Autodiagnoosi  Carcom Oy

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Edellisessä viestissä mainitut jakopään muovit ovat siis täysin identtiset varaosanumeroita myöten. Ainoastaan moottorikoodin kertova tarra on erona ylämuovissa :P

Kaiken saastan alta alkaa paljastua B230-sarjan lohko:



Toinen puoli olis vielä jäljellä :buck2:



Edit: Laitetaan tähän vielä tuommoiset numerot muistiin:

« Viimeksi muokattu: 03.07.2016, 17:01:45 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2465
  • Kantti on kaunista.
Sillähän karkaa mopo käsistä purkamisen suhteen :o

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Mukava purkaa ja putsata paikkoja kaikessa rauhassa kun ei tarvii auton olla ajossa. Kiireetöntä terapiaremontointia  :)

Paikalla Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2465
  • Kantti on kaunista.
Pitäis itsekkin yrittää samaa, imusarjan alta lohkon kylki mukavan öljyinen vuosien saatossa, ja pistää vähän ikävästi omille silmille. ::) Ja olishan siinä vaikka mitä muutakin kyllä..

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ruuvasin kiinni tuliterän ruiskun lämpöanturin (Bosch 0 280 130 026):



Ei vanhassakaan vikaa ollut, mutta tuo oli niin halpa että ei kun vaan uutta kehiin sen kummemmin asiaa miettimättä.

Öljyisen kuonan alta löytyi vielä starttimoottorikin (Bosch 0 001 311 146):





Virranjakajan tutkailua (Bosch 1 235 102 005). Yritin kuvata vekottimen siten, että osaan koota oikein. Kuten kuvasta näkee, tuo tosiaan ei ole symmetrinen:



Näkymä toiselta puolelta kun akseli on yo. kuvan asennossa:



Tässä hall-anturillisessa versiossa ilmeisesti ajoitus riippuu jakajan asennosta. Ehkä joutuu ajoituslampun vielä hommaamaan, joskin ruuvin kannat ovat jättäneet melko selkeät ajoitusmerkit minulle tuohon jakajan runkoon... Tuossa on nyt sitten se iso o-rengas mitä ihmettelin aiemmin:



Tajusin tässä vaiheessa että tuohan on siis tuossa mustan muovisuojan ympärillä. Omassa jakajassani ei muistaakseni tuota mustaa lautasta edes ollut, taisi tulla tuon toisen hankkimani jakajan mukana.

Uteliaisuuttani purin startin niin pitkälle kuin helposti onnistui. Putsailin osaset, aivan hirveä homma. Suosittelen vaihtostartin hommaamista, ovat varsin kohtuuhintaisia. Ainakin motonetin versiot, jos niillä nyt mitään tekee...



En aio vaihtaa hiiliä tai muitakaan osia, saa kelvata tuollaisenaan ja jos ei toimi niin haen kyllä ihan suosiolla uuden startin jostain :buck2:. Sivuhuomiona hiilien vaihtaminen ei ilman kolvia sitten onnistu tähän malliin. Startin liikkuvissa osissa oli harmaata rasvaa, olettaisin että MoS2-rasvaa voisi laittaa tilalle kokoamisen yhteydessä?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pari huomiota startin kokoamisesta. Ensimmäinen tenkkapoo tuli kun piti asentaa vetopäähän toppari. Eli rengassokka jonka päälle pitäisi saada tuollainen muotoiltu holkki:



Ei mennyt ihan näppivoimilla, joten kokeilin ulosvetäjällä. Pienen virittelyn jälkeen onnistui suhteellisen helposti:



Sitten siirtohaarukan asennukseen. Homma onnistuu kun laittaa haarukan toisen pään solenoidin vetopäähän, ilman että kiinnittää haarukan akselia (kuvassa näkyy tyhjä reikä, mihin akseli tulee):



Sittenpä vaan taiteillaan startti kokoon siten että vetopään prikka jää sopivasti haarukan väliin:



Lopuksi tietty kiinnitetään haarukan akseli (eli pultti ja mutteri) ja muutkin ruuvit ja mutterit. Ja todetaan että vihaisesti pyörii:

https://www.youtube.com/watch?v=_zIh46Nzh0U

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kyseessähän ei ole harrastus, jos se ei vie kaikkia rahoja ja vapaa-aikaa... Niin paljon olen viime aikoina kantanut rahaa Auto-Kiltaan, jotta täytyy laittaa oikein kuva... Tässäpä "sinileimaista" mahtavuutta, olkaa hyvät! *taavih->



Suosikkini on vesipumpun pahvilaatikko, jossa on oikein söpö kantokahva (erottuu yo. kuvasta juuri ja juuri).

Näissä on niin monta kiilahihnakonfiguraatiota, että laitan varmuuden vuoksi näistä omistani vielä ryhmäpotretin:



Autohan ei parane seisoessa. Eikä kyllä toisaalta ajaessakaan => Täten lausuttakoon, että auto paranee ainoastaan korjatessa. ;)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #172 : 22.07.2017, 23:53:45 »
Jenkille ei ole tapahtunut yhtään mitään vuoteen... Teen sen sitten joskus itselleni 50-vuotislahjaksi :P Sen sijaan maalla käydessäni sain jonkun ihme inspiraation tehdä tätä:



Akku paikoilleen, bensaa tankkiin, tarrakilpien lunastus ja 80 kilometrin siirtymä takaisin sivistyksen pariin. Tavoitteena saada keinoja kaihtamatta leimakuntoon ja talvikäyttikseksi, kuten haaveilin jo parisen vuotta sitten tekeväni.

Ensiksi hammastangon suojakumi vaihtoon:



Aloitin tuhoamalla yhden kuvan kaltaisen ulosvetimen, joten eikun Biltemasta uusi samanlainen tilalle ja kaveriksi Motonetista Kemperin Supergas -setti:



Kylläpä lähti, ihan hyvin saa näköjään lämpöä tuolla pikkutohottimellakin. Roikaleet pois ja paikkojen putsaus:



Siinä vielä operaation uhrit:



Raidetangonpään suojakumi otti itseensä lämmöstä, joten sekin meni vaihtoon. Rasvat paikoilleen:



Taitaa olla ihan timmi tuo sisänivel, kun jaksaa pitää koko raidetangon "tanassa". Uusi kumi:



Laitoin yleismallisen (Motonet 17-3285 / SKF VKJP02001), jonka ujutin paikoilleen irroittamatta raidetangon ulkoniveltä - suojasin sen vaippapaketin muovilla ja kiskoin haitarin tuosta yli, hyvin meni jarrukumirasvalla liukastettuna. Melkoinen on kyllä tuo 740:n hammastangon liikevara:





Ainakin alkuperäiskoloon asennettuna tuo yleiskumi kääntyy väärinpäin kasaan rutistettuna, mutta josko tuo sen kestäisi... Äärettömän pehmeä ja venyväinen tuo tuntui ainakin olevan. Toisella puolella on tuollainen muovimainen TRW:n tekele, ihan hyvin tuontyyppisetkin ovat minun muissa autoissani kestäneet:



Sivuhuomautuksena jenkissä on ilmeisesti eri valmistajan hammastanko (luultavasti ZF), siinä on erilaiset suojakumitkin. Ulkoniveleenkin uudet MoS2-rasvat paikoilleen:



Ja uusi suojakumi (Motonet 17-3933, mitoiltaan 11/33 mm):



Kierteitä sai vähän puhdistella ja viilailla kun edellinen asentaja oli ilmeisesti vääntänyt väkisin vääräkierteisen mutterin paikoilleen.

Sähköliimaa olen räkinyt jonkin verran...





...ja jonkin verran on vielä jäljellä tuota urakkaa:



Bensapumpun telinekin pitäisi laittaa takaisin. Ja mittaristo alkoi temppuilemaan, mikä lienee täysin ennekuulumatonta näissä vehkeissä ;)



Sain merkkivalot toimimaan jokseenkin luotettavasti (ja sitä myöten laturin heräämään) ihan vaan ottamalla koko hommelin irti ja vähän nitkuttelemalla liittimiä. Mutta sitten nopeusmittarin molkero alkoi näyttää reilua seittemääkymppiä auton ollessa paikoillaan >:( Jos on tollaista kokonaista ja toimivaa mittaristoa tarjolla niin minulle yksi heti tänne, kiitos:



En millään viitsisi ruveta tinailuhommiin, jostain syystä juotoskolvi ei kuulu suosikkityökaluihini. Kenties siksi, kun en ole koskaan sitä opetellut kunnolla käyttämään.

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #173 : 23.07.2017, 10:54:56 »
Raidetangon ulkopää lähtee yleensä kivasti irti ilman mitään ulosvetäjiä kun kopsauttaa vaan moskalla pari kertaa olkavarteen. Siihen kestää lyödä aika tukevasti ilman että olkavarsi ottaa itseensä, eikä mene raidetangon päästä kierteet lyttyyn jos on tarkoitus käyttää se uudestaan.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #174 : 23.07.2017, 12:02:27 »
Oon nähny kun wheeler dealers -ohjelmassa Edd irrottaa rt-pään napauttamalla kahdella vasaralla olkakappaleen kahtapuolta siitä liitoksen ympäriltä. Itse en ole siinä koskaan onnistunut  :-\

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #175 : 23.07.2017, 12:25:49 »
Oon nähny kun wheeler dealers -ohjelmassa Edd irrottaa rt-pään napauttamalla kahdella vasaralla olkakappaleen kahtapuolta siitä liitoksen ympäriltä. Itse en ole siinä koskaan onnistunut  :-\
Mulle tuli ihan sama mieleen :D On se jännä miten auto-ohjelmissa kaikki irtoaa kuin strömsöössä :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #176 : 23.07.2017, 13:19:28 »
Ju, "knaps" ja kartioliitos tippuu auki.

Todellisuudessa annetaan pillillä kuumaa ja hakataan isolla lekalla tuohon kartiovarren päätyyn. Paras oli joskus kun kaverin 740:stä irrotin semmosella lyöntihaarukalla rt-päätä tai alapalloa (en muista enään). Jokatapauksessa kun se sitten viimein läks, lenti haarukka tallin seinään ja nivel ovista pihalle 10m hallin ulkopuolelle.... :D

Onneks lähti ulospäin, oma poika 3v seisoi toisella puolen kattomassa...

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #177 : 23.07.2017, 13:27:34 »
Oon nähny kun wheeler dealers -ohjelmassa Edd irrottaa rt-pään napauttamalla kahdella vasaralla olkakappaleen kahtapuolta siitä liitoksen ympäriltä. Itse en ole siinä koskaan onnistunut  :-\
Mä oon. Pitää olla isohkot vasarat. Tai eihän se nivel ole tuolla tyylillä koskaan pompannut kokonaan pois olkavarresta, mutta hellittänyt sen verran että se on sitten irronnut helposti lyömällä nivelen pultin päähän.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 13:29:26 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #178 : 23.07.2017, 18:29:39 »
Jep, isolla vasaralla (moskalla) napakka laaki olkavarteen niin taatusti lähtee. Ei ole Volvon nivelet poikkeus.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #179 : 25.07.2017, 20:52:26 »
Oon nähny kun wheeler dealers -ohjelmassa Edd irrottaa rt-pään napauttamalla kahdella vasaralla olkakappaleen kahtapuolta siitä liitoksen ympäriltä. Itse en ole siinä koskaan onnistunut  :-\

Olen käyttänyt sitä ainoana tekniikkana.
Vaatii napakan lyönnin mutta vasaran ei tarvitse olla kovinkaan painava.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira