Proturbo  Autodiagnoosi

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tykkään napsia kuvia - joten tässä kuvaspämmiä illan hitsailuista:




Elikkä GLE:ssä alkaa eka lappu vihdoin olla paikoillaan. Huomenna meinasin vielä vähän hioa (kompensoidaan huonoa hitsaustaitoa runsaalla hiomalaikan käytöllä...) ja sitten vetäistä 2k-epoksipohjamaalin ja päälle 2k-polyuretaanin. Josko niillä saisi kestämään, alapuolelle tietty voisi kotelosuojat ja massan vetäistä jos niistä olisi apuva myös...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Ota lapsi mukaan hitsaustöihin! :D Mie ottasin tuon oman pojan mukaan hallille kyllä, jos vielä ei ois siinä vaiheessa et kaikkea pitää vähän maistaa.. ;D Toisaalta tuossa naulakossa kun meillä näyttää roikkuvan PoPin vaatteita ja tiesmitä, mistä mie en tiedä oikeestaan mitään, niin voi olla että niiden kanssa ei sinne mentäisi edes. :2funny:

Mä en oo edes huomannu, et motonetissä myydään noita alusmuoveja, mulla on omassa seiskassa nimittäin reunoista se nippusiteillä kiinni. :facepalm: V:>

E: PoP, Polarn O. Pyret, jäätävänkalliita rytkyjä :idiot2: Sama se meilläkin, käytettynä nuokin on löytynyt. Luojankiitos :uglystupid2: O:-)
« Viimeksi muokattu: 07.04.2015, 09:29:51 kirjoittanut Teemu- »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Meidän lapset on sellaisia täystuhoja että saavat todennäköisesti enemmän aikaan tuhoa kuin mitä minä kerkeän korjaamaan...

Näissä taitaa olla aika lailla kaikissa alamuovit palasina enemmän tai vähemmän... Kovempi jätkä leipoisi alumiinista uuden... Hmmm...

Tokihan näissä on vielä aika vähän muovia, esimerkiksi -04 Cordoban ruostesuojaus perustuu muovilevyihin, joilla onkin koko pohja katettu käytännössä. Ja muissa uudemmissa havaintojeni mukaan samalla tavalla, ainakin vaggilaisissa.

Mikä on PoP? Meidän lasten vaatteet on pääosin käytettyjä, eikä rouva ole ollut moksiskaan jos on vähän öljytahroja ilmestynytkin välillä...  ::)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tulipa kuitenkin ostettua etupönttö, Biltemasta vein viimosen kappaleen hyllystä. Ja Motonetissakin oli vielä yksi kappale konehuoneen pohjamuoveja, sekin lähti matkaan. Itselle synttärilahjaksi otin nuo, siinä perustetta tarpeeksi :)

Hiomista ja kolme kierrosta Annitrolia (fosforihappoa), huuhtelu vedellä ja puhdistus tinnerilla:




Hiustenkuivaajallekin löytyi vihdoin hyötykäyttöä:


Valkoista pohjamaalia (2K-epoksi) tuli kaksi kerrosta, pinnalle 2 kierrosta 2K-polyuretaania:




Hioin auki muutaman kukkasen etupöntön kohdilta:


Noihin vielä hapotusta muutama kierros ja maalia päälle. Viikonlopuksi tavoitetta: Putkea sen verran paikoilleen että kehtaa laskea auton alas ja varovaisesti käynnistellä. Auto on tarkoitus ajaa loistavalle välttävälle itsetehdylle huoltorampille niin saa vähän enemmän tilaa alapuolelle.

Sitten siitä pikkuhiljaa vähän välipalana liemien vaihtelua, putkiston kokoaminen loppuun ja lopulta hitsaushommat loppuun.  Katastuksesta kun sais läpi tuossa kesäkuun aikana viimestään, niin kerkiäs vähän kesällä ajellakin  :pomo:

Aikaa tähän saa näköjään käytettyä niin paljon kuin ikinä jaksaa tehdä  :uglystupid2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Annitrolia ja harjausta niin että tuntuu (pitää kokeilla lämmittää seuraavalla kerralla, aika hidasta oli...):


Eli happoa sivelin ja harjasin teräsharjalla ja rapsuttelin meisselin kärjellä niin kauan että ei enää irronnut ruskeaa. Sitten päälle CRC Zinc ja Hammerite (alkaa varmaan pää pehmenemään liuotinhöyryistä, mutta kokeillaan onko tuosta mihinkään):


Ja yksi rupi löytyi vielä, jonka vain rapsuttelin meisselin kärjellä auki ja pistin hammeriten suoraan siihen  :idiot2: Raportoin sitten kesän ajelujen jälkeen miltä näyttää tuommoinen pikakorjaus - odotukset eivät ole kovin korkealla...

Siitäpä sitten askartelemaan putkea paikoilleen:




Lämpösuojapelti ottaa vähän kiinni, pittää kokeilla muotoilla sitä vähän ettei pärise kauheesti:


Downpipen laippaa piti korjata vähän, kokeilin siihen ja tuohon bilteman etupöntön saumoihin tuollaista maalia:


AT Color alumiini lämpömaali, katotaan miten kestää. 850:sen putkeen kokeilin Termal-nimistä maalia, se ei ainakaan talviolosuhteita kestänyt juuri ollenkaan. Mielenkiintoista seurata millaiseksi tuo kesän ajelujen jälkeen on muuttunut, kerron sitten syksymmällä onko putkesta enää mitään jäljellä :P

Semmoista eilen, katellaan tänään jaksaako vielä puuhastella lisää.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija


Tuohon se saa nyt jäädä hetkeksi, pitää tehdä muita hommia taas välillä.

Varashälytin ei tykännyt akun kiinnittämisestä ja alkoi mekkaloimaan, sain onneksi kytkettyä sen pois päältä. Kone käynnistyi ihan mukavasti ja viime kesänä mykistynyt lämpömittarikin näytti taas toimivan... Jarrut olivat vähän jumissa, mutta aukesivat kun vähän ensin liikautti autoa taaksepäin. Pakoputkesta en havainnut vuotoja tai pärinöitä, josko tuo olisi mennyt kerrankin kerralla kohdilleen... Akseliylitys ja takapönttö toki vielä puuttuvat.

Vinokoneen kaunis tyhjäkäynti, ujo keväinen auringonpaiste, kiilahihnojen vieno kitinä sekä katalysoimaton rehellinen paksu pakokaasu nenässä tuoksuen, voiko kevätpäivää paremmin enää viettää 8)

130500 mailia on nyt mittarissa, eli viime kesänä tuli ajettua jopa n. 1300 km. En minä tätä ainakaan liikoihin kilometreihin saa hajotettua...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Sen verran sain puuhailtua GLE:n parissa, että moottoriöljyt ja suodatin on nyt vaihdettu ja paikoillaan on uudet tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi (kaikki Boschilaisia) sekä puolan- ja tulpanjohdot (Bougicord). Vapun tienoilla yritän ottaa sen verran omaa aikaa että pakoputki kasautuu loppuun asti ja auto siirtyy pois rampeilta. Pitää meinaan vapauttaa ne muuhun käyttöön elikkä tarkoitus on ruveta läträilemään tämänhetkisen työmatka-ajokin eli väykyn lootaöljyjen kanssa, ja lähtökohtaisesti silloin on hyvä päästä auton alle, jos olen ymmärtänyt asian oikein ;)

Loppukevennykseksi pari patenttikuvaa.

Vesipumppu on tiivistetty - sanotaanko vaikka ansiokkaasti "sikaa säästämättä". Huomaa myös sokeripalan avulla jatkettu piuha (onhan tuo nyt öljynpaineanturi?)...


En ole varma haluanko tietää miksi tuossa näyttäisi olevan lasikuituklöntti...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija






Pappamutka S* Putkistossa on varsin maukas cocktail Bilteman, Motonetin (=Fenno) ja Walkerin osia. Yllättävän äänekkäältä vaikutti koekäytön jälkeen, mutta tarvikepöntöiltä ei voine täydellistä suoritusta odottaakaan...

Patenttikorjaukset, osa 2:


Kenelläkään myydä ehjää tuollaista? Erottuu ehkä kuvasta huonosti, mutta siis tuokin mutka on "saanut sikaa".

Miksi varashälytin alkaa huutamaan aina kun akku on ollut irti ja sen kytkee takaisin? Täytyy irroittaa hälyttimen torven piuha aina akkua kytkettäessä, muuten menee kuulo... Hälytin ei hetkeen reagoi mihinkään, mutta vaimenee lopulta kun muutaman kerran näyttää avaimenperälätkää tuulilasissa olevaan lukijaan.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Huomenna on viimeinen työpäivä ennen kesälomaa, ja nyt muuten laitetaan GLE vihdoin kuntoon!  >:D

Tavoite: Joka ilta jotain, aloitin tänään. Ja joka päivä kun jotain tapahtuu tulee päivitys tähän, kunnes on leima otteessa, prepare for spam!



Kyllähän tuo ruskea meinaa levitä joka suuntaan:








Pahimmat on nyt leikelty pois, pistetään nyt reiät umpeen ja täytynee lutrata tunteella kotelosuojaa hillitsemään uusien syntymistä.

Mites muuten tän ikäiseenhän saanee aika vapaasti laittaa mitä tekniikkaa huvittaa (ja muutenkin rakentaa miten huvittaa)? Ei sillä että B230f+AW70 olisi laiskan tuntuinen :D Kunhan muuten vaan kyselen...  ::)

Jos joskus meinaan luopua tästä (:idiot2:), niin muistuttakaa että tää on aika järkyttävä savotta meikäläisen mittakaavassa ja on muuten aiheuttanut pari perheriitaa >:(

Edit: Lisätäänpä tähän niin ei tarvitse joka kerta nostattaa aihetta.

29.5.2015: Hiottu alustamassaa ja maalia pois, avattu vähän lisää ruosteisia kohtia. Päällekkäiset pellit on syvältä... Tässäkin niitä riittää, valitettavasti. Ihan tehtaan jäljiltä siis, kiva aukoa noita kun ruoste on päässyt väliin >:( Mittaukseni perusteella runkopalkki on 2 mm peltiä ja lattia 1 mm.

31.5.2015: Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.





Ja vähän lisää piti vielä avata:





Tuollaiseksi se jäi tämän päivän askartelujen jälkeen:


Hitsikonekin alkaa totella vähän paremmin, tulee jo ihan siedettävää saumaa. "Kolikkoja riviin vierekkäin" -periaatteella :) Kuten kuvista voi päätellä, olen välttänyt päällekkäisten peltien jättämistä kuin ruttoa.

1.6.2015: Tänään pidin siivous- ja hyllynrakentelupäivän, on taas pressutallikin vähän paremmassa järjestyksessä. GLE jäi vähemmälle huomiolle, sen verran puuhailin sen parissa että passailin vähän peltiä paikoilleen - mukava sitten vetää valmiiksi sovitettuun paikkaan saumaa.

2.6.2015: Pesosen katsastusremontti painaa päälle. Puuttuvan sauman sain kuitenkin turattua paikoilleen:





Autohan on käytännössä viimeistä paikkalappua vaille valmis (jos tunkin korvakkoa ei vaadita katsastuksessa...) 8) Hitsaaminenkin alkaa sujua, ihan mielikseen sitä saumaa vetää kun homma onnistuu ja maali häämöttää :)

3.6.2015: Pesoseen tuli ajoaikaa taas vuodeksi eteenpäin. Tein viimeisen paikkalapun, tuollainen siitä nyt tuli:


Maalit ja massat on hiottu, senkun räkii paikoilleen... Pikku prinsessa on vaan tässä jaloissa pyörimässä niin pitää vielä malttaa mielensä, into olis kova päästä viimeistelemään auto kuntoon... Näyttää siltä että menee huomiseen ennenkuin pääsee maalipensselin kanssa sutimaan.

Edit: Sainpa lappusen paikoilleenkin vielä tänään:


Tuollaiseksi se saa jäädä, maalit niskaan ja leimalle!





Seuraava päivitys tulee kun auto on valmis...

4.6.2015: En malta olla laittamatta tämän päivän tekosista kuvasaastetta:









Reseptinä edelleen teräsharjalaikka+annitrol+2k-epoksi.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2015, 17:02:33 kirjoittanut dneproshin »

Niko_S

  • Vieras
Mites muuten tän ikäiseenhän saanee aika vapaasti laittaa mitä tekniikkaa huvittaa (ja muutenkin rakentaa miten huvittaa)? Ei sillä että B230f+AW70 olisi laiskan tuntuinen :D Kunhan muuten vaan kyselen...  ::)

Saa laittaa joo aika vapaasti, kun ei ole vähäpäästöinen.  :)

Aika kiitettävästi mätää ollut apparin etulattiassa...  :o

Mulla on muuten Möhkössä aka 745 SE:ssä akun takana, aivan samassa kohtaa reikä tuossa pyöränkaaressa.
Tuossa kohtaa on sisälokasuojan etummaisen kiinnikkeen kierre, ja on vissiin jokseenkin aika herkkä ruostumaan siitä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
^ Tarkoititko siis tuota:


Tässähän ei sisälokareita ole, liekö koskaan ollutkaan. Edessä on roiskeläpät, mutta nekin on sellaiset pikkuruiset. Pitääpä googlettaa miltä täysikokoiset OEM-roiskeläpät näyttää... Jos olisivat jokseenkin fiksun näköiset niin voisi harkita sellaisten (ja sisälokareiden) hommaamista, vaikka kesäkäytössä tämä periaatteessa onkin.

Niko_S

  • Vieras
^ Tarkoititko siis tuota:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tässähän ei sisälokareita ole, liekö koskaan ollutkaan. Edessä on roiskeläpät, mutta nekin on sellaiset pikkuruiset. Pitääpä googlettaa miltä täysikokoiset OEM-roiskeläpät näyttää... Jos olisivat jokseenkin fiksun näköiset niin voisi harkita sellaisten (ja sisälokareiden) hommaamista, vaikka kesäkäytössä tämä periaatteessa onkin.

Kyllä. Voihan se tosiaan olla, ettei ole tehtaalla sisälokareita laitettu.
Hatara muistikuva oli, että loppupään tiilikeuloihin olisi jo tehtaalla lyöty sisälokarit, mutta tosiaan en pysty varmaksi sanomaan.

Meneehän se kesäkäytössä kyllä ilmankin. Vetää hyvät massat vaan sinne, ja jos haluaa sipostella, niin auton väristä maalia massan päälle.  :)
 

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Päivittelin lattian korjauksen vaiheet ylempään viestiin (^ 4 viestiä ylöspäin).

Tarkemmin kun tuumailin, niin minullahan on tuossa GL:ssä jonkinnäköiset roiskeläpät ja sisälokaritkin, pitääpä kattoa voisiko siitä soveltaa tähän niitä. Olikohan näissä roiskeläpissä jotain eroja vuosimalleissa, nämähän on siis -87/88 ja -90.

Tällä hetkellä GLE:ssä on tuollaiset pikku läpät suojaamassa helman päätä:


GL:ssä on tuollaiset:

Niko_S

  • Vieras
Ihan pätevän näköistä hitsausjälkeä. Etulattian alapuolelta otetusta kuvasta näkyy, että suurimmaksi osaksi sulanut lanka hyvin.  :)
Propsit vielä siitä, että olet ratsupaikkoja välttänyt, koska nehän eivät ole kuitenkaan pitkässä juoksussa yhtä kestäviä, koska kosteus löytää kuitenkin jossain vaiheessa tiensä peltien väliin.  O0

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Hyvä jos asiantuntijan silmään näyttää kelvolliselta, kiitos kommentista. Itelle oon tuota koettanut tehdä, aika näyttää miten kestäväksi tuo nyt osoittautuu...

Teinpä itelleni kunnon kiireen ja varasin huomiselle iltapäivälle ajan katsastukseen :idiot2: Äsken vähän liikutin autoa ja huomasin että käsijarru ei pidä juuri ollenkaan ja kahva nousee ylös. Lisäksi huomasin kuskin puolen helman takaosassa reiän, jonka olemassaolon olin näköjään unohtunut.

Siinäpä yölle ja huomiselle ohjelmaa...

 

Kulkukoira  Proturbo