Race.fi  Puotilan autokorjaamo

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113331 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" (Ajossa) & 745 GL -90 (ZZzzZZzz)
« Vastaus #90 : 18.06.2015, 04:50:48 »
Hieno se on edelleen ja hyvä kun on taas tien päällä!  O0

-H- Pitää koettaa ottaa itteään niskasta kiinni sen verran, että sais tämän pidettyäkin liikenteessä. On meinaan jonkin verran hommaa vielä tuon pohjan kanssa. Kuskin puolen etupyörän edestä löytyi mätää, kuskin puolen helman takaosassa on reikä, molempien takapyörien takana on pyöräkoteloissa pehmeää... Kuskin puolen takalattia rusehtaa hieman, ja mitä näissä nyt on näitä peruspaikkoja  ::) On varmaan hieman huolettomasti massattu ruosteen päälle, tai muuten vaan kosteus päässyt hiipimään massan alle sieltä sun täältä, meisselillä kun kopistelee niin ihan ehjän näköisistäkin kohdista löytyy pehmeitä yllätyksiä...

No, peltihän on halpaa ja omalle työlle ei lasketa hintaa... Kyllähän tätä ihan harrastuksen kannalta paikkailee, ja lopputulos on se mikä palkitsee, toivottavasti :)

Tänään säädin käsijarrua löysemmälle, meinas ruveta vasen takajalka hirttämään kiinni. Pyörittelin siinä samalla takapäätä kun perä oli ilmassa, ja totesin että taitaa tässä jonkinlainen lukko olla. Diagnoosini olisi G80 liikkeellelähtölukko, ainakin joku tässä nappaa selvästi kiinni kun rivakasti pyöräyttää. Voipi olla että pitää käyttää peräkoppaa auki jossain vaiheessa ja kattoa mitä sieltä löytyy, tai ainakin laskea öljyt pihalle niin näkee onko niitä koskaan vaihdeltu.

Käsijarruvaijerit pitänee uusia ja käsijarrun mekanismia fiksata, katsurikin huomautti että alkaa olla melko kulunut se nivel mikä on taka-akselissa kiinni. Taakse laitan uudet jarrusatulat, nykyiset on aika masentavan näköiset... Jarrukilvet x4, tai vähintään taakse joutuu uusimaan kun nykyiset tippuvat kovaa vauhtia tielle ::) Jarruletkua ja putkea pääsee uusimaan varmasti, ne näyttävät siltä että ehjänä irroittaminen jäänee kauniiksi haaveiluksi... Vaikuttaa siltä että ei ole vapaa-ajan käyttämisen suhteen ongelmia lähiaikoina :P
« Viimeksi muokattu: 18.06.2015, 04:53:02 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" (Ajossa) & 745 GL -90 (ZZzzZZzz)
« Vastaus #91 : 22.06.2015, 22:52:19 »
Pientä siistimistä - uudet kilvet 9 euroa kappale:


Motonetista tuommoiset hatulliset kilpiruuvit siihen päälle, vitosen taisivat maksaa.

Kuskin puolen takajalka hirtti kiinni ihan tosissaan, ei johtunutkaan liian kireästä käsijarrusta. CRC penetrating oil, kaasutoho ja lukkopihdit aseinani sain melkoisen tappelun jälkeen paikat purettua tuohon pisteeseen:





Huomenna yritän saada asennettua tuollaiset tilalle:


Toisen puolen askartelu jäänee toiseen kertaan, tarkoitus on päästä miitissä käymään ylihuomenna ja sen jälkeen vielä viimeinen kesälomamatka maaseudulle.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija

Tuostahan tuo pikkuhiljaa tekeytyy...



Kuskin puoli on valmis:





Jarrukilvet olivat 40 euroa kappale eli kilohinta kohdillaan - laitoin kiveniskumaalia pintaan, jos vaikka kestäisivät kyydissä edes muutaman vuoden. Lisäksi lutrasin kotelosuojaa ja laitoin kaikennäköisiä rasvoja vähän sinne sun tänne, toiveena helpottaa mahdollisia tulevia purkuoperaatioita ::) Jarrulevyn maalaaminen oli kanssa ihan uusi kokemus, hillitty harmaa hammerite tuohon tuli vetäistyä, vaikka eipä Coronan välistä juuri jarruosat näy.

Noita Bilteman satuloita tuli hieman tutkittua:




Varmuuden välttämiseksi laitoin lisää rasvaa:





Vänkärin puoli olisi vielä edessä, sitten voikin siirtyä etujarrujen kimppuun... Tosi kiva houkutella osia irti toisistaan kun putket, letkut, satulat ja koko hemmetin taka-akseli tuntuvat ruostuneen kaikki yhdeksi klöntiksi >:D

Kävin ABC Viipurinportilla minimiitissä, jossa auton aikaisempi omistaja kertoi mielenkiintoisia juttuja tämän historiasta. Harvinaista vapaailtaa jatkoin ihan vaan kruisailemalla pitkin Lappeenrantaa ja ympäryskuntia... Olikohan täällä "Tunnista paikka" -topikkia... Saa arvata jos siltä tuntuu, vinkit on tekstissä ja kuvassa:
« Viimeksi muokattu: 24.06.2015, 23:15:53 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Kävin ABC Viipurinportilla minimiitissä, jossa auton aikaisempi omistaja kertoi mielenkiintoisia juttuja tämän historiasta. Harvinaista vapaailtaa jatkoin ihan vaan kruisailemalla pitkin Lappeenrantaa ja ympäryskuntia... Olikohan täällä "Tunnista paikka" -topikkia... Saa arvata jos siltä tuntuu, vinkit on tekstissä ja kuvassa:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Komentajan risteys?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Komentajan risteys?

No sehän se... Tarkka tunnistus, allekirjoituksestasi päätellen alue lienee tullut tutuksi.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Kaikinpuolin tämä auto on HIENO! O0  Coronat sopii hienosti ja tuo jenkkikeula on upee.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kaikinpuolin tämä auto on HIENO! O0  Coronat sopii hienosti ja tuo jenkkikeula on upee.

 -H- Koitetaan pitää huolta että ei kauhiasti tästä pääsis enää patinoitumaan lisää... Eihän nää parane seisoessa... eikä ajaessa... lähinnä korjatessa :P

Viikonloppuna tuli sellaiset 660 km mittariin, hyvin pelitti ja mukavahan tällä on päästellä menemään. Öljyä ei ole kulunut yhtään, bensaa parista edellisestä tankkauksesta laskettuna 9.11 - 9.16 l/100km. Nuo siis lähes pelkästään maantieajoa kärri perässä.



On muuten nopea operaatio ilmata ainakin takajarrut, eikun vaan selälleen auton viereen, letku kiinni, nippa auki ja pumppaamaan:


Joutui vähän ilmailemaan remontin jäljiltä lisää, kun jäi "Brake"-varoitusvalo palamaan. Ilmaahan sinne oli jäänyt, ja paine-erokatkaisija (jollainen tässä näyttäisi olevan) sen heti huomasi.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Et sattunut muuten mittaamaan monta millisellä männällä noi Biltsun jarrusatulat tuli?

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vänkärin puoleinen on vielä asentamatta, mittasin äsken sen. 40 mm näyttäs olevan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Minulla on jotenkin sellainen käsitys, että Bilteman takajarrusatulat olisivat aina "isolla" männällä, eli ns. "farkkusatulat".

Olen joskus tainnut myyjältä kysyä aiheesta ja tuolloin vastaus oli, että kaikissa olisi samankokoinen mäntä.

Oliko muuten minkä oloinen tuo bilteman satula käsissä pyöritellessä? Paljonko maksoi?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Kyllähän sen muuten näkee sokeakin kun ottaa vaan silmän käteen että tuo on 40mm. Pienemmissä (ainakin 36mm) on ihan erilainen runkokin.  :facepalm:

Biltsu tarjoaa kaikkiin 700/900-sarjalaisiin samoja takasatuloita ja hintaahan noilla on sen 75e/kpl eikä tarvitse panttia. Mätäsestä 65e ja 20e pantti. Tälläisen hain juuri omaani.

Poissa Jessuppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Nyt on komia seiska  8) Tätä on mukava lukee tätä ittekki laitan nyt volvo 740 2.3 turbosta vähän topiccia :) projektipäiväkirjaa pitää vähän tehdä.
Volvo 745 2.3 Turbo
JRJ Garage


Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Oliko muuten minkä oloinen tuo bilteman satula käsissä pyöritellessä? Paljonko maksoi?

Tosiaan 75 euroa maksoi, ja eivät halua Biltemassa vanhoja satuloita vaihdossa. Satula näyttää mielestäni uudelta, ei vanhasta rungosta kunnostetulta. Työnlaatu silmämääräisesti arvioituna aavistuksen epäilyttävä, kiinnityskorvakon reiät vaikuttivat hieman epäkeskeisiltä. Pölysuojat irtoavat ehkä turhan herkästi, koska lukitusrenkaalla ei ole uraa mihin painautua. Aika näyttää kestävätkö paikoillaan ja muutenkin miten satulat kestävät. Vielä en ole havainnut mitään kummallista jarrujen toiminnassa enkä nestevuotoja.

Kyllähän sen muuten näkee sokeakin kun ottaa vaan silmän käteen että tuo on 40mm. Pienemmissä (ainakin 36mm) on ihan erilainen runkokin.  :facepalm:

Biltsu tarjoaa kaikkiin 700/900-sarjalaisiin samoja takasatuloita ja hintaahan noilla on sen 75e/kpl eikä tarvitse panttia. Mätäsestä 65e ja 20e pantti. Tälläisen hain juuri omaani.

Noita kokoja en ajatellut sen tarkemmin näitä ostaessani, tiedostin kyllä että eri kokoisia on... Pitääpä kattoa mitkä nuo vanhat satulat nyt sitten on. Isompi halkaisija lisää jarrutustehoa aavistuksen? Biltemassa taitaa maksaa 75e/kpl kaikki satulat mitä oon katellut (eteen/taakse, 700/900, 800...) :P

Nyt on komia seiska  8) Tätä on mukava lukee tätä ittekki laitan nyt volvo 740 2.3 turbosta vähän topiccia :) projektipäiväkirjaa pitää vähän tehdä.

Kiitos -H- Höpöttelen tänne välillä ehkä turhankin paljon ja spämmäilen kuvia, mutta tämä on samalla huoltopäiväkirja ja jää muistoksi itellekin mitä on tullut puuhailtua. Ja vastaavasti tykkään lueskella muidenkin topikkeja, mitä enemmän kuvia sen parempi  O0

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Siitähän nää siun ketjus on just hyviä, että tarinaa ja kuvia tulee. Tuota DIY-käyttöautoiluketjuakin luen aina sitä mukaan ku lisää viestejä tulee. O0

Näytti se Motonetistä ostettu peruskunnostettu satulakin oudolta, minkä ostin mutta vielä ainankin kestänyt eikä laahaa tai jumita. Tosin sen näkösiä taitaa olla kaikki tommoset satulat.

Melkein tätä siun sedania katsoessa tekis mieli ostaa sedaniseiska samalla värillä (mikä se nyt olikaan, 130 silver metallic?). :D

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Jaahas, täälläkin on väännetty uudet takajarrut :) Juurikin tehtiin omaan sama. Letkuja en saanut putkista irti, tiukassa tahtoo olla :D Puhalsin kaikki liitokset hiekalla ja laitoin frost offia yms myrkkyä, mutta ei ::) Pyörittelin sitten satulat letkuihin. Hyvin toimii, eikä letkutkaan jääny kovin kierteelle ???

Täytyy katsoa irtoavatko, kun ovat muhineet, peräöljyt pitäs vielä vaihtaa.....Täytyy katkoa putket ja vetää uudet nipat, jos ei lähde. En ole kyllä uusien putkien hintaa katsonut, voisihan nekin uusia samaan vaivaan, melkonen vetäminen vain ::)

Nyt ei enään etujarrutkaan vingu kohtaloaan, huomaa kyllä eron muutenkin :)

« Viimeksi muokattu: 11.07.2015, 13:37:29 kirjoittanut Orlov »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy