Autoracing  KL-varaosat

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 171887 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #210 : 20.01.2016, 19:21:32 »
Samahan se olis sitte vaihtaa tuo "kiina" sarja paikalleen ku ahdinkin on kiinalainen :2funny:
Ei kait sitä missään muualla mitään enää nykysin tehäkkään ku kiinassa :D
Sieltä ne kaikki halvat ja hyvät kamppeet tulevat :2funny:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #211 : 20.01.2016, 19:23:02 »
Kiinarosteri tavallaan vähän hölmö aine tehdä pakosarja. Lämpölaajenee aika helvetisti ja haurasta kuumana. (sen takia ne ratkeilee)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #212 : 03.02.2016, 09:48:37 »
Onko väliä lähteekö pakosarjan laipasta suoraan mutkaputkella vai pitääkö olla ensiksi pätkä suoraa? Entäs miten on kollektorin kanssa, voiko siihen laittaa mutkaa vai pitääkö olla suorilla putkilla? Tällä viikolla pitäs alkaa tekemään mutta aikasempaa kokemusta ei ole.. Pulssisarjan kyllä ajattelin tehdä.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #213 : 03.02.2016, 22:37:16 »
Onko väliä lähteekö pakosarjan laipasta suoraan mutkaputkella vai pitääkö olla ensiksi pätkä suoraa? Entäs miten on kollektorin kanssa, voiko siihen laittaa mutkaa vai pitääkö olla suorilla putkilla? Tällä viikolla pitäs alkaa tekemään mutta aikasempaa kokemusta ei ole.. Pulssisarjan kyllä ajattelin tehdä.

olishan kummassakin päässä hyvä olla pala suoraa, kollektoriin pakostakin tulee n.10cm suoraan ellei tee ihan järkyttävällä kulmalla liitosta  :idiot2:

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #214 : 04.02.2016, 01:13:37 »
itse en näe siinä mitään väliä lähteekö pakosarjan laipalta suoralla vai mutkalla, mutta kollektoriin mennessä sais olla se suora pätkä ihan vaan siksi että tulee vahvempi pulssi sinne kollektoriin, eikä mikään mutkasta tullut pyörre. Tämä ihan täyttä mututuntumaa :D

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #215 : 04.02.2016, 09:07:12 »
On vaan niin ahas paikka että yhen pytyn joutuis tekee pakosarjan laipalta suoraan mutkalla ja kollektorissa sais max 7cm suorat laitettua parin putken osalta
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #216 : 04.02.2016, 09:29:43 »
On vaan niin ahas paikka että yhen pytyn joutuis tekee pakosarjan laipalta suoraan mutkalla ja kollektorissa sais max 7cm suorat laitettua parin putken osalta

ne mitkä mahtuu niin lähtö suoralla jos ei mahdu niin ei mahdu :D kyllähän suora putki virtaa paremmin kun mutka jolloin vaikutus tulee sylinterin tyhjentymisessä kun ei ole heti mutka jarruttamassa  :idiot2: pystyykö pakosarjaa koukata kauempaa että saa pitemmän suoran kollektorille?

oma 242sessa oleva eteen-ylös sarja on tehty niin että ykkösessä on 5-10mm suoraa ja mutka, muissa on joku 2-3cm suoraa laipasta ennen mutkaa ja kollektori on lyhimmillään n.10cm putkilla ja loivalla yhdistymiskulmalla. toimiihan se vaikka minkälaisilla mutkilla kuten vakiopakosarjoistakin voi päätellä, eriasia on onko se virtauksen kannalta järkevää..

lisäksi jos tilaa on niin kannattaisi käyttää mahdollisimman loivia mutkia, yleensä tilaa ei ole.. vesijohtomutkissa normi on (muistaakseni) R=1,5D ja loivat on R=2,5D (R=mutkan kääntösäde D=putken halkaisija)
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 09:31:31 kirjoittanut pl »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #217 : 04.02.2016, 09:35:15 »
ne mitkä mahtuu niin lähtö suoralla jos ei mahdu niin ei mahdu :D kyllähän suora putki virtaa paremmin kun mutka jolloin vaikutus tulee sylinterin tyhjentymisessä kun ei ole heti mutka jarruttamassa  :idiot2: pystyykö pakosarjaa koukata kauempaa että saa pitemmän suoran kollektorille?

oma 242sessa oleva eteen-ylös sarja on tehty niin että ykkösessä on 5-10mm suoraa ja mutka, muissa on joku 2cm suoraa laipasta ja kollektori on lyhimmillään n.10cm putkilla ja loivalla  yhdistymiskulmalla. toimiihan se vaikka minkälaisilla mutkilla kuten vakiopakosarjoistakin voi päätellä, eriasia on onko se tehon/virtauksen kannalta järkevää..

lisäksi jos tilaa oni niin kannattaisi käyttää mahdollisimman loivia mutkia, yleensä tilaa ei ole.. vesijohtomutkissa normi on (muistaakseni) R=1,5D ja loivat on R=2,5D (R=mutkan kääntösäde D=putken halkaisija)



Tuohon kohtaan oli tarkotus se laittaa.. Tuohon laipan alapuolelle missä valkoisella tussilla vedetty viiva niin etäisyyttä n. 10cm.. Ettei tilaa järin paljoa ole, jos vie lähemmäksi konetta, niin ottaa jo ahdin koneeseen kiinni, jos kauemmaksi, niin joutuu muokkaamaan lokaria tai konepeltiä.. Jos eteenylös-tyylisen niin ahdin liian lähellä keulapeltiä niin ei taas mahu edes 90 mutkaa jotta sais putsarin vietyä pois konehuoneesta..

Siinä viel kuva kun ahdin hollillaan..

« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 09:36:46 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #218 : 04.02.2016, 11:00:47 »


Mitä jos laittaisit laipan pystyasentoon?

se88e_k ruotsin maalta on saanut aikaan ihan komeeta settii tuollaisella ratkaisulla,
kori on tosin vaan 140-sarjalainen...

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #219 : 04.02.2016, 11:07:52 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mitä jos laittaisit laipan pystyasentoon?

se88e_k ruotsin maalta on saanut aikaan ihan komeeta settii tuollaisella ratkaisulla,
kori on tosin vaan 140-sarjalainen...

Kyllä sekin kävi mielessä.. Siinä kohtaa vaan downpipeen tulis hirveet mutkat että saa konehuoneesta pois :D Haittaako se? "pappa"mutkan joutuisi tekemään siinä kohtaan heti downpipen alkuun..

E: tai onhan vaihtoehto sekin että siirtää akun takakonttiin niin saisi hieman loivemmalla kaarteella tehtyy downpipen..
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 11:09:59 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #220 : 04.02.2016, 11:11:08 »
Kyllä se ilma siellä kulkee ihan samalla tavalla kun muuallakin putkistossa...
Eiköhän pakopaine muodostu siellä turbiini pesässä ja vaimentimissa jos on muodostuakseen

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #221 : 04.02.2016, 11:12:42 »
Kyllä se ilma siellä kulkee ihan samalla tavalla kun muuallakin putkistossa...
Eiköhän pakopaine muodostu siellä turbiini pesässä ja vaimentimissa jos on muodostuakseen

Downpipen laippa on 65mm.. Eli onko se 2,5".. Olis tarkotus dp tehä kuitenki 3" ja auton alle supistaa 2,5" ja yhellä 2,5" perävaimentimella..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #222 : 04.02.2016, 11:29:17 »

Kai tossakin se pappamutka on...

Kolmen tuuman putkee vaan koko matkalle, tai sit aloitat kolmen ja puolen tuuman putkella ja loppu kolmosta.
Sopivammin hönkii ton kokoluokan ahdin sellaisen putken kanssa, jos sinne kaks ja puolikasta sotkee jonnekkin väliin niin sit voi alkaa jo olla ahtaan oloista yläkierroksilla.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #223 : 04.02.2016, 14:22:16 »
Tekee sellaisen pakosarjan joka järkevästi mahtuu ja on helppo käsitellä. Mutkat on jouheviksi vaan. Ja dp:n teossa sama homma. Mutkittelu ei haittaa, kunhan ei ainakaan kovin paljoa tiukenna mutkan sädettä siitä mikä normaalissa pakoputkitavarassa on.

Jos turbossa on 2,5" lähtö, niin suurentaa siitä haluamaansa kokoon heti laipan jälkeen. 3" alusta loppuun jos meinaa ottaa HX40:stä kaiken irti. 3,5" dp alan koppaan voi olla vähän ahdas sovitus ilman tilan tekemistä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #224 : 04.02.2016, 22:20:01 »
Ei taho mahtua 3" amazonin alla menemään.. nyt 2,25" ja ottaa hidasteissa kiinni. Nyt alkuun ei ole edes tehotavotteet korkeella niin uskon että 2,5" riittää dp:ltä taaksepäin..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Autoracing  KL-varaosat