RallyBaron  Samppasport

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 171969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #120 : 10.09.2013, 21:45:02 »
Yksi vaihtoehto on jakaa se hukkaportille menevä putki koko matkan aina hukkikselle asti. Toki tämäkään ei ole ihanteellinen, mutta varmasti riittävä johonkin näpertelyyn. Kukin tyylillään.

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #121 : 07.10.2013, 18:46:29 »
Kumpaa imusarjaa kannattaa käyttää turbokäytössä k-jet vai lh-jet?
Mihin asti lh:n imusarja riittää?

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #122 : 07.10.2013, 18:55:37 »
K-jetin imusarja taitaa olla paljon parempi kun lh:n. K-jetin imusarjaan vain hitsattava paikat suuttimille tai käytettävä k-jetillisen kantta. +400hp ei ainakaan pitäisi olla ongelma lh:n imusarjalla, mutta ainahan paremmin virtaavalla enemmän kaakkeja saa.

K-jetin imusarjassa kun on enemmän tilavuutta.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2013, 18:58:35 kirjoittanut miikel »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #123 : 07.10.2013, 21:23:11 »
Pitää muistaa että K-jetiäkin on vaparina ja ahdettuna ja niiden imusarjoissa ei paljon samaa ole. Yleisesti ottaen puhutaan näissä virijutuissa kuitenkin aina vaparin sarjasta.

Poissa aspire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #124 : 02.11.2013, 23:33:09 »
turbo-pakosarja teon alla 38mm putkesta ja tarkoitus olisi tehdä haaroitus erilliselle 45mm hukkikselle. kysymys kuuluu että millä putken halkaisijalla voi tehdä hukkaportin putket? voiko tehdä pienemmällä kuin 38? ja kuinka paljon? miten vaikuttaa hukkaportin toimintaan?

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #125 : 03.11.2013, 17:31:13 »
Järkeä laittaa iso hukkaportti ja sille pienet putket? Luonnollisesti pitää virtaus myös portille olla riittävä. Toisinsanoen ahdot karkaa jossain vaiheessa, kun virtausta ei ole tarpeeksi. Laita nyt minimissään samanpaksuista kun itse hukkaportti on.

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #126 : 04.11.2013, 12:55:27 »
Järkeä laittaa iso hukkaportti ja sille pienet putket? Luonnollisesti pitää virtaus myös portille olla riittävä. Toisinsanoen ahdot karkaa jossain vaiheessa, kun virtausta ei ole tarpeeksi. Laita nyt minimissään samanpaksuista kun itse hukkaportti on.

Tietynkokoinen putki virtaa aina paremmin kuin samankokoinen venttiili. Tämä nyt on ihan perusjuttu.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #127 : 04.11.2013, 12:57:28 »
Yksi vaihtoehto on jakaa se hukkaportille menevä putki koko matkan aina hukkikselle asti. Toki tämäkään ei ole ihanteellinen, mutta varmasti riittävä johonkin näpertelyyn. Kukin tyylillään.

Tällaisella näpertelyllä pääsee ainakin yksitoistasia.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #128 : 04.11.2013, 12:59:45 »
TTR-Jompan kanssa kymmenen vuotta sitten jutellessamme se kiteytti pakosarjan rakentamisen: "Bygg så det ryms"
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa aspire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #129 : 04.11.2013, 20:45:18 »
turbo-pakosarja teon alla 38mm putkesta ja tarkoitus olisi tehdä haaroitus erilliselle 45mm hukkikselle. kysymys kuuluu että millä putken halkaisijalla voi tehdä hukkaportin putket? voiko tehdä pienemmällä kuin 38? ja kuinka paljon? miten vaikuttaa hukkaportin toimintaan?
Joo lähinnä tässä oli se tilan puute kysymyksessä et tekis hiukka pienemmällä. mut joo kai se on yritettävä suht isolla tuubilla vääntää..

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #130 : 18.11.2013, 20:38:58 »
On se nätti!

Mites jos tuo syöttö kartio olisikin lieriö?
(todennäköisesti ei vaikuta mihinkään, mutta jos näin teoria tasolla hipostellaan)
Runnerit olisivat (vai olisivatko?) silloin tasa-arvoisessa asemassa syöttökartioon/lieriöön nähden?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #131 : 18.11.2013, 22:34:26 »
B20 turbopakosarjoista kuvia, niin ei suunnittelut suinkaan lopu unettominaöinä kesken?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #132 : 22.11.2013, 14:26:17 »
Tuollanen imari tulee tinakoneen kylkeen. ;)

Hyvinhyvin samanlainen imusarja itselläkin :) Mutta vinokoneen kyljessä.. Ihan on toimivaksi ja hyväksi systeemiksi tollanen tuplaplenumi havaittu!
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #133 : 22.11.2013, 18:30:59 »
Ihan on toimivaksi ja hyväksi systeemiksi tollanen tuplaplenumi havaittu!

Kiinnostaa kovasti. Kerro lisää
Numeroita?
Persdynoa?

Teoriassa tuollainen imusarja nerokas, toimiva ja järkeen käypä
Käytännössä koviavoimia otetaan ihan kamalilla imusarjoilla jotka kuitenkin toimivat
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #134 : 22.11.2013, 18:52:57 »
Kiinnostaa kovasti. Kerro lisää
Numeroita?
Persdynoa?

Teoriassa tuollainen imusarja nerokas, toimiva ja järkeen käypä
Käytännössä koviavoimia otetaan ihan kamalilla imusarjoilla jotka kuitenkin toimivat

No tuo meikäläisen sarjahan on Bamsella ollut käytössä 2kesää. Turbo&car servicellä tehty ja aihiona ollut AMW setti. 50mm suppiloilla ja orkkis laippa/runnereiden alkupätkät. 70mm kaasuläppä.

Ton imusarjan kanssa oli vuonna 2011 443whp = n.500hp konetehoa. Vääntöä tais olla 500nm huonolla hukkaportin ohjauksella (rupes vissiin aukeemaan ennen aikojaan?) 2012 oli sitten pienien ongelmien saattelemana 470hp konetehoa. Paineet ollut 1,6-1,8bar näissä penkityksissä.. Heräs ja veti melko kivasti.

Harmi ettei ole ollut vertailukohtana muunlaista imusarjaa niin ei tiedä mikä on vaikutus tolla verrattuna esim perus sinkkuplenumi sarjaan.

Omassa kokoonpanossa ei ole vielä kokemuksia kun ei ole vielä savuja otettu mutta pitää päivitellä lukemia/persdynoa sitten kun niitä kokemuksia on. Onhan ton tyyppisiä imusarjoja paljonkin ollut käytössä vissiin ihan hyvällä menestyksellä.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Kulkukoira  Proturbo