Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Alatukivarren vaihto 850

  • 38 Vastauksia
  • 21132 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Putkimies2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Alatukivarren vaihto 850
« : 30.11.2011, 00:02:52 »
Minkälainen työ tuo on? Bilian mukaan väljä alapallonivel edellyttää koko tukivarren vaihtoa  :o
Suositeltava ostopaikka?
Auto on -95 20V farkku
Espoo
Volvo 850-20V - AX GT - Porsche 928

Poissa Grahik

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 268
  • Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.. vai paalaa?
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #1 : 30.11.2011, 00:20:19 »
Ei se rakettitiedettä ole. Alapallo on tosiaan kiinteästi alatukivarressa tuossa vuosimallissa. Ekoissa 850 oli vielä erillinen alapallo.
Tarvikeliikkeestä Lemförder tms.

Puslat elää pitempään jos saa suinkin auton laskettua ennen kuin kiristää apurungon pään pultit tiukkaan. Eivät jää siten jatkuvaan väännätykseen. Onnistuu muistaakseni kun kääntää renkaat linkkuun vuoron perään eri suuntiin kun auton on laskenut tunkilta.
850 GLT '92
Chrysler Sebring 2.7 Autostick '02
Chrysler 300M 3.5 Autostick '99
V70 2.5T GearTronic Classic '08

Poissa Grand-Tourer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #2 : 01.12.2011, 18:44:26 »
Kuuluu ryhmään voi tehdä parkkipaikalla.

Yleisesti aiheesta alatukivarsi on kiinni kahdella pitkittäisellä pultilla ja alapalloyhdellä pultilla.
Eli ei ole muotosulkeista liitosta eli ei tarvitse prässätä irti, eikä esim citroen/peugeot tyylistä jumittuvalla kierteillä.

Eli tunkataan ylös, rengas pois, rungon kiinnityspultit pois, alapallo irti, uusi alapallo kiinni, runkoon kiinni, alas ja pulttien kiristys.

Jos ahdistaa takaisinlaitto, asento muuttunut, jos oikea asento menee pudottamalla paikalleen. Sorkkarauta tai toinen tunkki auttaa.

Työkalut: tunkki, kiintoavainsarja ( 18mm avain voi tulla tarpeeseen ), sorkkarauta, toinen tunkki on ihan jees.


Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #3 : 01.12.2011, 20:45:48 »
Mulla on tukivarsi kiinni neljällä poikittaisella pultilla. Onko 850/V70 sitten muuttunut näin paljon tämä rakenne? Kuskin puolen vaihtoa varten pitää minun koslassa tunkata vaihdelaatikkoakin ylemmäksi, jotta pultit saa pois.
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #4 : 01.12.2011, 23:07:53 »
Mulla on tukivarsi kiinni neljällä poikittaisella pultilla. Onko 850/V70 sitten muuttunut näin paljon tämä rakenne? Kuskin puolen vaihtoa varten pitää minun koslassa tunkata vaihdelaatikkoakin ylemmäksi, jotta pultit saa pois.
Neljällä pultilla kiinnittyviä alatukivarsia on ainakin dieseleissä, luullakseni myös AWD:ssä.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #5 : 01.12.2011, 23:12:36 »
Omassa ainakin oli 4:llä pultilla kiinni, siis V70 tdi. Makso muistaakseni ~60€ paikallisessa varaosaliikkeessä. 30€ otti paja kun alle laittoi.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #6 : 01.12.2011, 23:18:32 »
Neljällä pultilla kiinnittyviä alatukivarsia on ainakin dieseleissä, luullakseni myös AWD:ssä.

Olen ollut siinä käsityksessä, että neljän pultin kiinnitykset on dieseleissä ja bensaturboissa.

Dieselissä tosiaan joutuu tunkkaamaan laatikkoa ylemmäksi että saa kuskin puolen pultit pois. Itsellä jäi yksi vaihtamatta viimeksi tästäkin huolimatta joten kolme uutta ja yksi vanha pultti siellä on.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #7 : 03.12.2011, 11:06:37 »
Vaihdoin vänkärin puolelle uuden tukivarren, niin vanhat pultit eivät edes käyneet uuden kanssa.
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

hevonen

  • Vieras
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #8 : 03.12.2011, 15:14:26 »
Kannattaa ainakin auraus tarkistaa tuon homman jälkeen, tukivarret on aina vähän eri mitoilla ja kulmat on voitu säätää väsyneillä puslilla ja holoilla nivelillä.

Poissa Putkimies2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #9 : 04.12.2011, 23:36:41 »
Käyn huomenna katsomassa onko katsastusasema samaa mieltä kuin Bilia :D Halusivat 900£ tukivarsien ja etulaikkojen vaihdosta  :P

Tarvikeliikkeestä ihan haen nuo uudet tukivarret ja levyt?
Onko momentteja joita tarvii huomioida?
Espoo
Volvo 850-20V - AX GT - Porsche 928

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #10 : 05.12.2011, 00:14:43 »
Käyn huomenna katsomassa onko katsastusasema samaa mieltä kuin Bilia :D Halusivat 900£ tukivarsien ja etulaikkojen vaihdosta  :P

Tarvikeliikkeestä ihan haen nuo uudet tukivarret ja levyt?
Onko momentteja joita tarvii huomioida?

Jos et ole jarruja aikaisemmin edestä irroitellut, katselepa valmiiksi 7mm kuusiokoloavain, joku tämän tyylinen:



Helpottaa kummasti satuloiden irroittelua. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #11 : 05.12.2011, 00:31:24 »
Käyn huomenna katsomassa onko katsastusasema samaa mieltä kuin Bilia :D Halusivat 900£ tukivarsien ja etulaikkojen vaihdosta  :P

Tarvikeliikkeestä ihan haen nuo uudet tukivarret ja levyt?
Onko momentteja joita tarvii huomioida?

900€ ?  :o

Nercs

  • Vieras
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #12 : 05.12.2011, 00:39:18 »
Tukivarsi apurunkoon kiritys momentit.
1 vaihe 65Nm
 2 vaihe 120 astetta

alapallonivel olkatukeen 50 Nm

Ihan oikeasti aika kovia hintoja noillaa asennuksilla?
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011, 00:45:11 kirjoittanut Nercs »

Poissa Putkimies2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #13 : 05.12.2011, 12:11:33 »
Auto käytetty leimasedällä, korjauskehoitus: alapallonivelet oikea ja vasen. PAikallinen pajakin tuon tekee, arvioi että tunti per puoli + osat. Tai sitten teen itse mutta riski on aina että käyttis jää pukeille jos jokin ei mene niin kuin on suunniteltu. Odotan viikon, sitten on uusi käyttis pihassa :)
Espoo
Volvo 850-20V - AX GT - Porsche 928

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Alatukivarren vaihto 850
« Vastaus #14 : 06.12.2011, 20:04:47 »
Auto käytetty leimasedällä, korjauskehoitus: alapallonivelet oikea ja vasen. PAikallinen pajakin tuon tekee, arvioi että tunti per puoli + osat. Tai sitten teen itse mutta riski on aina että käyttis jää pukeille jos jokin ei mene niin kuin on suunniteltu. Odotan viikon, sitten on uusi käyttis pihassa :)
Korjauskehoitus? Hylkyvikojahan noi nivelet on...

Onko toi 900€ osineen...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

KL-varaosat  Race.fi