Kulkukoira  Proturbo

Turbon jälkikäyttö

  • 26 Vastauksia
  • 11346 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Turbon jälkikäyttö
« : 05.09.2015, 13:23:14 »
En löytänyt topiccia kyseistä aiheesta niin päätin sitten tekaista semmosen.

Tommonen asia tuli vaan mieleen, kun joskus kuullut kauhutarinoita, että turbo korkannut todella aikasin autosta, jossa ei ole pidetty autoa tyhjäkäynnillä ollenkaan ajon jälkeen. Onko tämä vaan jonkinlainen tabu vai onko toi turbon jälkikäyttö oikeesti ihan tarpeellista? Koskeeko tämä vaan esim. vanhempia autoja vai ihan yleinen juttu?

En haluu edes kuvitella kuinka paljon turbo remppa tulisi maksamaan enkä haluu ottaa siitä selvääkään, ainakaan vielä ennen kun se vanhuuttaan sitten korkkaa  ;) Olen kyllä pitänyt ihan varmuuden vuoksi autoa aina ajon jälkeen tyhjäkäynnillä n. 1min verran.

Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #1 : 05.09.2015, 13:29:45 »
Ei ole mielestäni suurta tarvetta jäähdytetyillä turboilla paitsi jos ajat lappu lattiassa. Normaaliajon vuoksi ei tarvetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #2 : 05.09.2015, 13:30:07 »
Esim. rata-ajon jälkeen tai vaikkapa motarilta liikenneasemalle kurvatessa jälkikäyttö on hyvinkin perusteltua.

Mutta useimmissa arjen tilanteissa sen viimeisen kilometrin ajaminen hieman maltillisemmin korvaa erityisen jälkikäytön tarpeen.

Toki jokusien sekuntien tyhjäkäynnistä ei ainakaan haittaa ole. Mutta tavallisessa arkiajossa minuuttien mittainen jälkikäyttö on lähinnä bensan haaskaamista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #3 : 05.09.2015, 13:47:44 »
Korjatkaa nyt jos oon väärässä, mutta tällä jälkikäytöllä haetaan sitä, ettei turbo pyörisi niin kovalla nopeudella moottorin sammuessa, jolloin siltä loppuu voitelu kokonaan?
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #4 : 05.09.2015, 14:18:56 »
Eipä ole koskaan tullut kotimaan matkailussa (B230FT) jäähdyteltyä, mutta Saksan motareilla (keskinopeus 140) tai jossain Brennerin solassa kivutessa 5 henkeä ja romut päällä, kun on nopeasti vauhdista koukattu parkkiin, niin olen jonkin aikaa antanut tyhjäkäyntiä ronksuttaa. En tätä pysty perustelemaan, mutta on vaan tuntunut järkevälle ...  ::)
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #5 : 05.09.2015, 14:32:28 »
Raskaammalla kalustolla jälkikäyttö on enemmän perusteltua, koska siellä ajetaan isoilla painoilla ja usein raskaassa maantieajossa turbo on punahehkussa.

Entisestä T5:sta normaalin moottoritieajon jälkeen huvikseni kurkkasin turboa, joka oli tuolloin kirkkaan punainen. Nopeutta oli sellainen 100-120 km/h.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #6 : 05.09.2015, 14:53:04 »
Korjatkaa nyt jos oon väärässä, mutta tällä jälkikäytöllä haetaan sitä, ettei turbo pyörisi niin kovalla nopeudella moottorin sammuessa, jolloin siltä loppuu voitelu kokonaan?

Tuota ja sitten myös yleisemmin sitä että lämmöt tasaantuvat. Ettei tule tilannetta jossa jäähdytyskierron ja voitelun lakatessa joku osa "hehkuu punaisena" -> rasitusta lämpötilaerojen takia. Tai jotenkin näin. Joku insinööri selittäköön paremmin. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #7 : 05.09.2015, 15:25:36 »
Saab aikanaan markkinoi 9000 -mallin kestävyyttä ajamalla kuudella autolla (kolme 2l vaparia, kolme V6:sta ja kolme turboa) 100.000km nilkka suorana. Renkaidenvaihdon, öljyjen vaihdon ja tankkauksen ajaksi auto piti sammuttaa, eli käytännössä turbomoottoritkin sammutettiin täydestä laukasta turbo taatusti punahehkuisena.

Taisi jälkimmäisessä testissä mennä yksi ahdin, lopuissa ei ollut väsymisen merkkejä testin jälkeisessä tarkastuksessa.


Eli kyllä nykyturbot taitaa melkoista rääkkiä kestää, mutta kyllä jos on enemmän poljettu juuri ennen stoppia, minä ainakin jälkikäyttäisin.
Viimekesänä tuli vaparimoottorilla ajettua pidemmän aikaa niin että putki loimotti punaisena, silloinkin annoin hyrskyttää jälkikäyntiä jonkinaikaa ennen sammuttamista.

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #8 : 05.09.2015, 15:39:01 »
Harvemmin sitä tulee yhtäsoittoo ajettuu niin paljon kun autosta lähtee, joten ei oo suurempaa vaaraa, että turbo kärsisi siinä jos ei aina muista/kerkeä jälkikäyttää  :pomo:
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #9 : 05.09.2015, 23:02:19 »
Mitä tapahtuu kun moottoriöljy pysähtyy satoja asteita lämpimän turbon sisälle. Ei se tee öljylle hyvää ja miksei jopa huonontaisi turbon voitelua seuraavassa käynnistyksessä kun se edellisellä kerralla kiehui. Nykyautoissa taitaa sähköinen vesipumppu kierrättää jäähdytysnestettä turbon/turbojen läpi, mutta öljy on paikoillaan. Yleensä kuitenkin pihatien ajaminen riittää loppujäähdytykseen.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #10 : 07.09.2015, 08:38:41 »
Leo: olin ottamassa esille tuota öljyasiaa. Jossain olen nähnyt jonkun ahdinvalmistajan havainnekuvia siitä, mitä tapahtuu, kun turbo sammutetaan ilman jälkikäyttöä. Öljy rupeaa palamaan/hiiltymään ja kerääntymään öljykanaviin, jos oikein kuumana sammutetaan. Lopun voi sitten kuvitella.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #11 : 07.09.2015, 09:16:59 »
Yleensä kuitenkin pihatien ajaminen riittää loppujäähdytykseen.

Arkiajon kannalta tämä lienee olennaisin asia.

Mulla ainakin sekä työpaikalle että kotiin ajaessa joutuu viimeiset 1-2 kilsaa ajamaan 40 km/h rajoituksella. Eli kun tuon pätkän hissukseen ilman kiihdyttelyjä ajelee rajoituksen mukaan, on se jäähtynyt sen mitä tarvii. Vaikka olisi matkan reippaammin ajellutkin.

Arkiajossa tosiaan motarin vieressä oleva liikenneasema lienee se vaaran paikka tässä. Tunti reipasta ajoa motarilla saa ahtimen kuumaksi. Sitten siitä parisataa metriä ramppia kahvilan pihaan, niin lienee tarpeen hetken jälkikäyttää.

Ja rata-ajo on tosiaan asia aivan erikseen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5026
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #12 : 07.09.2015, 10:20:42 »
Meillä on yksi rakennelma jossa on IHI:n turbo. Sillä on ajettu jo n. 170tkm. Aina sammutuksen jälkeen alkaa öljy ahtimessa kiehumaan, roplotus kuuluu n. minuutin, oikeen pahaa tekee mutta vielä se kulkee.
Ei auta mitkään jälkikäytöt. Öljyt kyllä vaihdetaan melko usein kun öljytilavuuskin on 2.2 litraisessa turbossa melko naurettava, noin 3.5 litraa. Erillistä öljynjäähdytintä ei ole, vaihteistolle tosin on.
Vaihteisto on manuaali. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #13 : 07.09.2015, 12:43:51 »
Saab aikanaan markkinoi 9000 -mallin kestävyyttä ajamalla kuudella autolla (kolme 2l vaparia, kolme V6:sta ja kolme turboa) 100.000km nilkka suorana.

Mulla oli 80-luvulla ylikellotettu saab 9000 turbo. Siitä tuli joskus avattua konepelti pimeässä ajon jälkeen. Pakosarja, osa ahdinta ja pakoputkea hehkui komeasti. Olivat aika hyvin näkyvillä niin huomasi heti. Tuon jälkeen olen jäähdytellyt ennen sammutusta ainakin kuormittavamman ajon jälkeen.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12488
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #14 : 07.09.2015, 13:05:48 »
Mulla oli 80-luvulla ylikellotettu saab 9000 turbo. Siitä tuli joskus avattua konepelti pimeässä ajon jälkeen. Pakosarja, osa ahdinta ja pakoputkea hehkui komeasti. Olivat aika hyvin näkyvillä niin huomasi heti. Tuon jälkeen olen jäähdytellyt ennen sammutusta ainakin kuormittavamman ajon jälkeen.
saman efektin sai aikaa S70 2.5T mallissakin. Pimeällä kun kävi antamassa vähän kenkää niin komeasti näkyi hehku vaikka suoraan ei ahdinta nähny.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira