Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Zero - 10.02.2012, 16:14:04

Otsikko: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Zero - 10.02.2012, 16:14:04
elikkä itsellä otsikon mukainen auto tällä hetkellä käyttöautona, syksyllä sitten paukahti tuo automaatti ko ei se tykännyt nousseista moottori tehoista. laatikko toimii edelleen välttävästi, luistaa 1. ja 2. vaihteella. No ei siitä enempää, vaan mielessä pyörinyt siitä asti että uus automaatti äkkiä paikalle(3h/600€) vai tilalle manuaali?
mielellään laittaisin tuon manuaali m90, ihan kestävyyden vuoksi.

itse en ole tämmöstä swappia koskaan tehnyt enkä ole perehtynyt paljoakaan tohon voimansiirtoo, aina on piisannu vakio laatikot ja oem kytkimet.
Joten te enemmän aiheestä tietävät pistäkää infoa tulemaan mitä pitää vaihtaa ja millaset osat ja karkeaa hintaarviota. sen tiedänkin että joudun ostamaan itse sen laatikon(m90), kytkimen(mikä olisi hyvä), kytkimen pää-ja työsylinterin, ja kytkin polkimen.
mitä tuumaa moottorin ohjaus kun sen vanha toveri automaattilaatikko lähtee pois? täytyykö vaihtaa boxi? entäs mikä vauhtipyörä sopii tuon LH 2.4 kanssa? entä kardaani, etu pätkä vaihtoon? ja nyt ei haeta mitään 600hv/800nm pakettia, koneessa on tällä hetkellä noin 300hv ja jos se tosta nousee niin 350hv enintään, koska käyttöauton maine pitää säilyä.

Tulipas aikamoinen romaani, no ken jakso tähän asti lukea niin vastatkoon parhaansa mukaan  ;D
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Veksi - 10.02.2012, 17:03:33
Yhden pienen mutta kettumaisen homman manuanalisointiin tuo tulipellin rei´ittäminen. Tulipellissä ei nimittäin ole reikiä kytkinsylkälle. Mitä kaikkea joutuukaan purkamaan edestä että reiät saa tehtyä

Rahaa M90 swappiin kannattaa varata se 1000-1500e riippuen paljonko kytkimen tulee kestää
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Zero - 10.02.2012, 23:15:30
kiitos veksille, kaikki neuvot ovat tarpeellisia, niin osaa sitten varautua. koska työ täytyy saada tehtyä yhden viikonlopun aikana, täytyy tietää tarkkaan mitä tarvitaan ja mitä suurin piirtein on edessä...työ itsessään ei ole ongelma. nyt kun tässä puntaroin noita vaihtoehtoja niin myös hyvät niksit automaattilaatikon vahvistukseen ovat tervetulleita. itse en oo ko pari automaatti laatikkoa tehnyt, mutta kun räknäilin niin tuolla paineakkujen liikkeenrajoittimilla voisi saada tuon laatikon kestämään nuo tehot. tuntuu että tuon laatikon(aw71-L) kipukohta on tuo liian pitkä ja pehmeä vaihteen vaihto, vaihteen vaihdossa 2-->3 tuo nykyinenkin laatikko hajosi kun se luistatti pitkään päällekkäin vaihteita ennenko kolmonen meni kunnolla sisään  :idiot2: oon kysyny siekkiseltä, viikiltä ja nätkiniltä laatikon korjauksesta ja vahvistuksesta. viikki lupas korjata mutta ei kuulemma pysty vahvistaan, siekkinen sano että perus laatikko kestää 400hv jos vaihteen vaihdon saa lyhyeksi ja teräväksi(juuri tuo paineakkujen muokkaus) ja nätkin lupasi  1400-2000e laittaa noihin kuoriin semmoset sisukset ettei kuulemma nelos koneen väännöillä saa ikinä rikki, tiedä näistä? kolme ammattilaista ja jokaisella aivan päinvastainen mielipide  :-\

entäs mitenkä sovittuu vinokoneen perään tuo 960  AW30-40/43? eikös  se joku tommonen ollu numeroltaan?   ??? sen luulisi olevan inan kestävämpi kun on kuitenkin ollut 3.0 204hv kutosen perässä? ja se olisi sähköinen lodju niin sitä pystyisi kai jotenkin ohjelmoimaankin(kö)? mitenkäs jos tuollaisen saisi sovitetty fyysisesti tuohon vinokoneen perään helpolla, niin millanen homma mahtaa olla varastaa m.ohjaukselta tieto tuolle laatikon boxille? ja jännä homma on myös se että romiksilla tuon aw 30 hinta on 400 ja aw71 600-700, johtuneeko siitä että noita aw30 on huomattavasi enemmän tarjolla?
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: JuHaU - 11.02.2012, 00:12:55
entäs mitenkä sovittuu vinokoneen perään tuo 960  AW30-40/43? eikös  se joku tommonen ollu numeroltaan?

Ainakaan vakio kaavelilla se ei sovi paikoilleen. Kutoskoneen ja neloskoneen pulttijaossa on eroa.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: hasu - 11.02.2012, 00:55:48
Ainakaan vakio kaavelilla se ei sovi paikoilleen. Kutoskoneen ja neloskoneen pulttijaossa on eroa.
Ja tuo taitaa tarvita niin paljon ECU:lta tietoa ettei kannata yrittää. Jossain vanhassa suprassa on tuota samaa laatikkoa ja se on paljon mekaanisempi laite
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Veksi - 11.02.2012, 20:31:58
Myö on työnnetty pultipätkät AW7X laatikon pohjassa olevien jousikuormitteisten mäntien alle. Onkohan ne niitä paineakkuja? Tulee terävät vaihdot. Samalla tulee putsattua öljypohja ja öljysihti.

Kustannut arvio: tiiviste 2 euroa, pultit euron. Jos haluaa säästää niin voi käytetyt pultit kelpaavat
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Ari E - 11.02.2012, 20:41:56
Myö on työnnetty pultipätkät AW7X laatikon pohjassa olevien jousikuormitteisten mäntien alle. Onkohan ne niitä paineakkuja? Tulee terävät vaihdot. Samalla tulee putsattua öljypohja ja öljysihti.

Kustannut arvio: tiiviste 2 euroa, pultit euron. Jos haluaa säästää niin voi käytetyt pultit kelpaavat
ja tästä löytyy ihan selkeät ohjeetkin
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/aw71shiftkit.htm
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: janne81 - 11.02.2012, 21:17:44
Onko Veksin autossa tuo shift kitti paikoillaan, voisko sitä koeajaa?
Vaikka seuraavassa "hirpparin miitissä" jos semmonen nyt joskus tulee tai clubin miitissä.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Veksi - 11.02.2012, 22:29:30
Onko Veksin autossa tuo shift kitti paikoillaan, voisko sitä koeajaa?
Vaikka seuraavassa "hirpparin miitissä" jos semmonen nyt joskus tulee tai clubin miitissä.

Valitettavasti nykykäyttis on vapari eikä siftkittiä tarvita.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: TVS - 11.02.2012, 23:56:30
Yhden pienen mutta kettumaisen homman manuanalisointiin tuo tulipellin rei´ittäminen. Tulipellissä ei nimittäin ole reikiä kytkinsylkälle. Mitä kaikkea joutuukaan purkamaan edestä että reiät saa tehtyä
Eipä ole tuota tarttenut tehdä -88 eikä -95 autoihin.

Tarvelista: vauhtipyörä+sovelias kytkinpaketti, poljintelineen vasemmanreunimmainen viipale, kytkin ja jarrupolkimet, kytkimen sylinterit, jarrunestesäiliö(tai jos sulla on jo liitäntä, joka vain tulpattu, ni eiku puukolla auki), kardaani, vaihdekepin kehysmuovi, kaikki vaihdekepin kannakehilkkeet, mahdollisimman paljon vaihdelaatikon johtosarjaa(joutuu jokatapauksessa jömppäämään automaatin shifterin johtosarjasta startin eston ja metsästämään sieltä pakkivalojen johdot, ei kauhean paha homma mutta hetken saa istua mittarin kanssa kuitenkin). Jotakin varmaan jää, mutta tuossa tärkeimmät.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: sjs - 12.02.2012, 00:56:34
Eipä ole tuota tarttenut tehdä -88 eikä -95 autoihin.

Tarvelista: vauhtipyörä+sovelias kytkinpaketti, poljintelineen vasemmanreunimmainen viipale, kytkin ja jarrupolkimet, kytkimen sylinterit, jarrunestesäiliö(tai jos sulla on jo liitäntä, joka vain tulpattu, ni eiku puukolla auki), kardaani, vaihdekepin kehysmuovi, kaikki vaihdekepin kannakehilkkeet, mahdollisimman paljon vaihdelaatikon johtosarjaa(joutuu jokatapauksessa jömppäämään automaatin shifterin johtosarjasta startin eston ja metsästämään sieltä pakkivalojen johdot, ei kauhean paha homma mutta hetken saa istua mittarin kanssa kuitenkin). Jotakin varmaan jää, mutta tuossa tärkeimmät.
Ainakin 1998 mallin S90 automaatilla löytyy jarrunestesäiliöstä tulpattu nippa kytkinsylinterille ja tulipellissä kytkinsylinterin reikä tulpattuna ruuvatulla peltilapulla.

Itse en henk. kohtaisesti tekisi AW71->M90 swappia, senverta mukavuudenhaluiseksi tullut, vaikka AW7x laatikot ovatkin aikas antiikkisia ja bensanjanoisia toiminnaltaan. Shiftkit sisään vaan ja uudet kitkapinnat+laakerit, ni on lähes uudenveroinen loota jos vaan kovin paljoa muuta ei ole romuna.

Ja tosiaan AW30 laatikon sovituksessa on jo aika paljon hommaa, fiksumpaa siinä tapauksessa pistää joku vähän modernimpi automaatti, kun ei sekään ole periaatteessa kun sähköohjattu AW7x loota jossa vaihteenvaihto ja turbiinin lukitus on vähän fiksumpaa. Vaihteitahan kummassakin on 4kpl, joista viimeinen on "ylivaihde", ja turbiinin lukitusta ei tarjota kun ylivaihteella (tai pakkokolmosella), eikä kummassakaan ole "osittaista turbiinin luistoa".
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: AtAi - 12.02.2012, 01:08:14
ihan kestävyyden vuoksi.

koneessa on tällä hetkellä noin 300hv ja jos se tosta nousee niin 350hv enintään, koska käyttöauton maine pitää säilyä.
Miksei vain AW71L uusi ehjä tilalle?

Noille sun tehoille kun se riittää hyvin, kun todistetusti kestää pitkään yli 400hv pikku parannuksella.
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/aw71shiftkit.htm

Noilla tehoilla kuitenkin tarvii m90n synkrojakin hitsata, niin työn määrä suhteessa rahaan, parempi olis pysyä tomaatissa. Toki jos haluat alkaen tonnin sijoittaa siihen ettet saa voimasiirrostasi oleellisest parempaa tehoillesi, niin mikä estää, mutta tosiaan kun noilla tehoilla tuo peruslootakin kestää pikku uppgradella.
E:parhaassa tapauksessa shiftkitillä saat nykyistä lootaasi jo elvytettyä useiksi vuosiksi eteenpäin!
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Lankku - 12.02.2012, 16:23:55
Noilla tehoilla kuitenkin tarvii m90n synkrojakin hitsata, niin työn määrä suhteessa rahaan, parempi olis pysyä tomaatissa.
Ei synkroja hitsata, vaan hitsataan kolmosen rattaita tukeva prikka paikoilleen. Ja se on tehtävä vanhempiin laatikoihin tehosta riippumatta.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Ari E - 12.02.2012, 20:08:35
vähän offina, paljonko maksaa uudet kitkalevyt aw:n sisuksiin
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: HembalanD - 13.02.2012, 11:24:45
Eipä ole tuota tarttenut tehdä -88 eikä -95 autoihin.

Tarvelista: vauhtipyörä+sovelias kytkinpaketti, poljintelineen vasemmanreunimmainen viipale, kytkin ja jarrupolkimet, kytkimen sylinterit, jarrunestesäiliö(tai jos sulla on jo liitäntä, joka vain tulpattu, ni eiku puukolla auki), kardaani, vaihdekepin kehysmuovi, kaikki vaihdekepin kannakehilkkeet, mahdollisimman paljon vaihdelaatikon johtosarjaa(joutuu jokatapauksessa jömppäämään automaatin shifterin johtosarjasta startin eston ja metsästämään sieltä pakkivalojen johdot, ei kauhean paha homma mutta hetken saa istua mittarin kanssa kuitenkin). Jotakin varmaan jää, mutta tuossa tärkeimmät.
Myös -90 740:ssä on reikä kytkinsylinterille polkimen takana. Kytkinvaijerille tosin reikä pitää tehdä mutta siihen hommaan ei tarvi purkaa mitään.

Kytkinpolkimen vasemmalle puolelle tulevaa viipaletta ei tarvi jos autossa on ABSit
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: jkjh940 - 13.02.2012, 19:52:09
aw:n kitkat jotain 4e/kpl
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Veksi - 14.02.2012, 12:30:07
Torin laidalta kuultua juttua:  AW laatikkoon käy BW55 kitkalevyt. Vm-79 asti BW55 levyjä on yksi pari enemmän kuin AW laatikoissa
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: kempula - 18.02.2012, 02:15:01
aw:n kitkat jotain 4e/kpl

Itse kun en tiedä mitään automaattilaatikoista niin montako sinne lootaan niitä tulee? ??? Mistä noita muuten saa? Omassa pelaa vielä ainakin hienosti, mutta tulevaisuutta ajatellen 8)
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Zero - 19.02.2012, 19:25:12
tänään loppu veto kokonaan laatikosta, sauhut tuli pihalle eikä niitä takasinkaan enää saanut  :2funny: nyt joltain äkkiä mulle aw71l tänne kiitos, jos jollain on satakunnassa/pirkanmaalla tai pääkaupunki seudulla tollasta ehjää niin pistäkää äkkiä viestiä numeroon o44o-429823 ni tuun hakeen pois heti, vaikka yöllä.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: jkjh940 - 14.03.2012, 20:36:35
Ainakin automaatti askeja korjaavilta firmoilta
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Ari E - 21.03.2012, 16:40:43
Itse kun en tiedä mitään automaattilaatikoista niin montako sinne lootaan niitä tulee? ??? Mistä noita muuten saa? Omassa pelaa vielä ainakin hienosti, mutta tulevaisuutta ajatellen 8)
22kpl tuli jenkkilästä tilatussa paketissa
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Kökkö - 21.03.2012, 17:06:24
Eikös toi AW71 kestä sen mitä toi M90:nenkin, eli tehon keston suhteen turha vaihto, mutta tehokkaalla takavedolla ei oo automaatin kans läheskään niin kivaa kun manuaalilla
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Zero - 21.03.2012, 18:40:34
Eikös toi AW71 kestä sen mitä toi M90:nenkin, eli tehon keston suhteen turha vaihto, mutta tehokkaalla takavedolla ei oo automaatin kans läheskään niin kivaa kun manuaalilla
tiedä sitten tosta kestosta... ei mullakaan oo ko viking special 3" lastu, ahdot nostettu, putkisto, suodatin, 3" IMM ja 550cc siemens dekat+nokkaakseli olevinaan hiukan parempi. ja kyllä vaan meni laatikko. no siellä on nyt paikalla uus aw71l mutta tein siihen shift kitin.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Kökkö - 21.03.2012, 20:18:17
tiedä sitten tosta kestosta... ei mullakaan oo ko viking special 3" lastu, ahdot nostettu, putkisto, suodatin, 3" IMM ja 550cc siemens dekat+nokkaakseli olevinaan hiukan parempi. ja kyllä vaan meni laatikko. no siellä on nyt paikalla uus aw71l mutta tein siihen shift kitin.
No ei sen pitäis kyllä vielä noilla hajota. Onkos ollu öljyt kunnossa laatikossa?
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: jkjh940 - 21.03.2012, 20:27:16
ja jäähdytys
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Zero - 21.03.2012, 20:28:09
No ei sen pitäis kyllä vielä noilla hajota. Onkos ollu öljyt kunnossa laatikossa?
öljyt oli hyvät, ei ollut "vaihtoväli täynnä" ja olivat mukavan punaset. siihen rikkoutumiseen riitti ko vedettiin kakkostiellä kaverin caminoo vastaan pari 40-->220 vetoa ja koitin viellä höllätä kaasusta aina vaihtohetkellä ettei laatikko palais. noitten vetojen jälkeen huomasin jo jotain omituista laatikossa, sit parin viikon päästä ihan normaali nätissä ajossa rupes luistaan ykkönen, sit meni pari kk ja kakkonen rupes luistaan. ja hetken päästä loppu veto kokonaan  ??? laitan nyt laatikolle kunnon kennon ja ehkä viellä pienen flektin siihen että saa jäähdyteltyä öljyä pikkuhilja a ajellessa.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Veksi - 22.03.2012, 12:42:47
koitin viellä höllätä kaasusta aina vaihtohetkellä ettei laatikko palais.

En ole kovin hyvin perillä automaatti askin toiminnasta mutta ymmärtääkseni kaasun höllääminen pudottaa öljynpainetta laatikossa ja näin vaihdosta tulee "löysempi" eli luistamista saattaa esiintyä enenpi kuin täyskaasuvaihdossa
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Kökkö - 22.03.2012, 16:47:00
Mun laatikolla on sulatettu jokunen rengas (suljetulla alueella) sekä otettu "muutama" rivakka kiihdytys yms. eikä mitään ongelmaa!
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: jkjh940 - 22.03.2012, 20:52:54
Tuo lämpö kovettaa o-renkaat vaikkei polttaisi kitkoja. Nuo o-renkaat tämän johdosta kovettuu ja ei enää pidä jolloin paine karkaa toiselle puolelle ja soppa on valmis. Kannattaa sitten varailla tarpeekis iso öljynjäähdytin keulalle sanotaanko vaikka että ainakin jos meinaa kunnolla polkea niin ainakin 25rivinen kenno ja siintä ylöspäin. Ja tuo alkuperäinen kannattaa tulpata kokonaan siinä samalla ei tuo sitä tarvitse.Ja tietysti tuo shift kit kannattaa tehdä.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: 252R - 22.03.2012, 21:16:46
mulle neuvottiin kun puljasin tuon aw laatikon kanssa ettei saa höllätä kaasua täyskaasu kiihdytyksessä, vaan lappu pidetään lattiassa kun annetaan kyytiä. juurikin tuon vaihdon "löystyminen" nostaa lämpöä ja lisää luistoa vaihdoissa. itellä meni kanssa yksi laatikko lastuvireisellä b230ft motilla
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: jkjh940 - 22.03.2012, 21:24:58
Juuri näin ohituskin pitäisi tehdä niin että kaasua painetaan niin paljon että askipudottaa pienemmälle jolloin paine on kovempi kun, on enempi kierroksia ja toi kickdown säädetty vaikka himpun verran kireälle.Minulla nytten niin että joutuu vähän kaasua löysäämään että vaihtaa isommalle. Ja jos meinaa paikallaan rengasta paljon jauhattaa niin kannattaa laittaa se flekti siihen kennolle.
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: janne81 - 23.03.2012, 18:10:45
Mikä on muuten tehtaan säätöohje tuolle kickdownille? Entäs käyttäjien kokemuksia viritetyissä?
Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: Jermu - 24.04.2012, 14:54:16
Mites tartteetko kampuran ja vauhtipyörän väliin lisätä/poistaa jotain?
Itse muutin kerran automaatin manuaaliksi, jonka jälkeen kampuran stefa alkoi vuotaa öljyä, vaihdoin uuden stefan ja sama alkoi taas hetken kuluttua. Mikähän homman nimi, automaatin kanssa ei vuotanut yhtään öljyä.

Automaattilaatikkona oli se zf.


Otsikko: Vs: 940 -98 b230ft+AW71-L-->manuaaliksi
Kirjoitti: HembalanD - 24.04.2012, 15:05:39
Mites tartteetko kampuran ja vauhtipyörän väliin lisätä/poistaa jotain?
Itse muutin kerran automaatin manuaaliksi, jonka jälkeen kampuran stefa alkoi vuotaa öljyä, vaihdoin uuden stefan ja sama alkoi taas hetken kuluttua. Mikähän homman nimi, automaatin kanssa ei vuotanut yhtään öljyä.

Automaattilaatikkona oli se zf.
Kaikki limput ja lamput pois vetolevyn ja kampiakselin välistä ja kiinteä vauhtis paikalleen ja sinne väliin ei tule mitään.

Ostitko kenties stefan motonetista tai muualta vastaavaa scantech laatua? Tai sitten asennusvirhe?