Terveppä terve kaikille!
Tässä tiedot autosta, mitä sain ku syötin rekkarin Bilteman varaosahakuun (turhia vähän poistelin):
AJETTU 304tkm <- lisäsin itse.
Ei biltema tiä paljonko oon ajanu.
Volvo 5D STW 850-AUTOMATIC-LW51/266
Valm.kuukausi: -
Rekisteröintipvm: 19950411
Alustan nro: YV1LW5106S2145890
Sylinteritilavuus: 2435
Moottorin koodi: B5252S
kW: 106
Ajoneuvo: StW
Käyttövoima: Bensiini
Vetotapa: Etuveto
Vaihteisto: Automaattinen
Kori: PB
Vuosimalli: 1995
Tuotu yksityisesti: 1
Tänään aamulla kun piti autolla lähteä liikenteeseen ni huomasin sisävalojen jääneen autoon päälle ja näin ollen akku tyhjä. Starttaus kaapeleilla ja hörähti tuttuun tapaan käyntiin. MUTTA, vikavalo syttyi palamaan. Vikakoodeja yritin ohjeiden mukaan lueskella tuolta konehuoneesta seuraavin tuloksin.
A1, A2, A5 ja A6 porteista en saanut mitään ulos. A1 paikkaan kun laittoi johdon paikoilleen, niin syttyi led palamaan yhtäjaksoisesti. Nappia painamalla ei tapahtunut ledin toiminnassa mitään. Ei siis mitään koodeja, ellei tuo yhtäjaksoinen palaminen tarkoita jotain. Muista porteista (2,5,6) ei tullut edes 1-1-1 koodia vaikka nappia painoi. Näissä led syttyi vain silloin kun nappia painoi, muuten led sammuneena.
Portti A3 antoi koodin 2-1-3 (2-1-3 Vasen takapyörä nopeudentunnistin, liike signaali puuttuu). En onnistunut nollauksessa. Oliko sitten käyttäjässä vikaa vai jossai muussa, ni sitä en tiedä.
Portti A7 antoi koodit
1-2-2 (Temp. sensor interval too long),
1-2-1 (Temp. sensor interval too short),
1-1-3 ( Fuel gauge open circuit).
Kaks ekaa virhekoodia ymmärrän, sillä autossa ei toimi moottorin lämpömittari. Anturivika ilmeisesti. Onko se tuo anturi joka menee termostaatti koteloon? Motonet varaosa Tuotenumero: 37-3110 Nimike: Lämpömitt anturi Volvo-850/960 27,90€
Mitäs tuo 1-1-3 tarkalleen ottaen tarkoittaa? Bensamittari kuitenkin toimii normaalisti, niinkuin bensavalokin. Ja ajotietokoneen "jäljellä" olevat kilometritkin pitää melko tarkalleen paikkaansa.
B1 portti tuotti kaksi koodia:
4-1-4 Driver's side passenger compartment temperature sensor intake fan sticking. Tarkoittaa mitä ja korjataan miten?
4-1-7 Passenger side passenger compartment temperature sensor intake fan sticking Tarkoittaa mitä ja korjataan miten?
B2 portti antoi yhden koodin:
1-2-2 No speed signal, or speed has not been over 35mph. Mitä tää tarkoittaa? Vakkari toimii kyllä aivan normaalisti.
B5 portti antoi yhden koodin:
1-1-1 No fault detected
B3, B6 ja B7 portit pimeenä. Eli eivät antaneet mitään faktaa. Valo näissäkin syttyi VAIN nappia painettaessa.
Sit historiaa. Autoon on tehty n. 800km sitten jakopääremppa ja kansiremppa. Kansi oikaistu ja paaaaljon tiivisteitä tuli vaihdeltua, ku tuntui jäähdytysnesteitä katoavan sekä vuotavan öljyä venttiilivarren kumien välistä. Nooh, nyt ei tuprauta käynnistettäessä sinistä, mutta nesteitä häviää vielä johonkin. Jäähdytysjärjestelmä menee vielä uudelleen syyniin. Auto toimi ennen remonttia kyllä aivan loistavasti, mutta kun tuo jakohihnan vaihto tuli ajankohtaiseksi, ni tein kansirempan sit samalla.
Nyt oon huomannu autossa selkeetä tehottomuutta (siis ennen tuon vikavalon syttymistä. Nythän sitä en uskalla polkea yhtään, ku en tiä mikä vaivaa.) ja tyhjäkäynnin putoamista todella alas ku polkaisee kaasua ja päästää takaisin tyhjäkäynnille. Kierrokset nousee hyvin ja kun irroittaa kaasun, ni putoo johonkin 600rpm paikkeille. Koko auto "tärisee" kun käy väkisin. Kierrokset palautuu pikkuhiljaa johonki 800rpm paikkeille ja tärinä lakkaa. Myös käynnistyminen lämpimänä on huonontunut.
Miksi nuo muutamat portit ei anna koodeja?
Kertokaa mulle mitä ton kanssa pitää alkaa tekemään. Auto pitäisi saada takaisin päivittäiseen ajoon mahd. pitkään, sillä lasten tarhaan vienti, omat työt vaatii vollen käyttöä. Jos jotain lisäinfoa tarviitte, ni kysykää. Vastaan taitojeni mukaan...