Kulkukoira  Proturbo

S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?

  • 20 Vastauksia
  • 6877 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« : 10.01.2011, 23:40:24 »
Siinäpä se lyhyesti, eli kysymyksen idea on siinä, että kun ei ole nosturia, mutta moottorinosturi on, mahtuisiko kone+automaagi bensakoneen kanssa heilahtamaan yläkautta konehuoneesta pois, vai pääseekö vähemmällä kun nostaa korin niin korkeelle kun ikinä ja pudottaa voimalinjan alaspäi?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #1 : 10.01.2011, 23:45:57 »
Molemmin tavoin onnistuu. Alakautta on vähemmän pujottamista kun ottaa koko apurungon irti mutta ilman kunnon nosturia hankala toteuttaa. Näin ainakin 850:ssä.
Eiköhän sinun tapauksessa ole yläkautta parempi keino :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #2 : 27.01.2011, 17:00:33 »
Ilmeisesti näitä ei korjata vaan työnnetään vaan paaliin? Eli oletan ettei toveri hembaland ole tällaista remonttia tehnyt, niin olisi kiva kuulla talkoon tehneeltä kokemuksia kummallako tavalla on vähempi ilkee homma nykiä kone ja vammalaatikko (aw-mitälieneekään) irti autosta jotta pääsee vaihtamaan tuohon lohkon?

Tarkennettakoon, että pukkeja yms löytyy, ja vanhoja peltivanteilla olevia renkaita, eli korin saa tarvittaessa nostettua melko korkealle, eli alakautta pudottaminenkin lieneepi mahdollista. Sensijaan oletettavasti tuo paketti ei ainakaan mahdu katkeamaan keulalla, eli jättäisi askin kiinni ja irrottaisi pelkän koneen?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2011, 17:03:15 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #3 : 27.01.2011, 18:58:49 »
Minun mielestä helpompi tapa on ronkkia yläkautta. Useamman kerran kone-vaihteisto paketin yläkautta nostaneena ja kerran apurungon kanssa irrottaneena suosisin yläreittiä varsinkin jos oikea moottoripilkkikin on käytössä.

Apulaitteet kannattaa purkaa pois konetilassa, se antaa nostamiseen hyvin pelivaraa ja ilmastoinnin kompura varsinkin kannattaa jättää autoon niin ei kaasut karkaa.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #4 : 27.01.2011, 20:12:54 »
ilman nosturin käyttöä apurunkopaketin alakautta paikalleen sörkkiminen on ainakin  niin rectaalihommia että suosiolla pilkkii yläkautta.

Nosturillakaan se ei aina oo ihan herkkua.

Itse vaihdoin poloon joskus 90-luvulla koneen alakautta, kone irti kiinnikkeistään ja piuhoista, iskarin tolpat irti ja tunkilla auto pikkuhiljaa vanteita apuna käyttäen niin ylös, jotta koneen sai rullavaunulla vedettyä pois. Uusi kone takaisin käänteisessä järjestyksessä.

Autotallissa tuon yksi puljasin ja ei ollut kuin hallitunkki nostokaluna.
Paitsi että Polon paketti painaa varmaan alle kolmanneksen siitä mitä Volvon paketti.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2011, 22:32:48 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #5 : 27.01.2011, 21:03:27 »
Itse vaihdoin poloon joskus 90-luvulla koneen alakautta, kone irti kiinnikkeistään ja piuhoista, iskarin tolpat irti ja tunkilla auto pikkuhiljaa vanteita apuna käyttäen niin ylös, jotta koneen sai rullavaunulla vedettyä pois. Uusi kone takaisin käänteisessä järjestyksessä.

Autotallissa tuon yksi puljasin ja ei ollut kuin hallitunkki nostokaluna.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #6 : 27.01.2011, 23:54:33 »
Minun mielestä helpompi tapa on ronkkia yläkautta. Useamman kerran kone-vaihteisto paketin yläkautta nostaneena ja kerran apurungon kanssa irrottaneena suosisin yläreittiä varsinkin jos oikea moottoripilkkikin on käytössä.

Apulaitteet kannattaa purkaa pois konetilassa, se antaa nostamiseen hyvin pelivaraa ja ilmastoinnin kompura varsinkin kannattaa jättää autoon niin ei kaasut karkaa.
Kiitoksia, nyt kuulostaa kokemuspohjaiselta. Täytynee siis purkaa konehuoneessa turhia hiluja poies ja nostaa paska keulalta pois, jos vaikka sais tutkittua mikä mokomaa riepoo. Tai olis tutkimatta ja iskee vaan toisen koneen ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #7 : 28.01.2011, 10:20:29 »
Minä nostaisin kanssa yläkautta...ei ole paha rasti kun ylimääräiset apulaitteet ottaa pois. Tuolta mun sivuilta löytyy jotain vinkkejä (kohta automaatti manuaaliksi) http://www.doninmaailma.com/23253380

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #8 : 29.01.2011, 01:16:14 »
Muistathan mitata nostovaran ennalta ettei tule yllätyksiä/vammoja. Jos ei riitä niin keulaa purkamalla lisätilaa sitten.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #9 : 29.01.2011, 09:43:55 »
Muistathan mitata nostovaran ennalta ettei tule yllätyksiä/vammoja. Jos ei riitä niin keulaa purkamalla lisätilaa sitten.

Tuollanen tehdastekoinen moottoripilkki kyllä nostaa koneen lukkopellin yli kunhan kiinnitys on tehty kohtuu läheltä konetta.
Motonetin nostimella kestää olla näin paljon löysää välissä.


Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #10 : 29.01.2011, 14:37:11 »
Tuollanen tehdastekoinen moottoripilkki kyllä nostaa koneen lukkopellin yli kunhan kiinnitys on tehty kohtuu läheltä konetta.
Motonetin nostimella kestää olla näin paljon löysää välissä.


Kyllähän asiallisissa nostureissa yleensä riittää kun on oikein kiinnitetty. Pari kertaa törmännyt tilanteeseen jossa apuna omatekoinen/tehdastekoinen nosturi jossa vara ei ihan riittänyt. Keulahan nousee myös hieman kun koneen paino siirtyy siltä pois.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #11 : 30.01.2011, 19:37:48 »
Kiitoksia hyvistä neuvoista, täytyy pistää kettinki lyhyelle kun nostaa, kyllä se sieltä varmaan ylös heilahtaa, käytössä IKH versio tuosta motonettinosturista, eli väri on sininen ja siinä on kaksi nostoketjua sakkeleilla varustettuna. Motivaatio on vielä hukassa, se on varmaan siellä samassa metrin hangessa kun tuo koko ryjäkin, täytyy motivoitua kaivamaan se sieltä esiin ja ajaa talliin ja ruveta perkaamaan hilkkeitä koneenkupeesta irti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #12 : 22.04.2011, 22:59:36 »
Vanhan aiheen nostelua, näin kokemuksena nyt kahden tekniikkapaketin noston jäljiltä että on tuo kyllä totaalisen kenkälusikkahommaa saada mitään rikkomatta ylös konehuoneesta, vasitenkin kun abs-mötikkä pääsylkän kupeeseen on pistetty sillaite, että on ihan tasan varmasti eka mihinkä paketti osuu nostaessa, tarttee nostaa jonkun verran vinossa, ja sillonkin on ahtaanlaista. Mutta yläkautta homma toimi hyvin kun otti renkaat edestä irti ja löi pukit alle sillaite, että auto jäi aavistuksen ylemmäs kun mitä se olis normaalisti pyörillään. Ei ahistanu nostovarojen suhteen tai muutenkaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #13 : 23.04.2011, 00:53:19 »
Yksi vaihtoehto on vielä olemassa. Pudottaa apurungon kuskinpuolelta alas roikkumaan, vaihdelaatikko pois pyöräkotelon kautta ja sitten vasta moottori ylös. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
« Vastaus #14 : 23.04.2011, 01:09:44 »
Yksi vaihtoehto on vielä olemassa. Pudottaa apurungon kuskinpuolelta alas roikkumaan, vaihdelaatikko pois pyöräkotelon kautta ja sitten vasta moottori ylös. ::)

Toiseen suuntaan eli paikalleen laittaessa varmaan tosi mukava linjata lootaa ja lohkoa siellä konehuoneessa... Mikä taitaa muutenkin olla syy #1 nostaa ne pakettina pois ja asentaa myös pakettina.

on tuo kyllä totaalisen kenkälusikkahommaa saada mitään rikkomatta ylös konehuoneesta, vasitenkin kun abs-mötikkä pääsylkän kupeeseen on pistetty sillaite, että on ihan tasan varmasti eka mihinkä paketti osuu nostaessa, tarttee nostaa jonkun verran vinossa, ja sillonkin on ahtaanlaista.

Mulla on ollut kaverilta lainassa nostohommissa sellanen ruuvattava tasapainorauta, sillä on kätevä kallistaa. Eli sen päistä lähtee ketjut alaspäin ja kannatuslenkin paikkaa voi ruuvia kiertämällä siirtää pituussuunnassa vaikka päästä päähän. PRV + AW71 -paketin saa sillä melkeen vaateriin vaikka ripustus on kansien päistä.

 

Kulkukoira  Proturbo