En viitti uutta aihetta tehdä niin laitetaan tänne.
Eli autossa vika luultavasti on kaasuläpässä mutta muutama asia askarruttaa ja siksi haluaisi olla varma ennen vaihtoa.
Eli autona on se "00" 265hv V70R Mk1 2.4T b244t2 koneella jossa on BSR ohjelma sekä IPD hevy duty ahtopaineen säädin.. Huoltokirjassa merkintä kaasuläpästä että jotain tehty.
Sitten itse ongelmaan.
Nyt auto ei käynnisty enää ollenkaan ja bensa haisee. Hetkellisesti saattaa käynnistyy ja käy n 500rpm kuulostaen 3 pyttyiseltä ja sammuu. Sitä ennen mennyt vähän väliä "Limb Home Modeen" jolloin toimii vain pintakaasulla mutta kun irroittaa akku kaapelin ja laittaa takaisin niin auto toimii taas n. 10km. Jos ETS valo syttyy niin silloin pystyy ajaa normaalisti vähän pidempään mutta menee taas Limb Home Modeen joka tulee yleensä tyhjäkäynnillä päälle ja ennen sitä moottori varoittaa pätkäisemällä. Ehdotuksia onko kaasuläppäkotelo rikki vai ei.
Vika koodia antaa että kaasuläpän säädin, komponentti takertelee. (mutta miksi virtojen katkaisusta toimii taas?? )
Viimeiseksi olleet koodit
-9160 Kaasuläpänsäädin potentiometri 2, komponentti takertaa
-904C Kaasuläpän säädinosa, Vika tunnistettu
-904D Kaasupolkimen asentoanturi, epälooginen signaali.
-9150 Kaasuläpän Potentiometri, Komponentti takertaa/viallinen
Aikasemmin ennen poistoa olleet koodit.
-917F Yhteys kaasupolkimen/kaasuläpän säädin osa, vika tunnistettu
-903F Kaasuläpän säädinosa
-904D Kaasupolkimen asentotunnistin, Epälooginen signaali
Jos ei ole Limb Home Modessa niin Auto ahtaa piikillä 1bar ja tippuu 0.5bariin. BSR lastulla pitäis olla 1.3bar ollut ennen vikaa
Sekä ennen ahtopaineen nousua turbon alussa viheltää hieman eli kuulostaa siltä kuin ahtopaine tulisi ulos tms..
Ahropaine mittari alkoi ennen vikaa käyttäytyä oudosti. Eli auto sammuksissa näyttää ahtomittari näyttää alipainetta 1 asteikossa, ja tyhjäkäynnillä P päällä - 8 ja D päällä ja jalka jarrulla pomppii - 4 ja - 5 välillä. Ja sitten kun on Limp Home Modessa niin kaasua painaessa niin mittarin viisarin mukaan alipaine lisääntyy.. Eli juuri väärinpäin. Sitten vielä limp home modessa huonolla 500rpm tyhjäkäynnillä jarru poljin muuttuu kovaksi. Yksi huomio on vielä sellainen että kun auton sammuttaa niin n 10sek päästä kaasuläpästä kuuluu kova klik ääni. Eli mun mielestä normaalia kovempi ääni.
Ei muuta kuin antakaa arvioiden tulla.
Sitten kysymyksiin.
1.Jos on alipaine vuoto niin alkaako kaasuläppä oireilee?
2. Jos kaasuläpän sähköinen säädin jumittaa niin miksi alkaa toimimaan virran katkaisun jälkeen? Koska lika ei poistu sillä.
3.Jos vaihdan sen säätimen kaasuläppään niin vaikuttaako BSR ohjelma jotenkin uudelleen ohjelmointiin?
4. Mistäköhän Ahtopaineen alku vihellys tulee?