Samppasport  Futurez

C70 vm. 2000 nykii

  • 37 Vastauksia
  • 10298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #15 : 28.05.2014, 23:58:53 »
Vaihdettu ainakin tulpat, puolat, jakohihna (pitäisi ainakin olla nyt jako paikallaan), puhdistettu kaasupoljinanturi ja irroteltu kokeeksi antureita, mutta vika pysyy. Ei auttanut myöskään toinen ETM. Ulkomaiselta foorumilta sain vinkin, että Camryssa oli vastaavia ongelmia ja vikaa oli nokka-akselin anturissa. Pitää se kokeilla, mutta tulisiko täältä mahdollisesti muita ideoita?

Kylmäkäynnistyksessä öljynpainevalo palaa muutaman sekunnin, ja kävikin mielessä että matala öljynpaine voisi sekottaa VVT:n. Mitattiin tänään öljynpaineita ja hitaastihan ne nousevat mutta sen jälkeen ihan ok. Pitänee vaihtaa öljypohjan sisällä tiivisteitä, mutta vika ei selvästi johdu paineen puutteesta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #16 : 29.05.2014, 04:30:06 »
Ulkomaiselta foorumilta sain vinkin, että Camryssa oli vastaavia ongelmia ja vikaa oli nokka-akselin anturissa.

Tuossahan tuo on edellisellä sivullakin ehdotettu jo aiemminkin.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #17 : 30.05.2014, 21:27:07 »
Nokka-akelin anturi vaihdettu, mutta oireet pysyvät. Moottori tuntuu toimivan täydellisesti jonkin aikaa kylmänä, kunnes lämpömittari alkaa lähestyä keskikohtaa. Seuraavaksi vaihtuu öljypohjan sisällä tiivisteet... Olisiko muita hyviä ajatuksia? Jotenkin vaikuttaisi, että vikaa ei ole antureissa koska tyhjäkäynti on virheetön. Vai käytetäänkö kaikkia anturitietoja tyhjäkäynnillä?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #18 : 31.05.2014, 07:21:19 »
Miten nuo öljyt liittyy ongelmaasi? Onko moottorin käydessä koneen sisällä painetta, joka puskee öljyjä ulos? Ei saisi olla.





Autosi on sen verran vanha jo, että tutkisin tuon bensan haihtumisjärjestelmän joka tapauksessa, ja etenkin, kun osa ongelmistasi tuntuu ilmaantuvan vasta kuumana.

EVAP PURGE VALVE. Haihtuvan bensan keräyssäiliö, sen letkut ja venttiili vaihtoon. Letkut kuitenkin jo haperot ja venttiili jumissa.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #19 : 31.05.2014, 07:45:55 »
8631285 part number is EVAP valve for 1999 C70
9470775 is for 2000-2001
31104896 is for 2002 thru 2004/05

Mut ehkä halvinta on kuitenkin tarkistaa ne letkut ja niinen mahdolliset murtumat ensin vuotojen varalta.

Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #20 : 31.05.2014, 14:50:31 »
Miten nuo öljyt liittyy ongelmaasi? Onko moottorin käydessä koneen sisällä painetta, joka puskee öljyjä ulos? Ei saisi olla.
Muuttuva venttiilinajoitus toimii öljynpaineella. Ainoa moottoriin liittyvä vikakoodi on ollut juurikin nokka-akselin asennosta. Jos öljynpaine pienenee kun moottori lämpenee, ei säätö ehkä toimi tarpeeksi nopeasti. Painetta on kyllä koneen sisällä, esim sylintereissä  :buck2:. Kampikammiossa ei painetta ole, testattiin kumihanskaa öljykorkin tilalle ja imua on tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.

Voisihan tuota bensapuoltakin tutkia, mutta enemmän tuntuisi sytkäpuolen ongelmalta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #21 : 31.05.2014, 17:32:07 »
Ei se maksa mitään, kun katsot ne letkut, että ovat kunnossa.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #22 : 13.06.2014, 23:03:13 »
Letkuja tutkittu ja imuvuotoja haettu. Tänään vaihtui suuttimet. Olin jo toiveikkaana, kun yhden suuttimen O-rengas oli rikki, mutta eipä korjaantunut vieläkään.

Nyt kun autolla on päässyt jo vähän ajelemaan, vaikuttaa siltä että ongelmia tulee aina kun moottorilla on vähän kuormaa. Eli pienilläkin kierroksilla toimii hienosti kun painaa vähän enemmän kaasua. Onko vika siis moottorinohjauksessa, kun tyhjäkäynnissä ei ole mitään sanomista?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #23 : 14.06.2014, 08:44:46 »
Oliko sen evaporation venttiilin letku kunnossa? Se ei ole mainitsemasi "imuvuoto" -asia. Kannattaisi vilasta, kun ei maksa mitään ja on todennäköisin syy. :)
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #24 : 01.07.2014, 10:42:26 »
Oliko sen evaporation venttiilin letku kunnossa? Se ei ole mainitsemasi "imuvuoto" -asia. Kannattaisi vilasta, kun ei maksa mitään ja on todennäköisin syy. :)
Vaihdoin nyt letkut ja imusarjakin kävi irti. Auto toimi tämän jälkeen reilut 20 km hienosti, mutta ongelmat alkoivat taas seuraavan startin jälkeen. En kuitenkaan usko että imusarjan irroittamisella oli vaikutusta. Pitänee nyt vielä tutkia imuvuotoja lämpimällä moottorilla. Luulisi vaan että imuvuodot vaikuttaisivat tyhjäkäyntiin, mutta tyhjäkäynnissä ei ole mitään vikaa.

Auto toimii siis kylmänä hienosti, mutta ongelmat alkavat kun lämpömittari alkaa lähestyä keskikohtaa. Jos tämän jälkeen ajaa pintakaasulla alle 2000 kierroksella, auto nykii pahasti ja jos autoa näin kiusaa hetken, muuttuva venttiilinajoitus menee vikatilaan ja tyhjäkäynti alkaa humpata. Kun auton käynnistää uudelleen, tyhjäkäynti korjaantuu heti. Moottori toimii myös hyvin alle 2000 kierroksen kun antaa vähän enemmän kaasua. Nykimisen aikana sytytysennakko pomppii nykimisen tahdissa plussan puolelle, eli sytytys käy välillä todella myöhäisellä. Leakage air through throttle blade (tms.) nousee ajossa ja oli muistaakseni pienen ajamisen jälkeen yli 12. Mitäköhän tuo on toimivalla moottorilla?

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #25 : 04.07.2014, 12:04:17 »
Homma etenee. Säädettävä jännitelähde VVT-solenoidiin kiinni ja sopivasti (esim. 6V) jännitettä niin moottori toimii hienosti. Kierrokset ei tipahda eikä mitään ongelmia alle 2000 kierroksen.

Seuraava kysymys onkin, miksi ECM katkaisee solenoidin virtapiirin kun moottori on lämmin ja koskee kaasupolkimeen. Pitääkö ECM ohjelmoida uudelleen vai onko siinä rautavika?

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #26 : 11.07.2014, 19:44:37 »
Selvisipä tämäkin vihdoin. Ehdittiin kokeilla jo toista moottorinohjaustakin. Vaati eeprom-piirin tietojen kopionnin vanhasta boksista uuteen ja hyvin lähti käyntiin. Vaihto-ECU:ssa oli vieläpä eri softa sisällä, joten vaihtui samalla rauta ja softa. Ei vaan auttanut nykimiseen mitenkään. No ainakin on nyt varalla toinen autoon sopiva ECU...

Tampereella Ritariautossa (todella mukavaa palvelua, vaikka en vielä edes ostanut mitään) suosittelivat tarkistamaan ajoitukset ja antoivat vieläpä imunokan tulpan mukaan  :o. Käyttöautosta nokkien lukitustyökalu lainaan ja jako kohdilleen ja nyt toimii. Alavääntöäkin tuli kummasti lisää. No tulihan tässä toisaalta käytyä monta paikkaa läpi joita ei muuten tulisi katsottua ja varaosatkaan ei ihan heti lopu :D. Ahtoja voisi vähän nostaa...  ;D

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #27 : 11.07.2014, 23:34:05 »
Tyhjäkäynti ei humppaa. Testailtiin nyt ETM:ää ja kaikki viittaisi siihen, että se on kunnossa. Nykimistä tapahtuu pintakaasulla ajaessa ehkä n. 4 kertaa sekunnissa. Vidalla huomattiin, että sytytysennakko muuttuu nykiessä 30 asteesta vähän miinuksen puolelle ja takaisin. Voisiko olla vikaa moottorinohjauksessa tai nakuantureissa? Mistä muusta tuollainen sytytysennakon heittely voisi johtua? Voisiko olla vikaa johtosarjassa tms.?


Ja syynä oli ajoituksen virheellisyys??
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #28 : 12.07.2014, 12:50:18 »

Ja syynä oli ajoituksen virheellisyys??

Sehän se lopulta syylliseksi osoittautui. Aika pitkään tuli tätä jäsen hss:n kanssa ihmeteltyä. Kun vaihdettiin pari kuukautta sitten jakohihna, koottiin jakopää vanhojen merkintöjen mukaan. Ei tullut siinä vaiheessa mieleen että merkinnät voisivat olla pielessä...
Autosta on ollut joskus kansi irti ja mahdollisesti siinä yhteydessä on asentaja säätänyt vvt-yksikön asennon nokkapyörän nähden väärin. Pakonokan ajoitus oli koko vvt:n säätövaran verran pielessä (liian aikaisella).

Melkoisen erikoisia oireita tuo sai aikaan... Mutta kannatti painia  :D
« Viimeksi muokattu: 12.07.2014, 13:12:31 kirjoittanut perttijt »
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #29 : 12.07.2014, 15:01:06 »
Sehän se lopulta syylliseksi osoittautui. Aika pitkään tuli tätä jäsen hss:n kanssa ihmeteltyä. Kun vaihdettiin pari kuukautta sitten jakohihna, koottiin jakopää vanhojen merkintöjen mukaan. Ei tullut siinä vaiheessa mieleen että merkinnät voisivat olla pielessä...
Autosta on ollut joskus kansi irti ja mahdollisesti siinä yhteydessä on asentaja säätänyt vvt-yksikön asennon nokkapyörän nähden väärin. Pakonokan ajoitus oli koko vvt:n säätövaran verran pielessä (liian aikaisella).

Melkoisen erikoisia oireita tuo sai aikaan... Mutta kannatti painia  :D

Vika ilmaantui hihnanvaihdon yhteydessä - kuullostaa tosiaankin uskomattomalta "vialta". Onnittelut siitä, että vika löytyi ja auto tuli lopullisesti kuntoon!

Miten pystyitte todentamaan / miten löysitte tuon vian ratkaisun, eli sen että merkit olivat virheellisesti?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Kulkukoira  Proturbo