Carcom Oy  Ateho

EGR ja Regenerointi

  • 16 Vastauksia
  • 811 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fb67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
EGR ja Regenerointi
« : 08.01.2024, 15:21:37 »
Tämmöstä ongelmaa havainnut,Auto on 2017 V60 CC 2.4 diesel  ohjelmoitu Lisäätehoa ja EGR poistettu käytöstä,nyt poltoaineen kulutus ihan mahotonta,ilmeisesti yrittää
polttaa hiukkasloukua syöttää lisä polttoainetta koneeseen mutta pakokaasujen lämmöt ei nouse tarvittavan ylös,ja nyt tämä polttoaine menee moottoriöljyn sekaan
Perjantaina vaihdoin öljyt imuvaihtajalla ja sitä oli 7 litraa eli aika paljon polttoainetta seassa,normi vaidossa laitan 5.7 litraa.nyt ajettu öljyn vaihdon jälkeen 600 km
Nyt öljyn pinta taas ylhäällä,mulla on asenettu ihan oikea mittatikku siitä on hyvä seurata,auto ei vielä hälytä mitään,kai se pitää taas vaihtaa öljyt.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #1 : 08.01.2024, 15:39:15 »
Onko lisälämmittimen automaattikäyttö päällä? Luulisi, että jos menisi maantielle/motarille, niin saisi kyllä lisälämmittimen kanssa viimeistään lämmöt riittävän ylös onnistuneen DPF-polton kannalta.

Poissa Fb67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #2 : 08.01.2024, 16:05:10 »
Kesällä toimi ihan hyvin,nämä ongelmat alkoi heti syksyllä kun kelit viileni,ajoin eilen 400 km moottoritietä satasen nopeutta ja automaatti lämmitys oli päällä,mutta eilen oli tosi kylmä 24-29 raatia pakkasta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #3 : 08.01.2024, 16:33:56 »
Vakoile jollain OBD-lukijalla mitä moottorin lämmöt sanoo ja oletettavasti sen jälkeen varmaan termostaatti vaihtoon.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #4 : 08.01.2024, 17:22:37 »
Nämä uudemmat elektronisella öljypinnan tasoanturilla olevat kyllä pitäisi ilmoittaa moottoriöljyn ylitäytöstäkin jo ~6l kodilla.

Haisiko vanha öljy löpölle? Onko antanut mitään vikailmoituksia täyttyvästä DPF:ästä? Luulisi suodattimenkin tukkiutuvan, jos poltto ei onnistu.

Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Fb67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #5 : 08.01.2024, 18:15:22 »
Auton oma lämpömittari on keskellä missä se on aina ollutkin,kävin postista hakemassa merkkikohtaset keulasuojat ja asensin ne paikalleen ja kävin ajamassa 60 km testilenkin matkaajoa,niin ainakin kulutus tippu.eilen Helsingin reisulla keskikulutus 8.7 lit. nyt lyhyellä 60 km lenkillä 5.4 lit.

Poissa Fb67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #6 : 08.01.2024, 18:18:45 »
Olen kyllä sitä mielta,että jos EGR poistetaan niin myös DBF pitää tyhjentää ja poistaa myös..mutta se katsastus.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #7 : 08.01.2024, 20:22:18 »
Kyllä näiden viispyttysten dpf:ä on melko murheeton, ettei sitä mielestäni kannata poistaa. Yleensä joku toinen vika, esimerkiksi ahtovuoto aiheuttaa murheita dpf:än kanssa.

Käy heittämässä viimeistään sitten pidemmän (~100km) maantielenkin, kun ensimmäisen kerran tulee varoitusilmoitus kojetauluun. Muistaakseni alkaa dpf polttamaan, kun nokimäärä ~25gr maantiellä, ~30gr kohdilla alkaa pakottamaan polttoa pienemmissä nopeuksissa, ~35gr jälkeen tulee ilmoitus kojelautaan ja ~50gr jälkee joutuu tekemään pakkopolton ja 100gr jälkeen ei välttämättä enään edes pakkopoltolla puhdistu.

Kun sinulla on egr:ä tulpattu, niin tuon 25gr nokimäärän kerryttäminen vaatii ~1000km ajoa, esimerkiksi pitkissä maantieajoissa tuota nokea ei pahemmin edes kerry.

Omakohtainen kokemus on joulunpyhiltä, että 750km maantierupeamalla nokea ei kertynyt paljoa yli grammaa koko matkalla.

Mitä kulutukseen tulee, niin kulutus voi vaihdella helpostikkin 5-11l/100km välillä.

Itse ainakin suosittelen tuota viimasuojaa näiden uudempien vitospyttyjen keulalle. Vanha harmaakantinen oli huomattavasti lämpöisempi, kun nämä uudemmat 2010-> "d5244t10":istä uudemmat kehitysversiot.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2024, 20:29:27 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Fb67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #8 : 09.01.2024, 11:26:30 »
Nyt on taas öljyt vaihdettu,perjantaina laitoin uudet öljyt 5.6 litraa ajettu 650 km,nyt tuli imuvaihtajalla ulos 7.0 litraa eli polttoainetta oli 1.4 litraa öljyn seassa
No iltapäivallä aika Volvon merkki huoltoon ja ajetaan uudet päivitykset sisään,eli auto palautuu tehdasasetuksiin.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #9 : 09.01.2024, 14:04:41 »
Nyt on taas öljyt vaihdettu,perjantaina laitoin uudet öljyt 5.6 litraa ajettu 650 km,nyt tuli imuvaihtajalla ulos 7.0 litraa eli polttoainetta oli 1.4 litraa öljyn seassa
No iltapäivallä aika Volvon merkki huoltoon ja ajetaan uudet päivitykset sisään,eli auto palautuu tehdasasetuksiin.

Varmasti järkevä päätös  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #10 : 09.01.2024, 16:28:07 »
Ei se softasta kiinni ole joku vika sulla nyt on autossa
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Fb67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #11 : 09.01.2024, 17:36:34 »
Se on kiinni EGR :stä viime talvi mentiin Rica stage 2 ja EGR toimi,ei mitään ongelmia poltot toimi ja yhtään ei öljy lisääntynyt.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #12 : 09.01.2024, 17:49:55 »
EGR ei tuohon voi oikein mitenkään liittyä. Siellä on joku muu vika jonka takia auto ei esimerkiksi lämpene tarpeeksi ja EGR on sitten lievittänyt oiretta tuomalla koneeseen lisälämpöä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2024, 17:57:01 kirjoittanut tuomaril »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #13 : 09.01.2024, 19:09:59 »
Auton oma lämpömittari on keskellä missä se on aina ollutkin,kävin postista hakemassa merkkikohtaset keulasuojat ja asensin ne paikalleen ja kävin ajamassa 60 km testilenkin matkaajoa,niin ainakin kulutus tippu.eilen Helsingin reisulla keskikulutus 8.7 lit. nyt lyhyellä 60 km lenkillä 5.4 lit.

Auton omat mittarit on rakennettu viitteeksi ja kuljettajan mielenrauhaksi, ei näyttämään todellista lukemaa. Se voi olla että sulla on esim. termostaatti hieman viallinen ja jättää lämmöt vaikkapa 70-75 asteen kohdalle, vaikuttaa jo huomattavasti regenerointiprosessin sujumiseen.

Erään saksalaisvalmisteen korjaamokirjoista löytyi kuvaus heidän mittaristaan, lämpötilassa 77-105 mittari näyttää 90 astetta ja silloin se toimii oikein...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: EGR ja Regenerointi
« Vastaus #14 : 09.01.2024, 19:13:15 »
Muistaakseni toi Volvon digimittaristo näyttää täyttä lämpöä 63-105°C, eli todella suurpiirteinen.  :D

 

KL-varaosat  Race.fi