Futurez  Kulkukoira

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #180 : 25.07.2017, 21:56:29 »
Olen käyttänyt sitä ainoana tekniikkana.
Vaatii napakan lyönnin mutta vasaran ei tarvitse olla kovinkaan painava.
Sama täällä.
LÄHES joka kerta irronnut. Ja ihan tavallisella pajavasaralla, ei millään moukarilla.

Jos ei irtoa, niin sanoisin että tekijässä on vikaa  :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #181 : 25.07.2017, 23:42:03 »
Pitää seuraavalla kerralla yrittää kovemmin...

Virittelin PA-pumpun ja suodattimen telineen paikoilleen, roikkuivat aiemmin nippusiteiden varassa ::)



Olin siis jo aiemmin hapottanut ja maalannut telineen. Suodattimen banjoliitos alkoi tuossa rytäkässä tihkumaan, mutta homma korjautui laittamalla 850:n bensasuodatin paikoilleen kera uuden letkun, kuten tuonne kirjoitin:
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.

Sain tänään (toivottavasti ainakin vähäksi aikaa) viimeiset sähkölinnun ulosteet räpsittyä paikoilleen, ja vähän Galvacoloria suihkittua päälle.

Helmakoteloa vasemman takapyörän edestä:



Helmaa oikean takapyörän edestä:



Oikea munapussi:



Helmakoteloa vasemman etupyörän takaa:



Ja vielä helmaa oikean etupyörän takaa:



Vielä kunnolla kotelosuoja-ainetta helmakoteloihin ja massaa pintaan, niin eiköhän tuolla taas vuodeksi ajoaikaa heltiä...

Käsijarruun myös 850-tyylinen modaus:



Motonetista säätöruuvi (22-2000) H-raudan tilalle => kiristys kunnes ei jaksa enää käsin pyörittää jarrulevyä => 4 naksua löysemmälle => Lopputuloksena on ainakin hyvin pieniliikkeinen käksäkahva, toivottavasti myös jarrutustehoa irtoaa...

Hassua että jarrulevyissä ei nuo isot reiät satu millään navan reiän kanssa kohdakkain, ainakaan jos haluaa ohjuritapin samaan aikaan paikoilleen:



Ja aika jännä, että navoissa ylipäätään on säätöreiät valmiina, kun näissä ei uutena käsittääkseni noita säätöruuveja koskaan ole.

Sain lopulta jarrulevyssä olevat pikkureiät napojen reikien kanssa kohdakkain, kun vaihdoin jarrulevyt puolelta toiselle. Muuten olisi tosiaan joutunut jättämään ohjuritapit pois - eipä ne kylläkään mitenkään pakolliset ole, varsinkin kun tässä pyöränpultit on helppo satuttaa kohdilleen kun siinähän ne navassa istuvat valmiina kuin tatit :P

Esim. 850:ssä voi joutua vähän sihtailemaan vannetta ilman ohjuritappeja, kun ne pyöränpultit on siinä vieressä maassa hyödyttöminä möllöttämässä... Pieniä asioita, mutta kuitenkin - jos olisi selkävaivoja tms. niin olisihan se kiva aina saada kerrasta kohdilleen renkaanvaihtohommelit.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 "Pure Jenkki" & 745 käyttispommin elvyttelyä
« Vastaus #182 : 27.07.2017, 08:16:41 »
Pari välikevennystä tähän....

Ilmeisesti joku vanhan kansan kikka on laittaa sanomalehtiä jalkatilaan?



Hesari helmikuulta 2007... Jätin vielä paikoilleen kun ei tiedä mitä kauheuksia sen alta löytyy... :P

Tuossa pois purettua materiaalia:



Enimmäkseen hifi-asennuksia siis. Eilen sain auton mielestäni valmiiksi katsastusta varten:



Aikakin oli varattu, mutta... Äsken ajelin kohti katsastusasemaa ja aloin siinä ihmettelemään mikä kolisee oikealla edessä. Pysähdyin ja kävin katsomassa vänkärin etupyörää, siinä ei ollut mitään kummallista... Joten jatkoin ajoa, kolina senkuin yltyi ja kun olin uudelleen pysähtymässä tien reunaan niin... Kuskin etupyörä sinkosi metsään ja ajelin sitten jarrulevyn varassa, ojaanhan se kampesi kun tein paniikkijarrutuksen :o Onneksi oli vauhti jo aika vähissä siinä vaiheessa niin ei tullut kuin henkisiä kolhuja itseen... Autosta en ole vielä varma, lainasin kolme mutteria muista pyöristä ja nilkutin kotiin, täytyy kohta käydä tutkimassa tuliko kummempia vaurioita - ainakin jarrulevystä taisi tulla kantikas... Onneksi sain työntöapua niin pääsin ojasta poiskin...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Leimausyritys 2 onnistui, ajoaikaa 14.11.2018 asti!



Hyväksytyn katsastuksen jälkeen saakin sitten ruveta korjaamaan kaikkia ärsyttäviä pikkuvikoja, kuten reistailevia lukkoja ja sisustuksen puutteita...

Kyllä kunnon auton pitää kestää pelkällä jarrulevyllä ajaminen:



:P Muita vaurioita en löytänyt, jos ei säikähtänyttä tehostimen/vesipumpun remmiä lasketa:



Laitan tähän vielä takapuskurin sivukiinnityksen patenttini







Pultit olivat tietysti täysin jumissa ja menivät poikki irroitettaessa. Yhden pultin kanta piti dremelillä pilkkoa, kun alkoi mutteri pyörimään tyhjää tuon muovikaikaleen sisässä. Korjasin tilanteen kaivelemalla ruosteiset mutterit pois ja laittamalla pultit eri suunnasta kuin alunperin - nyt mutterit tulevat munapussien puolelle, ja pultit on kiristetty kiinni noihin puskuriin kiinni liu'utettaviin muovikappaleisiin.


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kaadoin paisuntasäiliöön jo muutama päivä sitten puhdistusainepullollisen, eilen laskin nesteet ulos (kirkkaan vihreää tuli), ja laitoin huuhtelumielessä pelkkää vettä tilalle. Josko sitä tänään jaksaisi laitella glykolit sisään.

Avasin ilmanputsarin kotelon tarkistaakseni minkäkokoinen suodatin sinne sopii, mutta eipä siellä ollutkaan mitään :o Olen ajellut kolmisen sataa kilometriä siis ilman suodatinta, ja edellinen omistaja varmaan jonkin verran myös. Lainasin jenkistä suodattimen niin ei masiina ime enempää pölyä.

Pari avainta kävin myös Suutari-Kakelta hakemassa, 15 euroa kappale. Ei ole ajonestoja tai muita turhia näissä, simppeliä ja nättiä:



Avaimenperäkin on simppeli eli miellyttää omaa silmää, ebaysta hankittu. Vielä kun saisi rassattua kaikki lukot toimiviksi... Tällä hetkellä vain vänkärin etuoven lukko ja virtalukko kääntyvät noilla avaimilla.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tommosta tuo pois laskettu neste oli, onhan tuossa jotain roskaa seassa:



Olen muihin autoihini laittanut Zero Propylen -nestettä, eli propyleeniglykolia. Ihan itsekkäistä syistä, vähentääkseni omaa henkilökohtaista myrkkykuormitustani. Etyleeniglykoli eli se mitä tavallisesti käytetään on ainakin hyvin myrkyllistä, propyleeniglykoli taas ei juurikaan - ainakin sitä käytetään mm. elintarvikelisäaineena.

En jostain syystä ollut tajunnut, että myös Bilteman valikoimassa on tuota propyleeniglykolia, vieläpä halvempaan hintaan ja "oikean" värisenä, Zero Propylen on hailakan oranssia. Eihän sillä sinänsä ole sen kummempaa merkitystä, mutta mielestäni vinokoneen viereen kuuluu vihreänä helottava paisuntasäiliö ::)





Hankalan tuntuinen saada ilmaantumaan tämä laitos, ei ole ilmausproppua syylärin yläreunassa tai muuallakaan. Joku kolme litraa menee ja sit ei oikein saa mitään menemään, ennenkuin käyttää lämpimäksi ja termari avautuu - sitten sinne holahtaakin äkkiä muutama litra lisää. Sisäkennon sain ilmautumaan vasta ajamalla pikku lenkin, paikallaan käytellessä ei sisälle kertakaikkiaan alkanut puhaltamaan minkäänlaista lämpöä ei sitten mitenkään. Kokonaistilavuus on kirjallisuuden mukaan kymmenisen litraa, nyt sain loroteltua sisään 5 litraa glykolia ja akkuvettä sen verran mitä sen perään suostui menemään, 3-4 litraa ehkä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Olen muihin autoihini laittanut Zero Propylen -nestettä, eli propyleeniglykolia. Ihan itsekkäistä syistä, vähentääkseni omaa henkilökohtaista myrkkykuormitustani. Etyleeniglykoli eli se mitä tavallisesti käytetään on ainakin hyvin myrkyllistä, propyleeniglykoli taas ei juurikaan - ainakin sitä käytetään mm. elintarvikelisäaineena.

Etyleeniglykoli on myrkyllistä ihmiselle vain sisäisesti nautittuna. Joten jäähdytysnesteen juominen on haitallista.
Propyleeniglykoli on ihmiselle myrkytöntä, mutta rautaiselle moottorille myrkkyä, kuparisista lämppärinkennoista ja tinauksista puhumattakaan.

Tästä propyleeniglykolin sopivuudesta vinokoneelle on oikein oiva esimerkki Puliuk0n edesmenneessä projektissa. Lämppärin kenno syöpyi pikavauhtia.

Etyleeniglykoli:
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0270.htm
https://fi.wikipedia.org/wiki/Etyleeniglykoli

Propyleeniglykoli:
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0321.htm
https://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli

Ps. kannattaa lukaista ajatuksella tämä:
Lainaus
Orgaanisena liuottimena aineelle altistumisen työssä katsotaan aiheuttavan työministeriön päätöksen 1044/91 mukaan vaaraa perimälle, sikiölle tai lisääntymiselle. Naistyöntekijöitä neuvotaan ottamaan yhteys työterveyshuoltoon heti raskauden alettua tai raskauden suunnitteluvaiheessa.


Joten kumpiko sitten onkaan se vaarallisempi?  Kuitenkaan jäähdytysnestettä ei ole tarkoitus juoda.....    :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Jos mainittu projekti on tuo niin siellähän puhutaan G12-glykolista, eihän se ole propyleenipohjaista vai onko?

Tämähän vuotaa/on vuotanut jo valmiiksi niin eipä tässä taida mitkään glykolit enää auttaa.





Ennemmin tai myöhemmin pääsee "kivoja" remontteja siis tekemään :-\ Mutta sellaistahan se näitten vanhojen kanssa on. Jos todella tuo propyleeni on haitallista niin sitten varmaan täytyy seuraavalla vaihdolla laittaa "perinteiset vihreät" sisään.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Sain takaluukun lukon elvytettyä. Varsin jumissa olikin:



Lämmöllä, irroitusöljyllä ja lievällä väkivallalla sain purettua. Putsasin, rasvasin ja herkistelin minkä jaksoin. Tuollainen siitä tuli (kuvassa vielä väärin koottuna):



Kahvakokonaisuuskin piti repiä väkisin irti, neljästä kiinnityspultista tasan yksi lähti normaalisti irti, muut piti pilkkoa:



Kokosin ainakin toistaiseksi vain kahdella läpipultilla, ihan tukevasti tuo noillakin tuntui pysyvän:



Ei se uutta vastaava ole, mutta toimii (melkein joka kerta). Helpompi tuo avaimella on avata kuin kömpiä aina takaovesta autoon sisälle konttia availemaan :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Toimii ensimmäiseen räntäkeliin asti.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ai lukko vai? Onks nää niin huonoja  :buck2: Täytyy kattoa jos sais keskuslukon viritettyä toimintaan ni sillähän sen vois saada sit auki jos jumii taas tai jäätyy...

Slerbahuuli

  • Vieras
Ai lukko vai? Onks nää niin huonoja  :buck2: Täytyy kattoa jos sais keskuslukon viritettyä toimintaan ni sillähän sen vois saada sit auki jos jumii taas tai jäätyy...
Tuo peräpää on niin pystyssä, että on märällä kelillä ihan jatkuvan sumun peitossa. Tähän kun lisätään vähänkään suolaa tms. niin jumissa on ja pysyy.

Huikkoster nimimerkin kanssa joskus neljä vuotta sitten purettiin tuo oman ysin kontin lukko täysin nippeleiksi. Osat ultraäänipestiin ja hinkutettiin ja kiillotettiin jousia myöten täysin 100% puhtaaksi ja sileiksi. Lukko kasattiin vielä "väljäksi", jotta kahdella eri avaimella pääsi sisälle ja avain ei takerrellut yhtään kokeillessa.

Ensimmäinen -5°C ja suolaa tiellä, seuraavana päivänä lukko jumissa. Järkyttävällä määrällä lämmintä aseöljyä ja wd-40:stä sain lukon vielä herkisteltyä ja löin sen täyteen vaseliinia (siis oikeasti täyteen). Meni viikko ja lukko niin jumissa, että avain murtui nitkutellessa... >:(

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Eli talveks teippi avaimenreiän päälle ja käyttö vain varamenetelmänä :P Edellyttäen että keskuslukko vielä herää henkiin... Kolmen kartano-850:n kokemuksella niissä ei ole vastaavaa ongelmaa yhtä pystystä perästä huolimatta - niissähän avaimenreiän päällä on kokopeittävä jousitettu muoviläppä. Eli kehitystä on tapahtunut.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2465
  • Kantti on kaunista.
Mulla toimi nyt viime talven takakontin lukko avaimen kera käyttämällä, ei se mihkää oo juminu tai jäätyilly.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Joka vehkeestä olen jumissa olleen takaluukun lukkossylinterin purannu ja hinkkaillu haittoja myöten.
Eikä oo kyllä koskaan enää sen jälkeen jumiutunut.
Niihin pitää toki laittaa reilusti oikeanlaista rasvaakin, eikä mitään lukkosulaa tai CRC:tä.

Töissä näkee että joka toisen asiakkaan autossa on takapaksin lukko jumissa. Yleisin syy siihen on se että sitä ei juuri koskaan käytetä...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Autoracing  KL-varaosat