Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: volotes - 13.02.2012, 19:17:52
-
740 TDIC volvoni on jäärata käytössä ja siinä on joku 200-sarjalaisen vaihteisto, eli synkronointi vähän niinkun raktorissa, eli vaihdot on hitaita, ja välitykset mielestäni pitkät.
Parempihan siihen pitäis saada mutta mikä? Sopiiko esim. joku getrag, vw lt:n vaihteisto, hiluxin loota, tai vw taron? Onko ehdotuksia?
-
M90 laatikoita on tuon koneen perään sopivia 940TDIC volvosta. 1000e keikka on sovittaa sellainen, onko sen väärti jääratapeliin? :) M90 sopii suoraan koneeseen kiinni, kunhan ensin löydät 940TDIC perästä sellaisen, on meinaan vaan 1994-1996 mallivuosina. Muissa 200/700/900 TD koneissa on M46 tehtaalta tai M47 jonka joku on asentanut jälkikäteen. Vaparidieselissä löytyy ihan M47 laatikkoakin.
Getragit bemarien perästä on lähes samanhintaisia sovitella, jos et tietenkin ilmaiseksi saa soviteosia, laatikoita saa 300-600e hintaluokassa kuten M90 laatikkoa, siihen kaavelin vaihto tai sovitepala 200e ja uus kytkinlevy lisäks ja kardaanin vaihto kussakin tapauksessa.
LT:n vaihteisto tuskin on millään tavoin parempi kun tuo M47 joka sulla ilmeisesti on, vaikka käykin koneeseen varmasti kiinni.
En ainakaan voi väittää että ZF laatikko E36 bmw:stä on parempi vaihdoiltaan kun M47, ZF loota on vaihtotunteeltaan ERITTÄIN epämääräinen, eikä se vaihtonopeuskaan nyt oleellisesti parempi ole. Tämän voin vahvistaa kun samassa autossa olen kumpaakin lootaa kokeillut. Sama ongelma on E36 bemarissa kiinni ollessaan tuossa laatikossa. Ainoa missä tuo ZF loota pesee volvon M4x lootat on väännönkesto, 420Nm vs 700Nm+.
-
Mitäpä ei tekisi rakkaan jääratalaitteensa eteen
Ehdotan automaattilaatikkoa. Oon ajanu automaatilla jäällä
+Vaihdot kaasupohjassa
+Kone kokoajan vetoalueella
+Ei vaihtovirheitä
+Jää enemmän käsiä ohjauspyörälle
-Käteisvaihteistoa suurempi massa
-Käteisvaihteistoa suurempi tehohävikki
Tehohan ei TDIC koneesta lopu...
-
Mitäpä ei tekisi rakkaan jääratalaitteensa eteen
Ehdotan automaattilaatikkoa. Oon ajanu automaatilla jäällä
+Vaihdot kaasupohjassa
+Kone kokoajan vetoalueella
+Ei vaihtovirheitä
+Jää enemmän käsiä ohjauspyörälle
-Käteisvaihteistoa suurempi massa
-Käteisvaihteistoa suurempi tehohävikki
Tehohan ei TDIC koneesta lopu...
Tässä on vaan se huono puoli ettei taida tuo deekun perässä vakiona saatu ZF olla kovin kestävä lodju ???
-
Kyllähän automaatti hyvä olisi :P
-
Ja voihan niitä automaatissaki niitä "vaihteita" vaihtaa käsin vauhdista, jos on ns. "pakko"-vaihteita..1, 2..esimerkiksi. Sillä noihan on 3 nopeuksisia lukuunottamatta noita aw70 ja -71:stä. En vaan ite tiiä onko volvossa pakko vaihteita..?
Tai ainakin monissa muissa vanhoissa/uusissa autoissa voi hakee vähän ohitukseen vauhtia automaatista ku rupee ite rusteleen.. :D
-
Ja voihan niitä automaatissaki niitä "vaihteita" vaihtaa käsin vauhdista, jos on ns. "pakko"-vaihteita..1, 2..esimerkiksi. Sillä noihan on 3 nopeuksisia lukuunottamatta noita aw70 ja -71:stä. En vaan ite tiiä onko volvossa pakko vaihteita..?
Tai ainakin monissa muissa vanhoissa/uusissa autoissa voi hakee vähän ohitukseen vauhtia automaatista ku rupee ite rusteleen.. :D
ZF on 4-vaihteinen siinä missä AW:kin. Vanhat AW:t ja BW:t on sitten 3-vaihteisia.
-
Mikä AW on kolmivaihteinen?
-
Mikä AW on kolmivaihteinen?
AW55, tehty lisenssillä, sama tuote kuin BW55
-
Jääradalle kova sana vois olla hyväkuntonen M45WR. Olis vähän tiheemmät 1-2-3 pykälät.
Uudet öljyt sisään, keppiin uudet puslat, ja hiukan modaa kepin alapäätä nii saa "vaihteenvälinlyhentimen".
Ainakin omien kokemuksien mukaan M4X sarjan laatikot on tosi hyviä / nopeita vaihtaa kunhan vaan on kaikki kunnossa.
Ladan laatikkoakin on nopea hämmentää, mutta tehoa se ei taida kestää.
-
Ladan laatikkoakin on nopea hämmentää, mutta tehoa se ei taida kestää.
kestää paljon vähemmän kuin M4x laatikot... :P...veli on särkenyt noita ladan laatikoita parikin vakiotehoilla :D