Race.fi  Puotilan autokorjaamo

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113262 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kastohan tarkkaan reaktiotankojen koripuslan pesän ja "putken" välinen liitos. Siinä on se pieni vedenpoistoreikä.
Alkavat siitä yleensä märkänemään ja voivat olla "piilossa" hyvinkin pehmeitä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Itte hieronut 3 autosta noita puslien pesiä varmaan 15min per puoli erilaisilla työkaluilla. Kyllä se oikea kartiopintakin sieltä ruosteen alta löytyy...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kastohan tarkkaan reaktiotankojen koripuslan pesän ja "putken" välinen liitos. Siinä on se pieni vedenpoistoreikä.
Alkavat siitä yleensä märkänemään ja voivat olla "piilossa" hyvinkin pehmeitä.

Noista on ne reiät vähän laajentuneet, mutta ihan kovalta tuntui kun vähän kaivelin ja koputtelin... Pitää kattoa nuo toiset tangot mitä tallissa on, oisko ne kuitenkin paremmat. Se vaan tuo ostoslista tuota jenkkimallia varten pitenee sitä mukaan kun lainailen sen osia tähän... Krooninen rahapula vaivaa  :buck2:

Mut GLE on tarkoitus fiksailla enemmän ajan kanssa ja pieteetillä, siihen ei niin paljon harmita hankkia vaikkapa ihan uusia osia, vaikka kirpaiseekin... Ja se ei ainakaan minun ohjastamana tule Suomen talvea näkemään, sen päätöksen olen jo tehnyt. Paras autonhoitovinkki minkä voi antaa: Älä aja talvella 8)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Lisäilin roiskesuojausta etupyörän eteen:



Ja taakse:



Pikainen reikänauhapatentti ehkäisemään tuulessa lerpattamista:



Tuota 2 milliä paksua kumimattoa hommasin Biltemasta, tuote 60-243. Kiinnitykseen noita useassa yhteydessä ennenkin mainostamiani muoviniittejä:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/471798/Muoviniitti-10735-PSA-10-kpl

Porataan 8 mm reikä, isketään niitti siihen ja painetaan tappi sisään => Siinähän istuu kuin tauti, eikä ruostu. Ja todella helppo myös purkaa, talttapääruuvarilla vain tappi pois ja sittenhän sitä ei mikään siinä pidä, helppo napata pois.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Se on ihme että noi sisälokarit on jätetty niin pieniksi kun ne ovat. Sais jatkua etupäässä ja samoin takana reilusti alaspäin noin just.

Samoin 700/940 etummaiset orkkis roiskeläpät on olemattoman kokoiset. Kivet lentää vielä madalletulla alustallakin komeesti pitkin kylkiä. Takana sentään on jo ihan riittävän kokoiset läpät alunperin.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Varmaan olisi maailmanhistorian aikana muutama etulattian hitsaus jäänyt tekemättä, jos näissä olisi kunnon lokarit olleet tehtaalta...

Joku aika sitten ostin Biltemasta jousipuristinparin, ihan laadukkaan tuntuiset nuo ovat:



Hetken aikaa ihmettelin tuota kuperaa prikkaa, mutta kuvien perusteella sille löytyi paikka. SKF:n kääntölaakerit olivat Aeromotorsilla niin halvat, että kannattaa melkein laittaa joka kerta uudet.



Yläpäät paikoilleen:



Ja palikoita kiinni autoon vihdoin:



Uudet pyöränlaakerit laitoin Mapcolaisina, pakko oli jossain vähän säästää... Helppohan nuo on vaihtaa jos menevät... Meikäläisen kilsoilla luulisi muutaman vuoden kestävän kuitenkin.

Kaikista pienin vaihtoehto näihin eli 262-millinen levy ja siihen käypäinen Bendixin satula sovituksessa:



Vähän noita satuloita vielä pitää herkistellä, ja uudet levyt ja palat taidan laittaa myös.


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Nyt löytyy jarrut edestäkin... Uskollisella one-man bleederilläni ilmasin varsin runnotun näköiset linjastot - ihme kyllä ei ole vielä vuotanut mistään, vaikka kävin koeajamassa muutaman sata metriä... Yksi putki vaikutti jopa "pohjaavan" letkuun, eli kiristäessä näytti ja tuntui ihan siltä, että nyt muuten loppu kierteet ja tyssäsi siihen... Mutta eipä sekään mitään vuotanut, vaikka kuinka pohkeet hapoilla poljin jarrua... Ilmausjärjestyksestä nämä eivät taida olla niin tarkkoja kuin 200-sarjalainen - otin järjestyksessä oikea/alempi, oikea/ylempi, vasen/alempi, vasen/ylempi. Takajarruihin en tässä yhteydessä uskaltanut koskea...





Noita jarruputken/letkun väliin tulevia kiinnikkeitä saa Biltemasta numerolla 66-484. Nuo "jousiprikat" siis, jotka kiristyvät putken ja letkun ja korikiinnikkeen väliin.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Katsoin muuten kanssa bilteman kuvastosta huvikseen selatessa että noita kiinnikkeitäkin saa sieltä, yllätyin itseasiassa hieman.  :D Taidettiin kaverin kanssa joskus klemmari laittaa tollasen tilalle kun edellinen oli niin ruosteinen ettei ehjänä saatu pois. ;D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kyllä siellä Biltemassa vielä autonosiakin pieni valikoima on ;) Volvoihin varmaan eniten... Päivän agendana oli leimaaminen:



Eipä sieltä sen kummempia huomioita tullut, pakoputkea pitänee joku pätkä uusia ennen seuraavaa leimaamista. Ilmeisesti molemmat lisäpitkät (H3+H7) saisivat sittenkin olla kytkettynä yhtä aikaa, vasta triplapitkillä (H3+H4+H7) menis referenssit yli.

Ostoksia tuli kesän aikana tehtyä jonkin verran, koitanpa listata tähän...

Biltemasta:
66-484 Jarruputken kiinnikkeet 2 pkt (eli 4 kpl) (5.20 €)
66-900 Etujarrukilpi 1 kpl (16.90€)
60-243 2 mm kumimatto 500x1000 mm 2 rll (40 €)

Autodocilta:
TRW GDB970 Etujarrupalat 1 pkt (=molemmille puolille) (n. 30 €)

Motonetista:
46-2769 Ovenkahva Volvo700/900 88- oik (29.90 €)
22-5147 Jarrulevyt eteen 262 mm (=Vector 40062129) 2 kpl (59.80 €)
47- 1798 Muoviniitti 10735 PSA 2 pkt = 20 kpl (17.80 €)
18-1496 Etualatukivarren keskihelasarja (=Professional Parts Sweden 61430450) 2 kpl (27.80 €)
23-9923 Ilmausruuvi M10x1x30 (M11) 4 kpl (7.60 €)
1 l Motox DOT4 jarrunestettä (6 €)

Aeromotorsilta:
SKF VKD 35032 Kääntölaakeri eteen 2 kpl (14.38 €)
26912 / MAPCO Pyöränlaakerisarja eteen 2 kpl (ei muuten sisällä rasvakuppeja, mutteri sentään oli) (90.74 €)
50-03818 / TALOSA Tanko, kallistuksenvaimennin 2 kpl (14.31 €)

Lämppärin hanan uusimiseen ehkä kolmisen kymppiä... Pari purkkia maalia parilla kympillä, kotelosuoja-ainetta ja vaseliinia useita purkkeja, sanotaanko kuutisen kymppiä. Käytävämattoa parilla kympillä, erilaisia pesuaineita varmaankin kolmella kympillä... Parin kuukauden illat ja viikonloput :P Mutta rahallisesti puhutaan näköjään reilun 500 € panostuksesta taas yhden kerran...

Ja mitä jäi käteen... Liki 30-vuotias yli 500 tkm rullattu oikealle puoltava, yli 80 nopeuksissa hieman häiritsevästi ravistava ja mutkissa kummallisesti kallisteleva laiska bensarosvo... Mutta voi pojat että näissä on mahtava tunnelma kun päästelee menemään. Ja onpahan tekemistä jatkossakin :buck2: Töissäkin oon aina sanonut, että hyväksytty katsastus on vasta lupa lähteä yleiseen liikenteeseen ajamaan niitä loppuja vikoja ulos. Ja näihin on osat halpoja ja helppoja vaihtaa... On kyllä syytä ollakin, kun niitähän menee...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kääntelin etupyöriin n. 1.5 mm aurausta puolelleen, eli 3 mm kokonaisauraus. Mittasin rullamitalla ja narulla, takapyörät referenssinä. Taikuri itekin vähän yllättyi lopputuloksesta, nyt menee nimittäin hienosti suoraan ja rattikin on melkoisen tarkasti keskellä suoraan ajettaessa. Ravistus ei tosin hävinnyt mihinkään, ratti täristää melkoisesti ~80-100 kmh:ssa, kovempaa en uskaltanut kokeilla. Kokeilin jo toisia pyöriä eteen, ei vaikuttanut... Kaikki tähän käypäiset kesä- tai "kesä"rengassarjani ovat kylläkin vanhoja ja epämääräisiä, pitäis investoida uusiin kumeihin...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vaihtelin vielä pyörien paikkoja... Nyt on edessä se pari, joka oli alunperin takana, ja takana on alkuperäiset etupyörät (Välissä kokeilin siis edessä paria ihan muuta kesäpalloa, mutta nekin ravistivat).

Nyt ei vatkaa enää yhtään :o Ei uskois ite suunnatuksi, menee tosi tasaisesti ja suoraan... Havaintona kirjattakoon, että edessä todella pahasti tärräävät pyörät eivät tunnu ainakaan tässä autossa ja meikäläisen ahterissa ollenkaan pahoilta, kun ne pyöräyttää taakse. Niin, ostoslistalle uudet kesädonitsit, nythän alla on siis -09 paistetut kitkat... => Alkoi se taas vatkaamaan... Tuumaustauon jälkeen "uusilla" tukivarsilla ja puslilla ehkä ei enää ravistele, tilanne on seurannassa...

Päivitys 31.10.2019: 745 on ollut ajossa taas jonkin aikaa, ei ravista! Oletettavasti Professional Partsin kartiopuslat olivat syypää tällä kertaa, tuntuivat melko veltoilta... Kävin joku aika sitten hakemassa nimimerkki NBM:ltä kasan merikontin osia, joiden joukossa oli mm. tukivarret eteen. Puslat olivat niissä aika hyvän näköiset ja tuntuiset, joten päätin tehdä testin... Molemmilta puolilta alatukivarret vaihtoon, eli yhteensä 4 tukivartta ja 8 puslaa vaihtui kerralla - ja hyvin meni :)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2019, 17:25:30 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Olikohan 745 reilun kuukauden tauolla vaihtelun vuoksi, nyt taas ajossa (jotta saa taas seuraavat viat ajettua ulos :P)

Pitkiä valoja suuntailin tosi pikaisesti... Jotenkuten noilla nyt näkee...



Vertailun vuoksi samassa paikassa X-Vision Genesis 800 (Mersun katolla):



Kuvat nyt eivät edes yritä olla vertailukelpoisia, mutta kyllä noista nyt voi päätellä että Genesis 800:ssa on kuvio ja valoteho varsin hyvät.

Moottoriöljyt ja suodatin tuli vaihdettua, samalla öljynpainekello kun entinen mykistyi. Tuollainen tarvikemalli tuonne meni, syteen taikka saveen... Ahdas paikka lohkolämmittimen takia, vaikea päästä käsiksi mistään suunnasta.





Kilometrit eivät mittaristossa enää juokse ja trippimittarikin on pysynyt tukevasti nollassa jo vaikka kuinka pitkään - moottorin öljyhuolto siis katsotaan kalenterista, tämän vuoden suoritus kirjattakoon tehdyksi :)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tuo tekemäni öljyhuolto ei muuten mennyt ihan kaikkien ohjeiden mukaisesti... Aloitin kaatamalla lämpimään koneeseen Motox moottorin sisäpesuaineen ja käyttelin autoa tyhjäkäynnillä (ohjeessa luki 10 min tyhjäkäyntiä ja "lievä yliannostus ei vaurioita moottoria"). Sitten lähdin hakemaan autotallista öljynsuodatinta. Ja sellaistahan ei sitten löytynytkään... Auto sammuksiin ja Motonetin sivuille ostoslistaa tekemään...

Myöhemmin illalla tein sitten tukivarsijumppaa (kts. pari viestiä taaksepäin), sain palikat paikoilleen ja päätin lähteä koeajolle. Ajettavuus tuntui tosi hyvältä, auto meni tasaisesti ja luotisuoraan (tein taas ilmeisen onnistuneen pyöränsuuntauksen alustapukkien, narun ja rullamitan avustuksella). Jonkun 15 kilometriä 6-tietä päästeltyäni muistin että koneessa on se hiton pesuaine sisässä... Ja kaikki kiihdytykset olin tietty tehnyt kickdown pohjassa ja loppuun asti kierrättäen... Tuumasin että ehkä tää on nyt se "lievä yliannostus" - eipä tuo tuosta mihinkään hajonnut, vaikka edelleen pesuaine koneessa vielä seuraavana päivänäkin kävin töissä ja siellä Motonetissa... Syteen taikka saveen, eipä tämä varsinaisesti ole takuunalainen vehje ollut enää hetkeen...

Talvipyörät pestynä:



Liimapainot siirrettynä pois jarrusatuloiden tieltä:



Tämän kauden uutuutena myös vänkärin puolen vanteet on nyt kumimaalitettu mustiksi:




Slerbahuuli

  • Vieras
Miten toi naruauraus toimii pukkien kans? Ite aina viritellyt teippiä, narua jne..... :-\

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija

 

Carcom Oy  Ateho