Race.fi  Puotilan autokorjaamo

SPM veivit

  • 40 Vastauksia
  • 22055 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: SPM veivit
« Vastaus #30 : 09.09.2011, 22:39:18 »
Kellään kokemuksia näistä veiveistä:

http://www.samppasport.fi/moottori.html

Kysy ihmeessä Sampalta. Samppasport on yhteistyökumppanimme.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: SPM veivit
« Vastaus #31 : 10.09.2011, 13:28:47 »
Tietoni koskee 2.3l turboja.

Myrkky = matalat kierrokset + paljon ahtoja.

atech+bsr ei vakiokangeilla ahda yli 1.2bar.

eli nyrkkisääntö 1.2bar

tuttava sai omnasa mutkalle 0.9bar kun oli ylämäki ja tomaatti+ todella matalate kierrokset + jälkiasennus ashotjen ohjaus.

kun sytytys pätkii niin riski on suurin että kanget menee mutkalle.

hepoissa tämä on ehkä 300hv paikkeilla. (enemmänkin on mahdollista mutta tehojen on tultava muualta kun ahdoista)
Millä ahtimella tuo 1,2bar olisi se kipuraja...?

Sillä esim. 15G:llä 1,2bar on vähän eri asia kuin 19T:llä 1,2bar... ::)


Mutta tosiaan, vakiokanget kyllä kestää kun "stage 0" on kunnossa, eli kaikki sytkän osat jne. toimii kunnolla ja softalla on ahdot rajattu pois alakierroksilta.
Nää pikkumitsuthan on mitä parhaimpia konerikon aiheuttajia, sillä lyövät kovat ahdot=väännöt alakierroksille.
Jokuhan oli ajellut HY35:lla vakiokangilla ilman ongelmia, sillä tuolla tehdään tehoa eikä vääntöä ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: SPM veivit
« Vastaus #32 : 10.09.2011, 17:58:07 »
Millä ahtimella tuo 1,2bar olisi se kipuraja...?

Sillä esim. 15G:llä 1,2bar on vähän eri asia kuin 19T:llä 1,2bar... ::)


Mutta tosiaan, vakiokanget kyllä kestää kun "stage 0" on kunnossa, eli kaikki sytkän osat jne. toimii kunnolla ja softalla on ahdot rajattu pois alakierroksilta.
Nää pikkumitsuthan on mitä parhaimpia konerikon aiheuttajia, sillä lyövät kovat ahdot=väännöt alakierroksille.
Jokuhan oli ajellut HY35:lla vakiokangilla ilman ongelmia, sillä tuolla tehdään tehoa eikä vääntöä ;)

Tieto on peräisin ruotsista "isoilta pojilta", Jos on parempaa tietoa tai jotain virhellistä on tässä niin KORJATKAA :D

Olen tietoisesti aina kirjoitellu hyvin lyhyesti tuosta 1.2bar ahtopaineesta, koska se on helpompi muistaa
kuin teksti tämän rivin alapuolella. Kun tätähän saa lukea kuka tahansa en tahdo että asia käsitetään väärin
ja aletaan koneita rikkomaan :D

Tuo 1.2bar on se "turvaraja" joka Autotech ja BSr laittaa Stage 1 lastuihinsa.

Ja nehän on firmoja ja pitää antaa jonkinlaista takuuta kestävyydestä kun se kerran on bisnekselle parempi
että koneet ei mene rikki.

Yksi auto (Emil wessman@ nordicr) V70R autotech sääti lastun jopa 1.25bar.
mutta sillä ehdolla että ei "sitkeitä vetoja" eli aina pykälää pienempää kun ohittaa ym..

Toisalta kun kuuntelee esim "Killroy30:ta" tai Leif Hermanssonia niin ne sanoo että 1.3bar on maximi.
Eli Autotechilla Ja BSR:llä olisi 0.1bar alle turvallisen mikä toisi lisää turvarajaa.

Kun itse kirjoitan jotain netissä käytän tuon 1.2bar sen takia että ei joku ottaisi mun neuvoja ja rikkoisi koneensa.
jos esim ahtopainemittari näyttää väärin tai ei ymmärrä missä kohtaa korkein ahto tulee ja säätää väärin.

Mutta kaksi NordicR:äläistä on vääntäny kanget mutkalle alle 1bar ahdoilla.

Toisella lastu hyppäsi irti kun sokkeli oli huonosti juotettu ja sytytys pätki, Tulos kanget mutkalle.
ja toisessa oli jälkiasennus sähköonen ahtopaineohjaus (Blitz). Ja ajoi ylämäkeä kun tomaatti päätti
vaihtaa pienemmälle kun ahtot oli 0.9bar Blitzin ansiota. Siinä meni sit kanget mutkalle.


Omalla kohdalla oli ennen rempaa ongelmia korkean ahtojen kanssa.
ahdot nousi 1.3 -1.4 bar ja pari kertaa sytytys pätki 1.3bar kohdalla.
Mutta onneksi mun kangille ei tapahtunu mitään.
(setup: portattu 19t. 3" DP portattu s60R pakosarja).
Eli oisko mulla ollut niin hyvä tuuri  että mun "avara" pakopuoli pelasti kanget ja koneen?

Toinen kriittinen asia millä on vaikutustua kankien kestoon on... KUSK.. ja ajotyyli.
Eli miten kone ehtii jäähtyä ja lämmetä ym.

Vakiokanget heikkenee siinä kohtraa kun lämmöt ovat korkealla ja ne saa jatkuvaa kovaa rasitusta.
Eli tämähän tapahtuu sillion kun koneesta otetaan matalilla kierroksilla paljon ahtoja ja vääntöä.

Ja jos ajaa esim radalla niin konetta rasitetaan paljon ja pitkän ajan. mikä eroaa esim motarinajosta missä
on jatkuva normirasitus ja välillä joku ohitus joska nostaa lämmöt. ym.

Myrkky nro 3: Turboruuvi
motronic 4.3 ja 4.4 laskee matemaattisesti ahdot perustuen IMM ja suttimen aukioloajan ym.
Eli näissä ei ole MAP tai ahtopaineanturia.
Jos ja kun laitta turboruuvin näihin niin ahdot on korkeammalla mitä mottorinohjaus haluaisi sen olevan.
ja tällöin moottoriin ei ole ruiskutettu yylimääräistä bensaa joka ottaisi lämmöt pois palotilasta.

Ja lämpö = myrkkyä kangille ja eihän kone muutenkaan ylimääräisestä lämmöstä tykkää!

Eli LASTU määrää ahdot motronic  4.3 ja 4.4 koneissa!
hukkaportin tangon lyhentäminen ajaa samaa asian kun turboruuvin jos hukkaporttia lyhentää niin että
perusahto on yli määritetyn arvon. (nyrkkisääntö 0.4bar).

Sitten asia nurmero Z joka vaikuttaa kankien kestävyyteen: Puristussuhde.
2.3l ja 2.0 mottoriessa on suurinpiirtein sama puristussuhde.
MUTTA 2.0 löytty yksi kone jossa on 8.1 eikä närmaali 8.5 puristussuhteena.
ja koska tässä on matalempi puristussuhde niin kokonaiscylinteripaine voi olla vähän korkeampi.

(olen jokus nähnyt väittämiä (landian puolella) että t-5 kestäisi vakiona 1.5 bar, kirjoittaja jätti toki mainistematta että
hänellä oli 2.0 ilatiaano ja mitä muita virityksiä hänellä on ja millainen ajotyyli. Eli ehkä se hänellä kesti
mutta en antaisi mitään ylistä tietoa että "kyllä kestää" kun kerran on montaa asia jota ei ole otettu
huomioon).

2.0 on myös tuo 77mm iskupituus ja verrattuna 2.3l 90mm niin en tiedä miten se vaikuttaa kestävyyteen.
Sen tiedän että iskupituuser tulee kampiakselista ja männistä. Kanget on molemmissa koneissa samat.

Palatakseen kysymykseesi: Millä ahtimella 1.2 on kipuraja.
vastaus: en tiedä.  :-[

tuo 1.2bar on ainakin 15g ja suuremiille ahtimille ok.
Ne koneet jossa on 13g on 2.0 mallit joten ne kans luultavasti kestää sen verran ahtoja.

Koneethan saa vähemmälläkin rikottua.
Ja kanget kestää liikaa ahtoja kyllä hetken mutta heikkenee liiasta lämmöstä ja kovasta rasituksesta.

Ja tärkein: Lastu määrää ahtojen määrän.
Eli jos luvattu määrä ahtoja ei tule niin tarkista että kone on Stage 0 kunnossa!
Sieltä ne hukassa olevat ahdot löytyy.

En tiedä vastasinko kysymykseesi :D

Mutta nyrkkisääntö on: korkeintaan 1.2bar!

(kun tämän verran tietoa kun kirjoitin unohtuu helposti ja
kun joku sitteen kertoo seuraavalle eteenpäin se saatta
vääristyä niin olen aina katsonut parhaaksi mainita 1.2BAR :D )

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: SPM veivit
« Vastaus #33 : 28.09.2011, 12:25:38 »
Tieto on peräisin ruotsista "isoilta pojilta", Jos on parempaa tietoa tai jotain virhellistä on tässä niin KORJATKAA :D

Olen tietoisesti aina kirjoitellu hyvin lyhyesti tuosta 1.2bar ahtopaineesta, koska se on helpompi muistaa
kuin teksti tämän rivin alapuolella. Kun tätähän saa lukea kuka tahansa en tahdo että asia käsitetään väärin
ja aletaan koneita rikkomaan :D

Tuo 1.2bar on se "turvaraja" joka Autotech ja BSr laittaa Stage 1 lastuihinsa.

Ja nehän on firmoja ja pitää antaa jonkinlaista takuuta kestävyydestä kun se kerran on bisnekselle parempi
että koneet ei mene rikki.

Yksi auto (Emil wessman@ nordicr) V70R autotech sääti lastun jopa 1.25bar.
mutta sillä ehdolla että ei "sitkeitä vetoja" eli aina pykälää pienempää kun ohittaa ym..

Toisalta kun kuuntelee esim "Killroy30:ta" tai Leif Hermanssonia niin ne sanoo että 1.3bar on maximi.
Eli Autotechilla Ja BSR:llä olisi 0.1bar alle turvallisen mikä toisi lisää turvarajaa.

Kun itse kirjoitan jotain netissä käytän tuon 1.2bar sen takia että ei joku ottaisi mun neuvoja ja rikkoisi koneensa.
jos esim ahtopainemittari näyttää väärin tai ei ymmärrä missä kohtaa korkein ahto tulee ja säätää väärin.

Mutta kaksi NordicR:äläistä on vääntäny kanget mutkalle alle 1bar ahdoilla.

Toisella lastu hyppäsi irti kun sokkeli oli huonosti juotettu ja sytytys pätki, Tulos kanget mutkalle.
ja toisessa oli jälkiasennus sähköonen ahtopaineohjaus (Blitz). Ja ajoi ylämäkeä kun tomaatti päätti
vaihtaa pienemmälle kun ahtot oli 0.9bar Blitzin ansiota. Siinä meni sit kanget mutkalle.


Omalla kohdalla oli ennen rempaa ongelmia korkean ahtojen kanssa.
ahdot nousi 1.3 -1.4 bar ja pari kertaa sytytys pätki 1.3bar kohdalla.
Mutta onneksi mun kangille ei tapahtunu mitään.
(setup: portattu 19t. 3" DP portattu s60R pakosarja).
Eli oisko mulla ollut niin hyvä tuuri  että mun "avara" pakopuoli pelasti kanget ja koneen?

Toinen kriittinen asia millä on vaikutustua kankien kestoon on... KUSK.. ja ajotyyli.
Eli miten kone ehtii jäähtyä ja lämmetä ym.

Vakiokanget heikkenee siinä kohtraa kun lämmöt ovat korkealla ja ne saa jatkuvaa kovaa rasitusta.
Eli tämähän tapahtuu sillion kun koneesta otetaan matalilla kierroksilla paljon ahtoja ja vääntöä.

Ja jos ajaa esim radalla niin konetta rasitetaan paljon ja pitkän ajan. mikä eroaa esim motarinajosta missä
on jatkuva normirasitus ja välillä joku ohitus joska nostaa lämmöt. ym.

Myrkky nro 3: Turboruuvi
motronic 4.3 ja 4.4 laskee matemaattisesti ahdot perustuen IMM ja suttimen aukioloajan ym.
Eli näissä ei ole MAP tai ahtopaineanturia.
Jos ja kun laitta turboruuvin näihin niin ahdot on korkeammalla mitä mottorinohjaus haluaisi sen olevan.
ja tällöin moottoriin ei ole ruiskutettu yylimääräistä bensaa joka ottaisi lämmöt pois palotilasta.

Ja lämpö = myrkkyä kangille ja eihän kone muutenkaan ylimääräisestä lämmöstä tykkää!

Eli LASTU määrää ahdot motronic  4.3 ja 4.4 koneissa!
hukkaportin tangon lyhentäminen ajaa samaa asian kun turboruuvin jos hukkaporttia lyhentää niin että
perusahto on yli määritetyn arvon. (nyrkkisääntö 0.4bar).

Sitten asia nurmero Z joka vaikuttaa kankien kestävyyteen: Puristussuhde.
2.3l ja 2.0 mottoriessa on suurinpiirtein sama puristussuhde.
MUTTA 2.0 löytty yksi kone jossa on 8.1 eikä närmaali 8.5 puristussuhteena.
ja koska tässä on matalempi puristussuhde niin kokonaiscylinteripaine voi olla vähän korkeampi.

(olen jokus nähnyt väittämiä (landian puolella) että t-5 kestäisi vakiona 1.5 bar, kirjoittaja jätti toki mainistematta että
hänellä oli 2.0 ilatiaano ja mitä muita virityksiä hänellä on ja millainen ajotyyli. Eli ehkä se hänellä kesti
mutta en antaisi mitään ylistä tietoa että "kyllä kestää" kun kerran on montaa asia jota ei ole otettu
huomioon).

2.0 on myös tuo 77mm iskupituus ja verrattuna 2.3l 90mm niin en tiedä miten se vaikuttaa kestävyyteen.
Sen tiedän että iskupituuser tulee kampiakselista ja männistä. Kanget on molemmissa koneissa samat.

Palatakseen kysymykseesi: Millä ahtimella 1.2 on kipuraja.
vastaus: en tiedä.  :-[

tuo 1.2bar on ainakin 15g ja suuremiille ahtimille ok.
Ne koneet jossa on 13g on 2.0 mallit joten ne kans luultavasti kestää sen verran ahtoja.

Koneethan saa vähemmälläkin rikottua.
Ja kanget kestää liikaa ahtoja kyllä hetken mutta heikkenee liiasta lämmöstä ja kovasta rasituksesta.

Ja tärkein: Lastu määrää ahtojen määrän.
Eli jos luvattu määrä ahtoja ei tule niin tarkista että kone on Stage 0 kunnossa!
Sieltä ne hukassa olevat ahdot löytyy.

En tiedä vastasinko kysymykseesi :D

Mutta nyrkkisääntö on: korkeintaan 1.2bar!

(kun tämän verran tietoa kun kirjoitin unohtuu helposti ja
kun joku sitteen kertoo seuraavalle eteenpäin se saatta
vääristyä niin olen aina katsonut parhaaksi mainita 1.2BAR :D )

Pitkä selitys.. :D

Vääntöhän se on tekijä, joka kanget pistää pääsääntöisesti mutkalle ja erityisesti millä kierrosalueella huippuvääntö esiintyy. Vääntöön vaikuttaa ahto ja myös käytetty sytytysennakko.

Tinanelosesta on otettu vakiokellarilla yli 400 hepan tehoja, kun on ollut tarpeeksi kookas mutka, tyyliin GT3071. Teho tulee tällöin tarpeeksi ylös, jolloin kankia vääntävä momentti on alakierroksella hanskassa.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: SPM veivit
« Vastaus #34 : 15.11.2011, 15:09:01 »
Ny näyttäs olevan hinta kohdillaan

Alla Volvo H-stakar 425:-/st

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

Edit: siellä olikin "pikkupräntti" :-[
OBS. gäller endast vid köp av komplett kit: H-stakar
+ SPM smidda kolvar, alla modeller.Se kit priser nedan
« Viimeksi muokattu: 15.11.2011, 15:11:50 kirjoittanut Rusakko »
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: SPM veivit
« Vastaus #35 : 17.11.2011, 09:13:29 »
Ny näyttäs olevan hinta kohdillaan

Alla Volvo H-stakar 425:-/st

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

Edit: siellä olikin "pikkupräntti" :-[
OBS. gäller endast vid köp av komplett kit: H-stakar
+ SPM smidda kolvar, alla modeller.Se kit priser nedan

Tilaisin heti koko setin 4cyl koneeseen niin siitä jäis kanget yli, kun en tarvi kuin männät, mutta ei sten luvannut myydä mulle ylikokomäntiä B21ET alakertaan.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: SPM veivit
« Vastaus #36 : 21.11.2011, 08:58:34 »
jos tilaatte tuon SPM setin.

kanget tarkistukseen!

ja männät pitää kans mitata!.
ja lohko porata sen mukaan.

Eli lohkoa ei voi porata etukäteen.
enne ylikokomännät oli 81.39 ja viimeks kun luin niin koko oli ilmoitettu 81.4mm

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: SPM veivit
« Vastaus #37 : 21.11.2011, 15:22:53 »
jos tilaatte tuon SPM setin.

kanget tarkistukseen!

ja männät pitää kans mitata!.
ja lohko porata sen mukaan.

Eli lohkoa ei voi porata etukäteen.
enne ylikokomännät oli 81.39 ja viimeks kun luin niin koko oli ilmoitettu 81.4mm
No tämähän on ihan peruskauraa millä tahansa moottorin osilla, oli ne Kiinasta tai Jurvasta. Mittaukset syytä tehdä aina.
Sama koskee porautuksia, kunnon koneistaja ei poraa ennen kuin on männät käsissä mittoja varten.

Poissa _[niko]_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: SPM veivit
« Vastaus #38 : 19.04.2016, 12:05:03 »
mikäs on spm kk pulttien momentti ja voiko pultteja käyttää uudestaa vai onko vaihto kamaa jos on ollut käytössä ja tarkoitus avata? pulteissa lukee arp 8740 -10

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: SPM veivit
« Vastaus #39 : 19.04.2016, 13:28:09 »
Lainaus
Åtdragningsmoment på vevstaksbultar med ARP fett:

7/16" (11,1 mm) = 95 Nm

3/8" (9,53 mm) = 62 Nm

5/16" (7,94 mm) = 40 Nm

Epäilisin vahvasti sun pulttien olevan 3/8, eli 62nmm lienee oikea momentti.

Poissa _[niko]_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: SPM veivit
« Vastaus #40 : 22.05.2016, 16:27:33 »
onko muuten kellään tietoa onko kiertokangilla väliä kumminpäin kasaa ja kummalle puolelle ne pykälät kuuluisivat?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy