Autoracing  KL-varaosat

C70 vm. 2000 nykii

  • 37 Vastauksia
  • 10288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #30 : 12.07.2014, 17:32:15 »
Vika ilmaantui hihnanvaihdon yhteydessä - kuullostaa tosiaankin uskomattomalta "vialta". Onnittelut siitä, että vika löytyi ja auto tuli lopullisesti kuntoon!

Miten pystyitte todentamaan / miten löysitte tuon vian ratkaisun, eli sen että merkit olivat virheellisesti?

Kiitokset!  :D

Itse asiassa vika ei ilmaantunut hihnanvaihdon jälkeen, vaan oli edellisen omistajan peruja. Hihna vaihdettiin koska ei ollut varmuutta paljonko/kauanko sillä on ajettu.

Katsottiin vidasta kuinka tuo ajoitus säädetään. Lyhykäisyydessään: ennen jakohihnan irrotusta pitää lukita nokat moottorin takapäästä oikeaan asentoon. Hihnaa asennetaessa pakonokkapyörä lukitaan vvt-säätimeen niin että pakonokka-akseli on säädetty myöhäisimpään asentoon jonka vvt:n säätö sallii. Tässä asennossa kaikkien ajoitusmerkkien pitää olla kohdallaan.

Väärä ajoitus selvisi kun nokkien lukitsemisen ja hihnan irrotuksen jälkeen pakonokka-akseli olikin vvt-säädön aikaisessa (advanced) eikä myöhäisessä (retarded) ääripäässä. Näin oli siis vaikka merkit olivat kohdallaan.     
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #31 : 14.07.2014, 11:31:04 »
Tampereella Ritariautossa (todella mukavaa palvelua, vaikka en vielä edes ostanut mitään) suosittelivat tarkistamaan ajoitukset ja antoivat vieläpä imunokan tulpan mukaan  :o. Käyttöautosta nokkien lukitustyökalu lainaan ja jako kohdilleen ja nyt toimii. Alavääntöäkin tuli kummasti lisää. No tulihan tässä toisaalta käytyä monta paikkaa läpi joita ei muuten tulisi katsottua ja varaosatkaan ei ihan heti lopu :D. Ahtoja voisi vähän nostaa...  ;D

Kiinnostaisi tietää, että mikä se tuollainen imunokan tulppa oikein on?

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #32 : 14.07.2014, 13:28:43 »
Kiinnostaisi tietää, että mikä se tuollainen imunokan tulppa oikein on?

Kannen takapäässä on imunokka-akselin pään peittävä n. 5cm halkaisijaltaan oleva muovitulppa.
Tulppa pitää irrottaa että nokka-akselien lukitustyökalun saa paikalleen. On käytännössä kertakäyttöinen, koska sen irroitus vaatii jonkinasteista väkivaltaa. Lähtee kätevästi esim työntämällä ruuvari tulpan läpi ja vääntämällä.

 
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #33 : 14.07.2014, 13:33:43 »
Ai sitä tulppaa meinasit. Sitä itsekin mietin kun oikein muutakaan tullut mieleen. Kiitos selvennyksestä.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #34 : 02.09.2019, 09:25:39 »
En viitti uutta aihetta tehdä niin laitetaan tänne.

Eli autossa vika luultavasti on kaasuläpässä mutta muutama asia askarruttaa ja siksi haluaisi olla varma ennen vaihtoa.

Eli autona on se "00" 265hv V70R Mk1 2.4T b244t2 koneella jossa on BSR ohjelma sekä IPD hevy duty ahtopaineen säädin.. Huoltokirjassa merkintä kaasuläpästä että jotain tehty.

Sitten itse ongelmaan.
Nyt auto ei käynnisty enää ollenkaan ja bensa haisee. Hetkellisesti saattaa käynnistyy ja käy n 500rpm kuulostaen 3 pyttyiseltä ja sammuu. Sitä ennen mennyt vähän väliä "Limb Home Modeen" jolloin toimii vain pintakaasulla mutta kun irroittaa akku kaapelin ja laittaa takaisin niin auto toimii taas n. 10km. Jos ETS valo syttyy niin silloin pystyy ajaa normaalisti vähän pidempään mutta menee taas Limb Home Modeen joka tulee yleensä tyhjäkäynnillä päälle ja ennen sitä moottori varoittaa pätkäisemällä. Ehdotuksia onko kaasuläppäkotelo rikki vai ei.

Vika koodia antaa että kaasuläpän säädin, komponentti takertelee. (mutta miksi virtojen katkaisusta toimii taas?? )

Viimeiseksi olleet koodit
-9160 Kaasuläpänsäädin potentiometri 2, komponentti takertaa
-904C Kaasuläpän säädinosa, Vika tunnistettu
-904D Kaasupolkimen asentoanturi, epälooginen signaali.
-9150 Kaasuläpän Potentiometri, Komponentti takertaa/viallinen

Aikasemmin ennen poistoa olleet koodit.
-917F Yhteys kaasupolkimen/kaasuläpän säädin osa, vika tunnistettu
-903F Kaasuläpän säädinosa
-904D Kaasupolkimen asentotunnistin,  Epälooginen signaali

Jos ei ole Limb Home Modessa niin Auto ahtaa piikillä 1bar ja tippuu 0.5bariin. BSR lastulla pitäis olla 1.3bar ollut ennen vikaa
Sekä ennen ahtopaineen nousua turbon alussa viheltää hieman eli kuulostaa siltä kuin ahtopaine tulisi ulos tms..
Ahropaine mittari alkoi ennen vikaa käyttäytyä oudosti. Eli auto sammuksissa näyttää ahtomittari näyttää alipainetta 1 asteikossa, ja tyhjäkäynnillä P päällä - 8 ja D päällä ja jalka jarrulla pomppii - 4 ja - 5 välillä. Ja sitten kun on Limp Home Modessa niin kaasua painaessa niin mittarin viisarin mukaan alipaine lisääntyy.. Eli juuri väärinpäin. Sitten vielä limp home modessa huonolla 500rpm  tyhjäkäynnillä jarru poljin muuttuu kovaksi. Yksi huomio on vielä sellainen että kun auton sammuttaa niin n 10sek päästä kaasuläpästä kuuluu kova klik ääni. Eli mun mielestä normaalia kovempi ääni.

Ei muuta kuin antakaa arvioiden tulla.
Sitten kysymyksiin.
1.Jos on alipaine vuoto niin alkaako kaasuläppä oireilee?
2. Jos kaasuläpän sähköinen säädin jumittaa niin miksi alkaa toimimaan virran katkaisun jälkeen? Koska lika ei poistu sillä.
3.Jos vaihdan sen säätimen kaasuläppään niin vaikuttaako BSR ohjelma jotenkin uudelleen ohjelmointiin?
4. Mistäköhän Ahtopaineen alku vihellys tulee?
 
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #35 : 02.09.2019, 09:27:27 »
Autossa on alipaine letkut sinistä silikonia letkua, sekä nyt laitettu dot88 alumiininen välijäähdytin ja siniset ahtoputket, vihellys väheni mutta edelleen suhisee alku ahdoissa.
Kaasuläppä putsattu (Ei vaikutusta) sekä akku vaihdettu.

En tiiä sanooko kellekkään mitään mutta tässä aikasemmin testerillä saatuja reaaliaikaisia arvoja, arvot normaali tyhjäkäynnillä.
-Ilmamassan korjausmäärä, 1.00
-Vuotoilmaa Kaasuläpältä 3.9
-Ilmamassa 17,1kg/h
-Imuilman Lämpötila 33c
-Jäähdytysveden lämpötila 84.7c
-Ahtopaineen Magneettiventtiili 0%
-Suihkutusaika 2.00ms
-Aktiivihiilisäiliön venttiili, kytketty
« Viimeksi muokattu: 02.09.2019, 10:25:06 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #36 : 05.09.2019, 06:58:34 »
Nyt saatu auto käyntiin. Ets valo palaa mutta auto toiminut n. 10km mutta enempää ei vielä oo ajettu. Ahtomittari näyttää tyhjäkäynnillä P vaihteella - 7 ja hiukan vaeltaa, D ja jarru päällä liikennevaloissa - 4. Auron sammuttaessa mittari jää - 1 alipainetta. Mutta erikoisin huomio jonka tein on se että kuskin etuvalon ja syylärin välissä on ahtopainesäätimeltä näyttävä säädin joka raksuttaa todella kovaa jota ei ole ennen tehnyt.. Joten mikä sääsin se on ja mikä sen tehtävä on? Siitä lähtee alipaine letku auton alle. Onko se bypass tms?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7576
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #37 : 05.09.2019, 17:08:28 »
Se on tankin huohotusventtiili, molemmissa lähdöissä pitää olla letku kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi