Samppasport  Futurez

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 295 Vastauksia
  • 304779 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #45 : 10.10.2012, 18:52:39 »
B200ET, ainoat muutokset vakioon verrattuna:
-Ahdot nostettu ~0,9 tuntumaan
-Superchips lastu
-VX-nokka
-3" putkisto alusta loppuun

207,5 HP@5165 rpm & 288,9 Nm @ 3145 rpm

Penkkilappu

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Jonesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #46 : 08.11.2012, 19:15:21 »
Tämmönen jokkismoottori on itelle kulkeutunu.

- B19 lohko
- 2,2 litranen
- 16V
- 48 Dellortot
- 4-2-1 peltisarja

221hv 6900rpm ja 269nm 5600rpm  ::)

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #47 : 29.11.2012, 16:43:09 »
Tollanen jokkis kone oli starletissa kardaanikunkussa 2012:

B21 lohko, 94mm AA volsut, B2xx veivit, 81 isku, 2248cc.
Perus siistitty 530 kansi, 46 imu ja 36 pako, laaksosen 12,7 nostonen keppi.
Hiipakan imusarja ja neljäkymppiset dellortot, raakin pakosarja.
Esatech jarrussa 26.7.-12 193hv ja 245nm

Ei häävi, mut tulipahan osallistuttua taas kerran kunkkuu.


Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #48 : 14.02.2013, 22:56:03 »
- B23E vakio alakerta
- 405 kansi vingutettu, vakio 44/35 venttiileillä, kireät venttiilijouset
- D-nokka-akseli
- Omavalmiste imusarja ja painekotelo
- 750cc suuttimet
- Omavalmiste alu cooleri
- Puristussuhde noin 8,3:1
- Omavalmiste pakosarja jakamaton kollektori
- Tial 44mm hukkaportti
- Holset HY35
- 3" putki loppuun asti, 2kpl vaimentimia
- Hestec ruisku&sytkä

http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Jukkola/escort/?action=view&current=Kuva1102.jpg

372 hp / 6030 rpm
460 Nm / 4867 rpm
1,55bar

Ahtopainetta nostettu, muuten sama kokoonpano :)

http://s1103.beta.photobucket.com/user/Jukkola/media/escort/IMG_0061.jpg.html?sort=3&o=0

423 Hp / 5688 rpm
537 Nm / 5124 rpm
1,90bar

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #49 : 04.04.2013, 21:52:16 »
tänään käytin oman kilpurin penkissä

moottori b20  porattu 93männille

kannessa muistaakseni imu44 pako 37,5

nokasta ei tietoa eikä kannesta


pyöräteho 145hv 198nm
moottoriteho 160hv 212nm

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #50 : 28.04.2013, 16:21:45 »
258hv/325nm

http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20740%20TIC%20-88/Uutta%20tekniikkaa/Dyno_26413_zps87dcf713.jpg

Resepti on seuraavanlainen:
B200ET kone ja vakio 530 kansi
VX-nokka
Mitsubishi TD04HL-16T ahdot n.1bar ja 940 pakosarja
600x300x76 kiinacooleri
3" putkisto alusta loppuun
Vakio suuttimet ja 3bar paineensäädin
SRE asetelma ja vakiolevy, voimansiirto muuten koskematon
Motronic+Superchips lastu 
« Viimeksi muokattu: 30.04.2013, 10:31:06 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #51 : 19.07.2013, 11:38:05 »


B20:
porattu 93 männille, 46/38 venttiilit, joku? nokka, venttiili aukeaa 12mm. vahvistetut keinuvivut, tuplajouset, 45 solexin tuplat, peltisarja.

Ja koneesta tuli 160.1hv@6300rpm/ 205.5nm@4600rpm
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #52 : 14.08.2013, 18:00:14 »
242 vm75

B19A 8.5 puristuksilla
405 kansi
VX3 nokka
LH2.4 lastutetuilla boxeilla
Halkosarja ja garrett 03
vakio välijäähytin
0.3 bar

130.5 hp
184.5 Nm

Ja bypassin alipaineletku oli irti.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 16:10:17 kirjoittanut Denso »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #53 : 14.08.2013, 18:09:50 »
242 vm84

B19A matalilla puristuksilla
160 kansi
A-nokka
Strömber kaasutin
Halkosarja ja garret 03
etuveto Volvon jäähdytin
0,34 bar

128 hv
228 Nm
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Posi

  • Vieras
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #54 : 23.08.2013, 19:33:02 »
B230K

- Vakio kansi
- Vakio imu- ja pakosarjat
- 10,5:1 puristukset
- 40 Weber Dfo
- V-nokka

130 hp @ 5400rpm    200 nm @ 3400rpm

B200e

- 530 kanavat tehty, -2mm ja std venttiilit
- Vakio imu- ja pakosarjat, takapönttö pois
- 11,63:1 puristukset
- H-nokka

- Takapyörästä: 108.2 hp @ 5900rpm    148.1nm @ 4500rpm

6800 rpm kohdalla vielä 106.1hp
« Viimeksi muokattu: 15.09.2013, 14:42:47 kirjoittanut Posi »

Poissa Crosshill Racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Kilpailuvietti on elämäntapa
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #55 : 29.08.2013, 20:18:45 »
Tässäpä "KILPURISTA"hiukan tietoo:

   Elikkä koneena B234F,moottorin ohjaus mega1 v2.2,vakio imusarja,J.Hiipakan 4-1 peltisarja,kaks puolituumanen putkisto yhellä simonsin vaimentajalla,vakionokat,säädettävät nokkapyörät!!!

    Takapyörästä mitattiin 160.75hp-5817rpm
                                     213.97nm-4690rpm

   
"Kilpuri"   Volvo 740 GLT 16v vm-89
"Veturi" Volvo XC60 vm-09

Poissa J.Rahkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #56 : 22.10.2013, 09:50:39 »
B230FT 2.5 8V

-Penta akseli
-Vakio mäntä -3mm 9.2:1
-531 36/48
-Nokka 11,4 270/288 T15
-Shwitzer 51/59
-Imu/pakosarja itse
-LH ohjaa sytkäpuolella säätöä helpottaa SMT6

416hv 613Nm 1.6bar/E85




« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 11:33:40 kirjoittanut J.Rahkonen »
V40 D2 -17
Scania R -14

Poissa t.makisalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #57 : 31.10.2013, 10:25:11 »
Tässä jotain mun rakentamia volvon koneita matkan varrelta. Kuvia en osaa liittää mutta laitan lukemia.

B23+398
-Kansi laskettu, kanavia vähä kiillotettu, omat vent.
-Rintakarin hiottu nokka+sääd. pyörä
-Puristussuhde? paineet oli muistaakseni 15bar.
-Kärjetön sytty, oma tekemä 4-2-1 pakosarja
-40mm dellortot, Hiflow imusarja

154Hv/5644rpm 256Nm/3591rpm Matalamäki

B200+530
-Vakio alakerta, 89mm mäntä, 9mm veivit
-Ammattimiehen tekemä viilattu isovenakansi
-Rintakarin hiottu nokka 12,9mm+sääd. pyörä
-puristusta en muista
-Kärjetön sytty, omatekemä 4-2-1 pakosarja kammioilla (kammioilla lisää 5Hv ja 4Nm)
-48mm Dellortot, misab imusarja

Tätä moottoria hierottiin penkissä todella paljon ja aina se oli yhtä huono. Moottori rökelti ja tokelti aina 4000rpm kohdalla vaikka tehtiin mitä. Oli siis vähän vaikea ajaa ku aina hitaassa paikassa piti potkaista kytkimellä. Kokeiltiin eri pakosarjoja, imusarjoja, kaasareita, kurkkuja ja torvia, eri nokka-akselia, jakajaa ym... Ainakin tässä koneessa perusongelmana oli liian matala puristus, pieni mäntä on huono asia ja pieni mäntä yhdistettynä isoventtiili kanteen vielä huonompi. :idiot2:

Lukemat kuitenkin kohtuulliset 198,9Hv/7161rpm 228Nm/5422rpm Matalamäki

B200+530
-Lohko porattu 92mm vw mahlen männille, 13mm veivit.
-Viilattu kansi, omat vent. tekijä?
-Rintakarin hitsinokka+sääd. pyörä
-4-2-1 kammiosarja(sama kuin edell.)
-puristus ?
-Megasquirt, 45mm läppärungot, hukkakipinä

199Hv/6490rpm 226Nm/5300rpm Vaasa Suvilahti. Tämä pelasi hienosti alhaalta ylös.

B230 Heron head 631
-Täysin vakio kone, tätä ei edes rengastettu eikä laakeroitu.
-Nokaksi vaihdettiin A
-Vakio pakosarja
-40mm Dellortot misab sarjalla

148,7Hv/5100rpm 234,5Nm/4100rpm Pihlajamäki

B230+530
-Vakio alakerta 9mm veivit
-Omatekemä viilattu kansi, omat venttiilit mutta muotoiltu, race seetit
-Rintakarin hiottu nokka 12,7mm+sääd.pyörä
-Kärjetön sytty, vakio pakosarja johon tein kammiot  :2funny:
-40mm Dellortot max.kokoon sorvatuilla kurkuilla, home made imusarja
-puristus 13:1, jouduttiin myöhemmin vähä lieventämään.

205Hv/6100rpm 260Nm/4700rpm Pihlajamäki

B23+531
-86mm akseli, 97mm Wiseco, 162mm Carrillo, 2540cc
-Omatekemä viilattu kansi, omat venttiilit mutta muotoiltu, race seetit
-Rintakarin hitsinokka 12,8mm "mersu"+sääd.pyörä
-Kärjetön sytty, Raakin sarjasta muokattu 4-2-1
-Puristus 12,1:1
-45mm Weberit sorvatuilla kurkuilla, Hiipakan sarja.

231,9Hv/6000rpm 296,4Nm/4500rpm Pihlajamäki







Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #58 : 17.11.2013, 10:16:11 »
B200 vakio alakerta
530 kansi viilattu, vakio venttiilit
kantta ei laskettu mutta palotilaa hitsattu.
Pur. suhde 9,5:1
K nokka
peltisarja, 2.5" putkisto
45 weberit

145.5hv/ 6200  182nm/ 5000 koneteho  mun penkissä.

Eräässä toisessa penkissä jota en aio paljastaa 160hv 190 nm eli ei näitä teholukemia kannata liian vakavasti vertailla eri penkkien kesken.

Tähän vaihdetaan nokka ja jos teho ei vieläkään riittävän hyvä niin sitten kannen höyläys ja taas uudet lukemat.
Helpointahan olis mennä vaan penkkiin josta isot lukemat, säästyis paljon rahaa ja vaivaa.  ;D

Mittasin tästä puristuspaineet, oli 8 baria joten otin kannen samantien irti ja koko koneen loppujen lopuksi, vaihdetaan B230 tilalle.

« Viimeksi muokattu: 22.09.2016, 19:03:09 kirjoittanut Jarmo Y »

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2194
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #59 : 30.11.2013, 16:59:45 »
Minkälaiset puristukset b23a koneessa on vakiona? Kestääkö tommonen kone vakio sisuskaluilla ahtaa yhtään? Jos niin minkä verran?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

RallyBaron  Samppasport