Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: nallebjorn - 03.03.2011, 01:41:57

Otsikko: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: nallebjorn - 03.03.2011, 01:41:57
elikkä pitäis saada kyseinen kombinaatio pelitämään...

kytkin?
vauhtipyörä?
haarukka/neste?
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: sjs - 03.03.2011, 20:05:04
Vauhtipyöräksi varmaan fiksuinta ottaa ns. "littupyörä", löytyy B17/19/20/21/23 koneiden perästä vuosina 1974-1984, hinta muutama kymppi.

Asetelmaksi varmaan tarvitset tuolla laatikolla jotain järeämpää (oletan että 400Nm ei riitä koska siihen riittää vakiolaatikko+turbon asetelma+sintterilevy). Eli vaikka Sachs SRE (Sachs Racing Engineering) = EI motonet osa asetelma, joko 765 loppuinen, sen saa kestämään sen about mitä tuo laatikkokin, eli 700Nm nurkilla orgaanisella ja vähän enemmän sintterillä. Toinen vaihtoehto on 613 loppuinen SRE osa, kestää 600Nm about, ja on ehkä hitusen kevyempi polkea, tuo 765 on TODELLA jäykkä vaiherin kanssa, harvalla on lihaksia pitää 30s pidempään kytkintä pohjassa!

Ja koneistuksenhan tuo SRE asetelma luonnollisesti tarvitsee jotta sopii volvon vauhtipyörään, kun on M5/M3 bemariin tarkoitettu.

Levyksi sitten BMW:n 240mm levy noille asetelmille, sintterinä tai vakio, itse ottaisin ehdottomasti jousitetun, tosin ei oma auto metelöinyt kovalla sintterilläkään, tosin laatikko on omassa autossa takana (Volvo 340).

Itsellä 765+littupyörä+massalevy ja 664Nm mitattua, itse testasin niin 720Nm kohdalla rupesi tuo paketti luistelemaan kun oli "penkissä" shimmattu paikoilleen. Testipenkki oli siis ruuvipenkki johon vauhtipyörä pultattiin kiinni, siihen levy päälle, ja asetelma ja sitten vaihdelootan akseli pätkäistynä joka liitettiin momenttiavaimeen. Haarukkana mulla on 360 volvon vakiohaarukka jolle ei tehty mitään, ja vaijerikytkin. Tosin, tuosta hajosi haarukan ja kuulanivelen välinen "muovikuula" (varmasti suuren paineen takia). Eli nestekytkintä suosittelen ja jos löydät niin valurautahaarukka TAI harkitse esim. saabeista löytyvää hydraulilaakeria, eli ei haarukkaa ollenkaan. Tuo ollut mulla seuraavana ideana.
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: sjs - 03.03.2011, 20:06:55
Niin ja tuolta FAQ puolelta katselet "SRE" ja "Getrag vinomoottorin perään" topicit läpi ni tiedät jo taas enemmän!
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: nallebjorn - 06.03.2011, 19:48:55
(oletan että 400Nm ei riitä koska siihen riittää vakiolaatikko+turbon asetelma+sintterilevy).

nii joo unohtu ne tehotavotteet....noin 600nm ja 450 hp

Niin ja tuolta FAQ puolelta katselet "SRE" ja "Getrag vinomoottorin perään" topicit läpi ni tiedät jo taas enemmän!

joo...lueskelin ne läpi jo tuossa aikasemmin mutta rupes toi 226 numeron puuttuminen sieltä hirvittämään niin paljon että piti kysästä...
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: sjs - 07.03.2011, 00:50:11
joo...lueskelin ne läpi jo tuossa aikasemmin mutta rupes toi 226 numeron puuttuminen sieltä hirvittämään niin paljon että piti kysästä...
226 on se vaihdelaatikon BMW varaosanumeron alku jos en muista väärin, ei ole mitään tekemistä getrag mallinumeron kanssa.

Munkin BMW E36 325TDS laatikossa on 226 alkuinen varaosanumero ja se on ZF laatikko, samaten oli "pikku getragissa" (getrag 240) samanlaisesta autosta ja 5v ZF automaatti samanlaisesta pelistä. :)

Eli nyt on kysymys onko sulla Getrag 265 (eli 1.vaihde on 2.sen alla ja käännetty kaavio ja 5 vaihdetta), vaiko 262, eli sama homma vaan että 4 vaihteinen, ja siitäkin on samanlainen 5.vaihteinen "262CR" eli close ratio. Kaikissa näissä suora ylin vaihde paitsi 265:sessa on 5vaihde ylivaihde. Nämä kestävät 600hv+ ja ovat 70/80 luvun vaihteen isokutos bemareista, eli 3-3,5L.

Sitten toinen getrag perhe, 260.5 ja 260.6. Tuo eka on kaikista mainitsemistani huonoin, tehonkesto ei riitä 600Nm, mutta 260.6 kestää kyllä. Myöhemmän tunnistaa pitkästä rivoituksesta öljypohjan alla, aivan selvä homma. Jos ei ole rivoitusta ni on tuo huonompi. Näissä normaali vaihdekaavio ja pakki 1.sen vasemmalla puolella kuten volvon M4x laatikoissa. Näitä lootia on myös pikkukutosen perästä, etenkin tuo 260.5.

Vai onko kyseessä Getrag 280 E34 M5 perästä, huonomainenien laatikko, ei kuulemma kestä rankaisua ja varaosat hankalia löytää.

Vai onko kyseessä 6vaihteinen Gerag V16x E39/38 V8 koneisen perästä (samaa lootaa MK4 turbosuprassa)?
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: mista - 07.03.2011, 08:27:49
Tarviikos tässäkin tapauksessa jatkaa kytkinakselia adapterin verran..
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: nallebjorn - 07.03.2011, 14:13:25
e39 540 6 lovinen laatikko
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: Kulmamies - 07.03.2011, 20:00:33
Eli nyt on kysymys onko sulla Getrag 265 (eli 1.vaihde on 2.sen alla ja käännetty kaavio ja 5 vaihdetta)

Ymmärtääkseni tuntee nimen 265 sport. Tavallisessa 265:ssa on normaali kaavio.


Aiheeseen sen verran, kuten Mistakin tuossa jo kyseli, niin riittääkö kytkinakselissa pituus, jos laatikko asennetaan adapterilevyn avulla?
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: KarstaMasa - 07.03.2011, 21:50:30
Ymmärtääkseni tuntee nimen 265 sport. Tavallisessa 265:ssa on normaali kaavio.


Aiheeseen sen verran, kuten Mistakin tuossa jo kyseli, niin riittääkö kytkinakselissa pituus, jos laatikko asennetaan adapterilevyn avulla?

Ei riittänyt ainakaan mulla, kyseessä oli tosin getrag 260/6. Ratkaisu oli tuommonen sorvarin tekemä jatkoholkki kytkinakselin päähän:

(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0080.jpg)

Kannattaa hakea laakeriliikkeestä niin isolla keskireiällä oleva laakeri kuin löytyy niin holkista tulee vahvempi. Otan vielä huomenna mitat tuosta minun holkista...
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: nallebjorn - 08.03.2011, 19:15:14
Otan vielä huomenna mitat tuosta minun holkista...

kiitos jo etukäteen
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: KarstaMasa - 08.03.2011, 22:23:10
kiitos jo etukäteen

Holkki on tuosta laakerin päästä 17 mm paksu, vaihteiston pään paksuus on 20 mm. 17 millinen siksi koska se oli isoimmalla reiällä oleva laakeri mikä sopii alkuperäisen laakerin tilalle. Holkista tulee hieman vahvempi jos siihen jättää tuollaisen paksunnoksen loppuun. 
Holkin kokonaispituus on 36 mm, paksu kohta 16 mm pitkä, sitten parin millin viiste ja ohut 18mm.
Sorvari teki holkin niin tiukaksi ettei sitä saa käsin pois paikoiltaan, eipähän sitten pääse liikkumaan ajossa...
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: hempp2_ - 09.03.2011, 10:00:37
esim. saabeista löytyvää hydraulilaakeria, eli ei haarukkaa ollenkaan. Tuo ollut mulla seuraavana ideana.

Olisko sulla heittää kuvaa taikka tarkempaa vinkkiä mistä saabista tollaista lähtee hakemaan?
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: sjs - 09.03.2011, 19:07:40
e39 540 6 lovinen laatikko
Foorumin peetu teki homman sillä tavalla että sorvautti vinokoneen kytkinkopasta ja BMW:n kyseisestä Getrag V162 laatikosta kaavelit veke, ja hitsillä vinokoneen kaaveli BMW laatikkoon kiinni.

Adapterilevy olisi aiheuttanut uuden vauhtipyörän sorvauksen kuulemma, koska kytkinakseli oli ymmärtääkseni liian lyhyt yltämään kunnolla booreille ja silmälaakeriin.

Saabin hydraulilaakerista en sen enempää tiedä, uskon että löytyisi 900 sarjan uudemmista tai 9-3:sta, noita saabeja kun ei moderniin aikaan ole miljoonaa mallia ollut. :D
Otsikko: Vs: vinokone+kl-racing laippa+getrag226 kertokaa mikä kytkin ja vauhtipyörä
Kirjoitti: nallebjorn - 28.03.2011, 13:26:37
Foorumin peetu teki homman sillä tavalla että sorvautti vinokoneen kytkinkopasta ja BMW:n kyseisestä Getrag V162 laatikosta kaavelit veke, ja hitsillä vinokoneen kaaveli BMW laatikkoon kiinni.

Kukakohan teki tämän työn???

sitten onko kukaan sitten tehnyt niin että tekee uuden teräksisen vauhtipyörän joka olisi paksumpi ja site toisi asetelmaa lähemmäksi laatikkoa. Jos joku tämän on jo tehnyt niin joitakin mittoja olisi mukava saada :D