Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.

  • 12 Vastauksia
  • 5400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jinster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Terveppä terve kaikille!

Tässä tiedot autosta, mitä sain ku syötin rekkarin Bilteman varaosahakuun (turhia vähän poistelin):

AJETTU 304tkm <- lisäsin itse. :D Ei biltema tiä paljonko oon ajanu.
Volvo 5D STW 850-AUTOMATIC-LW51/266
Valm.kuukausi: -
Rekisteröintipvm: 19950411
Alustan nro: YV1LW5106S2145890
Sylinteritilavuus: 2435
Moottorin koodi: B5252S
kW: 106
Ajoneuvo: StW
Käyttövoima: Bensiini
Vetotapa: Etuveto
Vaihteisto: Automaattinen
Kori: PB
Vuosimalli: 1995
Tuotu yksityisesti: 1


Tänään aamulla kun piti autolla lähteä liikenteeseen ni huomasin sisävalojen jääneen autoon päälle ja näin ollen akku tyhjä. Starttaus kaapeleilla ja hörähti tuttuun tapaan käyntiin. MUTTA, vikavalo syttyi palamaan. Vikakoodeja yritin ohjeiden mukaan lueskella tuolta konehuoneesta seuraavin tuloksin.

A1, A2, A5 ja A6 porteista en saanut mitään ulos. A1 paikkaan kun laittoi johdon paikoilleen, niin syttyi led palamaan yhtäjaksoisesti. Nappia painamalla ei tapahtunut ledin toiminnassa mitään. Ei siis mitään koodeja, ellei tuo yhtäjaksoinen palaminen tarkoita jotain. Muista porteista (2,5,6) ei tullut edes 1-1-1 koodia vaikka nappia painoi. Näissä led syttyi vain silloin kun nappia painoi, muuten led sammuneena.

Portti A3 antoi koodin 2-1-3 (2-1-3 Vasen takapyörä nopeudentunnistin, liike signaali puuttuu). En onnistunut nollauksessa. Oliko sitten käyttäjässä vikaa vai jossai muussa, ni sitä en tiedä.

Portti A7 antoi koodit
1-2-2 (Temp. sensor interval too long),
1-2-1 (Temp. sensor interval too short),
1-1-3 ( Fuel gauge open circuit).

Kaks ekaa virhekoodia ymmärrän, sillä autossa ei toimi moottorin lämpömittari. Anturivika ilmeisesti. Onko se tuo anturi joka menee termostaatti koteloon? Motonet varaosa Tuotenumero: 37-3110 Nimike: Lämpömitt anturi Volvo-850/960 27,90€
Mitäs tuo 1-1-3 tarkalleen ottaen tarkoittaa? Bensamittari kuitenkin toimii normaalisti, niinkuin bensavalokin. Ja ajotietokoneen "jäljellä" olevat kilometritkin pitää melko tarkalleen paikkaansa.

B1 portti tuotti kaksi koodia:
4-1-4 Driver's side passenger compartment temperature sensor intake fan sticking. Tarkoittaa mitä ja korjataan miten?
4-1-7 Passenger side passenger compartment temperature sensor intake fan sticking  Tarkoittaa mitä ja korjataan miten?

B2 portti antoi yhden koodin:
1-2-2 No speed signal, or speed has not been over 35mph. Mitä tää tarkoittaa? Vakkari toimii kyllä aivan normaalisti.

B5 portti antoi yhden koodin:
1-1-1 No fault detected

B3, B6 ja B7 portit pimeenä. Eli eivät antaneet mitään faktaa. Valo näissäkin syttyi VAIN nappia painettaessa.


Sit historiaa. Autoon on tehty n. 800km sitten jakopääremppa ja kansiremppa. Kansi oikaistu ja paaaaljon tiivisteitä tuli vaihdeltua, ku tuntui jäähdytysnesteitä katoavan sekä vuotavan öljyä venttiilivarren kumien välistä. Nooh, nyt ei tuprauta käynnistettäessä sinistä, mutta nesteitä häviää vielä johonkin. Jäähdytysjärjestelmä menee vielä uudelleen syyniin. Auto toimi ennen remonttia kyllä aivan loistavasti, mutta kun tuo jakohihnan vaihto tuli ajankohtaiseksi, ni tein kansirempan sit samalla.

Nyt oon huomannu autossa selkeetä tehottomuutta (siis ennen tuon vikavalon syttymistä. Nythän sitä en uskalla polkea yhtään, ku en tiä mikä vaivaa.) ja tyhjäkäynnin putoamista todella alas ku polkaisee kaasua ja päästää takaisin tyhjäkäynnille. Kierrokset nousee hyvin ja kun irroittaa kaasun, ni putoo johonkin 600rpm paikkeille. Koko auto "tärisee" kun käy väkisin. Kierrokset palautuu pikkuhiljaa johonki 800rpm paikkeille ja tärinä lakkaa. Myös käynnistyminen lämpimänä on huonontunut.

Miksi nuo muutamat portit ei anna koodeja?

Kertokaa mulle mitä ton kanssa pitää alkaa tekemään. Auto pitäisi saada takaisin päivittäiseen ajoon mahd. pitkään, sillä lasten tarhaan vienti, omat työt vaatii vollen käyttöä. Jos jotain lisäinfoa tarviitte, ni kysykää. Vastaan taitojeni mukaan...

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #1 : 30.12.2013, 00:20:29 »
Mitä tuohon tehottomuuteen osaa heittää, niin ilmanpuhdistimen ja moottorin välinen haitari putki voi olla rikkiki. aika yleinen vika!
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #2 : 30.12.2013, 10:27:35 »
Ota akun kaapeli irti 10 min ajaksi. Jos valo syttyy uudelleen, niin raportoi tänne.

Tuon vikavalon palaminen ei haittaa mitään. Puolessa Volvoista se palaa - ja pääsyy on ilmamassamittarissa ja pakokaasuissa, joita Lambda-anturi haistelee ja huomauttelee ympäristön saastuttamisesta. Nollaa valo orrottamalla negatiivinen kaapeli akusta 10 min ajaksi.

Voit ajella, ihan normaalisti, jos öljynpaineen punainen valo ei pala ja jos lämmöt ei nouse moottorissa reilusti yli puolenvälin mittarissa. Jos nuo häiriköivät, niin älä silloin aja.

Missäs päin autosi on? Stadin lähellä - voin käydä joutessani vilaisemassa, jotta lapset pääsevät hoitoon...
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 10:36:58 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa jinster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #3 : 30.12.2013, 18:41:08 »
Noniin... otin eilen illalla akun sisälle lataukseen. N.16h ehdin ladata ennen ku piti lähteä liikenteeseen. Akku paikoilleen ja käynnistys. Käynnisty helposti ja vikavalo sammui heti. Nyt uskaltaa taas ajaa. Mutta. Kaupan parkkiksella käynnistyminen paljon vaikeampaa.  :-\ joutu melkee sahaamaan kunnolla, et lähti.
Mistä tuo huono lämpimänä käynnistyvyys? Ilmanputsarin putkeen menee joku johto ja liitin (oisko ollu sininen). Mikäs tuo piuha? Haisteleeko kenties ilmamäärää, ilman lämpöö vai mitä? Sen irroitus auton käynnissä ollessa ei ainakaan käyntiin vaikuta mitenkään. Entä onko tuossa moottorin lämpömittarin anturilla volvossa muuta virkaa kuin mittarin ohjaus? Esim moottorin ohjaukselle kertooko lämpöjä?

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #4 : 30.12.2013, 20:22:14 »
Se sininen anturi imuputkessa on imuilman lämpötilan mittaukseen, purkuautossa kokeilin samaa irroitusta, ei vaikuttanut käyntiin.

ja eiköhän Se jäähdytysnesteen  anturi ole sama mittaristolle/moottorinohjaukselle, yhdessä renaultissa oli vastaava vika, käynti huono, päästöt pielessä, anturin vaihto ja homma toimi. Siis jäähdytysnesteen anturi   :) itse veikkaisin sitä.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 20:30:34 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #5 : 30.12.2013, 20:44:56 »
Ainakin yksi lämpötilasensori on termostaattikotelossa kiinni:

http://youtu.be/_kEIxV4cBCg

En ole kuullut, että nuo hajoaisivat, mutta ei kai ne ikuisia ole.  Näyttääkö lämpötilamittari kuitenkin oikein - eli nousee puoliväliin ja pysyy siinä?

Yksi, mikä moottorin lämmetessä huonontaa käymistä on puolan viallisuus. Mittaile sen vastukset.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #6 : 30.12.2013, 22:41:17 »
Ja se 3tuuman haitari putki oli ehjä perille asti? myös poimujen välit katsoit?
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa jinster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #7 : 31.12.2013, 01:09:23 »
Haitariputki on tutkimatta. Se on huominen operaatio.  Lämpömittari ei nouse ajossa ollenkaan. Kun ajon jälkeen käyttää autoa paikoillaan esim. 10min. ni mittarin viisari nousee noin 3 viisarin paksuuden verran. Ja siitähän tuo antoi virhekoodiakin.  Huomenna haen siis myös uuden anturin. :)

Virhekoodeihin vielä. Miksi noi muutamat portit ei anna mitään infoa? :/


CHILI: Kiitos aputarjouksesta, mut vähän etäällä on, ku sijaintina on naantali... :)
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 01:11:08 kirjoittanut jinster »

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #8 : 31.12.2013, 12:38:37 »


Virhekoodeihin vielä. Miksi noi muutamat portit ei anna mitään infoa? :/

 Portti 3 ABS vikakoodeille,
 portti 6, sytytykselle (20v. Mallissa sytty ja ruisku omina yksiköinään)eli sieltä ei Pitäs tullakkaa mitään, 10v. Mallissa yksi ecu ohjaa molempia.
 portti 7 ajotietokoneellisen mittariston vikakoodeille
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 12:41:22 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #9 : 31.12.2013, 15:23:33 »
Kun lämpöanturi ei toimi, niin kone syöttää varmaan liian rikkaalla ja rikkoo katin?

Tarkista, että sen lämpöanturin johto on kiinni siinä termostaatin vieressä - en ole kuullut, että anturi olisi rikkoontunut, joten johtovikaa voisi eppäillä.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa jinster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #10 : 06.01.2014, 23:37:56 »
Kun lämpöanturi ei toimi, niin kone syöttää varmaan liian rikkaalla ja rikkoo katin?

Tarkista, että sen lämpöanturin johto on kiinni siinä termostaatin vieressä - en ole kuullut, että anturi olisi rikkoontunut, joten johtovikaa voisi eppäillä.

Noniin... Tänään sitten ajoin vollesta koneen varmasti lämpimäksi asti. Sen jälkee pysähdyin parkkikselle ja aloin tutkimaan tuota anturia, joka tosiaan menee tuohon termarikotelon kylkeen. Kyseessähän on siis jonkin sortin lämpöanturi, kahdella johdolla. Noin 15cm termarikotelosta päin johtoa ja siinä lukituksella oleva kaksinapainen liitin. Liitos kohta näytti olevan piirun verran auki, mutta ei mitenkään ratkaisevasti. Liitin irti, pikainen putsaus, liitin kiinni ja auto käyntiin. Ei muutosta.
No nyt kun auto oli käynnissä ni ajattelin testata vaikutuksen käyntiin kun nykäsee liitoksen auki. Kierrokset nousi piirun verran, käynti tasaantu vähän ja flekti lähti pyörimään. Kurkkaus kabiinin puolelle näytti kahta asiaa. Vikavalo syttyi. Normaaliahan tuo varmaan kun yks kokonainen anturi oli poissa pelistä. Ja moottorin lämpömittari näytti normilukemia.
Mutta ne pari asiaa mitkä laittoi ihmettelemään, niin tuo lämpömittari ja flekti. Nyt mittari toimi ja näytti normilämpöjä (jonka kyllä pystyi suunnilleen päättelemään letkujen lämmöstä). Ja nyt (normilämpöisenä) käynnissä oleva flekti. Mitä kaikkea tuo ko. anturi siis ohjaakaan? Ei se vissiin mittarille ainakaan infoa anna, sillä anturihan oli irroitettuna.

Edelleen varmistelen tätä, että onko tuo Motonet varaosa Tuotenumero: 37-3110 Nimike: Lämpömitt anturi Volvo-850/960 27,90€  varmasti oikea anturi tuohon, kun tuossa lukee juurikin että lämpömittarin anturi. En ole ehtintyt sitä vielä hakemaan vaikka niin pitikin tehdä jo päiviä sitten...  :-\

Ja jos turun nurkilla on varmasti toimiva käytetty ko. anturi, ni saa tarjota.  :)
« Viimeksi muokattu: 07.01.2014, 00:36:34 kirjoittanut jinster »

Poissa jinster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #11 : 12.01.2014, 15:42:42 »
No niin. Nyt on tuo moton anturi vaihdettu autoon. Hommana hyvin helppo. Akun kenkä oli irti koko homman ajan, joten vikavalokin tuli samalla kuitattua. Enää testiajoa vaille valmis tuo paketti.  :) Jäähdytin nestettä tuli luonnollisesti vähän pihalle kun joutui irroittaa ylävesiletkun ja termarikotelon kannen. No pieni lisäys ja sai senkin merkkivalon kojetaulusta sammumaan. Nakkaan tänne vielä loppuraportin testiajon jälkeen. :)

Poissa jinster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 10v farkku 1995 2.5i aut. Vikavalo ja vikakoodit.
« Vastaus #12 : 16.01.2014, 17:41:30 »
Noniin. Nyt on toiminu auto normisti. Mutta tänään alko tiputtaa öljyä jostain oikeelta edestä.

Tulee väkisinkin mieleen tää kakarana hoettu fraasi: "osta volvo voiman pesä. Korjaa sitä koko kesä. Syksyn tullen heitä pois..." yhden paikan saa kubtoon, ni eikös toinen jo leviä...

 

Carcom Oy  Ateho