Kyllähän tässä on kestänyt ihan tarpeeksi pitkään jo, vähän niin kuin vastaamisessakin
Ja koska tälle meinaa niin vähän tapahtua, "piti" ostaa tutulta 479tkm ajettu 945 Classic kun se sitä hieman tarjosi. Tekniikkana B230FT ja mikä tärkeintä M90. Hyvin alkupään auto, käyttöönotto 3. heinäkuuta -97, vuosimalli kumminkin -98. Pikku bonuksena mukana tulikin Aurigat, eikä Hydrat kuten kuvailusta ymmärsin. Nyt on yksi setti kaikkia alkuperäisiä takavedon 16" aluja
Tuollaisena igluna se tuli tänään pihaan:
Sain sisätiloihin sulamaan ja tehtyä alustavan katselmuksen sekä pikkuputsauksen sisustaan. Kaikki kuramatot on korvattu tarvikematoilla ja kuskinmatto riekaleina. Muutenhan ois kaikki ehjät V90:stä, mutta just möin kuskinmaton
Lattialla oli kokkare jäätynyttä hiekkaa ja sitä sai hetken sulatella ennen kuin pääsi poistamaan kaiken. Etulattioiden matot voi joutua vaihtamaan muutenkin, kangas on sen verran kuluneen oloista. Kuskinpenkinselkänojan ulkosauma on ollut auki jo pidempään, mutta senkin voisi saada ommeltua vähän kasaan. Muuten sisustassa ei ole kovin isoja sanomisia. Takaluukun verhoilu ja valojen peitelevyt puuttuu, samanväriset saa V90:stä.
Korissa on lähinnä pintaruostetta enkä saanut ruuvaria läpi mistään. Takapenkin alla olevaa poikittaiskoteloa on hitsattu ja ne joutuu tekemään uusiksi jos haluaa siistimmän. Edellinen omistaja on oston jälkeen vajaa 15v sitten ruostesuojauttanut ja se on pelastanut helmat. Muuten ne häviää sisäpuolelta. Takaluukun ulkokahva on katkennut, otettava sekin V90:stä kunhan kelit lauhtuu.
Kone tuntuu virkeältä ja kannentiiviste on vaihdettu noin kaksi vuotta sitten. Sen verran kesti alkuperäinen. Kuulemma pytyissä näkyi hoonijäljet ylös asti, eikä tuo kolistele kylmänäkään. Vesipumpuntiiviste vuotaa kannen puolelta, kuin myös öljynsuodatinjalan lohkonpuoleinen tiiviste ja nokan stefa. Laatikko toimii kuten kuuluu, liikkeellelähtölukosta ei osaa sanoa koska renkaat on niin liukkaat. Alustassa ei ole muuta vakiosta poikkeavaa kuin kuoleentuneet madallusjouset. Takalevyt ja palat on uusittu, eteen tarvitsee ainakin palat.
Alla olevat vanteet jäävät myyjälle ja pyöräytän 965:n vanhat kumit Aurigoille. Eipä noilla muutaman vuoden ikäisillä Goodrideillä olisi uskaltanut ajellakaan, niin paljon huonompi pito kuin ikivanhoissa Hakkapeliitta kakkosissa
Pakoputkesta on akselinylitys yllättäen hapantunut ja sekin ois korjattava. Ilmanputsarikotelosta on kaikki kiinnikkeet rikki ja ruuvasin sen paikalleen. Ilmastoinninkompura roikkui yhden löystyneen pultin varassa ja oli jo tuettu tyhjällä 0,5l limupullolla runkopalkkiin.
Vähän oli sekin pultti jo kulunut, eikä auennut ehjänä.
Auto oli seissyt muutaman viikon ennen kuin se tuli pihaan ja yritin latailla akkua. Ei oikein ottanut virtaa vastaan ja eipä ihme koska oli mennyt jäähän. Lämmittelin sitä jotain sinne sai illan aikana menemään. Aamulla meinasin pyrkiä tällä töihin ja laitoin akkulaturin samaan ajastimeen lohkolämppärin kanssa. Josko se tästä.
Muut kuvat tuolla:
https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945+B230FT+Classic/Ainiin oliko tälle ihan jotain suunnitelmiakin? Katotaan nyt kunhan sen saa ensin parempaan toimintakuntoon.