RallyBaron  Samppasport

V70 Mk1 vm. 2000 bensamanu 140 hp nyykähtelee startin jälkeen

  • 16 Vastauksia
  • 3471 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Moi,

mikä saattaisi otsikonmukaista pirssiä vaivata? Kylmäkäynnistyksen jälkeen satunnaisesti (noin ehkä joka kahdeksas kerta tmv.), kun yrittää lähteä liikkeelle tai antaa kaasua paikallaan, niin kierrokset tippuu ja rynkyttää. Kertaakaan ei ole vielä sammunut kuitenkaan. Kiusallinen vaiva, jos pyrkii lähtemään heti pihatieltä kadulle...Loikkii ja nytkyttää, eikä tottele oikeaa jalkaa. Oireet häviää noin puolen minuutin sisällä ja auto pelaa muuten ihan hyvin - vetojakin on sen verran mitä näissä yleensä on (eli ei kovin paljon :)). Vaibva ei mielestäni ole sen alkamisen jälkeen tullut pahemmaksi tai parantunutkaan. Ilmamassamittaria on elektroniikkapuhistusaineella kylvetetty - ei auttanut. Varmaankin bensasuodatin ja tulpat olisi seuraava kohde uusia. Vikavalo ei pala. Muuta mitä tulee mieleen, niin moottorin lämpötila-anturi, besapumpun rele....

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa tai olisiko hyviä vihjeitä, mistä ongelmaa etsiä

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Sytytyspuolat ja tulpat kannattaa tarkistaa ensiksi. Jos puola on huono niin aika yleistä että satunnaisesti katkoo sytytystä

Vm. 2000 auto niin sieltähän löytyy se kaikkien rakastama Magneti Marelli-sähköinen kaasuläppäkotelo  :2funny: Tuskin vika on siellä jos ei vilkuttele ETS-valoa.
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Kannattaisko lukea vikakoodit vaikka vikavalo ei pala?
Ei tarttis arpoa jos siellä jotakin on?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Kannattaisko lukea vikakoodit vaikka vikavalo ei pala?
Ei tarttis arpoa jos siellä jotakin on?

Nyt koodit luettu - ei ollut mitään vikakoodeja. Tulpat vaihdoin, ei auttanut tuohon. Muuten tuntuu kylläkin että käy sileämmin kuin ennen. Viikonloppuna tutkimaan (viimeistään), uusi bensansuodatin sisään ja katsotaan, onko apuja. Mietin, että jos on tukkoinen ja käynnistyksen alussa ei ihan kakku riittäisi...
« Viimeksi muokattu: 25.09.2019, 12:10:35 kirjoittanut Tuplakontti »

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Nyt koodit luettu - ei ollut mitään vikakoodeja. Tulpat vaihdoin, ei auttanut tuohon. Muuten tuntuu kylläkin että käy sileämmin kuin ennen. Viikonloppuna tutkimaan (viimeistään), uusi bensansuodatin sisään ja katsotaan, onko apuja. Mietin, että jos on tukkoinen ja käynnistyksen alussa ei ihan kakku riittäisi...
Kannattaa ostaa vaikka Motonetistä uusi puola ja testailla sillä jos vika häviäisi. Vaihdat sen puolan vaikka ykköspyttyyn ensin ja ajelet jonkin aikaa ja katsot toistuuko vika. Jos toistuu, vaihdat vanhan puolan takaisin ja vaihdat sen uuden puolan seuraavaan pyttyyn ja niin edelleen.

En sitten tiedä millä herkkyydellä ECU sitten antaa sen vikakoodin, diagnoosini voi tietenkin olla väärä  ;D Ainakin ooppelissa pihtasi aika kauan ennen kuin antoi valomerkin ja vikakoodin. Omaan korvaan vaikuttaa niin sytkävialta, esim. jos jakajan kansi päästää kosteutta sisään on lähes samankaltaiset oireet
« Viimeksi muokattu: 27.09.2019, 19:04:04 kirjoittanut JPSalmi »
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuo ei kyllä korvin helpolla vikakoodia siitä puolasta anna ennen kuin se on kokonaan pimeänä.

Sopivalla skannerilla sen tietysti voisi käynnistyksessä katsoa mikä pytty siellä pätkii.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
PA-suodatin vaihdettu. Siellä oli kyllä kuraa, mutta ei korjannut oireita. Tuo puola vois olla potentiaalinen. Mietin vaan, että jos yksi puola viidestä pätkii, niin olisko oire noin paha. Joskus nelipyttyisellä ajelin vahingossa lyhyen matkan siten, että yksi tulpanjohto oli kokonaan irti, niin kyllä vähän paremmin kävi kuin tuo mun auto nyt kun noita oireita on. Kaasua ei kestä oirehtiessa antaa ollenkaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Siinä on se ongelma että kun yksi muki jättää sytyttämättä sinne menee sylinterin täydeltä happea pakosarjaan ja lambda anturin luettavaksi, jolloin tietokone päättelee että nyt se käy tooodella laihalla ja rikastaa seosta oikein reilusti, josta seuraa se että ne jäljellä olevat pytyt käy sitten reippaasti rikkaalla... Tosin jos se on aivan välittömästi käynnistyksen jälkeen, siellä ei vielä labdaa lueta.

Sinänsä on helppo kokeilla miltä se auto tuntuu kun se käy 4 pytyllä. Ota yhdelta suuttimelta (tai puolelta) sähköjohto irti ja kokeile.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Kannattaa ostaa vaikka Motonetistä uusi puola ja testailla sillä jos vika häviäisi. Vaihdat sen puolan vaikka ykköspyttyyn ensin ja ajelet jonkin aikaa ja katsot toistuuko vika. Jos toistuu, vaihdat vanhan puolan takaisin ja vaihdat sen uuden puolan seuraavaan pyttyyn ja niin edelleen.


Järkiehdotus. Yksi puola ostettu ja testiin. Yksi tulpista oli aika valkoinen, kun vaihdoin (erosi selväsati muista) ja siinä pytyllä itseasiassa pomppasi puolasta jousi pellolle siitä kohtaa, mikä tuleew tulppaa vasten. Koetan eka siihen pyttyyn. Valkoinen tulppa vois kieliä myös, että suutin tukkeessa?

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Järkiehdotus. Yksi puola ostettu ja testiin. Yksi tulpista oli aika valkoinen, kun vaihdoin (erosi selväsati muista) ja siinä pytyllä itseasiassa pomppasi puolasta jousi pellolle siitä kohtaa, mikä tuleew tulppaa vasten. Koetan eka siihen pyttyyn. Valkoinen tulppa vois kieliä myös, että suutin tukkeessa?
Jep, tulppa "käynyt liian kuumana", eli laihalla ollut seos luultavasti. Omiin vanhoihin rutkuihin heittänyt tankkiin sitä suuttimien puhdistuslitkua ja on toiminut.
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Ei ollut yksittäinen puolakaan syypää. Koetin uutta vuoronperään kaikkien 5 tulpan päähän. Taidan antaa olla, kysäisen korjaamolla joskus kun tarvetta muuten käyttää (jollei tuosta oireet pahene). LAitoin vielä tankkiin suuttimenpuhdistusaineitta. Näiden operaatioiden jäljiltä auto pelaa lämpimänä tosi kivasti, käy pehmeästi ja vetää paremmin. Mutta outo oire pysyy.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2019, 18:49:48 kirjoittanut Tuplakontti »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vm. 2000 auto niin sieltähän löytyy se kaikkien rakastama Magneti Marelli-sähköinen kaasuläppäkotelo  :2funny: Tuskin vika on siellä jos ei vilkuttele ETS-valoa.

Saattaa se oireilla aloittajan kuvaamalla tavalla jo ennen kuin ETS syttyy. Meillä ainakin tämmönen teki sellaista.

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Saattaa se oireilla aloittajan kuvaamalla tavalla jo ennen kuin ETS syttyy. Meillä ainakin tämmönen teki sellaista.
No joo se on kyllä totta.  :-\ Tiedä sitten miten noissa on eroja, meidän Volvossa syttyi ETS-valo heti kun alkoi tasakaasulla nykimään.
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vähän päivitystä. Kävin korjaamolla kysäisemässä - ottivat vikakoodit ja löytyi ECM-720a. Eli ajoneston ja ecm-modulin välissä jotain tietokatkosta tms. Ko. korjaaja arveli, että voi olla hankala löytää syyllistä ja voi joutua vaihtamaan ecm:n (kallista). Toiselle (tunnettu Volvo-korjaamo) soitettuani, niin sanoivat, että tuskin koodi liittyy tähän ongelmaan ollenkaan. Kolmanneksi sinnikkäällä googlaamisella löytyi jenkkifoorumeilta keskustelua, että ajoneston tunnistin virtalukossa voisi tehdä tätä ja vika monesti olisi sen virtaliittimessä, että alkaisi pätkimään tai joku ajonestosysteemin akulle menevän herätejohdon liitäntä voisi olla syypää. Epäselvemmäksihän tämä vain tuntuu muuttuvan. Katsotaan nyt kumminkin nuo johtojen liitännät, putsataan/rassataan, tuohan ei mitään maksa. Jos vaikka sattuisi käymään munkki ja tuo auttaisi...

Poissa asimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Onko löytynyt syyllistä tähän?

Omassa V70 automaatissa on toisinaan pysähdyksistä lähdettäessä nykäsy, kierrokset tippuvat kun kaasua antaa ja vikaa ei meinaa löytyä millään.

 

Samppasport  Futurez