Autoracing  KL-varaosat

ilmastointi työntää liian kylmää

  • 67 Vastauksia
  • 41402 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #30 : 05.02.2012, 13:03:28 »
Ja siis olen varma pilkun paikasta, 11kOhm mittari näytti. Mittarikaan ei ole "hinnat alkaen" mallia, mutta pariston voisin vielä uusia siihen.
Palataan astialle!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #31 : 05.02.2012, 20:18:29 »
Luulis noita suurinpiirtein tuota luokkaa olevia löytyvän, tuola alueellahan toi vastuksen muutos on muutamassa asteessa jo monta kilo ohmia, joten jos se nyt näyttää 11kohm n. 20 asteen lämpötilassa, voi se olla jo vaikka 9kohm sitten, kun lämpötila on todellisesti 20ohm.
Mittausvirhettä tapahtuu lämpötilamittarissa ja yleismittarissa :)

Se, että katkaistu lämpötila-anturi ei aiheuta mitään super kuumaa puhallusta, johtuu se siitä, että se lämpötila-anturi ei ohjaa suoraan lämpötilaläppiä, vaan välissä on ohjainlaite, joka tietää, että jos anturilta mitattava jännite on tietyt rajat ylittävä, eli esim. tässä tapauksessa jännite on 5V, niin se arvo ei ole mahdollinen, kuin kahdella eri tavalla,  oikosulku jännitteeseen tai katkennut anturijohdin/viallinen anturi.
Tällöin ei käytetä sitä anturitietoa, kun tiedetään, että se ei pidä paikkaansa, vaan käytetään jotain korvaus arvoa, esimerkiksi viedään lämpötilaläppä johonkin ennalta ohjelmoituun asentoon, jossa se pidetään, kun lämpötila säädin on asennossa X

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #32 : 05.02.2012, 21:49:48 »
Se, että katkaistu lämpötila-anturi ei aiheuta mitään super kuumaa puhallusta, johtuu se siitä, että se lämpötila-anturi ei ohjaa suoraan lämpötilaläppiä, vaan välissä on ohjainlaite, joka tietää, että jos anturilta mitattava jännite on tietyt rajat ylittävä, eli esim. tässä tapauksessa jännite on 5V, niin se arvo ei ole mahdollinen, kuin kahdella eri tavalla,  oikosulku jännitteeseen tai katkennut anturijohdin/viallinen anturi.
Tällöin ei käytetä sitä anturitietoa, kun tiedetään, että se ei pidä paikkaansa, vaan käytetään jotain korvaus arvoa, esimerkiksi viedään lämpötilaläppä johonkin ennalta ohjelmoituun asentoon, jossa se pidetään, kun lämpötila säädin on asennossa X

Näinhän noissa yleensä toimitaan jos arvo ei ole normaali.
Jos päädyt johonkin vastukseen ja saat sen toimimaan niin infoathan minkä vastuksen sinne laitoit.
Itse yritän vielä kaivaa alkuperäistä tyyppiä selville.

Hyviä kuvia ja arvokasta tietoa jo tässä vaiheessa.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #33 : 06.02.2012, 15:09:08 »
Oliskohan se tieto tuossa:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122093

ja postaus nro 43

 *taavih->

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #34 : 07.02.2012, 18:02:07 »
Näyttäisivät saaneen sen toimimaan tuolla osalla.
Tosin postauksessa 53 on linkki toiseen fyysiseltä kooltaan hieman suurempaan. Muutaman punnan halvempi.
Pari postausta aiemmin oli epäilty että orkkis on hieman suurempi kooltaan. Yhtä kaikki, samoilla suoritusarvoilla ovat.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #35 : 07.02.2012, 21:51:24 »
Oireet on sen tyyppiset, että minullakin voi mahdollisesti olla vastus rikki/lanka poikki vollessa.
Onko hyviä vinkkejä mistä moista vastusta voisi tilata?

RS toimituskulut näytti olevan yksityisille sen verran suolaset, että samaan hintaan melkein jo käy noutamassa espoosta tampereelta käsin (postit 17.5 e tai nouto espoosta 0 e).
Brittien RS:stä en saanut valittua toimitusta suomeen, siellä postit olisi ollu hieman inhimillisemmällä tasolla...

Jos moiset hinnat joutuu maksamaan moisesta vastuksesta, niin turhaan en kehtaa varastoon tilata. Täytyy koittaa ensin tutkia onko vika tosissaankin lämpötila-anturissa.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #36 : 08.02.2012, 07:31:25 »

Onko hyviä vinkkejä mistä moista vastusta voisi tilata?

Britti RS:n edustaja Suomessa on Yleiselektroniikka. Mulla on siellä ko. osasta kysely sisällä, katsotaan vastaavatko.

Myöskin Partco myy samoilla arvoilla olevaa komponenttia, mutta sanoivat että on todennäköisesti paljon hitaammin reagoiva.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 07:36:58 kirjoittanut ay28922 »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #37 : 08.02.2012, 08:27:50 »
Britti RS:n edustaja Suomessa on Yleiselektroniikka. Mulla on siellä ko. osasta kysely sisällä, katsotaan vastaavatko.

Myöskin Partco myy samoilla arvoilla olevaa komponenttia, mutta sanoivat että on todennäköisesti paljon hitaammin reagoiva.

Ilmoittelehan jos Yleiselektroniikka suostuu/pystyy toimittamaan ko. osaa kohtuullisemmilla kustannuksilla. Toisaalta mikäli vastaavilla arvoilla saa vastuksen ja se ei ole hyvin paljon hitaampi, ei se minua välttämättä haittaa juurikaan. Kunhan nyt vasteaika ei ole kuitenkaan mitään minuuttiluokkaa.

Kuinkahan mahtaisi toimia sellainen NTC-vastus, joka olisi b-arvoltaan erilainen ja resistanssiltaa hieman poikkeava ( @25C), mutta tavoitelämpötilassa resistanssi olisi oikea (22C)?
Paikallisesta elektroniikka kaupasta on aika hyvin löytynyt passiivikomponenttejä, kun aikaisemmin olen siellä asioinut. Voisi melkein käydä kysäisemässä mitä NTC-vastuksia sieltä löytyy.

edit: Lähikaupasta löytyy tämmöistä hyllystä. b-arvo heittää jonkin verran ja on jonkin verran hitaampi kuin alkuperäinen. Hinta taisi olla +2 e/kpl, veikkaan et ilma alv:tä, joten pyöreesti kolme euroa. Halpaa testausta :)
Äkkiä laskeskelin, että +-2 astetta 22 asteen ympäristössä vastuksen resistassin arvot vastaavat alkuperäiseen vastukseen nähden n. 0,5...1 C astetta softalle. Eli ei oikeastaan pitäisi haitata lainkaan. Jos kaikki menee kuin elokuvissa, niin yhden pykälän joutuisi eri suuntaan veivaamaan lämpötila-asetusta, jotta tietokone ymmärtää pitää oikeaa lämpötilaa kabiinissa.
Taidan käydä hakemassa vastuksen varmuuden vuoksi mukaan, jos parin viikon päästä pääsen kurkkaamaan miltä paneelin takana näyttää.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 10:05:25 kirjoittanut Itsok »

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #38 : 08.02.2012, 11:20:21 »
Ilmoittelehan jos Yleiselektroniikka suostuu/pystyy toimittamaan ko. osaa kohtuullisemmilla kustannuksilla.

Tilasin osan YE:stä, itseasiassa pari kappaletta. Hinta (10,- kipale alv kanssa) nyt on korkeahkon tuntuinen, mutta menköön jos sillä tämä säätöpaneeli tulee kuntoon, osahan tilataan Englannista. Ensi ma tai ti on noudettavissa. Joten ensi viikkoon...  O0

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #39 : 08.02.2012, 12:21:18 »
Mä varmaan koitan tota lähikaupan vastusta. Jos vika paikallistuu vastukseen, muttei toimi oikein vääränlaisella, niin sitten tilaan myös oikeanlaisen.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #40 : 10.02.2012, 18:27:31 »
Päätin nyt kuitekin ottaa paneelin pöydälle jo tänä viikonloppuna.
Piirikortti on nyt pöydällä ja mittailin hieman vastusta. n. +24 C ja ~5.5k, vastus sormien välissä 4.5k, parvekkeella pakkasta -10 8.8k.
Jos vastuksen kerran kuuluisi olla NTC 10k, niin rikki toi on. Vastusta en siis irroittanut, toivottavasti ei ole merkitystä mittaustulokselle. Mittaan kyllä uudelleen vielä kunhan irroitan vastuksen...

Autohan oli S60 -05 D5 ECC saksan tuontia, jos nyt tiedoilla nyt merkitystä on.
Alkuperäinen vastus on kyl kyllä itikkaa pienempi, korvaava lähempänä kärpästä. Vasteaika tulee kyllä hidastumaan selkeästi.

Aika kelju oli paneeli irroittaa pimenevässä illassa pakkasella parkkipaikalla ensikertalaiselle. Automaattivaihteiston kepukka toi vielä omat harminsa. Samaten kun en meinannut saada autoa lukkoon. Kaukosäädin ei näemmä toimi jos paneeli on irti. Ovilukko luonnollisesti jäässä :D
Onneksi oli lukkosulaa taskussa.

Edit:: nähtävästi vastus on kuitenkin ehjä. Katkaisin toisen jalan ja mittasin uudelleen. Nyt tulokset ovat käytännössä samat kuin ostamallani korvaavalla vastuksella. Täytynee kokeilla josko saisin sen vielä ehjänä joutettua kiinni.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 19:05:01 kirjoittanut Itsok »

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #41 : 10.02.2012, 21:03:53 »
Aika kelju oli paneeli irroittaa pimenevässä illassa pakkasella parkkipaikalla ensikertalaiselle. Automaattivaihteiston kepukka toi vielä omat harminsa. Samaten kun en meinannut saada autoa lukkoon. Kaukosäädin ei näemmä toimi jos paneeli on irti. Ovilukko luonnollisesti jäässä :D

Toivottavasti et kuitenkaan laittanut akunnapaa kiinni, kun paneeli on irti.  :o

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #42 : 10.02.2012, 21:20:08 »
Mulla on nyt sitten uusi ntc- vastus kiinni. Hommaan meni reilu puoli tuntia. Irroitin siis paneelin taas autosta ja vein sisälle.
Sitten paneeli purkaen ja tinaimusukalla tinat vastuksen jaloista pois kummaltakin puolen piirilevyä ja uusi vastus kolvaten.

Paneeli autoon kiinni ja testilenkille. Ulkona taisi olla -18C ja sisälämmöt ruuvasin 24C asteeseen. Aluksi ei tapahtunut paljon mitään, mutta sitä mukaa kun moottorin lämpömittari nousi, niin myös puhaltimen kierrokset nousi ja kajuuttaan alkoi virrata lämmintä ilmaa.
Kotipihaan takaisin kurvatessa kone oli saavuttanut 1/4 lämpötilan ja lämmityslaitteen puhallus oli jo aika reipas.

Summasummarum, tuolla tavalla mun auton lämppäri ei ole ennen pelannut vaan on pitänyt esim. aamulla vääntää lämpönamikat kaakkoon ja sittenkin lämpeneminen on ollut hidasta, joten ehkäpä se nyt pelaa oikein  :pupu:
Huomenna pääsen testaamaan kunnolla, kun ajan autolla niin kauan, että kone on normilämmössä ja kabiini siinä mihin on säädetty. Silloin lämmityslaitteen puhallin varmaan laskee kierroksia selkeästi...tai jotain.

Muutama kuvatus:


noin pieni se varaosa on.


tuossa u-muotoinen piirilevy, mistä pitää tinat varovasti imaista pois ja uusia vastus

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #43 : 10.02.2012, 21:49:09 »
Toivottavasti et kuitenkaan laittanut akunnapaa kiinni, kun paneeli on irti.  :o

En laittanut. Mutta en kyllä irroittanut akunnapaa irti. Voi olla että moinen ajattelemattomuus ja laiskuus kostautuu huomenna sarjalla vikakoodeja. Virrat oli kyllä poissa ja mielestäni avaimetkin kun irroitin johdot paneelista.

Kuitenkin paneeli odottaa kokonaisena radioineen eteisessä, että käyn huomenna päivänvalolla asentamassa sen takaisin. Piirilevyltä löytyi myös penkinlämmittimen kykimet, jätin toistaiseksi peitelevyn sille kohti asentamatta, josko vaikka autossa olisi itse penkinlämmittimetkin. Ja ne napit olisi sitten lisävarusteena :D

edit. ei ole jakkaralämmittimiä tossa kärryssä. Radio toimi heti ja cd-soitinkin puolentunnin jälkeen (olin unohtanut levyt sisälle ja kelkka oli nähtäväsi hieman sekasin). Ei tullut vikakoodeja paneelin irroittamisesta. Vika ei sitten ollut näemmä vastuksessa, jatketaan ajoja tästä kohti kevättä...
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012, 11:15:22 kirjoittanut Itsok »

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #44 : 11.02.2012, 20:18:13 »
Hyvältä vaikuttaa edelleen. Lämmityslaite ei yritä lämmittää kabiinia loputtomiin ja lämpötila vaikuttaa tasaiselta.
Joten kuntoon tämä taisi tulla. Kesällä nähdään sitten miten viilennys toimii.

Nyt on kyllä hyvät fiilikset tästä hommasta  O0

Nyt olisi sitten tuo toinen samanlainen NTC -vastus myynnissä jos joku tarttee.Hinta 10€ ja postikulu kuuluu hintaan

Laita YV :tä jos kiinnostaa..

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron