Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Putkimies2 - 30.11.2011, 00:02:52
-
Minkälainen työ tuo on? Bilian mukaan väljä alapallonivel edellyttää koko tukivarren vaihtoa :o
Suositeltava ostopaikka?
Auto on -95 20V farkku
-
Ei se rakettitiedettä ole. Alapallo on tosiaan kiinteästi alatukivarressa tuossa vuosimallissa. Ekoissa 850 oli vielä erillinen alapallo.
Tarvikeliikkeestä Lemförder tms.
Puslat elää pitempään jos saa suinkin auton laskettua ennen kuin kiristää apurungon pään pultit tiukkaan. Eivät jää siten jatkuvaan väännätykseen. Onnistuu muistaakseni kun kääntää renkaat linkkuun vuoron perään eri suuntiin kun auton on laskenut tunkilta.
-
Kuuluu ryhmään voi tehdä parkkipaikalla.
Yleisesti aiheesta alatukivarsi on kiinni kahdella pitkittäisellä pultilla ja alapalloyhdellä pultilla.
Eli ei ole muotosulkeista liitosta eli ei tarvitse prässätä irti, eikä esim citroen/peugeot tyylistä jumittuvalla kierteillä.
Eli tunkataan ylös, rengas pois, rungon kiinnityspultit pois, alapallo irti, uusi alapallo kiinni, runkoon kiinni, alas ja pulttien kiristys.
Jos ahdistaa takaisinlaitto, asento muuttunut, jos oikea asento menee pudottamalla paikalleen. Sorkkarauta tai toinen tunkki auttaa.
Työkalut: tunkki, kiintoavainsarja ( 18mm avain voi tulla tarpeeseen ), sorkkarauta, toinen tunkki on ihan jees.
-
Mulla on tukivarsi kiinni neljällä poikittaisella pultilla. Onko 850/V70 sitten muuttunut näin paljon tämä rakenne? Kuskin puolen vaihtoa varten pitää minun koslassa tunkata vaihdelaatikkoakin ylemmäksi, jotta pultit saa pois.
-
Mulla on tukivarsi kiinni neljällä poikittaisella pultilla. Onko 850/V70 sitten muuttunut näin paljon tämä rakenne? Kuskin puolen vaihtoa varten pitää minun koslassa tunkata vaihdelaatikkoakin ylemmäksi, jotta pultit saa pois.
Neljällä pultilla kiinnittyviä alatukivarsia on ainakin dieseleissä, luullakseni myös AWD:ssä.
-
Omassa ainakin oli 4:llä pultilla kiinni, siis V70 tdi. Makso muistaakseni ~60€ paikallisessa varaosaliikkeessä. 30€ otti paja kun alle laittoi.
-
Neljällä pultilla kiinnittyviä alatukivarsia on ainakin dieseleissä, luullakseni myös AWD:ssä.
Olen ollut siinä käsityksessä, että neljän pultin kiinnitykset on dieseleissä ja bensaturboissa.
Dieselissä tosiaan joutuu tunkkaamaan laatikkoa ylemmäksi että saa kuskin puolen pultit pois. Itsellä jäi yksi vaihtamatta viimeksi tästäkin huolimatta joten kolme uutta ja yksi vanha pultti siellä on.
-
Vaihdoin vänkärin puolelle uuden tukivarren, niin vanhat pultit eivät edes käyneet uuden kanssa.
-
Kannattaa ainakin auraus tarkistaa tuon homman jälkeen, tukivarret on aina vähän eri mitoilla ja kulmat on voitu säätää väsyneillä puslilla ja holoilla nivelillä.
-
Käyn huomenna katsomassa onko katsastusasema samaa mieltä kuin Bilia :D Halusivat 900£ tukivarsien ja etulaikkojen vaihdosta :P
Tarvikeliikkeestä ihan haen nuo uudet tukivarret ja levyt?
Onko momentteja joita tarvii huomioida?
-
Käyn huomenna katsomassa onko katsastusasema samaa mieltä kuin Bilia :D Halusivat 900£ tukivarsien ja etulaikkojen vaihdosta :P
Tarvikeliikkeestä ihan haen nuo uudet tukivarret ja levyt?
Onko momentteja joita tarvii huomioida?
Jos et ole jarruja aikaisemmin edestä irroitellut, katselepa valmiiksi 7mm kuusiokoloavain, joku tämän tyylinen:
(http://www.atoy.fi/kuva-data/119-009100494.jpg)
Helpottaa kummasti satuloiden irroittelua. :)
-
Käyn huomenna katsomassa onko katsastusasema samaa mieltä kuin Bilia :D Halusivat 900£ tukivarsien ja etulaikkojen vaihdosta :P
Tarvikeliikkeestä ihan haen nuo uudet tukivarret ja levyt?
Onko momentteja joita tarvii huomioida?
900€ ? :o
-
Tukivarsi apurunkoon kiritys momentit.
1 vaihe 65Nm
2 vaihe 120 astetta
alapallonivel olkatukeen 50 Nm
Ihan oikeasti aika kovia hintoja noillaa asennuksilla?
-
Auto käytetty leimasedällä, korjauskehoitus: alapallonivelet oikea ja vasen. PAikallinen pajakin tuon tekee, arvioi että tunti per puoli + osat. Tai sitten teen itse mutta riski on aina että käyttis jää pukeille jos jokin ei mene niin kuin on suunniteltu. Odotan viikon, sitten on uusi käyttis pihassa :)
-
Auto käytetty leimasedällä, korjauskehoitus: alapallonivelet oikea ja vasen. PAikallinen pajakin tuon tekee, arvioi että tunti per puoli + osat. Tai sitten teen itse mutta riski on aina että käyttis jää pukeille jos jokin ei mene niin kuin on suunniteltu. Odotan viikon, sitten on uusi käyttis pihassa :)
Korjauskehoitus? Hylkyvikojahan noi nivelet on...
Onko toi 900€ osineen...?
-
Korjauskehoitus? Hylkyvikojahan noi nivelet on...
Onko toi 900€ osineen...?
Hylätty siis, kyllä. 900€ oli tukivarret, etujarrulevyt + työ. Nyt siis tarvis löytää tukivarret jostain edullisesti :)
-
Hylätty siis, kyllä. 900€ oli tukivarret, etujarrulevyt + työ. Nyt siis tarvis löytää tukivarret jostain edullisesti :)
Ok...
Eihän toi 900€ sitten mikään mieletön ole, noi Tukivarrethan on yli 200€ alkuperäisenä ja jarrulevyt taitaa olla 100€/kpl. Eli siis ei siinä työtä mahdottomasti ole...
Ite laitoin Bilteman varren, jotkut on kehunu hyväksi, katotaan että miten kestää...
-
Hylätty siis, kyllä. 900€ oli tukivarret, etujarrulevyt + työ. Nyt siis tarvis löytää tukivarret jostain edullisesti :)
Tuosta saa kyllä hyvän vertailukohdan kustannuksille, kun itse tekee työn "tarvike" osilla.
-
Olen ollut siinä käsityksessä, että neljän pultin kiinnitykset on dieseleissä ja bensaturboissa.
Toi meidän V70:n on matalapaineturbo ja siinä on kahdella pultilla se kiinnitys. Eli olisiko nämä korkeapaineturbot ja diesel missä on tuo neljällä pultilla.
-
Toi meidän V70:n on matalapaineturbo ja siinä on kahdella pultilla se kiinnitys. Eli olisiko nämä korkeapaineturbot ja diesel missä on tuo neljällä pultilla.
Kaverilla sitte taas on T-5R jossa on myös kahdella pultilla.
Ja on Suomiauto 2,3 koneella, eli italiaano...
-
Hmm, 200€ tukivarresta... Tarvike osilla, esi bilteman jarrulevyt 65,80€, jos taaksekkin niin 60€ lisää. Jarrupalat 43,80€ ja taakse 12€ Tukivarret 108€ Ja jos paja ottaa 100-150€, niin loppu saldo noin 450€
-
Kaverilla sitte taas on T-5R jossa on myös kahdella pultilla.
Ja on Suomiauto 2,3 koneella, eli italiaano...
Ei näissä ole mitään tolkkua :D.
-
Toi meidän V70:n on matalapaineturbo ja siinä on kahdella pultilla se kiinnitys. Eli olisiko nämä korkeapaineturbot ja diesel missä on tuo neljällä pultilla.
Kaverilla sitte taas on T-5R jossa on myös kahdella pultilla.
Ja on Suomiauto 2,3 koneella, eli italiaano...
Ei näissä ole mitään tolkkua :D.
:D
Vanha Volvon kokoonpanolinjan periaate, sitä laitetaan mitä hyllyssä sattuu olemaan.... :2funny:
Noh, dieseleissä kait on aina tuo neljän pultin kiinnitys. Olisiko sittenkin se Kiskon toteamus oikea, että dieseleissä ja awd-malleissa on neljän pultin kiinnitys. (kohta varmaan joku nelivetoisen omistaja kertoo että kahdella pultilla mun omassa.... :) )
-
No mun etuveto ärrässä on neljällä... ::)
-
Vadista tiirailemalla saattaisi saada sellaisen käsityksen, että 850-malleissa vain dieseleissä ja nelivedoissa on tuo neljän pultin kiinnitys. Sitten kun X70-malleja tutkii, niin dieseleissä pitäisi olla aina ja bensoissa sitten on kaksi vaihtoehtoa. :D
Noh, meillä dieselmiehillä asia on helppo, bensamallien omistajien on syytä varmistaa että kumpi siellä on. :) Rohkeasti tosin väittäisin, ettei vapareissa ole koskaan neljän pultin kiinnitystä.
-
Silleen, lomautus tammi-kesäkuu. Nyt onpa sitten aikaa ruuvailla eikä varaa teettää muilla.
-
Mulla on ollut 850 T-5:ssa ja R:ssä kahden pultin politiikka.
-
Hmm, 200€ tukivarresta... Tarvike osilla, esi bilteman jarrulevyt 65,80€, jos taaksekkin niin 60€ lisää. Jarrupalat 43,80€ ja taakse 12€ Tukivarret 108€ Ja jos paja ottaa 100-150€, niin loppu saldo noin 450€
Kaikki suhteellista..kun vaihtaa vuoden välein noita bilteman/motonetin tukivarsia niin äkkiä tulee halvemmaks laittaa orginaalit...
-
Kaikki suhteellista..kun vaihtaa vuoden välein noita bilteman/motonetin tukivarsia niin äkkiä tulee halvemmaks laittaa orginaalit...
Näimpä... Edellinen omistaja on omaan vaihtanut molemmat varret, toinen on Volvon oma ja toinen oli tarvike.
Kuka arvaa, että kumman sain vaihtaa hiljattain ::)
Eli kyllä, se tarvike oli puslistaan ihan holo ja orkkis vielä kuin uusi...
Jos siis ei halua vaihtaa niitä varsia montaa kertaa, niin turvallisinta on ostaa alkuperäistä laatua.
Toki tarvikkeitakin on ihan kelpo laadulla, mutta saatavuus on vähän niin ja näin...
-
Neljäpulttiset tarvikevarret ei kyllä kestä pitkään. Puslat repeää kovin nopeasti. Ei kannata kokeilla. Monet (ml. minä) ovat hakanneet päätään seinään noiden kanssa.
-
Itse myös 850 T-5ja V70 T-5 malleissa kahden pultin varsiin törmännyt.
-
Aika helppo ratsi. MOlemmat tukivarret lähti irti suht helpolla. Liuotin muttereita yön yli CRC-suihkeessa ja lähtivät irti. Nivel lähti joustinjalasta/navasta ao työkalulla, tosin lainalekaa tarvittiin siihen. Toinen tukivarsi on nyt paikallaan (kiristämättä), toinen jäi laittamatta yli-innokkaista pikku apulaisista huolimatta (vai olko se johdosta :D)
Pulttine kiristys siis tehdään vasta ala-asennossa. Kuinka tuonne mahtuu kun pyörä on kiinni..? Vai laskenko painon jarrulevyä vasten , kiristän ja sitten vasta rengas kiinni?
-
Renkaat käännettynä mahtuu kiristämään.
-
Kaikki suhteellista..kun vaihtaa vuoden välein noita bilteman/motonetin tukivarsia niin äkkiä tulee halvemmaks laittaa orginaalit...
Jos motonetin varsi menee alta vuodessa niin yleensä tulevat vastaan asiassa, jos käy reklamoimassa. Voortin takalaakeri kesti 10 kk ja uusi tuli tilalle.
-
Jos motonetin varsi menee alta vuodessa niin yleensä tulevat vastaan asiassa, jos käy reklamoimassa. Voortin takalaakeri kesti 10 kk ja uusi tuli tilalle.
välillä ihmetyttää tuo motonetin osien haukkuminen, itse ostin motonetilta viimeksi puslat tukivarsiin ja sattui olemaan alkuperäisasennus kamaa ;) kannattaa vaan siellä tiskillä kysyä kaikki merkit pöydälle varaosista mitä hakee ja valkkaa siitä laadukkaimman, näin oon tehny jo vuosia kun olen jotain osia tarvinnu.. no, rahamiehet hakee samat osat siniseltä ja maksaa moninkertaisen hinnan ;D
-
Vaihdettu, kiristys renkaat kiinni oli kyllä sellainen houdinitemppu että seuraavan(?) kerran lasken auton tukivarret pölkkyjen päälle. Momenttiavaimella tuo ei nyt onnistunut vaan piti käsikopelolla kiristää.
-
Vaihdettu, kiristys renkaat kiinni oli kyllä sellainen houdinitemppu että seuraavan(?) kerran lasken auton tukivarret pölkkyjen päälle. Momenttiavaimella tuo ei nyt onnistunut vaan piti käsikopelolla kiristää.
Juuri niinhän se on suositeltavinta tehdäkkin. Mittaa keskiöstä korkeuden ennen nostoa ja etsii sopivan pölkyn. Sitten pari pulttia jarrulevyä varmistamaan ja laskee pölkylle. Heiluttelee autoa että tukivarsi asettuu paremmin ja kirimään. En ole ikinä saanut mahtumaan momenttiavainta tuonne renkaan kanssa, ja jos sen saisi niin liike ei olisi kovin laaja.
-
välillä ihmetyttää tuo motonetin osien haukkuminen, itse ostin motonetilta viimeksi puslat tukivarsiin ja sattui olemaan alkuperäisasennus kamaa ;) kannattaa vaan siellä tiskillä kysyä kaikki merkit pöydälle varaosista mitä hakee ja valkkaa siitä laadukkaimman, näin oon tehny jo vuosia kun olen jotain osia tarvinnu.. no, rahamiehet hakee samat osat siniseltä ja maksaa moninkertaisen hinnan ;D
no kun kaikki ei oo noin PRO-kavereita että pystyy näppituntumalla määrittelemään puslan keston, saatika voima riitä sormissa väänteleen sitä, että tietää kuin löysää tavaraa on ;)
-
Auto leimattu ja uudestaan kaupan :) Uusi käyttis kiiltelee jo pihassa :)