Elekma  Autoracing

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113640 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Jopa tuo 10 tkm vaihtoväli olis meikäläisen ajoilla sen kolmisen vuotta :) Venttiilinvälykset tarkastettu, mielestäni menee ihan mukavasti rajoihin. 0,30 liuska menee kaikkiin, 0,45 ei yhteenkään. Osaan menee 0,40, osaan ei.

Toisessa topikissa sanottiin että alle 0,30 ei kannata mennä, ja 0,45 tai enemmän alkaisi ääntämään.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Joku meni mainitsemaan mittareista jotain niin oli pakko laatia ostoilmoitus.



Kovat pakkaset oli ja meni ja mennessään toivat tietysti tuota hiton kuuraa joka paikkaan. Valitettavasti venakoppa on edelleen auki, joten nokkakeppihän se päätti ko. ilmiöön liittyen vähän punastua... Ei kai tuo pikku ruostetäplistä säikähdä, eihän (?).

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kävinpä purkamassa lisää tavaraa GLE:n konehuoneesta.

Puuhapiuha ainakin pitää korvata elegantimmalla ratkaisulla:





Liimaatteko paisuntasäiliön yleensä kiinni kannakerautaan? ;D



Lootaöljyn väristä ei kannattane huolestua tässä vaiheessa:



Ensimmäinen erä osia pääsee pesulle:



Näkyyköhän kuvat muilla? Kokeilin linkittää tuolta Google Photos -järjestelmästä. Minulla näkyy, ja kakkosnäppäimellä "Avaa kuva uudessa välilehdessä" saa alkuperäisen kokoisena näytölle. Edit: Vaihdettu takaisin Picasaan, alkoi Google Photos kenkkuilemaan...
« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 20:55:31 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Joo, nyt hävis minultakin kuvat näkyvistä. Vaihdoin linkit Picasaan, se on ainakin tähän mennessä toiminut hyvin.

Kattelin do88 silikoniletkuja, näköjään olis reilut parisataa euroa kaikki vesiletkut ja niille rosteriklemmarit toimitettuna. Oliskohan kannattava sijoitus? Kestävätkö tosiaan paremmin kuin alkuperäiset, kuten mainostavat? Tässä lienee alkuperäiset letkut kuitenkin paikoillaan, ei nekään melkein 30 vuoden jälkeen enää uutta vastaavat ole...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Joo, nyt hävis minultakin kuvat näkyvistä. Vaihdoin linkit Picasaan, se on ainakin tähän mennessä toiminut hyvin.

Kattelin do88 silikoniletkuja, näköjään olis reilut parisataa euroa kaikki vesiletkut ja niille rosteriklemmarit toimitettuna. Oliskohan kannattava sijoitus? Kestävätkö tosiaan paremmin kuin alkuperäiset, kuten mainostavat? Tässä lienee alkuperäiset letkut kuitenkin paikoillaan, ei nekään melkein 30 vuoden jälkeen enää uutta vastaavat ole...

On parempia ja halvempia kun orkkikset Volvolta. Muistaa kiristää parin tonnin jälkeen klemmarit uusiks (pätee kyllä orkkiksiinkin) kun letku painuu vähän kasaan klemmarin alta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Karkaa purkuhommat taas käsistä.





Tuo muovikehikko on sitten viimeisen päälle hankalaan väliin tungettu, joutuu purkamaan ensin kaiken muun että tuon saa irti:


Malliesimerkki kyseenalaisesta suunnittelusta: Ruosteherkässä paikassa pultti, jonka toinen pää on muovin sisällä - ei pääse mistään pitämään vastaan. Kyseessä on etuvalojen kehyksen alempi sisempi kiinnitys. Toiselta puolelta ihme kyllä aukesi, tuosta pyöri tietysti läpi:


Dremelillä sain vingutettua mutterista suurimman osan pois niin lähtihän sekin:


Toinen esimerkki tekemättömästä paikasta: Kumityyny, jonka varassa lauhdutinkennon yläpää on.


Jopa muoviin kierretyt ruuvit olivat niin tiukassa että ei toivoakaan saada ehjänä irti kaikkia:


Parkki/vilkku/päivävalo/"miten nuo nyt milloinkin haluaa kytkeä" -umpiot ovat vähän heikossa hapessa, tuossa on parempi yksilö. Kuvassa myös H4 ja H1 umpiot, vänkärin H4 on alkanut hapettua kuten kuvasta ilmenee:


H4:t ja H1:t saa melko halvalla ihan uudet, parkkivilkkupäivävalot onkin sitten hankalampi tapaus.

Venttiilikoppa puhtaaksi puunattuna, vähän myös kirjaimia hioin kirkkaammiksi. "Kauhtunut originaali" on tässä autossa teemana muutenkin, menkööt tuollaisenaan ::)





Tällainen annos arkipäivän inhorealismia tällä kertaa. Jatkunee ensi viikonloppuna.


Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Jotkut taisi pyytämästäni jenkkikeulan hinnasta esittää kommenttia :D Tosin tyytyväinen ostaja sille löytyi :)

Ihan näin konkreettisesti en asiaa tuonut esiin, sanoin vain puolet halvemmaksi. Näköjään piti kutinsa :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Katselin noita ulkomaanvoorumeita sillä silmällä että voisi tuota Lontoon murretta vähän reenata. Ettei ihan unohtumaan pääse. En oikein mieleistä löytänyt, joten aloin sitten kirjoittelemaan blogspotiin: http://volvo740purejenkki.blogspot.fi/ (English only!)

Ruostekorjaukset karkaa nyt sen verran käsistä, että modet voisi siirtää ehkä projektiosioon tämän?

Puretaan lisää...



...ja vielä lisää...



...vieläkin vähän...



Varasto täyttyy osista:





Tuumailin että sama se on vaihtaa nyt tuo palkkikin:



Isäpappa puhallutti traktorin osia - lykkäsin samaan kuormaan palkin, jonka olin hommannut aikaisemmin ihan muuten vaan:





Tuossapa tämänhetkinen tilanne:


Loppuun muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Tämä näköjään varastoi etupuskurin sisään alipainetta, enpä olis moista ikinä arvannut:



Toinen yllätys etupuskurin sisällä, ilmeisesti ulkolämpömittarin anturi:



Ohjaustehostimen liemet olivat aikamoista tervaa:



Ja tässä vielä mielenkiintoinen korjaus vänkärin lokasuojasta, jota ihmettelin jo aikaisemmin:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pikkuhiljaa purkautuu etupää. Olen aika hidas purkamaan, mutta pointtina onkin yrittää saada kaikki mahdollinen ehjänä irti. Eikä tämä ole ennen kesää ajossa kuitenkaan, mihinkäs tässä kiire olisi. Eikä kyllä ensi kesänä välttämättä ole ajossa ollenkaan, mutta katsotaan nyt...





Tallin ahtaus meinaa rajoittaa, mutta vakiovarusteiset kääntyvät etupyörätTM pelastavat tilanteen 8)


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ai !"#¤#% vieköön että osaa olla tiukassa reilu 28 vuotta muhineet pakosarjan pinnapultit.





CRC Penetrating oil ja pikku kaasutoho ovat toistaiseksi riittäneet noiden nujertamiseen. Huomiselle jäi vielä kolme... Siniseltä käytävä uudet, vai onko parempia suosituksia?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pakosarjan pinnapultit on nyt irroitettu, varmaan pari tuntia meni kaiken kaikkiaan niiden kanssa tappelemiseen. Tänään tiputin etupalkin:









Hienoa designia tuo vänkärin puoleinen koneen korvakko, kiertää öljynsuodattimen nätisti :) Vissiin tuolla on haettu kiinnitys vähän leveämmälle kuin esim. 200-sarjalaisissa näyttää olevan.

Välikevennyksenä note to self: Älä yritä irroittaa etupalkin mutteria alapuolelta, se on suhteellisen tukevasti kiinni siinä palkissa... Pyöräytin pulttikoneella yhen sileeksi ennenkuin tajusin asian ;D

Niko_S

  • Vieras
Volvon orggis pinnapultit ajavat asiansa, itse aikanaan ostin seiskaan, sen jälkeen kun olin vaihtanut alkuperäiset kierretangosta tehtyihin, mutta ne (kierretangonpätkät) eivät kaikki kestäneet ensimmäisen kerran löysätä pakosarjaa.

Tosin se oli ihan perinteistä sinkattua 8.8 lujuuden kierretankoa...
Volvon orggikset ovat vahvemmat, ja pinnoitetut.

Eli nämä:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/assembly-parts/fasteners/stud/1032636/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/assembly-parts/fasteners/nut-self-locking-with-collar-m8/1021910/

Mutta miksei niitä pinnapultteja voisi tehdä vaikka 10.9 lujuusluokan kierretangosta.



 



Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ajattelin käyttää vielä öljypohjankin pois paikoiltaan.













Linnunluukanget (9mm):



Ei sillä että noilla tässä mitään väliä olisi. Joku sanoi että 250 hevosta kestää nuo ohuetkin kanget ja tässähän on tuota voimaa kaikki vakiot 83 kW / 114 Hp :) Autossa on tällä hetkellä minulle ihan riittävästi muutakin tekemistä kuin tehon lisääminen :( Edit2: 740 tehorajakin taitaa olla 240 Hp (B204GT 200 Hp + 20%), mitä ne kaikki katuautoihin on vahvempia veivejä suotta vaihtamassa 8)

Öljypohjan tiiviste oli palasista koottu, mikähän idea tuossakin on:



Edit: Näköjään tuolla on selitys tuolle tiivisteelle: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/oil-pan/gasket-oil-pan/1040861/

Seuraavaksi ohjelmassa olisi armotonta osien pesua ja puunaamista.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2016, 22:19:27 kirjoittanut dneproshin »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy