 tarkenee.
20 minuutin ajon jälkeen pitää säätimiä nostella sinne +25C että tarkenee olla.

Onko tuohon sisätilan lämpötila-anturiin arvoja jos mittais sen kunnon?

Poissa Honkte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #7 : 03.01.2012, 19:55:23 »
Minulla hajosi ilmastoinnin ohjausboxi ECC  Vikoja sisäilmanlämpöanturin ohjaus liian alhainen, ja lakkas ohjaamasta lämpötilaa säätäviä läppiä joten auto oli kylmä. Samoin sisäkierron läppämoottori oli viallinen. Anturi uusittu - ECC vaihdettu ( käytetty purkuautosta) - läppämoottori korjattu.

Vida käskee ECC vaidettua säätämään läppämoottorien ääri asennot uusiksi. Tämä tekemättä mutta lämmintä on piisannut.
V 70 2,5 TDI  -00
Honkte
Honkte

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #8 : 04.01.2012, 10:32:31 »
Vaihdoitko sen sisälämpötilan anturin?
Pelkän vastuksen vai jonkin kokonaisuuden?
Viitsitkö laittaa kaiken mitä mieleen muistuu. Kokeilen varmaan sitä ekana ja auto pitäisi kuitenkin pitää koko ajan ajossa.

Poissa Honkte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #9 : 04.01.2012, 17:34:45 »
Kyllä vaihdoin tuo sisätilan lämpötila-anturin. Sinisellä jotain 117 € . Sitä en sitten tiedä olisko ollut pakko vaihtaa, olin puhdistanut anturin ja mielestäni se toimi oikein ennenkuin tuo ECC hajosi.
Kannattaa katsoa ohjaako ECC lämmityslaitteen ilmaläppiä. Mulla ainakin näkee toimiiko sisäkierron läppä kun ottaa raitisilmasuodattimen pois ja kokeilee sisäkietoa päälle ja pois niin läpän asennot voi tarkastaa ilmanottoaukosta siitä tuulilasin ja konehuoneen välistä(tietenkin suojaritilä poistettuna)

Honkte
Honkte

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #10 : 08.01.2012, 10:11:55 »
Kyllä ilmanjakosäätö pelaa kuten pitääkin.
Viittaa vahvasti siihen anturiin. Jos on PTC tyyppinen niin toimii juuri noin.
Eli kun lämpötila kasvaa niin vastus kasvaa. Rikki mennessään liitokset avautuvat ja vastus kasvaa. Eli luulee olevan lämpimämpi kuin oikeasti on.

Pitäisi van saada tuo anturin tyyppi selville. 10,100 vai kilo-ohmi?

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #11 : 08.01.2012, 19:42:26 »
Jos tarkoitatte molemmat sitä anturia joka on siellä lämppärin kennon luona niin vastuksen eli resistanssin vaihteluväli on 0- 100 ohmia (-40 astetta 98 ohmia)....
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #12 : 09.01.2012, 08:24:11 »
Ei taida olla sama anturi kyseeessä.
Vaan automaatti-ilmastoinnin sisätilan lämpötila-anturi.
S80:ssä on siinä ilmastointipaneelissa ritilän takana. Imuri imee ilmaa siitä ritilästä sille anturille.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Löytyisikö ketään kuka saisi kaivettua tuon anturin vastusarvot selville? anyone?
PTC,NTC, 10,100 vai kilo-ohmi?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #14 : 10.01.2012, 14:59:30 »
Tällä foorumilla oli joskus... olisiko ollut viime kesänä tai keväällä tapaus, jossa joku sen anturin vaihtoi.
Voin koittaa selailla topiceja läpi, kun kerkeän, mutta varmaan itsekkin löydät, kun etsit...  koska "etsivä löytää"

 

Elekma  Autoracing