Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: magrilli - 05.09.2015, 13:23:14

Otsikko: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: magrilli - 05.09.2015, 13:23:14
En löytänyt topiccia kyseistä aiheesta niin päätin sitten tekaista semmosen.

Tommonen asia tuli vaan mieleen, kun joskus kuullut kauhutarinoita, että turbo korkannut todella aikasin autosta, jossa ei ole pidetty autoa tyhjäkäynnillä ollenkaan ajon jälkeen. Onko tämä vaan jonkinlainen tabu vai onko toi turbon jälkikäyttö oikeesti ihan tarpeellista? Koskeeko tämä vaan esim. vanhempia autoja vai ihan yleinen juttu?

En haluu edes kuvitella kuinka paljon turbo remppa tulisi maksamaan enkä haluu ottaa siitä selvääkään, ainakaan vielä ennen kun se vanhuuttaan sitten korkkaa  ;) Olen kyllä pitänyt ihan varmuuden vuoksi autoa aina ajon jälkeen tyhjäkäynnillä n. 1min verran.

Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: pomo - 05.09.2015, 13:29:45
Ei ole mielestäni suurta tarvetta jäähdytetyillä turboilla paitsi jos ajat lappu lattiassa. Normaaliajon vuoksi ei tarvetta.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Taavi.H - 05.09.2015, 13:30:07
Esim. rata-ajon jälkeen tai vaikkapa motarilta liikenneasemalle kurvatessa jälkikäyttö on hyvinkin perusteltua.

Mutta useimmissa arjen tilanteissa sen viimeisen kilometrin ajaminen hieman maltillisemmin korvaa erityisen jälkikäytön tarpeen.

Toki jokusien sekuntien tyhjäkäynnistä ei ainakaan haittaa ole. Mutta tavallisessa arkiajossa minuuttien mittainen jälkikäyttö on lähinnä bensan haaskaamista.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: magrilli - 05.09.2015, 13:47:44
Korjatkaa nyt jos oon väärässä, mutta tällä jälkikäytöllä haetaan sitä, ettei turbo pyörisi niin kovalla nopeudella moottorin sammuessa, jolloin siltä loppuu voitelu kokonaan?
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Pikku-Matti - 05.09.2015, 14:18:56
Eipä ole koskaan tullut kotimaan matkailussa (B230FT) jäähdyteltyä, mutta Saksan motareilla (keskinopeus 140) tai jossain Brennerin solassa kivutessa 5 henkeä ja romut päällä, kun on nopeasti vauhdista koukattu parkkiin, niin olen jonkin aikaa antanut tyhjäkäyntiä ronksuttaa. En tätä pysty perustelemaan, mutta on vaan tuntunut järkevälle ...  ::)
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Merlin - 05.09.2015, 14:32:28
Raskaammalla kalustolla jälkikäyttö on enemmän perusteltua, koska siellä ajetaan isoilla painoilla ja usein raskaassa maantieajossa turbo on punahehkussa.

Entisestä T5:sta normaalin moottoritieajon jälkeen huvikseni kurkkasin turboa, joka oli tuolloin kirkkaan punainen. Nopeutta oli sellainen 100-120 km/h.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Taavi.H - 05.09.2015, 14:53:04
Korjatkaa nyt jos oon väärässä, mutta tällä jälkikäytöllä haetaan sitä, ettei turbo pyörisi niin kovalla nopeudella moottorin sammuessa, jolloin siltä loppuu voitelu kokonaan?

Tuota ja sitten myös yleisemmin sitä että lämmöt tasaantuvat. Ettei tule tilannetta jossa jäähdytyskierron ja voitelun lakatessa joku osa "hehkuu punaisena" -> rasitusta lämpötilaerojen takia. Tai jotenkin näin. Joku insinööri selittäköön paremmin. :D
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.09.2015, 15:25:36
Saab aikanaan markkinoi 9000 -mallin kestävyyttä ajamalla kuudella autolla (kolme 2l vaparia, kolme V6:sta ja kolme turboa) 100.000km nilkka suorana. Renkaidenvaihdon, öljyjen vaihdon ja tankkauksen ajaksi auto piti sammuttaa, eli käytännössä turbomoottoritkin sammutettiin täydestä laukasta turbo taatusti punahehkuisena.

Taisi jälkimmäisessä testissä mennä yksi ahdin, lopuissa ei ollut väsymisen merkkejä testin jälkeisessä tarkastuksessa.


Eli kyllä nykyturbot taitaa melkoista rääkkiä kestää, mutta kyllä jos on enemmän poljettu juuri ennen stoppia, minä ainakin jälkikäyttäisin.
Viimekesänä tuli vaparimoottorilla ajettua pidemmän aikaa niin että putki loimotti punaisena, silloinkin annoin hyrskyttää jälkikäyntiä jonkinaikaa ennen sammuttamista.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: magrilli - 05.09.2015, 15:39:01
Harvemmin sitä tulee yhtäsoittoo ajettuu niin paljon kun autosta lähtee, joten ei oo suurempaa vaaraa, että turbo kärsisi siinä jos ei aina muista/kerkeä jälkikäyttää  :pomo:
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Leo - 05.09.2015, 23:02:19
Mitä tapahtuu kun moottoriöljy pysähtyy satoja asteita lämpimän turbon sisälle. Ei se tee öljylle hyvää ja miksei jopa huonontaisi turbon voitelua seuraavassa käynnistyksessä kun se edellisellä kerralla kiehui. Nykyautoissa taitaa sähköinen vesipumppu kierrättää jäähdytysnestettä turbon/turbojen läpi, mutta öljy on paikoillaan. Yleensä kuitenkin pihatien ajaminen riittää loppujäähdytykseen.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: mheguli - 07.09.2015, 08:38:41
Leo: olin ottamassa esille tuota öljyasiaa. Jossain olen nähnyt jonkun ahdinvalmistajan havainnekuvia siitä, mitä tapahtuu, kun turbo sammutetaan ilman jälkikäyttöä. Öljy rupeaa palamaan/hiiltymään ja kerääntymään öljykanaviin, jos oikein kuumana sammutetaan. Lopun voi sitten kuvitella.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Taavi.H - 07.09.2015, 09:16:59
Yleensä kuitenkin pihatien ajaminen riittää loppujäähdytykseen.

Arkiajon kannalta tämä lienee olennaisin asia.

Mulla ainakin sekä työpaikalle että kotiin ajaessa joutuu viimeiset 1-2 kilsaa ajamaan 40 km/h rajoituksella. Eli kun tuon pätkän hissukseen ilman kiihdyttelyjä ajelee rajoituksen mukaan, on se jäähtynyt sen mitä tarvii. Vaikka olisi matkan reippaammin ajellutkin.

Arkiajossa tosiaan motarin vieressä oleva liikenneasema lienee se vaaran paikka tässä. Tunti reipasta ajoa motarilla saa ahtimen kuumaksi. Sitten siitä parisataa metriä ramppia kahvilan pihaan, niin lienee tarpeen hetken jälkikäyttää.

Ja rata-ajo on tosiaan asia aivan erikseen.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: laatikkovika - 07.09.2015, 10:20:42
Meillä on yksi rakennelma jossa on IHI:n turbo. Sillä on ajettu jo n. 170tkm. Aina sammutuksen jälkeen alkaa öljy ahtimessa kiehumaan, roplotus kuuluu n. minuutin, oikeen pahaa tekee mutta vielä se kulkee.
Ei auta mitkään jälkikäytöt. Öljyt kyllä vaihdetaan melko usein kun öljytilavuuskin on 2.2 litraisessa turbossa melko naurettava, noin 3.5 litraa. Erillistä öljynjäähdytintä ei ole, vaihteistolle tosin on.
Vaihteisto on manuaali. :D
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Nortti - 07.09.2015, 12:43:51
Saab aikanaan markkinoi 9000 -mallin kestävyyttä ajamalla kuudella autolla (kolme 2l vaparia, kolme V6:sta ja kolme turboa) 100.000km nilkka suorana.

Mulla oli 80-luvulla ylikellotettu saab 9000 turbo. Siitä tuli joskus avattua konepelti pimeässä ajon jälkeen. Pakosarja, osa ahdinta ja pakoputkea hehkui komeasti. Olivat aika hyvin näkyvillä niin huomasi heti. Tuon jälkeen olen jäähdytellyt ennen sammutusta ainakin kuormittavamman ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Ribbe - 07.09.2015, 13:05:48
Mulla oli 80-luvulla ylikellotettu saab 9000 turbo. Siitä tuli joskus avattua konepelti pimeässä ajon jälkeen. Pakosarja, osa ahdinta ja pakoputkea hehkui komeasti. Olivat aika hyvin näkyvillä niin huomasi heti. Tuon jälkeen olen jäähdytellyt ennen sammutusta ainakin kuormittavamman ajon jälkeen.
saman efektin sai aikaa S70 2.5T mallissakin. Pimeällä kun kävi antamassa vähän kenkää niin komeasti näkyi hehku vaikka suoraan ei ahdinta nähny.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: 8-pätkä - 07.09.2015, 16:17:05
Itsellä kyllä tapana hetki käytellä ajon jälkeen, ehkä liiaksi asti. Tosin ajotapakin on melko reippaanlainen. Toki ihan lyhyimmät siirtymät missä ei TDI ehdi edes normaalilämpöihin niin eipä juuri tule pyöriteltyä joutavaa. Toki jälkikäyttö on paikallaan joskus ihan muutoinkin kuin turbon takia, kuten vaikka suorat kutoset alumiinikannella. (esim. BMW)

Ehkä se on jäänyt tuolta raskaan kaluston puolelta joku päähänpinttymä että aina on käytettävä ja tästä joskus kyllä kavereilta kuullut pienimuotoista naljailuakin... :D

PS. Eiköhän se ole jäähdytinneste mikä siellä ahtimessa porisee sammutuksen jälkeen kun kierto loppuu eikä öljy. ;)
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: riparapa87 - 07.09.2015, 19:06:02
Kotitie tarvii ajaa max 30km/h,mutta yleensä annan käydä vielä 10-15 sekkaa ennen sammutusta.Koskee turbo Volvoa ja SDI Boraa.Raskaala kalustolla vajaan minuutin.Talvella tosin käy helposti 10-15 min ennen,kun lähden kylmällä ajoon,jotta automaatti öljyt lämpee.Amerikan jussi peurassa on oikein isolla huomautus.Raskaan ajon jälkeen konetta tulisi käyttää 5min 600 tai 800 kierosta minuutissa.En nyt muista ulkoa.Kone oli joka tapauksessa suorakutonen 7,7l ja turbo.  :juhau:
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Tuomas-89 - 07.09.2015, 19:34:57
Itte käytän jälkikäyntiä reippaan ajon/ työmatkalla 1-2min riippuen matkasta.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Leo - 07.09.2015, 20:33:39
Nykyään vähän hankala kun on nämä start-stop toiminnot niin epäilemättä myös ahtimien elinikä lyhenee.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: magrilli - 07.09.2015, 21:58:24
Tännehän on tullut kattavasti asiasta vastauksia ja mielipiteitä. Faktoja  :pomo:

Olen taas yhdestä asiasta viisaampi  S*
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2015, 23:06:37
PS. Eiköhän se ole jäähdytinneste mikä siellä ahtimessa porisee sammutuksen jälkeen kun kierto loppuu eikä öljy. ;)
Voisi ollakin jos nestekierto siinä olisi. ;)
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Nick - 10.09.2015, 12:36:50
Entisestä T5:sta normaalin moottoritieajon jälkeen huvikseni kurkkasin turboa, joka oli tuolloin kirkkaan punainen. Nopeutta oli sellainen 100-120 km/h.

Se on varmaan suhteellista mikä on "normaalia" moottoritieajoa.
Jos "normaali" ajo on tasaista moottoritienopeutta, ei kyllä puhaltimen tulisi punottaa yhtään.
Onhan se toinen juttu jos kokoajan kenkii ja matkanopeus vaihtelee jatkuvasti 100 ja ~160 välillä tms.

Tässä vielä lainaus 850 T-5 manuaalista:
http://www.manualslib.com/manual/533742/Volvo-850.html?page=5#manual

"2 Boost pressure gauge (Turbo models only)
The boost pressure gauge is divided into sections. Black sections: The engine acts as a normally aspirated engine. Best fuel
economy is achieved while driving in this range. White section: The turbocharger provides boost pressure"
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: laatikkovika - 10.09.2015, 13:02:56
No jos turbossa pitää ahtopaineen kokoajan poissa eli imualueella(musta alue) niin kyseessähän on matalapuristeinen vapari.
Oma kokemus on että mandariinin saa loistamaan kun matkanopeus on useita kymmeniä kilometrejä välillä 100-200kmh.
!00-160kmh riittänee myös?
Jos se normaalin moottoritieajon jälkeen loistaa niin jotain voi olla vähän pielessä?
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Taavi.H - 10.09.2015, 13:05:26
Kärryä kiskomalla saa ahtimen myös hehkumaan tarvittaessa. Eikä tarvita edes motarinopeuksia, ihan se 80 riittää. :)
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Dave - 10.09.2015, 13:12:12
Tuskinpa siitä haittaa on, että antaa pienen hetken käydä ennen ja jälkeen ajon. Itse teen tuon turbon ja vaparin kanssa ja ajomatkoista riippuen.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: Merlin - 10.09.2015, 15:07:23
Normaalilla tässä tarkoitin sitä, että matkanopeus oli minimissään 100 km/h ja ohituksissa maksimissaan 120 km/h. Ohitukset olivat reippaita.

Eli mitenkään teiden tukkona en ollut, enkä myöskään kaahannut, vaan ihan nopeusrajoitusten mukaan ajoin.
Otsikko: Vs: Turbon jälkikäyttö
Kirjoitti: magrilli - 10.09.2015, 17:44:10
Onneksi otin heti tavaksi auton ostettuani, että käytän autoa vähän aikaa ajon jälkeen, koska olin tietoinen osiltaan tästä asiasta. Nyt kun olen asian tiimoilta viisastunu niin voi taputtaa itseään olalle, kerrankin teki jotain oikein  :2funny:

Ennen ajoonlähtöä olen autoa käyttänyt jo siitä asti kun ensimmäisen kerran autolla lähdin ajamaan, sen verran jotain tiesi autoista jo sillon  :hello: