Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: AnttiR - 13.02.2012, 02:48:52

Otsikko: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 02:48:52
Vinokoneen perään pottapyörään siis pitäisi saada kestävä kytkin. Tuolta faq-osiosta osui silmiin nuo väännönkestot, pottapyörään suoraan sopivalle -763 asetelmalle sen mukaan luvataan 430Nm orgaanisella levyllä ja bemarin -618 asetelman kohdalta löytyi "Organic 415 Nm" ja "Special organic 480Nm"

Lähinnä tuli mieleen että mitä etua tuolla bemarin asetelmalla nyt saavutetaan kun kaikki sitä käyttää ja suosittelee?
Onko se edullisempi? 940:ssä oli tuollainen -763 mutta en muista yhtään mitä se maksoi, tuo -618 taitaa olla edullisimmillaan uutena vajaa 300€.
Yksi plussa mikä mulla tulee mieleen niin on tietysti se että se pottapyörä laihtuu jonkun verran kun siitä saa sorvata pois sen olakkeen, mutta mitä muuta etua siitä loppupeleissä on?

Mutta kumman laittaisitte ja mielellään jotain perusteluakin?!
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: jahveli - 13.02.2012, 08:36:58
Bemarin asetelmalle muistaakseni luvataan yli 600 Nm väännön kesto. En ole kyllä 100 % varma, mutta oli reilusti enemmän mitä Volvon SRE:lle.

En tiedä muuta syytä suosimiselle kuin tuon 200 Nm erotuksen Bemarin asetelman hyväksi ja getrageiden käytön Volvoissa.
Asetelmien hinnat liikkuvat suurin piirtein samoissa. Bemarin asetelmalle joutuu vaan laskemaan koneistus- ja tasapainotustöille hintaa lisää tai jopa teräsvauhtipyörän investointi voi olla järkevää sen kanssa. Olen nähnyt pottapyörän, joka on kuumuudesta ruvennut ratkeilee ja heitin sen suoraan romuläjään. Eli onhan se potta hyvä vakiossa ja pienessä virissä, mutta jos lähetään hakee parempaa kestävyyttä asetelmalla niin samalla tekee vauhtipyörästäkin kestävän.

Kannattaa miettiä mikä on tavoitetila hevosissa ja väännössä sekä riittäkö siihen tuo Volvon SRE, jos on epäilyksiä niin kerralla Bemarin asetelma ja kunnon vauhtipyörä. Näiden jälkeen rajoitteena on rahapussi. Teräsvauhtipyöristä on juttua voimansiirto osissa. Tuohon 940 taitaa tarvita anturin kehän vauhtipyörälle, joka on huomioitava. En muista tuota pottaa niin tarkasti, että riittäkö siinä aine anturikehän suhteen, jos siitä tehdään sopiva tuolle Bemarin asetelmalle. Tämän jälkeen siitä tulee vielä herkempi räjähtään, kun sitovaa ainetta poistetaan ympäriltä.

Viisaammat voivat kertoa lisää...
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2012, 09:00:53
Mersufoorumilta luettua, että BMW:n 618 on toiminut hyvin +700nm vääntävissä turbodieseleissä. Nämä lukemat kylläkin sintterilevyn kera.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 12:58:34
Joo tosiaan massalevyllä meinasin laittaa ja pottapyörään, eihän tuossa voimaa ole mutta ihan varmuudeksi laittaa kerralla kuntoon niin ei luistele sitten jos joskus innostuu virittämään enemmän :D Ja pottapyörä pysyy sen takia kun Lh vaatii sen hammaskehän, se jää siihen vaikka sovittaa tuon BMW:n asetelman. Ja vaikuutaako älyttömästi vauhtipyörän kestoon jos siitä sorvaa sen olakkeen pois? Eikö se kuitenkin ole sillon mitoiltaan lähellä vakio littupyörää?
Ja mista tuo 200Nm ero väännönkestoon on kaivettu ja nimenomaan on massalevy nyt kyseessä? Faq sanoo tuolle -618:lle väännönkestoksi sintterillä -530Nm. Yritin tuota luetteloa selata eikä sieltäkään oikein mitään väännönkestoja selvinnyt, olisiko jollain tuoreempaa luetteloa josta löytyy ajantasaiset tiedot?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: jahveli - 13.02.2012, 13:52:56
Bemari foorumin puolelta 600 Nm puhuvat, mutta ei ota puheista selvää onko orgaanisella vai sintterillä.
Samaa sanotan Virtalaracing nettisivuilla 600 Nm kestoksi, mutta ei siinäkään kummalla levyllä.

Mutta jos bemarin asetelman ja orgaanisen laittaa niin kestää katuauton tehot melko pitkälle.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: BuuBBa - 13.02.2012, 15:19:01
Ainakin JuhaU:n "sinkussa" oli -618 940 dieselin massalevyn kanssa, jonka läpi ~560-600 Nm meni katuajossa ja muutaman slicksilähdönkin ehti kokea..
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 15:20:44
Hmm... Vaikeaksi menee valinta, uskoisin että mulle riittää tuo -763 mutta taas jos se bemarin asetelma on kestävämpi ja saisi samalla syyn laihduttaa sitä pottapyörää. Täytynee kysyä ex työpaikalta josko saisi siellä tehdä koneistustyöt vauhtipyörälle. Muuten varmaan karkaa hinta vähän liikaa mun budjetille  :(
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2012, 15:37:28
Hmm... Vaikeaksi menee valinta, uskoisin että mulle riittää tuo -763 mutta taas jos se bemarin asetelma on kestävämpi ja saisi samalla syyn laihduttaa sitä pottapyörää. Täytynee kysyä ex työpaikalta josko saisi siellä tehdä koneistustyöt vauhtipyörälle. Muuten varmaan karkaa hinta vähän liikaa mun budjetille  :(


Sovitustyöhön saa varmasti laskea pitkälti toistasataa, jos joutuu teettämään muualla kun tutulla koneistamolla. Pelkkä tasapainotus lienee 100€ nurkilla vähän paikasta riippuen.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 17:44:38
Paljonko tuota -618 asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörään?
Katselin kuvia niin näyttää jokaisella olevan upotus tehtynä. Ja onko M46 ja M90 kytkinlevyt yhtä paksuja? Tulee alkuun nyt M46 mutta vaihtuu joskus sitten M90:iin.

Edit: Löytyi vihdoin tuo väännönkestotaulukko, ositteesta http://speed-autoteile.fi/image/data/sre_nm.pdf (http://speed-autoteile.fi/image/data/sre_nm.pdf)

-618 luvataan sintterillä 530nm ja -763 505nm. Näköjään ilmoitettu reilusti alakanttiin noita arvoja  :)
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2012, 19:23:50
Paljonko tuota -618 asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörään?
Katselin kuvia niin näyttää jokaisella olevan upotus tehtynä. Ja onko M46 ja M90 kytkinlevyt yhtä paksuja? Tulee alkuun nyt M46 mutta vaihtuu joskus sitten M90:iin.


Volvon levy taisi olla reilun millin verran ohuempi, kun bemarin vastaava. Mulla on muistikuva, että jostain tältäkin foorumilta löytyy nuo tarkat arvot.
Itsellä on käytössä bemarin oma levy, niin upotusta ei tarvittu.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 19:36:21

Volvon levy taisi olla reilun millin verran ohuempi, kun bemarin vastaava. Mulla on muistikuva, että jostain tältäkin foorumilta löytyy nuo tarkat arvot.
Itsellä on käytössä bemarin oma levy, niin upotusta ei tarvittu.
Yritin kyllä hakua käyttää ja taisin 13 sivua selata hakutuloksia mutta ei löytynyt tietoa tuosta upotuksesta :(
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: JuHaU - 13.02.2012, 19:39:21
Yritin kyllä hakua käyttää ja taisin 13 sivua selata hakutuloksia mutta ei löytynyt tietoa tuosta upotuksesta :(

Upotusta sen verran, mitä levyjen paksuuden erotus on. Kannattaa mitata se ero uusista levyistä.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 20:44:10
Onko kenelläkään tietoa mikä on bemarin levyn paksuus?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: JuHaU - 13.02.2012, 20:55:34
Onko kenelläkään tietoa mikä on bemarin levyn paksuus?

+ 9 mm

Hatara muistikuva, että 9.3 tai 9.8 mm ei pysty muistamaan varmasti.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2012, 21:06:36
+ 9 mm

Hatara muistikuva, että 9.3 tai 9.8 mm ei pysty muistamaan varmasti.


Mä olisin tuon 9.3mm kannalla tälläi ulkomuistista. Ja olisko Volvon oma ollu 8.4  ::)
Vähä mutu-tietoa kyllä tämäkin...
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Lankku - 13.02.2012, 21:49:24
-618 asetelman upotus 2,4mm toimii hyvin Volvon massalevyllä. Bemarin levyn ilmoitettua paksuutta en muista, mutta oli lähempänä 10mm. Volvon levy 7,5mm plusmiinus 0,3mm.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 22:19:14
Kiitoksia  :)
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: moikki - 13.02.2012, 23:16:41
Mikäs levy tuon -763 kaveriksi kannattaa laittaa m46 kanssa? Ihan normi turbon levy, kun ei se kestä kumminkaan enempää tuo loota?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnttiR - 13.02.2012, 23:33:38
Mulla oli ihan turbon orkkislevy.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Diudi - 21.02.2012, 18:57:43
Kestääkö Sachs SRE asetelman kans vakio dieselin kytkinlevy, jos väännöt on jtn 350-400Nm luokkaa? Onko mtn hajua paljonko Volvon kytkinlevy on uutena paksu (230mm levy)? Aattelin vaan et kuinka uudehko tuo mun levy on..7,6mm paksu on levy mauserilla mitattuna. Et laitanko uuden vai en..
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Lankku - 21.02.2012, 22:41:29
Kestääkö Sachs SRE asetelman kans vakio dieselin kytkinlevy, jos väännöt on jtn 350-400Nm luokkaa? Onko mtn hajua paljonko Volvon kytkinlevy on uutena paksu (230mm levy)? Aattelin vaan et kuinka uudehko tuo mun levy on..7,6mm paksu on levy mauserilla mitattuna. Et laitanko uuden vai en..
Kai 600Nm paikkeilla aletaan ehkä olemaan rajoilla. Toisaalta ei ole tiedossa itellä sen isommalla väännöllä olevia laitteita joissa käytettäis enää massalevyä koska vaatii jo niin paljon asetelmalta, että sintterilevy helpottaa tilannetta. Enemmän ongelmia aiheuttaa levyn jousituksen löystyminen jos on aiheuttaakseen, muttei vielä tuommoisella 400Nm väännöllä.
Uusi levy on 7,5mm plusmiinus 0,3mm. Ja halkaisijahan on 228mm ;) Kunhan vaan varmistat, ettei siinä ole uria
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Diudi - 22.02.2012, 00:21:18
Kai 600Nm paikkeilla aletaan ehkä olemaan rajoilla. Toisaalta ei ole tiedossa itellä sen isommalla väännöllä olevia laitteita joissa käytettäis enää massalevyä koska vaatii jo niin paljon asetelmalta, että sintterilevy helpottaa tilannetta. Enemmän ongelmia aiheuttaa levyn jousituksen löystyminen jos on aiheuttaakseen, muttei vielä tuommoisella 400Nm väännöllä.
Uusi levy on 7,5mm plusmiinus 0,3mm. Ja halkaisijahan on 228mm ;) Kunhan vaan varmistat, ettei siinä ole uria
Aivan juu, niinhän se oli tuo 228mm..unohdin. Oukei, no pitää viel miettiä laitanko uutta levyä. Paineasetelma vaihtuu joka tapauksessa. :) kiitos kuitenki!
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Diudi - 29.05.2012, 21:41:39
Onko normaalia, että tuo kytkimen liike on aika lyhyt..? Mulla on tuo asetelma paikallaan, normi painelaakerilla (uusi) ja diesel volvon levyllä. Mulla on toi 240 dieseli.

Kiristin tänään kytkinvaijeria ja kuului joku napsahdus, jolloin tuo vipu ei enää palautunutkaan kokonaan vaan jäi vähän puolitiehen. Vipu ei irronnut toisesta päästä, sen kokeilin..ihmettelen vaan, että mistä tuo napsahdus mahtoi kuulua..? Kytkinpoljin ei ole ihan ylhäällä, mutta se kyllä nousee ylös kun kädellä nostaa. Polkimen liikerata on joku max. 10cm..ja on jotenki sen olonen niinku ei ottais tarpeeks..? Kytkinvaijerista loppui kiristysvara.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: 240 -87 - 01.06.2013, 21:51:51
Mikäs levy tuon -763 kaveriksi kannattaa laittaa m46 kanssa? Ihan normi turbon levy, kun ei se kestä kumminkaan enempää tuo loota?

Tänään tuli työnnettyä käyttiksen M46 lootaan juurikin tuo vakio turbon levy -763:n kanssa ja kyllä tuli jämäkkä.  O0

Samalla vaihteistoöljyt meni vaihtoon ja ne ovat ATF type F-punaista litkua.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: -Silveri - 06.06.2013, 09:20:03
Tuli eile vaihdettua -763 asetelma, sintteri ja painelaakeri omaan 200ethen.
Onko tuo normaalia että kytkin irroittaa vasta ihan lopussa ja liikerata on just se joku 10cm
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: janne81 - 06.06.2013, 10:05:43
Ilmaa kytkimessä? Jos et muuten saa ilmattua niin paina esim. tippakannulla nestettä ilmanipasta ylöspäin.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: -Silveri - 06.06.2013, 11:34:25
Koitin ilmailla kaverin kanssa normitaktiikalla mutta ei auttanut. Onko mahdollista että mätänetti oisi antanut väärän painelaakerin? Vai onko noissa volvojen laatikois yhtä kokoa vaan?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: hevonen - 06.06.2013, 11:47:15
Tuli eile vaihdettua -763 asetelma, sintteri ja painelaakeri omaan 200ethen.
Onko tuo normaalia että kytkin irroittaa vasta ihan lopussa ja liikerata on just se joku 10cm
Sintterin paksuus vrt originaali?
Olisko sintteri vähän paksumpi ja olis pitänyt asetelmaa shimmata vähän?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Huttunen - 16.06.2013, 11:46:57
tuommoista osaa ostamassa b230 ja m90 väliin

http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/sec393d2a093c/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202107

http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/sec393d2a093c/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/%22883082%20999765%22

osaako porukka ehdottaa oikeanlaista kytkinlevyä ja muuta mitä pitää ottaa huomioon? ???
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: ässäarpa - 19.06.2013, 02:08:49
Joko KL racingilta sintterilevy tai sitten se 850 turbon orgaaninen levy.

Muista ilmottaa vauhtiksen oikea korko sinne blingblingtehtaalle niin ei mee samallaiseksi laatikkojumpaksi kuin minulla.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: anone - 24.08.2013, 16:41:10
Uusi levy on 7,5mm plusmiinus 0,3mm. Ja halkaisijahan on 228mm ;) Kunhan vaan varmistat, ettei siinä ole uria

Liekö mun 7,0mm paksu jo entinen, ei kannata parittaa jäykemmän asetelman kanssa?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: 740_volvo_740 - 31.08.2013, 13:26:17
mistä paikoista voi tilata nuita sre paineasetelmia? :)
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Lankku - 31.08.2013, 14:22:40
Liekö mun 7,0mm paksu jo entinen, ei kannata parittaa jäykemmän asetelman kanssa?
Uskoisin, että vielä voi käyttää, mutta uus on aina uus.

mistä paikoista voi tilata nuita sre paineasetelmia? :)
Melkein mistä tahansa varaosaliikkeestä ja esim. US-Partsilta joka tuo maahan.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Diudi - 31.08.2013, 15:32:19
mistä paikoista voi tilata nuita sre paineasetelmia? :)

Virtala Racing, ~318€ postikuluineen.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: Tbovolle - 01.03.2014, 13:50:38
Järempi kytkin b230fk ja m90 väliin. Eli pottapyörä,d24tic levy ja sre 618. Asetelmaa upotettava 2,4mm pyörään. Orkkis painelaakeri pelittää. Tarviiko levyä koneistaa? Menikö sinnepäinkää? Kokemuksia koneistus hinnoista mukkaanlukien tasapainoitus?
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: hempp2_ - 26.08.2014, 13:28:55
Vinokone + pottapyörä + kl-racing sintteri + 618sre + m90
Suunnittelin että:

Sintteri on 8,1mm paksu ja alla olevan kuvan mukaan shimmattuna

10mm - 8,1mm = 1,9 mm upotus asetelmalle ja kytkin rokkaa hyvin jopa vähän kuluneena

(http://picasaweb.google.com/m/zoom?uname=jaritlaine&aid=5381792708629662081&id=5476611978597642274&viewportWidth=320&viewportHeight=416)
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: hempp2_ - 26.08.2014, 13:30:54
http://picasaweb.google.com/m/viewer#photo/jaritlaine/5381792708629662081/5476611978597642274 (http://picasaweb.google.com/m/viewer#photo/jaritlaine/5381792708629662081/5476611978597642274)
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: AnteroL - 09.01.2020, 21:51:48
Minkälainen kytkintuntuma porukalla on tuon sre asetelman kanssa? Itsellä pottapyörässä -763, bensaturbon vakio levy, laatikkona m46 ja kytkintä käytetään vaijerilla. Ongelma tosiaan on että kytkin irroittaa vasta lattian tuntumassa vaikka kytkinhaarukan vapaaliike on ihan nollissa ja jopa hieman painaa painelaakeria. Olisko sit kuitenkin pitäny asetelmaa hieman shimmata ylöspäin? Haarukan kuulan alle on laitettu 1,5mm korotusta.
Otsikko: Vs: SRE pohdintaa
Kirjoitti: jogiin - 09.01.2020, 21:55:35
Minkälainen kytkintuntuma porukalla on tuon sre asetelman kanssa? Itsellä pottapyörässä -763, bensaturbon vakio levy, laatikkona m46 ja kytkintä käytetään vaijerilla. Ongelma tosiaan on että kytkin irroittaa vasta lattian tuntumassa vaikka kytkinhaarukan vapaaliike on ihan nollissa ja jopa hieman painaa painelaakeria. Olisko sit kuitenkin pitäny asetelmaa hieman shimmata ylöspäin? Haarukan kuulan alle on laitettu 1,5mm korotusta.
Mulla on nestekytkimellä vähän samat kuviot.
-763 pottapyörässä, D24tic m90 levy ja m90 nestekytkin rojuilla