Race.fi  Puotilan autokorjaamo

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113281 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Uskaltauduin tilaamaan Vpartsilta nuo:





Eli yhteensä n. 105 euroa ja ihan nopea oli toimitus (tilaus 11.3., saapumisilmoitus tuli 17.3.).

Päivän vinkkinä motonetin litran ATF-pullo on edullinen ja näppärä tällaisen seisonnassa olevan koneen rasvaamiseen:



Kai tuosta enemmän haittaa on kuin hyötyä. Eiku... :o

Hitaasti hyvä tulee:



Katotaan ehtiikö ulkopuolelta häviämään ruosteet ennenkuin sisäpuoli on täysin ruosteessa ::)

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Miltä vaikuttaa vpartsin vilkut?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tarvikelaatua sinänsä, mutta varsin siistit ovat ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna. Sopivuus ja kestävyys tietysti tässä vaiheessa kysymysmerkki. Täytyy verrata vielä alkuperäisiin tarkemmin kuhan ehdin...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Innostuin kokeilemaan tuommoista firmaa kuin "Autodoc", koska heillä oli erikoistarjouksena ilmainen toimitus.



SKGS-0220298 Kaasujousi, tavaratila ("STARK Professional line Germany") 2kpl 25.98 e
0 280 130 029 Jäähdytysnestelämpötilan sensori (Sininen Bosch LH2.2:seen, Made in India) 15.99 e
55 92 2528 Paljekumisarja, ohjaus (SWAG Made in Germany) 2kpl 19.98 e
54005200 Tiivistesarja, kampikammio (AJUSA Made in Spain) 43.99 e

Verkkokaupasta pystyi valitsemaan minkä merkkisiä osia haluaa, mutta toimitukseen tuli näköjään mitä sattuu - en tykkää  :nohnoh. Hinta ei sinänsä muuttunut vaikka valmistajat vaihtuivat, eikä nuo hinnat mitenkään kovia mielestäni ole. Pakkaus oli tehty huolellisesti ja toimitus oli nopeahko. Tilaus 28.3., toimitusvahvistus sähköpostiin 31.3. ja paketti kotiovella 7.4. Toimituksessa oli mukana 5% alennuskoodi seuraavaa tilausta varten.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tuli ostettua isompi (laasti)palju, niin sai kerralla kylvetettyä tuon öljypannun. Aika mahdotonta yrittää puoliksi kylvettää, kun se toinen puoli tietysti vetäisee aina tukevaan ruosteeseen ::) Kun ei kiire ole, niin harjailin porakoneella ja teräsharjalla, kylvetin, harjasin, jne... Kunnes kaikki maalitkin lohkeili pois:



Seuraava maali mitä testailen onkin CRC Galvacolor:



Kylläpä RAL3000 näyttää kirkkaalta, katotaan miltä näyttää paikoilleen asennettuna.

Kun ottaa osan sitruunahappokylvystä, ilmestyy pintaan muutamassa sekunnissa tukeva keltainen patina, ihan ruostetta vai mitä lie (?). Ei auttanut edes välitön öljyäminen, tuommoinen pinta vaan tulee hapon jälkeen jostain syystä:



Ylimmäisessä kuvassa öljypohjan näkyvä puoli näyttää tasaisen metallinharmaalta, mutta kuva valehtelee: siinäkin on tuota patinaa hieman.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kysymys tuosta kuvasta:



Onko nuo suoraan kiinni lämppärin kennossa? Ottivat vähän damagea letkuja irroitettaessa... :(

Jakopäätä purin:





Stefakoppa, tai miksikä tuota nyt pitäisi nimittää, oli löystynyt. Melkein sai sormilla pyöritellä pultit auki. Varmaan myös kampuran etustefa on vuotanut, tämähän on tiputellut lattialle öljyä koko omistusaikani. Itse asiassa näkyisi apuakselin stefakin ehkä vähän päästäneen öljyä:



Nokka- ja apuakselin stefoissa on Volvon leimat, kampuran etustefa oli joku no-name-tarvike.

Vaikea ottaa putsatusta jakopäästä kuvia kun kiiltää niin kovin:  8)





Joku edellisistä kokoajista on unohtanut laittaa jakohihnan etummaisen ohjurilätkän paikoilleen kampiakselille hammaspyörän ja kiilahihnapyörän väliin. Siinä olisi ollut ajoitusmerkki, joka on samalla kohdalla kuin yo. kuvissa kiilaura. Täytynee lainata jostakin sellainen kun pääsee kokoamisvaiheeseen...

Kone vaikuttaa olevan ns. vapaasti pyörivä, asettelin kampiakselin tarkasti ajoituskohtaan (1. pytty yläkuolokohtaan) ja pyörittelin varovaisesti nokka-akselia ympäri, ei tökännyt missään vaiheessa.

s73

  • Vieras
Juu, nuo on kennon putket.  :-\

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
^ Kesäautossa ei lämppäriä tarvii...  ::) Kattoo josko sais muotoiltua nuo putkenpäät vähän pyöreämmäksi että pysyis nesteet sisällä. Alipainehanakin meni irroitettaessa kappaleiksi, kuten näissä ilmeisesti tapana on :'(

Kannen ympäristöä tutkiskelin, vähän jäi vielä mietityttämään ettei vaan ole kannentiivisteen välistä öljyä päästellyt:  ???



Ehkä luotan kuitenkin siihen että venakoppa se vaan on päästellyt:





Kuten pakopuolellekin:



Ja taakse:



"M":



Sen verran epäilyttää nuo laitimmaiset nokkapukit, että nappasin koko nenäkepin pois:



Sais sitten mömmöt väliin, josko ei vuotaisi sitten ainakaan pukkien välistä. Ja onpahan helpompi vaihtaa nokan stefa. Öljykylpyisen virranjakajankin jos saisi taas kuivaksi:



Kuten kuvasta näkyy, saattaa pyörijä olla hyvinkin tiukassa...

Tuossa on tosiaan nyt kaksikin vaihtoehtoa, täytyy toinen yrittää purkaa ja vaihtaa tiivisteet. Josko sitä saisi aikaiseksi tehtyä tuommoisen hienon erikoistyökalun jakajan purkamista varten:

https://www.volvoclub.org.uk/faq/SpecialTools.html#DistributorDrivePinRemoverTool


Muitakin Volvo-erikoistyökaluja on tuolla listattuna:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/SpecialTools.html

Skandixin virranjakajan tiivistesarjassa on näköjään joku iso o-rengas, joka minulta puuttuu. En kyllä äkkiseltään keksi mihin sen pitäisi tulla  ???


http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/ignition/distributor/seal-distributor-kit/1027507/

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Ei siihen erikoiskaluja tarvi, sen saa tuurnalla lyötyä pois sen tapin. Katsoo vaan että kummin päin se pitää sitten kasata ettei tule tehtyä turhaa työtä kuten jotkut ::)
No kun halvalla sai.

s73

  • Vieras
Oliko tuossa sarjassa oikea stefa?
ipdusan sarjassa oli väärä. ???

Ainoa paikka isolle o-renkaalle taitaa olla jakajan ja venttiilikannen välissä.
En kyllä muista sitä nähneeni siinä ja en ole kuullut kenenkään vaihtavan sitä.

Jos sitä tarvitaan jossain muussa autossa.  :-\

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Ei siihen erikoiskaluja tarvi, sen saa tuurnalla lyötyä pois sen tapin. Katsoo vaan että kummin päin se pitää sitten kasata ettei tule tehtyä turhaa työtä kuten jotkut ::)

Eihän tuolla erikoistyökalulla olekaan muuta virkaa kuin toimia vastimena, kun sitä tappia lyö pois tuurnalla. Ei siis pakollinen, mutta varmasti helpottaa hommaa, jos tappi on kovin tiukassa.

Oliko tuossa sarjassa oikea stefa?
ipdusan sarjassa oli väärä. ???

Ainoa paikka isolle o-renkaalle taitaa olla jakajan ja venttiilikannen välissä.
En kyllä muista sitä nähneeni siinä ja en ole kuullut kenenkään vaihtavan sitä.

Jos sitä tarvitaan jossain muussa autossa.  :-\

Jaa-a, mihinköhän siinä tiivistettä tarvitsisi... Pölysuojaksi? Estämään venakopan välistä vuotavan öljyn pääseminen jakajaan? Enpä muista mistä tuo sarja on, pitää katsoa millainen stefa siinä on. Lisäksi minulla on nuo kaksi irtostefaa, josko niistä joku edes olisi sopiva...

Virranjakajan ja johtojen kanssa puljatessa tulee aina mieleen, että on noissa nykyajan hapatuksissa eli puolakansissa puolensa. Paljon vähemmän ruuvattavaa ja hajoavia osia. Ja jos niin ikävästi käy että se hajoaa, saa tuliterän kotiin toimitettuna alle satasella (ainakin minun käyttispösöön). Pitäneekin tilata sellainen varuiksi, vaikka nykyinen ei vielä olekaan hajoamisen merkkejä antanut.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Tuo pikkunen tulee akselin sisäpäähän mikä menee nokkaan, sit tuo vihreä jakajan runkoon... Tuollasta isoa en oo kyllä nähny missään  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

s73

  • Vieras
Eihän tuolla erikoistyökalulla olekaan muuta virkaa kuin toimia vastimena, kun sitä tappia lyö pois tuurnalla. Ei siis pakollinen, mutta varmasti helpottaa hommaa, jos tappi on kovin tiukassa.

Jaa-a, mihinköhän siinä tiivistettä tarvitsisi... Pölysuojaksi? Estämään venakopan välistä vuotavan öljyn pääseminen jakajaan? Enpä muista mistä tuo sarja on, pitää katsoa millainen stefa siinä on. Lisäksi minulla on nuo kaksi irtostefaa, josko niistä joku edes olisi sopiva...

Virranjakajan ja johtojen kanssa puljatessa tulee aina mieleen, että on noissa nykyajan hapatuksissa eli puolakansissa puolensa. Paljon vähemmän ruuvattavaa ja hajoavia osia. Ja jos niin ikävästi käy että se hajoaa, saa tuliterän kotiin toimitettuna alle satahttp://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=10.0sella (ainakin minun käyttispösöön). Pitäneekin tilata sellainen varuiksi, vaikka nykyinen ei vielä olekaan hajoamisen merkkejä antanut.
Varmaan johtuu valmistajasta tuo iso o-rengas,  halvin laittaa yksi ylimääräinen kun valmistaa kaksi eri tuotetta.

Alkuperäiset tulpat kestää ainakin 60tkm. ja jakajan kansi vähintään saman, ei kannata liian usein avata.
Jakajan vilkaistu yleensä jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Työkalu on tehty alumiinilaipan kiinnityksen takia.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Muista muute kattoo et laitat ton kohdistus homman oikein päin takas akseliin  ::) sit o jakaja 180 astetta pielessa vituttaa ku pientä eläintä purkaa uudestaa  :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Jaa-a... Onko tuossa jossakin kohdistusmerkit? Pitää tutkia tarkemmin...

Milloinkohan sitä pääsisi taas kokoamispuuhiin, purkautuu vaan lisää koko ajan...  :idiot2:





Noh, muutamat tiivisteet kun vielä saan käsiini niin josko tuo sitten... Päivän arvoitus: Mitä eroa on -85 B200K ja -88 B230F jakopään muoveissa?


 

Proturbo  Autodiagnoosi