Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Showroom

Karvanaama ja rusina, 850T5-96

(1/9) > >>

Karvanaama:
Aloitanpa minäkin tämmösen huoltomuistion.

Syyskuun puolella hain tällaisen T5 - 96:n.
Mittarissa 337340 km. Jos joku tuntee vehkeen historiaa, saa kertoa tietonsa.
Pari surkeaa kuvaa hakureissulta ja yksi myyntikuvista:







Monenlaista ruuvattavaa ilmeni jo kotimatkalla, jotain myyjä tiesi kertoa ennakkoon, jotain ei.

Kotimatkalla kolisi takana jotain, myyjä veikkasi kontissa majailevia talvirenkaita.
Eipä ollut, vaan vasemman takaiskarin yläpään kumi oli irtautunut ja iskari hakkasi sisäverhoilulevyyn.
Normihuttua vissiinkin näissä. No se tuli vaihdettua heti seuraavana arkipäivänä.

Tällöin myös pistin tankin täyteen ja ihmettelin vahvaa bensan hajua. No haiseehan se kun vuotaa valumalla maahan.
Tankkipumpun tiivistehän se siellä vuoti. Uutta paikalleen ja vuoto loppui.

Ajovalojen valokuvio oli vähintäänkin kummallinen, tähän löytyi korjaus isäukon varaosakasipätkästä. Umpiot ja oikea ehjä vilkun lasi siirtyivät tähän.
Sekä puuttunut ilmanoton muoviputki.

Etu joustintuen yläpään kumi oikealla puolella oli melko heikossa kunnossa, joten siihen löytyi uusi Bilteman varaosatiskiltä.

Nuhjaantuneen ratin vaihdoin varaosaautosta. Kissasaippualla pesu ei mainittavasti parantanut puhki kulunutta vanhan ratin pintaa.
Penkit kylläkin paranivat mukavasti.

Edit: korjattu pieniä kirjoitus -ja asiavirheitä.

Karvanaama:
Erittäin heikon käsijarrun kimppuun seuraavaksi. Ostin valmiiksi jarruhihnat Bilsusta ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä raapaisin levyt pois.
Osat olivatkin ihan uudenveroiset, vain säätöä vailla, kerrankin helppo juttu..Paitsi..

Vasemman puolen takarengas oli vaan neljällä pultilla kiinni, koska yhdestä reijästä puuttui kierteet. Nuo neljä jäljellä olevaa olivat jo pilanneet pultit, mutta navan kierteet sai vielä pelastettua tapilla. Pilalle menneen korjasin helicoililla, eipä uusi napakaan olisi niin kallis ollut mutta piti kokeilla jos se onnistuu. Ja onnistuihan se.
Käyttämättömät jarruosat vaihdoin pulttisettiin, kun olivat vielä saman hintaisetkin.

Vetokoukun pistoke oli ilmeisesti jonkinlaisen ulosajon takia ruttaantunut puskurin alle piiloon, eikä ollut käytettävissä.
Koukun taaempi pultti irti (katkesi pulttipyssyllä ampuessa) ja kiinnityspelti suoraksi. Pistoke sinänsä oli ehjä, joten se sai jäädä paikalleen.

Letkulämmitin tuli todettua kuolleeksi, joten uusi pitäisi hankkia ja vaihtaa ennen oikean talven tuloa.
Talvivanteina mukana tulleet rupiset Columbat.

Palaneen lampun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen palamaan, mutta sammuu kun jarruun hipaisee. Tähän ei vaikuttanut vaikka koukun johtosarjasta kokeilin irrottaa peräluukussa olevat pistokkeet. Ehkä kumminkin jarruvaloissa on eri tehoiset lamput?

Alavesiletku tiputteli nestettä, klemmarin kiristys ei auttanut. Letku irti ja huomasin syylärin putkessa olevan pienen putkensuuntaisen valutörsön. Hioin sen sileäksi ja pistin varmuudeksi 2 klemmaria. Nyt pitää.

Kojetaulun kytkimien ja nappien lamppuja vaihtelin muistaakseni 7 kpl. Tuhkakupin valo menasi mennä vaikeaksi, mutta tinaamalla siitä selvisi. Ulkoasu muuttui valojen myötä paremmaksi.

Edellisen omistajan keväällä hankkima Bilsun akku ei enää ollut ihan kelvollinen, parin päivän seisomisen jälkeen ei jaksanut käynnistyä. Uusi 70 Ah Varta paransi tilannetta merkittävästi.

Näihin aikoihin huomasin ABS- valon toimimattomuuden. Tätä kyselinkin tekniikkapuolella. Eli ABS toimii, mutta valo ei, syynä väärän mallinen mittaristo. Lamppu oli poistettu kiilumisen takia. Hankin uudemman mallin mittariston, joka on vielä kokeilematta.

Oikean etulokasuojan lommon sain vedettyä siedettäväksi Bilsun imukuppityökalulla, joka on tarkoitetu levyn/lasin nostoon.
Parempaan tulokseen ehkä pääsisi irrottamalla sisälokasuojan ja tuuppaamalla sisäpuolelta. Jäihän siihen vielä vekki, naarmut pahentavat vielä vaikutelmaa.
Kuvat on aina kivoja:



Edit: kirjoituskupruja korjattu

nfh63:
Rouvan Suomi-pätkästä sammui tuo palaneen lampun merkkivalo startin jälkeen heti mutta minun Saksantuonnista vasta jarrupolkimen painalluksen jälkeen. Molemmat oli 855 vm. -96, rouvalla 10v ja minulla 20V moottorilla.

Melko varma ehkä että sen kuuluu toimia juurikin noin kuin sinulla toimii.

dneproshin:

--- Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 25.11.2020, 19:48:48 ---Palaneen lampun merkkivalo toimii jää käynnistyksen jälkeen palamaan, mutta sammuu kun jarruun hipaisee. Tähän ei vaikuttanut vaikka koukun johtosarjasta kokeilin irrottaa peräluukussa olevat pistokkeet. Ehkä kumminkin jarruvaloissa on eri tehoiset lamput?

--- Lainaus päättyy ---

Täsmälleen noin toimii myös minun nykyisessä 850:ssä. Näissä lienee ainakin kahdella eri tavalla toimivia valovikavahtireleitä.

Karvanaama:
No hyvä että tämä onkin ominaisuus. Kiitokset molemmille! Dneproshin taitaakin olla tuttu toiselta foorumilta.
Tämä ajoneuvo onkin Saksantuonti, jos sillä nyt väliä on.

Autoon on takaspoileri hankittuna, sekä etuvalojen alle ehjät muovilistat (ne joiden läpi lampunpesimet tulevat) tosin kaikki nämä on maalattava ennen asennusta.

Entinen omistaja oli keväällä vaihtanut öljyt, mutta ei tullut kysyttyä mitä laittoi ja määrä oli alamerkissä.
Joten vaihdoin uudet (Castrol Magnatec 5w40), sekä Volvo-merkityn suodattimen.
Vaihtohommaan kokeilin imupumppua, jolla mersuista öljyt vaihtelin. Mukana tullut ohuempi letku mittatikun reijästä sisään, oikea kohta oli vaan kokeiltava, kun pohjaa ei tuntenut niin selvästi. Pumpun säiliöön sain 4 litraa, sekä suodattimen kautta valui ehkä puolisen litraa.
Oli kyllä kovin ohkasen oloista.

Myös uuden termostaatin ostin samalla, paketissa luki 90-92 ast. Tässä kun on havaittavissa lämpömittarin vajoamista varsinkin matka-ajossa.
En tosin vielä vaihtanut, ehkä kannattaa se letkulämmitin vaihtaa samalla kun järjestelmän laskee tyhjäksi.

Tähänasti tehdyt jutut taitaa olla pääosin tässä.

Tämän moottorin luonne (voima) hämmästyttää vanhan dieselmersun jälkeen, automaattilaatikkokin toimii huomattavasti paremmin.
Toki onhan tämä myös uudempaa sukupolvea kun omistamani mersut.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta