Samppasport  Futurez

V70N "ÄRRRH"

  • 155 Vastauksia
  • 58335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #120 : 01.02.2018, 07:34:24 »
No kyllä nyt vastustaa.. Mutta eiköhän se siitä  O0

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #121 : 02.02.2018, 01:12:58 »
No kyllä nyt vastustaa.. Mutta eiköhän se siitä  O0

Joo..vastustaa.Mutta onnex on takuu.
Tänään lähti turbo Fin-Turbolle.
Märkää oli kun päästelin irti.Alle tunnin kerkes käydä tyhjäkäyntiä nosturilla..sit alko tiputella.
Katsotaan joko huomenna tulee tietoa missä vika..


Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #122 : 03.02.2018, 00:49:31 »
Päivän aikana tuli infoa Fin-Turbolta..
Ahtimesta ei ollut löytynyt mitään vikaa ja sitä oli testipenkissä huudatettu ihan kunnolla..ei vuotoa.
Testiä oli ajettu pidemmän aikaa ja lämpimillä öljyillä.
Kaiken varalta pakopuolen normaalin tiivisterenkaan tilalle oli asennettu step gap mallin rengas,eli nyt pitäs olla varmaa,ettei katkoskohta ainakaan vuoda läpi missään tilanteessa.

Hieman nyt mietityttää mistä moinen öljyn valskaaminen voi johtua   :idiot2:

Moottorin alakerta on mittailtu ja männänrenkaiden toleranssit ainakin olivat ok..ja kaikki muukin puoltaisi ettei se ainakaan ole huohottava ja väljä horo..
Kansi on täyskunnostettu,venttiilit,ohjurit ja venttilivarrenkumit uusittu..
Jos puristuspaineissa olis häikkää niin moottorin käynti olisi jo kielinyt ongelmista..katkenneesta männänrenkaasta tai muusta vastaavasta..ei se olis käyny kuin taskukello.

Turbon"tulviminen"voisi johtua kyllä siitä jos huohotinpuoli ei toimisi.
Kampikammion paine kasvaisi esim. tukkeutuneen tai riittämättömän huohotusjärjestelmän takia ja silloinhan huohotuskaasut pyrkisivät ulos mistä tie on helpointa eli tietysti öljynpaluuputken kautta turbon akselille ja läpi asti pakopesään..mutta huohotinjärjestelmä on avattu ja puhdistettu remontin yhteydessä.
Kyllä siinä vois jo öljyn mittatikkukin hypätä ylös reiästä jos huohotuspuoli ois umpitukossa :D

Yksi vaihtoehto on pakopuolen venttiilivarrenkumin tai useamman irtoaminen ja öljy pääsisi sitä kautta pakosarjaan ja aina turbon pakopesään asti..
Pakosarja oli kyllä kuiva sisältä mutta se ei silti merkitse mitään..öljy voi tulla  läpi niin hienojakoisena että se alkaa näkyä vasta pakopesässä..teoria tähän on olemassa.

Pitänee käyttää pakosarja irti ja varmuudeksi katsottava pakokanaviin  ennen kuin alan asentamaan turboa takaisin.Jos yksikään venttiili ei ole märkänä niin on kai vain  kasattava pakosarja ja turbo takaisin ja seurattava tilannetta..
Pois suljettua ei ole,etteikö turbo olisi lirauttanut alussa öljyä joka tulvi sitten ulos liitoksesta ja itse vuoto loppui jo aikaisemmin..Saas nähdä selviääkö mysteeri  :idiot2:


Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #123 : 07.02.2018, 22:58:35 »
Noniin..pakosarja tuli käytettyä irti eilen ja öljyähän sieltä löytyi niin kuin jo ennalta oletin..1,2 ja 3 sylinterin pakokanavat olivat eniten märkänä,mutta myös 4 ja 5 olivat hieman kosteita.
Peilin ja lampun kanssa tutkiessa ei kyllä saanut selvää,että öljy tulisi ohjurin kautta,eikä kanavaan nähnyt niin hyvin,että olisi voinut sanoa,olisiko öljy tullut ohjurin ja kannen välistä..jos uusien ohjureiden asennuksessa olisi jätetty lukite pois välistä..siellä kun ei kummoista naarmua tarvita vanhan irroituksen jäliltä niin lämmin öljy kyllä löytää reittinsä.
Enemmän kyllä kuin outoa olisi että kaikki ohjurit vuotaisivat.
Ei tuollainen öljymäärä tulisi kanaviin vaikka kaikki venttiilivarrenkumit olisivat irti vaikka sitä aiemmin jo epäilinkin vuodon syyksi..tuskin uudet ohjurit päästäisi läpi niin paljon öljyä.
Ainoa mahdollisuus olisi,että kansi on öljytilaan halki,mutta en nyt jaksa uskoa kansipajan työn olleen niin ammattitaidotonta,että asia olisi jäänyt huomaamatta.
Vesikanavien koeponnistushan ei ole vaikea toteuttaa,se kanteen uskoakseni on tehty,mutta öljykanavavien koeponnistus on hitusen eri juttu kun pitäisi tukkia niin paljon reikiä venttiilikoneiston puolelta.
Moottori ei huohota käydessään sen enempää kuin normaalisti ja ainakin hehkut olivat kuivia.
Jos männän päälle pääsisi jostakin öljyä niin kyllä sen olisi kuullut jo käyntiäänestä,käynnistyminen olisi ollut takkuista ja moottorin olisi täytynyt jo rynnätä voimakkaasti ja savuttaa kuin nuotio suuremman öljyvuodon myötä.
Puristuspainetestiä en jaksanut tällä haavaa rueta tekemään koska moottori käynnistyi helposti ja kävi tasaisesti.

Päätin nyt laittaa pakosarjan ja turbon takaisin paikoilleen ja oletus on nyt se, että moottorin kokoamisvaiheessa sylintereihin ja kanteen valuteltu asennusöljy taisi nyt säikytellä..mahtoi sinne muutamaan imukanavaankin lirahtaa sen verran että sitä päätyi männän päälle :D
Ensistarttauksen yhteydessä öljy pumppaantui pois sylintereistä ja valui turbon pakopesään,ennen kuin moottori kerkesi käynnistyä edes..starttaus kesti kuitenkin 15..ehkä 20 sekuntiakin koska polttoainepuoli oli kuivana.
Ja koska moottoria ei koekäytön aikana rasitettu juuri tyhjäkäyntiä enempää ja se hädintuskin pääsi normaali käyntilämpötilaan niin öljy ei ilmeisesti kerennyt palaa/haihtua pois vaan jäi kanaviin ja turboon ja alkoi tihkua ulos downpipen liitoksesta.
Saattoi siinä uusi turbokin lirauttaa pikkuisen vielä lisää alussa..ei ole mahdotonta.

Tänään kävin ajamassa autolla ensimmäistä kertaa ja ei ainakaan tunnin koekäytön ja ajamisen seurauksena ilmentynyt mitään öljyvuotoa,eikä moottori pölläytellyt sinistä koeajon yhteydessä.

Uusi vaihteisto pelasi hienosti ja auton alusta ja ohjaus olivat kuin olisi uudella ajanut.. ei välyksiä missään ja ei minkäänlaisia sivuääniä :)

Huomenna vielä pientä testailua ja iltapäivällä K1 katsurille näyttämään,antaisiko tuo tälle rottelolle vuoden ajoaikaa  :D

« Viimeksi muokattu: 07.02.2018, 23:06:56 kirjoittanut MJS35 »

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #124 : 07.02.2018, 23:11:04 »
Noniin. Hieno homma että sait vehkeet pelittämään. Tuo kuulostaa kyllä aika todennäköiseltä että pyttyihin loroteltu öljy sieltä nyt vain pulppusi ulospäin.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #125 : 07.02.2018, 23:36:01 »
Noniin. Hieno homma että sait vehkeet pelittämään. Tuo kuulostaa kyllä aika todennäköiseltä että pyttyihin loroteltu öljy sieltä nyt vain pulppusi ulospäin.

No siinä uskossa täytyy nyt tällä haavaa olla,koska ei muutakaan selvää selitystä löydy.Paljoa siellä ei ole öljyä ollut..ei sitä sinne tolkuttomasti ole kaadeltu,mutta pidetään se oletuksena kunnes muuta ilmenee..ja toivottavasti EI ilmene  ::)
Ei ollut mielenkiintoa ruveta purkamaan venttiilikoneistoa auki ja tutkimaan tarkemmin,joten päätin että nippuun vain ja ajetaan moottori kuumaksi..kyllä se tapansa näyttää !
Täytyy seurata tiiviisti,syökö moottori öljyä ja tarkkailtava muutenkin aluksi,uusiiko vuoto.
Ei se tavatonta ole että uusissakin autoissa moottori syö aluksi öljyä..eli saattaa se tässäkin tilanteessa aluksi kuluttaa öljyä,kun moottori on vasta käytetty atomeina ja niputettu..osat hakee hieman paikkaansa siellä  ;D

Mukavempaa ois nyt keskittyä ajamiseen yli vuoden tauon jälkeen ja käyttäis auton vaikka dynossa ja hinkkais tuon softan viel uusix kun ahdinkin on nyt vähän kyvykkäämpi kuin alkuperäinen  ;)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #126 : 08.02.2018, 23:27:16 »
Tänään tuli käytettyä auto Kajaanin K1 asemalla katsastuksessa ja otettua takas tieliikenteeseen.
Katsastus läpi ilman pienintäkään huomautusta ja päästömittauksen k-arvokin vain 0.04  :) Ihan tyytyväisenä sai poistua paikalta..
Ens viikolla sopeutus vaihteistolle ja pyöräkulmien säätö..sitten kai sais taas keskittyä vaikka välillä ajamiseenkin  :D
Kyllä mielessä on jo maalipinnan ehostusta ja muutama pikku maalaushommakin näkyisi odottavan kun katseli kynnysmuoveja ja roiskeläppiä..että kyllä tätä"motorsporttia" riittää  :D

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #127 : 09.02.2018, 21:38:56 »
Pari kuvaa vielä valmiina  :)




Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #128 : 09.02.2018, 21:52:20 »
Näyttää todella hyvältä  8) 8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #129 : 26.02.2018, 21:55:11 »
Auto on nyt ollu muutaman viikon liikenteessä.500tkm tuli täyteen :)



Muuten on kaikki pelannu hyvin,mutta imusarja alkoi vuotamaan  heti reilun parin sadan kilometrin ajon jälkeen.Kovemmassa kiihdytyksessä alkoi kirskuva ääni kuulua sisälle ja auto oli muutenkin hitusen nuhaisen tuntonen.
Imusarjan etureunasta letkuliitoksen kohdalta oli puhaltanut liiman pois kokonaan.



Muutaman tunnin homma oli kun irroitteli suutinputket ja sähköt pois moottorin päältä ja ruuvasi imusarjan auki.Putsaamisen jälkeen laitoin Permatexin tiivistelitkut väliin ja nyt pitää :)



Vaihteiston sopeutus tuli tehtyä tänään.Vidalla nollaus ja ajelin vajaa kaks tuntia oppivassa tilassa niin nurkka-ajoa kuin maantietäkin.
Lopuksi tyhjäkäyntitärinän kuittasin vielä pois niin onpa nyt kuin uusi auto ois alla ja tosi pehmeesti vaihtaa tuo aski..hyvä että huomaa milloin vaihtaa pykälää :D
Nelipyöräsuuntaus pitäis vielä hoitaa pois niin ois tehtävälista jo melko tyhjänä :)
« Viimeksi muokattu: 26.02.2018, 22:33:30 kirjoittanut MJS35 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #130 : 27.02.2018, 08:35:13 »
Oliko päässyt pahasti sotkemaan konetta ulkoisesti kun puhallellut tiivisteliimat pois?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #131 : 27.02.2018, 10:44:44 »
Oliko päässyt pahasti sotkemaan konetta ulkoisesti kun puhallellut tiivisteliimat pois?

Eipä juuri yhtään..aavistuksen oli tuosta vuotokohdasta päästäny jotakin kosteutta läpi,muutama pisara öljyä..siinä kaikki.
Imusarja oli sisältä aivan puhdas eli ei siellä suuremmin liiku öljyä,kun on uusi turbo ja huohottimen kauttakaan ei näy paljoa tulevan..ja lisäksi egr on pois käytöstä.
Enemmän sotkua aiheutti Permatexin tiivistysmäski..oli levitettäessä kuin siirappia mutta lämmetessään tuli osa pois välistä ja valui venttiilikopan päälle vaikka laitoin tosi ohuen kerroksen.Onnex lähtee nyt kuivuttuaan irti aika helposti kun rapsuttelee meisselillä pois..näkyy jäävän sellaiseksi vähän tahmeaksi,mutta kuivunut kuitenkin suht kovaksi.
Eräs tuttu joka on moottorikoneistamolla töissä sanoi,että paras tiivistysaine tällaisiin liitoksiin mitä markkinoilta löytyy.Entinen firman koneistaja oli lähtiessään sanonut että tuo Permatex on ainoa oikea tiivisteaine joka pitää..unohda muut :D
Volvon oma liima oli hieman ihme tavaraa,kun osittain oli liitospinnan puristuksessa mennyt kovaksi kuin kivi ja osittain oli vielä pehmeää..varsinkin reunoille jäänyt tavara oli vielä aivan märkää.
Muut moottorin liitospinnat joihin Volvon omaa tiivisteliima on laitettu, ovat kyllä pitäneet hyvin tähän asti.
En sitten tiedä minkä valmistajan tekemää tuo Volvon liima on,mutta hyvin saman tyyppistä ja väristä kuin esim Loctite 510 jota laitoin pari vuotta sitten imusarjan tiivisteeksi.
Se alkoi myös vuotaa ja pikkuhiljaa hikoili joka puolelta imusarjaa ja sotki moottoria päältä päin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #132 : 27.02.2018, 12:40:32 »
Toi Volvon liima ja 510 vatii hapettoman tilan että kovettuu eli sopii tarkkoihin koneistettuihin tasoihin tyylin 0-välyksellä. Kulkeutuessaan öljyn sekaan ei kovetu vaan liukenee sinne siinä vissiin se juju että on tollanen. Hyvä liima mut ei pysty täyttämään mitään.

Toi Permatexin "myrkkylakka" sietää enemmän välystä ja on kyllä oikeesti hyvä ja vanha keksintö. Käytän tota korkkitiivisteidenkin kanssa toiselle pinnalle.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #133 : 27.02.2018, 19:12:58 »
Joo,tuo imusarja ei ole aivan 0-välyksille  koneistettua mallia,eli ei esim.tuo 510 toimi siinä..vaatii näköjään just tollasen Permatexin tapaisen mäskin väliin,jossa on hieman täyttäviä ominaisuuksia.
Itseasiassa mulla on tuota samaa liimaa ollut käytössä tuubitavarana joskus vuosia sitten..päässyt vain unohtumaan..Koneistajan lisäx parikin tuttua kehui,että kannattaa kokeilla ja oikeessa olivat O0
Voin suositella !


Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #134 : 02.03.2018, 13:33:03 »
Koska kaikki eivät lue markkinapalstaa niin huudellaan nyt tännekin.. :)

Olen jo vuosia etsinyt oikean väristä faceliftin keskikonsolin liukukansilokeroa ja vaihdekepin kehystä.
Itse keskikonsolin ostin jo varmaan 5v sitten mutta siinä oli kuminen kansi ja mattaharmaa kepin kehys.

Etsimäni sävy on todella harvinainen tummanharmaa ja vain yhdessä faceliftissä olen tuon sävyn nähnyt.
Otin siitä kuvan autoliikkeessä ja tuosta näkee millainen pitäs löytyä.



Ebay on selattu useampaan otteeseen ja suomen purkamosivustot..ei vain löydy.
Nyt heti ilmoitusta kehiin jos jossakin ois tarjolla.
Yv tai vaikka whatsappia 045-2341112


 

Samppasport  Futurez