Ateho  Elekma

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 171888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #105 : 13.08.2013, 17:29:59 »
Kyllä 10mm laipat on ihan suoria olleet jo pelkän hitsaamisen jälestä eikä ole oikomisia tarvinneet.

Montas pakosarjaa Herra on valmistanut?  :buck2: :D

No joo, mulla oli hitsauksen jälkeen 2mm-3mm länässä joka suuntaan, vaikka laippa hepattiin useistakymmenistä kohdista järeään palkkiin kiinni ennen hitsaamista.

Siksi haluan paksun laipan.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #106 : 13.08.2013, 17:46:46 »
Montas pakosarjaa Herra on valmistanut?  :buck2: :D

No joo, mulla oli hitsauksen jälkeen 2mm-3mm länässä joka suuntaan, vaikka laippa hepattiin useistakymmenistä kohdista järeään palkkiin kiinni ennen hitsaamista.

Siksi haluan paksun laipan.
Kaksi.

Pointti on se, että sarja hitsataan ensin ja vasta valmiiksi hitsattu sarja hitsataan viimeisenä hyvin kanteen kiinnitettyyn laippaan. Tai hyvin ja hyvin, taisi mullakin olla kaiketi kahdella pultilla 530:sessa  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #107 : 13.08.2013, 18:01:16 »
Kaksi.

Pointti on se, että sarja hitsataan ensin ja vasta valmiiksi hitsattu sarja hitsataan viimeisenä hyvin kanteen kiinnitettyyn laippaan. Tai hyvin ja hyvin, taisi mullakin olla kaiketi kahdella pultilla 530:sessa  ::)

Näin myös oma sarjani on tehty, mutta eipä se prikulleeen suoraksi tule, kun aihiolaippa on mitä on.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #108 : 13.08.2013, 19:36:26 »
Hardox laippoja teetettävä.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #109 : 13.08.2013, 20:18:56 »
Omat laipat olleet 10-12mm tavaraa, yleensä 10mm. Ensimmäisen imu- ja pakosarjan käytin oikaisussa, koska hitsauksen myötä veti kuprulle. Sen jälkeen ei ole ollut tarvetta, ei edes tuossa kutosen pakosarjassa. Toisaalta eihän tämä ole mitään hifistelyä ollutkaan ja autoilla ajettu luokkaa 10-30tkm samoilla sarjoilla.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2013, 20:20:41 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #110 : 13.08.2013, 21:17:42 »
Lukiessa pisti silmään että painekotelon ois syytä olla n.1,7x moottorin tilavuus. Lh 2.4 imusarja tuskin täyttää tätä kaavaa.
Kysymys kuuluukin että paljonko saavutetaan +tehoja/hyötyä pelkällä paremmin mitoitetulla sarjalla vakioon verraten? Oletetaan että muut tekijät ympärillä ok.

Poissa vänkkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #111 : 13.08.2013, 21:53:58 »
olisi tarkotus amazoniin laittaa vinokone ni saa varmaan ite parsia sinne pakosarjan(ekaa kertaa asialla) nii kuinka tarkkaa o putkien yhtäläinen mitta ja vaikuttaa miten että paljonko tulee mutkia sarjaan ja putkien pituus ???kun tarvii saada se sitä auton etupäätä kohti  ilmeisemmin ?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #112 : 13.08.2013, 22:28:29 »
Saman mittaisilla putkilla voidaan saavuttaa hyötyä jollakin kapealla käyntinopeudella.
Eri mittaisilla putkilla voidaan hyöty jakaa useammille käyntinopeuksille. Epäonnistumisen vaara kasvaa
Itse voisin kuvitella käyttäväni eri mittaisia putkia jaetun pakopesän kanssa.

Eri mittaiset putket voivat aiheuttaa sylintereiden eri asteisen huuhtelun
Eriasteinen huuhtelu johtaa eriasteiseen täytökseen ja kuormitukseen
Eriasteinen kuormitus ei lupaile hyvää jos mennään ihan osien sietorajoilla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #113 : 13.08.2013, 22:42:25 »
Pitäiskö sarjaa rakentaessa ottaa sit jotain oleellista huomioon jos rakentaa jaetulle pesälle?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #114 : 13.08.2013, 22:47:41 »
Pitäiskö sarjaa rakentaessa ottaa sit jotain oleellista huomioon jos rakentaa jaetulle pesälle?

Pulssitus oikein eli vinokoneen tapauksessa 4+1 pytyt toiseen pesään ja 2+3 ensimmäiseen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #115 : 14.08.2013, 06:27:53 »
Mihis järjestykseen deekun putket pitäis pulssittaa jos tekis 6-2 sarjan?

Ei vissiin ainakaan näin:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6368
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #116 : 14.08.2013, 07:33:09 »
Mihis järjestykseen deekun putket pitäis pulssittaa jos tekis 6-2 sarjan?

Ei vissiin ainakaan näin:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eikö tuo periaatteessa ole ihan oikein? Tekisin kollektorin lähemmäs laippaa, mutta putkien järjestys on mielestäni oikein. Eikö deekunkin sytytysjärjestys ole 153624?

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #117 : 14.08.2013, 15:51:50 »
Eikö tuo periaatteessa ole ihan oikein? Tekisin kollektorin lähemmäs laippaa, mutta putkien järjestys on mielestäni oikein. Eikö deekunkin sytytysjärjestys ole 153624?

Jep, on se 153624. Kyllä toi järjestys on oikein.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa aspire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #118 : 10.09.2013, 20:08:49 »
Pitääkö pulssi sarjassa/jaetussa pakopesällisessä turbossa rakentaa erilliselle hukkaportille lähdöt pakosarjan molemmista tuloista? Toimiiko vain toisesta pakokanavasta? Mitkä mahdolliset ongelmat?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #119 : 10.09.2013, 21:32:28 »
Pitääkö pulssi sarjassa/jaetussa pakopesällisessä turbossa rakentaa erilliselle hukkaportille lähdöt pakosarjan molemmista tuloista? Toimiiko vain toisesta pakokanavasta? Mitkä mahdolliset ongelmat?

Pitää rakentaa erilliset molemmista rööreistä.
Voi toimia/toimii vain toisen putken hukkaamalla
Sylinterien eriasteinen huuhtelu ja kuormitus tulevat jälleen ongelmaksi
Ahtojen karkailu elikkäs hukka-kanavan riittämättömyys voi myös muodostua ongelmaksi

Tämmöisiä toista pakokanavaa hukkaavia systeemejä on käytetty ja vissiin käytetään tänäkin päivänä viri-moottoreissa
Eipä niistä vaan kukaan huutele liikoja
Itse en suosittele
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Carcom Oy  Ateho